|
ForordErhvervsuddannelserne er tilrettelagt som vekseluddannelser, således at undervisningen senest efter gennemførelsen af et grundforløb veksler mellem skoleundervisning og praktikuddannelse. Praktikuddannelsen skal som udgangspunkt foregå i en eller flere virksomheder. Elever, der ikke opnår en uddannelsesaftale med en virksomhed, har mulighed for at gennemføre praktikuddannelsen i skolepraktik, jf. kapitel 7 a i erhvervsuddannelsesloven. (lovbekendtgørelse nr. 183 af 22. marts 2004, med senere ændringer). Skolepraktikordningen (SKP) blev indført pr. 1. januar 1993, og afløste den tidligere ordning med praktikpladskompenserende undervisning (PKU). Reglerne om skolepraktik undergik en revision ved lov 1228 fra 27. december 2003. Dette hæfte er udarbejdet med henblik på reglerne, som de er efter lovændringen fra 2003. For elever, der er optaget i skolepraktik før 1. januar 2004, og således er under de gamle regler, henvises til hæftets 1. udgave. Skolepraktikelever er erhvervsuddannelseselever og er derfor omfattet af erhvervsuddannelseslovens generelle bestemmelser med de afvigelser, der følger af lovens kapitel 7 a. Eleverne er endvidere omfattet af de regler, der er fastsat i henhold til loven, herunder uddannelsesbekendtgørelserne. Skolepraktikelever har elevstatus, mens elever med uddannelsesaftale har lønmodtagerstatus (arbejdstagerstatus). De nærmere regler om egnethed og optagelsesprocedure er fastsat i bekendtgørelse nr. 1243 af 12. december 2004 hvor navnlig kapitel 15 og 16 har interesse i forbindelse med skolepraktik. Bekendtgørelsen vil blive omtalt som hovedbekendtgørelsen i det følgende. Reglerne om skolepraktikydelse findes i bekendtgørelse nr. 1252 af 28. december 2003. Denne håndbog omhandler juridiske forhold i forbindelse
med skolepraktik. Pædagogiske og økonomiske forhold er
berørt, men er ikke nærmere beskrevet. I tilslutning til Undervisningsministeriets
publikation, har Aalborg tekniske skole og
Aalborg Handelsskole gennemført et FoU-projekt, som er
resulteret i et praksisrettet materiale om EMMA-vurdering.
Det materiale er tilgængeligt på EMU på adressen: Håndbogen – der i sin første udgave har været meget efterspurgt – vil forhåbentlig også i denne udgave være et nyttigt opslagsværk for medarbejdere ved erhvervsskolerne og andre, der beskæftiger sig med skolepraktikordningen. Finn Møller Larsen
Denne side indgår i publikationen " Skolepraktik i erhvervsuddannelserne " som Forord |
||
Til sidens top |