![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() Erfaringer med SOSU-GVU- forløb og anbefalinger fra Danmarks EvalueringsinstitutDanmarks Evalueringsinstitut (EVA) evaluerede i 2007 grunduddannelse for voksne (GVU) og dokumenterer i sin rapport en række stærke og svage sider ved GVU. Evalueringsgruppen giver uddannelsesinstitutionerne følgende anbefalinger til den fremtidige GVU-aktivitet:
Erfaringer fra elever og SOSU-skoler, som har gennemført GVUFase 1: Information og rekrutteringGVU-elever rekrutteres ofte gennem deres arbejdsplads. Lederne og de uddannelsesansvarlige i hjemmeplejen og på plejehjem er derfor nøglepersoner for en informationsindsats. Det er vigtigt at formidle, hvordan GVU adskiller sig fra den ordinære uddannelse. I informationsarbejdet skal det synliggøres for både den mulige kommende elev og arbejdsgiverne, hvordan GVU-uddannelsesmodeller kan udformes. Allerede i rekrutteringsfasen er det vigtigt at støtte GVU-eleven i at få afklaret forsørgelsesgrundlaget under uddannelsen. Fase 2: RealkompetencevurderingenDet er skolerne, der har ansvaret for at vurdere elevernes realkompetencer til GVU, herunder også om eleverne har kompetencer svarende til praktikmålene. Nogle skoler har et tæt samarbejde med praktikvirksomheden også om vurdering af GVU-elevers praktiske kompetencer, fordi det skaber tillid til GVU-ordningen og de kompetencer, eleverne opnår gennem denne uddannelsesform. På Undervisningsministeriets hjemmeside om GVU kan skolerne downloade en uddannelsesbog med tilhørende vejledning. Uddannelsesbogen rummer alle faser fra ansøgning til gennemførelse af GVU-forløbet. Hjemmesiden www.minkompetencemappe.dk giver den enkelte elev redskaber til at afdække egne realkompetencer. En række SOSU-skoler anvender egne udviklede redskaber, og der udvikles fortsat nye, i takt med at GVU-aktiviteten på SOSU vokser. Fase 3: Uddannelsesplanen og tilrettelæggelse af forløbGVU-forløbet kan tilrettelægges som et heltidsforløb i perioder eller samlet, eller det kan foregå som korte kurser eller deltidsundervisning. Skolens fleksibilitet kommer her på prøve, og der må udarbejdes et forløb, der i videst mulige omfang tager hensyn til elevens beskæftigelse og mulighed for at gennemføre forløbet i praksis. Det er vigtigt, at eleven ved GVU-forløbets start kender sit forsørgelsesgrundlag. GVU-eleverne kan have forskellige vilkår, som skolen ingen indflydelse har på, men alene kan støtte eleverne i at få afklaret. GVU-elever vil ofte have meget individuelle forløb, og det kan være en idé at overveje, hvordan de får et læringsnetværk, selv om deres forløb ikke er standardiserede på hold med andre elever, som gennemfører tilsvarende forløb.
|
![]() |
|
![]() ![]() ![]() Til sidens top |