18. Rapporter om brobygning m.v.
Følgende liste er langt fra udtømmende. Der er utallige tiltag til et bedre samarbejde skolerne imellem og pædagogiske forsøg, som vi ikke har kendskab til. Dette er udelukkende en liste over de rapporter, som er sendt til os og giver forhåbentlig en ide om, at der er røre og dynamik inden for vores områder. "Et kvalitets og pædagogisk udviklingsarbejde i indvandrerundervisningen - især set ud fra læsning på dansk". Undervisningsministeriet og Amtsrådsforeningen 1996 Rapporten sætter fokus på behovet for en kvalitativ vurdering af indvandrerundervisningens nuværende faglige og pædagogiske indhold og behovet for en udvikling af faglige og pædagogiske redskaber for en fortsat udvikling. Undersøgelsen, der tager sit udgangspunkt i læseundervisningen i dansk som andetsprog, er et forsøg på at finde svaret på, hvorfor så mange deltagere aldrig når frem til undervisningens udslusende niveau. Skolerne, der deltog i undersøgelsen, var henholdsvis en skole under Dansk Flygtningehjælp og et oplysningsforbund. Udslusning fra Sprogskolen", LOF Sprogskole, Kalundborg 1996 Forsøgsprojekt fra efteråret 1995. Et forsøg på at sikre, at deltagere fra sprogskolens udslusningsklasse ikke opgiver ævret i utide på grund af for stor forandring af social, arbejds- og studiemæssig karakter i de nye uddannelsesinstitutioner. Forsøget udmøntede sig i en overbygningsklasse med god kontakt mellem sprogskolens studievejleder, aftagerinstitutionernes studievejledere, VUC-lærere og sprogskolelæreren. LOF sprogskole BRO-kursuset samarbejdsprojekt om udslusning fra Indvandrerskolen til VUC-undervisningen fra 23. januar til 9. juni 1995" VUC Køge Bugt & AOF Indvandrerskole Hvidovre Projekt med 2 VUC lærere (dansk og informatik/matematiklærer) og en sprogskolelærer, hvor målet er at få deltagerne op på et VUC-egnet" niveau. Samarbejde mellem en uddannelsesvejleder fra hver af de to skoler. AOF Indvandrerskolen i Hvidovre Brobygningsprojekt mellem FOF Sprogskolen og VUC Esbjerg" August december 1996, Ira Korenko og Anette Larsen Introduktion til VUC's læringsmiljø, undervisningsform og -niveau. Praktikordning for sprogskolekursister på selvvalgt VUC-hold. Derefter VUF-test og evt. optagelse på VUC. FOF Sprogskole Fra Sprogskole til VUC - Videreudvikling af brobygningsprojekt" Brobygningsprojekt mellem Sprogskolen og VUC på Uddannelsescenter Østsjælland i Fakse, Anne Gaston og Elin Frandsen Støtteundervisning af VUC-kursister med dansk som andetsprog ved sprogskolelærer i undervisningen, støttelærer i værkstedet og undervisning i udtale og prosodi af sprogskolelærer. Målsætning: få inddraget sprogskolen og dens kursister i uddannelsescentrets fællesaktiviteter.
