Lærerne skal lære at lege
Eleverne på erhvervsskolerne skal ikke bare lære deres
håndværk, de skal også trænes i at tænke innovativt.
Det er en udfordring for elever, lærere og ledelser.
Pædagogisk konsulent Dorrit Sørensen fra Danmarks
Erhvervspædagogiske Læreruddannelse har været
med til at udarbejde et udviklingsprogram for, hvordan
innovation kan implementeres i undervisningen
på erhvervsuddannelserne.
Af Laura Engstrøm // Foto Anders Hviid
Der skal være forskel på en dansk og en udenlandsk tømrer i
fremtiden. Måske er de begge dygtige til at sætte gipsplader op,
men danskeren skal gerne tænke anderledes.
»Det kan være, tømreren har fået nogle ideer til, hvordan han
i samarbejde med arkitekten eller ingeniøren kan løse udfordrende
opgaver på en ny og anderledes måde. Eller måske kan
tømreren udtænke smartere arbejdsgange. Opgaverne for håndværkeren
kan strække sig fra konkret udførende til mere rådgivende
karakter,« siger pædagogisk konsulent Dorrit Sørensen
fra Den Flerfaglige Professionshøjskole i Region Hovedstaden -
Danmarks Erhvervspædagogiske Læreruddannelse (DEL).
Dorrit Sørensen har været med til at udarbejde et udviklingsprogram
for innovation og iværksætteri i erhvervsuddannelserne
og har dermed givet et bud på, hvordan de politiske beslutninger
om at ruste undervisningssystemet til en globaliseret
fremtid kan implementeres. Det er et ambitiøst program, som
gerne skal afspejles i alle led af skolekulturen. Fra idé til handling
og fra teori til praksis.
I fremtiden vil en elev på en erhvervsuddannelse derfor ikke
kun blive god til at beskære en busk eller skifte en forbinding.
Eleven skal også trænes i at se, hvordan hans eller hendes fremtidige
erhverv kan styrkes og fornys. Og jo, det sker allerede i
flere erhvervsuddannelser, men den fornyende tilgang til uddannelserne
er som oftest båret af ildsjæle, siger Dorrit Sørensen.
»Ildsjælene kan ikke bære det hele. For når den lærer så holder
op, tager han eller hun også den viden med. Det er alt for
sårbart. Derfor skal vi kigge på hele skolen og de læringsprocesser,
der ligger til grund for uddannelsesforløbet.«
En ny lærerrolle
Det udviklingsprogram, som Dorrit Sørensen har været med til
at udarbejde, består derfor af en række råd og anbefalinger, som
lærere og ledelser kan bruge. Innovation skal ikke bare tænkes
ind som et fag i sig selv, men glide naturligt ind i undervisningen
i både grund- og hovedforløb.
»Vi har udviklet nogle pædagogiske læringsprincipper, som
understøtter, at al undervisning går i den samme retning. Samtidig
er det vigtigt at understrege, at innovation ikke bare kan
sættes på en formel. Det skal tænkes fleksibelt. For de brancher
og erhverv, som eleverne skal ud i, ændrer sig jo hele tiden. Det
betyder også en konstant ændring i de kompetencer, den enkelte
elev skal beherske,« siger Dorrit Sørensen.
De evigt ændrede betingelser stiller store krav til lærere og
ledelse. De skal følge med i udviklingen i de enkelte erhverv og
brancher uden for klasselokalet og inddrage den i undervisningen.
»Det kræver stor åbenhed fra lærernes side,« siger Dorrit
Sørensen.
Lærerne skal ikke bare være åbne over for de nye tiltag; det
fordrer også en nytænkning af elev- og lærerroller, påpeger hun.
Eleven skal vænne sig til, at læreren også er en kompetent sparringspartner
og ikke kun en autoritet med et klart facit på en
opgave. Tilsvarende vil læreren snarere udforske en given problemstilling
frem for at være faglig ekspert. Og både lærere og
elever må fremover vænne sig til at tænke i helheder. Det kræver
samarbejde, og at fokus bliver flyttet fra den enkelte til gruppen
- både i elev- og i lærersamarbejdet.
