Opgave 2

Logistik

Oprindeligt holdt virksomheden til i mindre lokaler. Det betød, at varelageret var placeret rundt omkring i virksomheden, hvor der nu lige var plads. Samtidig var leveringsservicen overfor kunderne ikke optimal, idet leveringsoverholdelsen var lav.

Efter overtagelsen af BørneTex A/S tog Lone Poulsen fat på at optimere logistiksystemet.

Det første, hun gjorde, var at flytte virksomheden til nye erhvervslokaler tæt ved den jyske motorvej. Her var det muligt at styre varelageret effektivt. Samtidig indgik hun en aftale med et landsdækkende transportfirma, der hver dag kl. 15.30 afhenter ordrer til forsendelse.

BørneTex A/S kan i dag tilbyde sine kunder en leveringsservice, der bygger på følgende parametre:

  1. Høj lagerservicegrad
  2. God leveringsoverholdelse både med hensyn til tid, mængde og kvalitet
  3. Kort leveringstid
  4. Stor leveringsfleksibilitet.

Den korte leveringstid indebærer, at ordrer modtaget inden kl. 14.00 plukkes på varelageret samme dag og er klar til afsendelse kl. 15.30. Desuden kan kunderne bestille små mængder ad gangen.

Den gode leveringsservice indebærer dog, at BørneTex A/S er nødt til at opretholde et stort varelager af alle varenumre i sortimentet. Der er en gennemsnitlig pengebinding i varelageret på kr. 5 mio.

Lagerbeholdningen af de enkelte varenumre fastlægges med udgangspunkt i afsætningen i tidligere år. Denne viden suppleres med sælgernes input fra kundebesøg og udgør grundlaget for afgivelse af årets ordrer til leverandørerne. Herefter afgives én stor ordre til hver leverandør. Hen over året kan BørneTex A/S foretage supplerende indkøb, hvis der er behov for det.

BørneTex A/S forhandler blandt andet et undertøjssæt til piger i mærket FLOWER. Virksomheden forventer, at der i det kommende år vil blive afsat 3.500 sæt. Kostprisen for 1 sæt FLOWER er kr. 57,85. Ordreomkostningerne er kr. 1.500 pr. indkøb. Den årlige lagerrente er 15 % p.a. af den gennemsnitlige lagerværdi.