[ Billede: Undervisningsministeriets logo ]




Forord

 

Dette hæfte er resultatet af det fortsatte arbejde i et udvalg nedsat af Gymnasieafdelingen i januar 1995. Udvalget færdiggjorde i 1997 en rapport, "Rapport om internationalisering på gymnasier, hf-kurser og VUC", som på baggrund af en spørgeskemaundersøgelse gav en kvantitativ beskrivelse af det internationale arbejde på gymnasier, kurser og VUC'er.

Anden del af udvalgets arbejde bestod i at foretage en vurdering af udbyttet af internationalt arbejde for elever / kursister og lærere, og at give en evaluering af kvaliteten i arbejdet.

Udvalget har i sit arbejde fokuseret på indhold, kvalitet og udbytte af udvalgte internationale aktiviteter og har som udgangspunkt haft et eksempelmateriale indsamlet ved en interview-undersøgelse i efteråret 1997 foretaget af tre gymnasielærere. De tre lærere var:

Lektor Inge Carlé, Frederikshavn Gymnasium og HF-kursus

Lektor Ivan Tafteberg Jakobsen, århus Statsgymnasium

Lektor Knud Johnsen, Rungsted Gymnasium

Vedrørende undersøgelsens metode henvises til kapitel III i denne rapport.

Udvalget har haft repræsentanter for Forstanderforeningen, Rektorforeningen, Gymnasieskolernes Lærerforening, elevorganisationerne og Gymnasieafdelingen. Der har desuden været personligt udpegede medlemmer. Der har i løbet af udvalgets arbejde været enkelte udskiftninger af medlemmerne. Fra 1. januar 1998 har udvalget haft følgende sammensætning:

Forstander Birgit Kjeldgaard (Forstanderforeningen)

Rektor Jørgen Christiansen ( Rektorforeningen)

Louise Gensby ( GLO)

Konsulent Hans Laugesen (Gymnasieskolernes Lærerforening)

Lektor Elva Stenestad (personligt udpeget)

fra Gymnasieafdelingen:

Fagkonsulent Elsebeth G. Austin

Fagkonsulent Birgit Christiansen (sekretær)

Fagkonsulent Grethe Heer

Undervisningskonsulent Aase Herskind (formand)

Lektor Karen Risager, Roskilde Universitetscenter har været konsulent for udvalget.

Lektor Inge Carlé har skrevet rapporten i samarbejde med udvalget.

I rapporten har vi for at gøre teksten mere læsevenlig valgt at bruge ordet skoler for både gymnasier, hf-kurser og VUC'er og ordet elever for både elever og kursister - medmindre der er særlige grunde til at skelne.

Det er vores håb, at skolerne vil bruge denne rapport som udgangspunkt for en lokal debat om form og indhold af deres internationale aktiviteter, og efterfølgende en fastlæggelse af deres mål med internationalt arbejde.

 

Uffe Gravers Pedersen



Forsiden | Næste kapitel