|
![[ Billede: Undervisningsministeriets logo ]](http://www.uvm.dk/images/uvmlogo.gif)
Brug af videoportrætterne
på niveau 2
Som tidligere nævnt kan portrætterne
gøres mere komplekse og dermed egnede på niveau 2, evt. vha.
supplerende tekster. Men også spørgsmålene kan komplicere
casene.
Her skal kort beskrives nogle temaer, som kunne
behandles på assistent-niveau. Det vil i mange af temaerne være
en fordel at arbejde på tværs af flere portrætter for
at opnå en større bredde og få flere nuancer frem.
ALDRING: Hvordan tackles dette at blive ældre af den enkelte? Mestringsevnen
- hvordan er den hos hver enkelt, og hvordan er den blevet udviklet gennem
deres forskellige liv? Hvilke holdninger til alderdommen ser man hos de
forskellige? Hvilke værdier lægges der vægt på i
alderdommen? Hvordan har jeres egne holdninger til alderdommen indflydelse
på mødet mellem jer og den gamle?
AKTIVITETSCENTRET: Hvad bruger de forskellige personer dagcentret til? Hvilke
behov får de dækket her? Aktivitetsanalyse over de forskellige
aktiviteter i forhold til den enkeltes ressourcer og belastninger. Planlægning
af nye aktiviteter med én eller flere af personerne som deltagere
i en gruppe. Ældrepædagogiske overvejelser.
KONTAKT/NETVÆRK: Hvilken funktion har den enkelte i det nære
netværk, hvilke "tjenester" udveksles, og hvordan forholder
man sig til at give og modtage hjælp i netværket? Hvad er forskellen
på at være alene og at være ensom? Hvordan er det at knytte
nye kontakter, når man bliver ældre? Hvad kan man gøre
for at forebygge isolation og ensomhed i alderdommen - og kan problemet
altid løses?
BOLIGFORMER: Hvilken tilknytning har hver enkelt til sin bolig - og hvori
består tilknytningen? For hvem af dem er det vigtigt at deltage aktivt
i rengøring m.m. - og hvem er det uden betydning for? Hvem overvejer
flytning - og hvorfor? Har den offentlige service betydning for, hvornår
ældre mennesker vælger at flytte?
Forsiden | Forrige kapitel |
Næste kapitel |
|