»Der er to udfordringer for lærerne her. For det første er der
det operationelle. Ud over at være dybt forankret i sin faglighed
skal læreren også besidde innovative kompetencer og tage udgangspunkt
i en didaktik, der fremmer innovation. For det andet
skal læreren have en åben tilgang til, hvordan man løser et problem.
Han eller hun skal også turde tænke vildt og kreativt med
eleverne,« siger Dorrit Sørensen og fortsætter:
»Læreren skal ikke bare se det som sin opgave at bibringe
eleverne de kernefaglige kompetencer. Grundlæggende skal han
eller hun også kunne se behov, der ligger ud over hans eller hendes
eget håndværk. Læreren skal se sig selv som en pædagogisk
håndværker.«
Lærerne må også vænne sig til, at faggrænserne rykker sig.
Det kan få en del lærere til at stritte imod. Men Dorrit Sørensen
mener, det er uundgåeligt.
»Når man arbejder med innovation, er det opgaven, der
kommer i centrum - ikke faget. For en opgave kan typisk ikke
begrænses til et enkelt håndværksfag. Det kan være inden for
byggeri, hvor en byggeproces kalder på andre fageksperter.
Derfor må læreren også nødvendigvis vejlede eleverne i, hvor de
kan indhente viden, og om der er brug for en anden fagekspert.«
Dorrit Sørensen påpeger, at sprogbrugen, der benyttes i forbindelse
med innovation, er vigtig.
»Vi bliver nødt til at udvikle et nyt sprog i forbindelse med
innovation, for som det er nu, ligger det i forlængelse af et
businesssprog. Det skal vi have oversat til en sprogbrug, som
tager udgangspunkt i pædagogiske processer,« siger hun.
Innovation i erhvervsuddannelserne
Den 7. august 2007 trådte
en lov i kraft om ændring af
erhvervsuddannelserne. Her
er indarbejdet en række bestemmelser,
der forpligter
Undervisningsministeriet,
de faglige udvalg og skolerne
til, at eleverne udvikler innovative
kompetencer. Desuden
skal alle tilbydes undervisning
i iværksætteri.
Hent rapporten
»Innovation i erhvervsuddannelserne -
fra strategi til praksis« på
www.eud-innovation.dk/publikationer
Hvad er EUD?
Erhvervsuddannelserne (EUD) er baseret på et vekseluddannelsesprincip,
hvor praktik og skoleophold tilsammen
udgør uddannelsen. Erhvervsuddannelserne er inddelt
i 12 indgange: Bil, fly og andre transportmidler; Bygge
og anlæg; Bygnings- og brugerservice; Dyr, planter og
natur; Krop og stil; Mad til mennesker; Medieproduktion;
Merkantil; Produktion og udvikling; Strøm, styring og
it; Sundhed, omsorg og pædagogik samt Transport og
logistik.
Hvad er DEL?
Danmarks Erhvervspædagogiske Læreruddannelse
(DEL ) er en landsdækkende institution med cirka 70
faste medarbejdere. DEL er en del af Den Flerfaglige
Professionshøjskole i Region Hovedstaden.
DEL varetager
- kompetencegivende erhvervspædagogiske
uddannelser
- faglig-pædagogisk efter- og videreuddannelse af
lærere og ledere ved handelsskolerne, de tekniske
skoler, SOSU-skolerne, landbrugsskolerne, AMUcentrene
med flere
- erhvervspædagogisk forsøgs- og udviklingsarbejde
- konsulentopgaver
- dokumentations-, analyse- og formidlingsopgaver.
Trin for trin
Et af de værktøjer, som lærerne på erhvervsskolerne kan støtte
sig til, er den såkaldte innovationstrappe, som Dorrit Sørensen
har været med til at udvikle. I syv trin viser den, hvordan innovation
kan indgå i undervisningsforløbet fra problemstilling til
udførelse af den enkelte idé (se figur nedenfor).