Rapport over brobygningssamarbejde mellem Københavns Sprogcenter og VUC i København" 1997 Lisbeth Agersnap, Randi Frydenlund og Chiko Wong. Brobygningsforsøg med fokus på konsensus omkring kriterierne for optagelse på VUC og en etablering af en fælles bevidsthed mellem de involverede lærere fra VUC og Københavns Sprogcenter om de danskfaglige mangler og behov, der eksisterer på sprogskolens VUF-niveau og VUC's Dansk som andetsprog. VUC
Den bærende konstruktion - rapport om støtteundervisning fra sprogskoler til VUC i Hillerød 1996", VUC Midt, Sprogskolen, Sprogcenter Midt AOF ( to rapporter i én) a) Forsøg med støtteundervisning til fremmedsprogede elever på Dansk Trin 2" Sprogskolen, Hillerød 1996 Støtteundervisning, hvor deltagere både går på VUC til dansk 2-undervisning og på sprogskolen for at få støtte til det sproglige og skriftlige arbejde. Interviewundersøgelse i forhold til tidligere elever på VUC Dansk-2 og eksperiment med støtteundervisning på sprogskolen. Dansk Flygtningehjælps Sprogskole b) Rapport om Støtteundervisning på Sprogcenter Midt, Hillerød for VUC-Kursister på Dansk som Fremmedsprog og Dansk 1", Sept. '95 Juni '96. Sprogcenter Midt
Rapport om forsøg med ændret tilrettelæggelse af dansk 1 og dansk som fremmedsprog i forårssemestret 1994" Grete Heuser VUC Falster Undervisningsforsøg med andetsprogede og dansksprogede til dansk 1 i fællestimer og dansk som fremmedsprog i alenetimer. Et samlet undervisningsforløb med støtte til fællesundervisningen i alenetimerne med fokus på arbejdsformer.
Rapport om forsøg med ændret tilrettelæggelse af dansk 1 og dansk som fremmedsprog i forårssemestret 1995, nr.2" Grete Heuser VUC Falster (se ovenfor) VUC Falster
Erfaringer med matematikundervisning for voksne indvandrere på VUC og på den erhvervsforberedende linie." 1995 Lene Munk Nielsen, VUC Odense, Gurli Storm Christensen og Brigitte Loesen, Dansk Flygtningehjælps Sprogskole, Region Fyn Undervisningstilbud på VUC i basis matematik og basis engelsk for udlændinge sideløbende med sprogskolen. Terminologiundervisning på sprogskolen sideløbende med VUC's matematikundervisning. Se også:"Forsøg med skolekompenserende matematikundervisning for GII-elever - et samarbejde mellem Dansk Flygtningehjælps Sprogskole og VUC-Odense" Lene Munk Nielsen, VUC-Odense Amtsgården Skolekompenserende undervisning" Dansk Flygtningehjælps Sprogskole, Odense 1995 Skolekompenserende undervisning med det formål at bringe kursisterne op til det punkt i matematik/regneundervisningen, hvor VUC overtager og at øge kursisternes omverdensforståelse igennem orienteringsfag som geografi, biologi og samfundsfag. Dansk Flygtningehjælps Sprogskole
Sku' det være dansk?! Skolekompenserende undervisning" Jørgen Brems, Gitte Østergaard Nielsen og Anette Hagel Sørensen. Undervisningsministeriet, Folkeoplysningsafdelingen 1997. Sammenfatning af erfaringer fra forsøg med undervisning for voksne indvandrere. Et bidrag til overvejelserne om eventuelt at udvide undervisningstilbuddet til fag eller emner, der supplerer danskundervisningen, og til kvalitetsudviklingen i dansk som andetsprog.
Evaluering og sprogprøver i undervisning af voksne indvandrere" Undervisningsministeriets Konference i Billund den 31.10 - 1.11 1996 Redegørelse for baggrunden for testsystemernes udvikling, opsamling af administratorers, læreres og ministeriets erfaringer med og ønsker til testsystemer ytret til konferencen.
Når lysten driver værket, gør den? Et oplæg om demokrati, motivation og indlæring i 2. sprogsundervisningen i dansk" Vejle Amt 1994/1995 Dansk Flygtningehjælps Sprogskole i Vejle i samarbejde med DPI. Et projekt, hvor de overordnede mål er at udvikle samarbejdsformer, der svarer mest muligt til et nutidigt dansk voksenpædagogisk miljø. Et forsøg på at gøre skolen til en fælles arbejdsplads, hvor ansvar, samarbejde og selvforvaltning er nøgleordene. Forsiden | Forrige Kapitel |