![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() LitteraturAarkrog, V. (1997). Samspillet mellem teori og praktik. København: Undervisningsministeriet. (http://www.uvm.dk/gammel/samspil.pdf) Analyseinstituttet “Instant Answer” (2004). Undersøgelser af årsager til “restgruppens” frafald. Andersen, D. (2005). 4 år efter grundskolen. 19 årige om valg og veje i ungdomsuddannelserne. Amternes og kommunernes forskningsinstitut, AKF. Andersen, O.D. (2001). Frafald i erhvervsuddannelsernes praktikdele – en synteserapport. Danmarks Erhvervspædagogiske Læreruddannelse. Andersen, V. (2000). “Mellem to skoleformer – et samarbejde mellem produktionsskoler og erhvervsskoler”. Undervisningsministeriet. (http://static.uvm.dk/publikationer/2000/skoleformer/) Balle-Petersen, M. (1996). På lige fod – om produktionsskolen som en mulighed for voksne arbejdsledige. Udviklingscenteret for folkeoplysning og voksenundervisning. Brock, J. & Gonnsen, L. (2004). Pædagogikken og frafaldet. Undervisningsministeriet. Clemmensen, N., Geysner, M.G., & Sørensen, M.S. (2000). Produktionsskoler i Danmark – deltagere og skoleprofiler. Undervisningsministeriet. (http://static.uvm.dk/publikationer/2000/prod/index.html) Elmholdt, C., Ljung, V., Larsen, K.L., Madsen, S.S., Nielsen, K. 2006. Midtvejsevaluering af forsøgsprojektet “Produktionsbaseret lærlingeuddannelse”. Produktionsskoleforeningen, Vejle. Gudmundsson, G. & Jensen, N.R. (2005). Pædagogik for unge med særlige behov – en forskningsbaseret udredning om, ”hvad der virker”. Danmarks Pædagogiske Universitets Forlag, København. Hoppe, A & Gremaud, A. (1999) Arbejde og læring. Produktionsskoleværkstedet – et uddannelsessted. Danmarks Lærerhøjskole (DLH) og Foreningen for Produktionsskoler og Produktionshøjskoler (FPP), 1999. Jacobsen, N. & Ljung, V. (1984). Hvidbog om produktionsskolerne. De kombinerede undervisnings- og produktionsprogrammer. Undervisningsministeriet. Kirkegård, T. & Nielsen, K. (2008 – under udgivelse). “Etnicitet mellem produktion og skole”. I Warring, N., Antologi om erhvervsuddannelse. Kolb, D. (1984). Experiental Learning. Experience as the Source of Learning and Development. Englewood Cliffs: Prentice-Hall. Koudahl, P. (2005). Frafald i erhvervsuddannelserne – årsager og forklaringer. Undervisningsministeriet. (http://static.uvm.dk/publikationer/2005/frafaldsopsamling/) Kvale, S. (2007). A Workplace Perspective on School Assessment. In Havnes, A., & McDowell, L. (Eds.) Balancing Dilemmas in Assessment and Learning in Contemporary Education, Routledge, London. Larsen, L. (2001). Unge, livshistorie og arbejde: produktionsskolen som rum for liv og læring. Roskilde: Roskilde Universitetscenter. Larsen, L., & Larsen, K. T. (1997). Produktionsskolen mellem uddannelse og arbejde. (Skriftserie fra Erhvervs- og Voksenuddannelsesgruppen; 55). Roskilde: Erhvervs- og voksenuddannelsesgruppen, RUC. Lave, J. & Wenger, E. (2003). Situeret læring og andre tekster. Hans Reitzels Forlag, København Lausch, B. & Størner, T. (2002). Samarbejdet mellem elev og skole – udsatte elever i erhvervsuddannelserne. Undervisningsministeriet. (http://static.uvm.dk/publikationer/2002/samarbejdet/) Mehlbye, J., Haagensen, P. & Halgreen, T.(2000): Et frit valg? Unges overgang fra grundskolen til ungdomsuddannelserne – om danske unge og unge fra etniske minoriteter. København, AKFforlaget. Ministeriet for Flygtninge, Indvandrere og Integration (MFII) (2005). Udlændinge på ungdomsuddannelserne – frafald og faglige kundskaber. Ministeriet for Flygtninge, Indvandrere og Integration, Tænketanken om udfordringer for integrationsindsatsen. Nielsen, K. & Kvale, S. (1999) (red.). Mesterlære – læring som social praksis. København: Hans Reitzels Forlag. Nielsen, K., Kvale, S. (red.). (2003). Praktikkens læringslandskab – At lære gennem arbejde, Akademisk Forlag, København. Nielsen, K. (2008 – under udgivelse). A collaborative learning perspective on learning transfer: the transition from vocational school to workplace learning revisited. Submitted Journal of Workplace Learning. Schmidt, G. & Jacobsen, V. (2000). 20 år i Danmark. En undersøgelse af nydanskeres situation og erfaringer. København, Socialforskningsinstituttet. Sjøberg, A. H. (1999). På godt og ondt – et portræt af elever og deres forhold til mestre og skoler. Undervisningsministeriet. (http://static.uvm.dk/publikationer/1999/godtogondt/) Tomasello, M., Kruger, A., & Ratner, H. (1993). Cultural learning. Behavioral and Brain Sciences, 16, 495-552. Wilbrandt, J. (2002 ). Vekseluddannelse i håndværksuddannelser. Lærlinges oplæring, faglighed og identitet mellem skole og virksomhed. Undervisningsministeriet. (http://static.uvm.dk/publikationer/2002/veksel1/) Undervisningsministeriets temahæfteserieI denne serie udsender Undervisningsministeriet publikationer om generelle eller mere specifikke aktuelle emner. Formålet er at skabe debat og inspirere til udvikling i uddannelserne. 2008:
Nr. 1: Plads til forskellighed – at arbejde med kultur og konflikt i folkeskolen (ISBN
978-87-630-2660-8) (Grundskolen) 2007:
Nr. 1: Introduktion til den nye karakterskala. 7-trins-skalaen og bedømmelser i
erhvervsfaglige uddannelser (dvd og booklet) (Erhvervsfaglige uddannelser) 2006:
Nr. 1: Åbne læringsmiljøer i erhvervsuddannelser – læringsforløb og sammenhænge
(UVM 7-369) (Erhvervsfaglige uddannelser) 2005:Nr. 1: Frafald i erhvervsuddannelserne – årsager og forklaringer (internetpublikation) (Erhvervsfaglige uddannelser)
Visse trykte publikationer – som i oversigten er forsynet med et UVM-bestillingsnummer
eller et ISBN-nummer – kan mod betaling af et ekspeditionsgebyr rekvireres hos Nordisk Bog
Center eller hos boghandlere. Andre trykte publikationer kan købes samme sted. For priser se:
http://www.uvm.dk/katindek.htm.
|
![]() |
![]() ![]() ![]() Til sidens top |