»Det er et meget konkret værktøj, som kan bruges i de fleste
undervisningssammenhænge. Men det kræver, at læreren er opmærksom
på at styre de arbejdsgange, det lægger op til,« siger
hun.
Dorrit Sørensen ser desuden gerne, at lærebøger bliver udviklet
med det formål at skabe mere innovation i de enkelte uddannelser.
Og så skal lærerne styrkes i innovation med efteruddannelse
og konsulentbistand.
Det centrale er, at læreren støtter eleverne i at eksperimentere
og lege, pointerer Dorrit Sørensen. Her er kreativitet, selvstændighed
og evnen til at samarbejde nøgleord. Det kræver frihed,
og netop den frihed kan også være problematisk, erkender Dorrit
Sørensen.
»Den frihed betyder også, at eleverne får et ansvar, så de ikke
går på café, hvor de egentlig skulle være ude at fotografere til en
opgave. Nogle elever har brug for meget styring - andre elever
har ikke,« siger Dorrit Sørensen.
Det kunne lyde, som om den nye tilgang til innovation overvejende
bejler til de fagligt stærke elever. Dorrit Sørensen mener
ikke, det er tilfældet.
»Dette er ikke kun til de stærke elever. Det er også til de elever,
som normalt har svært ved at tilegne sig viden på almindelig
vis. Det handler om at give dem tid og om, at læreren er nærværende
over for dem. De bogligt svage elever får jo ofte lige så
mange ideer som de stærkere elever,« siger hun.
Når eleverne både skal lære et håndværk og at tænke i nye
faglige baner på én og samme tid, skulle man tro, det krævede
flere timer på skemaet.
»Det handler i virkeligheden om, at vi skal røre i gryden og
finde en ny opskrift. Uddannelsen er jo trindelt, og innovation
kan sagtens indgå på alle trin, uden at det kræver mere tid.
Elevens slutkompetencer er ændret. Det betyder, at eleven skal
kunne anvende sin viden i sammenhænge, han eller hun ikke
kender på forhånd. Vi vil komme til at se nye prøveformer som
følge af innovation. Prøveformer er gerne det, der med sikkerhed
kan få undervisningspraksis til at ændre sig. Livslang læring
spiller også ind, for eleverne skal jo blive ved med at udvikle sig,
også når de er færdige med deres grunduddannelse,« siger
Dorrit Sørensen.
Samarbejdsvanskeligheder
De nye arbejdsgange stiller yderligere krav til lærere og skoleledelser.
»Vi kan se fra erfaringer med forsøgs- og udviklingsarbejde i
forbindelse med innovation, at der er et stort behov for samarbejde
mellem mellemlederne og lærerne. Dette samarbejde skal
prioriteres. Det kommer ikke bare af sig selv. Mellemledere og
lærere har ikke altid tradition for, at lederen blander sig i lærerens
pædagogiske arbejde. Og det gør det jo ikke nemmere, når
flere samarbejdsprocesser skal fornys som følge af nye lovændringer.
Lærere er ikke vant til indblanding fra deres ledelse, for
de leder jo selv deres arbejdsliv: De forbereder sig ofte hjemme
og planlægger selv deres undervisningsforløb. Men innovationsforløb
er nødt til at blive løst i fællesskab. Vi hører fra lærerne, at
denne proces kræver en synlig ledelse. Og mellemlederne bliver
nødt til at værdisætte det,« siger Dorrit Sørensen.
Virksomhederne har et ansvar
Der er mange, lærerne skal have et godt samarbejde med - også
gerne de virksomheder, som får eleverne i praktik. Her kan lærerne
nemlig også få gode ideer, følge med i udviklingen i erhvervet
og få indsigt i nye faglige problemstillinger, som typisk
skal løses.
»Det ville være godt, hvis lærerne kom mere ud i virksomhederne.
Omvendt ville det også styrke uddannelserne, hvis virksomhederne
var interesserede i skolerne,« siger Dorrit Sørensen.
