|
 |
Opsamling og diskussion
Vi har beskrevet, hvordan en relativt svag elevgruppe, hvoraf
en pæn del kom med nederlag fra folkeskolen, tilsyneladende
lærer noget af at gå på produktionsskole. På grund af det lave
antal elever, det var muligt at geninterviewe i denne undersøgelse,
er det vanskeligt med sikkerhed at fastslå, hvor meget og
hvad eleverne fik ud af at gå på produktionsskole.
På den baggrund mener vi, at det, der i mere almen forstand
kan læres af produktionsskolen, er følgende:
- Produktionsskolens organisering i små hold, der er fastforankrede
til bestemte værksteder, synes at være hensigtsmæssigt
med henblik på at sikre tryghed og sammenhæng for
eleverne. Endnu vigtigere, så giver værkstedsforankringen
mulighed for, at lærere og elever kan lære hinanden at
kende mere personligt. Denne personlige relation synes at
have stor betydning for, at produktionsskolen faktisk lykkes
med at lære disse elever noget. Det giver lærerne mulighed
for at forstå og gennemskue elevernes adfærdsmønstre og
dermed blive bedre til at takle eleverne. Det er bemærkelsesværdigt,
som det fremgår af undersøgelsens strukturerede
interview og undersøgelsens observationsmæssige del,
at lærer-elev-forholdet fungerer så relativt gnidningsfrit på
produktionsskolen, i forhold til hvad mange elever har oplevet
i folkeskolen – se tabel 8 og 9.
- Der arbejdes på forskellige måder i produktionsskolesystemet
med at integrere teoretiske aspekter i værkstedsundervisningen.
I det traditionelle uddannelsessystem bruges
den arbejdsmæssige praksis som anekdotiske illustrationer
på teorien. På produktionsskolen er værkstedsundervisningen
det pædagogiske grundlag, hvor teorien bliver et
supplement, der i nogle tilfælde er med til at belyse den
arbejdsmæssige praksis. Det skal dog bemærkes, at produktionsskolen også har vanskeligheder ved at integrere mere
traditionelle skoleelementer i værkstedsundervisningen.
Produktionsskolens organisering centreret o
- m værkstedslæringen
giver nogle læringsmuligheder, som sjældent udnyttes
i uddannelsessystemet. I denne sammenhæng drejer det
sig særligt om aspekter af kollaborativ læring, hvor eleverne
har mulighed for at lære af hinanden. At eleverne lærer af
hinanden skaber en mere venskabelig stemning i forbindelse
med oplæringen, og det betyder især, at den, der står
for oplæringen, får mere selvtillid, ved at vedkommende tildeles
et ansvar. At få tildelt mere ansvar regnes for de fleste
elevers vedkommende som en indirekte anerkendelse. Detskal dog også bemærkes, at det ikke var helt uproblematisk i
pædagogisk henseende at benytte kollaborative læringsstrategier.
Nogle af de lidt stærkere elever følte i nogle situationer,
at de spildte deres tid, fordi de ikke fik noget fagligt
udbytte af at oplære svage elever.
Produktionsskolens forpligtigelse t
- il at producere og sælge
sine produkter til eksterne aftagere, som giver en række
læringsmuligheder. Det drejer sig primært om, at eleverne
får mulighed for at lære gennem en direkte og umedieret
feedback fra brugerne af produkterne. I det traditionelle
uddannelsessystem adskilles feedback og evaluering ofte fra
selve det pædagogiske arbejde (undervisningen) og rettes
ofte mod den enkelte som en afprøvning (eksamen). I
produktionsskolesammenhæng viser det sig, at feedback
og evaluering i forhold til det, som eleverne laver i værkstederne,
spiller en væsentlig pædagogisk rolle for eleverne.
- I de tilfælde, hvor lærerne formår at inddrage elevernes
faglige erfaringer fra andre kontekstuelle sammenhænge,
viser vores undersøgelse, at elevernes selvværd stiger betydeligt.
Det vil sige i de tilfælde, hvor den skarpe opdeling
mellem læreren som ekspert og eleven som ikke-ekspert
“optøs”, synes eleverne at lære mere. Denne distributionaf ekspertise hænger naturligvis også sammen med, at når
den skarpe opdeling mellem ekspert og ikke-ekspert – lærer
og elev – bliver opløst, så sker der en spredning af ansvar
og ekspertise, som i nogle situationer betyder, at eleverne
tager mere ejerskab i forhold til de faglige problemer, som
eleverne konfronteres med.
Idet en stor del af produktionsskoleeleverne k
- ommer med
store faglige nederlag fra folkeskolen, er de særdeles modtagelige
for positiv, faglig begrundet feedback. Generelt
finder vi, at en stor gruppe af produktionsskolelærerne er
opmærksomme på at give klare positive tilbagemeldinger til
elever på produktionsskolen. Produktionsskolerne fungerer
altså som institutioner, der kendetegnes ved, at den anerkendende
diskurs spiller en væsentlig rolle for den daglige
pædagogiske praksis. En praksis, som vi er overbeviste om,
at andre uddannelsesinstitutioner kan lære af.
I det følgende fremhæver vi de aspekter af undersøgelsen, som
kan have relevans for andre dele af uddannelsessystemet:
- At elever, som har faglige og sociale problemer, arbejder
sammen med andre elever i mindre enheder med en høj
grad af overskuelighed, tryghed og sammenhæng.
- At elever, som har faglige og sociale problemer, arbejder
med praksisnære problemstillinger, hvor det er muligt at
opnå hurtig og bred social og faglig anerkendelse på det, de
laver.
- At disse elever arbejder sammen med lærere, der har brede
faglige, sociale og personlige kompetencer.
- At der afholdes jævnlige samtaler med eleverne, hvor det
bliver tydeligt, hvilke fremskridt de har gjort, og hvad de
endnu mangler at lære.
Denne side indgår i publikationen "Kreativitet, produktion og identitet" © Undervisningsministeriet 2008
|
 |