De nye retningslinjer for erhvervsuddannelserne stiller krav
til de virksomheder, som får eleverne i praktik. De virksomheder
er forpligtede til at uddanne eleven til det enkelte erhverv.
»Det kan være svært for mange små og mellemstore virksomheder
at tilbyde eleven arbejdsopgaver, der varierer igennem
hele uddannelsesforløbet. Men hvis en tømrerelev kun er blevet
sat til at sætte gipsplader op i hele sin praktiktid, får han ikke
nødvendigvis den rigtige forudsætning for at udvikle kompetencer,
der retter sig mod innovation. Det er vigtigt, at eleven
får forskellige erfaringer og oplevelser fra alle de processer, der
knytter sig til at drive en virksomhed,« siger Dorrit Sørensen.
En oplagt mulighed for de små og mellemstore virksomheder
er derfor at gå sammen om at dele elever og dermed tilbyde dem
den nødvendige bredde i uddannelsesforløbet.
Danfoss på Als tilbyder for eksempel et samarbejde
med de mindre virksomheder i området. Det udvider
erfaringsgrundlaget og giver eleven et helhedssyn.
»Det er også oplagt at tænke det merkantile område
og det tekniske område mere sammen og lave samarbejde
eleverne imellem. Traditionelt set er mange
håndværkere jo iværksættere, og man kan sagtens
forestille sig et samarbejde mellem elever fra de tekniske
erhvervsuddannelser, som har produkterne, og
handelsskoleeleverne, som bliver uddannet i blandt
andet markedsføring,« fortsætter Dorrit Sørensen.
Et lignende projekt er allerede sat i søen i blandt andet
Roskilde, hvor handelsskolen har arbejdet sammen
med den lokale tekniske skole.
De første reaktioner på en mere innovativ tilgang til
undervisningen på erhvervsskolerne har været positiv,
erfarer Dorrit Sørensen.
»Vi har fået flest reaktioner fra lærerne. Og de siger,
at eleverne er glade for undervisningen. Den har givet
større ansvarlighed i forhold til egen læring, lyst til at
arbejde og fået mange elever til at arbejde ud over den
normale skoletid for at få løst deres projekter.«
Læs mere på www.eud-innovation.dk
Hvorfor er det vigtigt at have innovation i erhvervsuddannelserne?
»Jeg hader at undervise efter en tekstbog«
Af Michael Breum Jakobsen
Gennem et researchophold i Australien, hvor jeg undersøgte nye
og entrepreneurielle måder at undervise og lære på, fik jeg lejlighed
til at besøge St. Helena Secondary School. Her mødte jeg
elever og lærere fra nanoteknologiholdet, hvilket gjorde et særligt
indtryk i forhold til innovativ og kreativ undervisning. Kendetegnende
for skolen er nemlig nogle særlige faktorer, som gør
den rigtig innovativ og entreprenant i mine øjne.
Engagerende undervisning
Rapporten »Enterprising ways to teach and learn« er en ny rapport
lavet i samarbejde mellem Selvstændighedsfonden og virksomheden
Innobox. Den sætter fokus på og formidler australske erfaringer
med enterprise education. Det er en ny undersøgelse af, hvilke
forhold der kan inspirere til udvikling af uddannelseskulturen i
Danmark, samt hvilke pædagogiske tilgange der er til entreprenørskabsundervisning
down under.
Enterprise education i Australien betyder en mere engagerende
undervisning, hvor elever i højere grad er involveret, og hvor lærere
i højere grad lægger op til nærværende og kreativ undervisning.
Undervejs i projektet er der gennemført cirka 15 interview med folk
på området i Australien. Der er først og fremmest interviewet professorer
og lektorer fra universiteter og handelshøjskoler for at få
et bredt og overordnet perspektiv på det australske uddannelsessystem
og den entreprenørielle kultur, ligesom folk fra offentlige
institutioner har bidraget til at tegne helheden i dette billede.
Desuden er der interviewet skoleledere og en gruppe elever, som
energisk fortæller om deres erfaringer med fag, der inddrager
nanoteknologi. Læs også om initiativet ArtPlay i Melbourne, hvor
lokale børn og unge kan deltage i kunstneriske aktiviteter og arrangementer
sammen med kunstnere.
Rapporten henvender sig til alle, der arbejder med undervisning.
Her er mange erfaringer og ideer, som kan være brugbare i den
danske uddannelsessektor generelt. Det er intentionen, at både
lærere, skoleledere, konsulenter, undervisere på uddannelser og
folk i den politiske sektor vil kunne hente inspiration i rapporten.
Find rapporten på www.selvstaendighedsfonden.dk og
www.innobox.dk
Optagethed
Optagethed driver værket på St. Helena, en skole med 1.600 elever
og studerende fra 7. til 12. klassetrin. I det australske skolesystem
står secondary schools også for den gymnasiale del af
uddannelsen.
I mit møde med fire elever fra nanoteknologifaget oplevede
jeg en optagethed af det at gå i skole samt af hele emnet nanoteknologi,
som jeg ikke før har set. Disse elever var så begejstrede
for det, at de alle vil være nanoforskere, og med stor entusiasme
fortalte de, at »vi kan ændre historien«, »vi har aldrig været
så glade for at gå i skole« og »... det er så spændende. Vores lærer
har vundet prisen som årets innovative lærer, og det er vi meget
stolte af. Lige nu er hun på en konference for at præsentere
forløbene og undervisningen om nanoteknologi« samt »vi kan
selv komme med på en konference til næste år«.
Disse elever har oplevet noget. De har oplevet noget særligt i
deres undervisning og i skolen som sådan. De er blevet rykket.
Det er ikke sikkert, at de alle bliver nanoforskere, men der er
vækket en begejstring for et emne, som pædagogisk indeholder
nogle helt bestemte kendetegn, nemlig:
- Aktualitet - et emne, der skrives meget om i medierne.
- Noget gryende - forskning, som ikke har en lang historie
bag sig, men som i høj grad er på vej frem.
- Et nyt undervisningstema - som deres kammerater fra
andre skoler beundrer og er misundelige på.
- Samarbejde med forskere - og mulighed for deltagelse i
forskningskonferencer om emnet.
- Meget engagerede lærere - der virkelig brænder for området.
Hele opholdet i Australien blev en søgning efter denne slags begejstring,
de gode erfaringer og den bagvedliggende tænkning,
som omgiver enterprise education i landet.
Hvorfor nanoteknologi?
Hører dette emne ikke hjemme i videregående uddannelser og
forskningslaboratorier? På St. Helena er de af en anden mening.
De har med fagene, hvori nanoteknologi indgår, oprettet programmet
SHINE i samarbejde med forskere fra universiteterne.
Altså et unikt samarbejde mellem skole og forskningsverden.
Curriculum for programmet i nanoteknologi blev udviklet,
efter at holdet på syv lærere fik bevilliget et legat til at arbejde
med udviklingen. I udviklingen af et curriculum var der involveret
input fra myndigheder, tertiære institutioner, industri samt
det bredere nanoteknologinetværk inden for industrien.
Det nye SHINE-program er blevet et flagskib for skolen. Formålet
er at opfordre og støtte studerende i naturvidenskabelige
fag til at søge karrierer i den fremadstormende industri inden
for nanoteknologi. Programmet engagerer både studerende, forældre
og lokalsamfundet til i fællesskab at skabe viden og anerkende
de mange aspekter og perspektiver, der er i denne nye
teknologi. Som det hedder i begrundelsen for initiativet:
»Nanotechnology Victoria plays an important role in designing
and supporting education for the development of nanotechnology
both in Victoria and Australia. The following pages
contain a wide variety of resources for students, teachers, and
anyone wanting to learn more about nanotechnology. NanoVic
has supported the development of several novel nanotechnology
initiatives including the SHINE project, NanoBits Education Kit
and In2nanotech Schools Challenge.«
 |
Francesca Calati er blevet kåret som den mest
innovative scienceunderviser i den australske
delstat Victoria. Hun underviser i kemi på St.
Helena Secondary School i Melbourne, der som
en af de første folkeskoler i verden arbejder
med nanoteknologi i undervisningen. |
 |
Science made fun
Det kræver en bestemt lærerrolle at kaste sig ud i et projekt som
dette. Holdet bag nanoteknologifaget er flere gange blevet honoreret
med priser og anerkendelse. En af de større var prisen som
årets innovative underviser i 2006, som blev givet af delstatens
undervisningsminister til Francesca Calati.
»Jeg har altid været interesseret i kemiske reaktioner. Det går
tilbage til high school. Jeg gik på en katolsk skole, hvor der var
en særlig nonne, søster Francine. Hun smøgede ærmerne op,
skubbede nonnedragten tilbage og introducerede os for mange
spændende kemiske eksperimenter. Jeg bevarede selv den passion
for kemi,« fortæller hun.
Hun har nu undervist i mange år på både grundskoleniveau
og gymnasialt niveau.
»Til forskel fra mange andre fag udvikler naturvidenskab sig
hele tiden, så der sker nye ting. Det bliver meget nemt at undervise,
for du kan stille spørgsmål, og elever kan blive grebet af
emnet.«
Udfordringen ved at undervise i naturvidenskab betegner
Francesca Calati som »you got to fuel that curiosity in students«.
»Dét at engagere elever er centralt. Du skal lave nogle virkelig
gode eksperimenter for at vække deres interesse. Du introducerer
måske noget meget simpelt på en ny måde. Du viser dem en
kemisk reaktion, og du kan se det i deres ansigter. Deres udtryk
siger alt.«
Francesca Calatis tilgang til undervisning læner sig meget op
ad en innovativ tankegang, hvor både lærer- og elevroller ændrer
sig i forhold til traditionel undervisning.
»Jeg hader at undervise efter
en tekstbog eller bestemte forudbeskrevne
forløb. Jeg føler mig
låst inde i et bur, når det sker. Derfor
har vi på St. Helena præsenteret SHINEprogrammet.
Det går ud på at introducere
nanoteknologi i den naturvidenskabelige
læreplan for 7. til 10. klassetrin. Formålet er
at motivere og sætte nyt liv i det naturvidenskabelige curriculum
for på den måde at bringe det frem til det 21. århundrede.«
Francesca Calati har en passion for at undervise. Den er blevet
grundlagt gennem hendes egen skolegang, og det er betydningsfuldt
for hende at videregive noget af det.
»Jeg valgte undervisning i naturvidenskab for stadig at kunne
have udfordringen at være involveret i kemilaboratoriet og lære
andre studerende, hvad min passion altid har været. Jeg har mulighed
for at videreformidle noget af det engagement, som jeg
selv oplevede som elev.«
Ifølge Francesca Calati er det meget svært at forklare, hvad
passion er. For hende er det en magnetisk tiltrækning i klasseværelset,
som driver hende frem til at lave en engageret undervisning.
»Hvis du som lærer har en passion for noget, smitter det af
på eleverne.«
LÆS MERE
- Læs mere om Sct. Helena Secondary School på
www.sthelena.vic.edu.au
- Læs mere om SHINE-programmet på www.nanovic.com.au
- Rapporten »Enterprising ways to teach and learn - erfaringer fra
Australien« kan hentes gratis på www.innobox.dk
- Se DK4-udsendelsen »Iværksætteriet - internationale aspekter«
på www.dk4.dk
 |
Michael Breum Jakobsen er
chefkonsulent i virksomheden Innobox, der sætter processer i gang, udfordrer,
udvikler og kvalificerer innovationen i
virksomheder, organisationer og på uddannelser.
Læs også bloggen om innovation og
kreativitet i undervisningen
|
Denne side indgår i publikationen "PIONERMAGASINET 03"
© Undervisningsministeriet 2008