![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() LitteraturLitteraturoversigten rummer relevante ministerielle udgivelser samt andet materiale, der er henvist til i vejledningen. Publikationerne findes for de flestes vedkommende online på ministeriets websted www.uvm.dk under menupunktet Udgivelser, hvortil der henvises. Tosprogede småbørnEt æble til Abdallah – § 4a sprogarbejde med tosprogede småbørn, video produceret af Bodil Wils & Hans Wessing med støtte fra Undervisningsministeriet, 2003 (Video 1) Metoder og Materialer til Abdallah – ideer og pædagogiske overvejelser i § 4a sprogarbejdet, video produceret af Bodil Wils & Hans Wessing med støtte fra Undervisningsministeriet, 2003 (Video 2 Det kæreste vi har – en film til tosprogede forældre om dagtilbud, dvd produceret af CVU København & Nordsjælland med støtte fra Undervisningsministeriet, 2005 Ord på det vi gør – en film til personalet i dagtilbud om samarbejdet med tosprogede forældre, dvd produceret af CVU København & Nordsjælland med støtte fra Undervisningsministeriet, 2005 Sådan gør vi – integration af tosprogede småbørn i store og små kommuner,
Undervisningsministeriet 2001, Vejledning om obligatorisk sprogstimulering af tosprogede småbørn. Folkeskolelovens § 4a, Undervisningsministeriet, 2005 (http://static.uvm.dk/publikationer/2005/sprogstimulering/) Tosprogede børns overgang fra dagtilbud til skole – fokus på den sproglige
udvikling, Undervisningsministeriet, 2006 Tosprogede elever i folkeskolenDansk som andetsprog i folkeskolen – et nyt fagområde, Artikelsamling, Undervisningsministeriet, 1995. Dansk som andetsprog i folkeskolen – om organisering af undervisningen, dvd produceret af Filmkompagniet med støtte fra Undervisningsministeriet, 2006. Dansk som andetsprog også i fritiden – en film om samarbejde mellem SFO og skole, dvd produceret af Master Media med støtte fra Undervisningsministeriet, 2006. Demokrati, Undervisningsministeriets tidsskrift Uddannelse, nr. 8, oktober
2002 Det er aldrig for sent – om undervisning af unge sent ankomne i ungdomsskolen, Evaluering af dansk som andetsprog i folkeskolen, evaluering foretaget for Undervisningsministeriet af UC2 og KLEO, CVU København og Nordsjælland, 2004. Flere verdener, Undervisningsministeriets tidsskrift Uddannelse, nr. 4, april 2002 (http://udd.uvm.dk/200204/index.htm) Fælles Mål – Faghæfte 19 – Dansk som andetsprog, Undervisningsministeriet, 2005. (http://www.faellesmaal.uvm.dk) Fælles Mål – Faghæfte 33 – Indvandrersprog, Undervisningsministeriet, 2005. (http://www.faellesmaal.uvm.dk) Fælles Mål – Faghæfte 34 – Modersmålsundervisning, Undervisningsministeriet, 2005. (http://www.faellesmaal.uvm.dk) Hvad laver jeres barn i fritiden? Pjece på fem sprog om fritidsaktiviteters betydning i forhold til dansktilegnelse og integration, Undervisningsministeriet, 2006. (http://www.uvm.dk/nyheder/to.htm?menuid=104525) Inspiration til bedre integration i folkeskolen, Undervisningsministeriet, 2003 OECD-rapport om grundskolen i Danmark, Undervisningsministeriet, 2004 Rettigheder og pligter i folkeskolen, Undervisningsministeriet, 2002 (links til
samtlige udgaver herfra: http://static.uvm.dk/publikationer/2002/rettigheder/) Undervisning i demokrati – inspiration til grundskoler og ungdomsuddannelser, Undervisningsministeriet, 2006 (http://static.uvm.dk/publikationer/2006/demokrati/) Vejledning om disciplin, god adfærd og trivsel i folkeskolen – et inspirationshæfte, Undervisningsministeriet, 2006 (http://static.uvm.dk/publikationer/2006/disciplin/) Vejledning om organisering af folkeskolens undervisning af tosprogede elever, Undervisningsministeriet, 1998 (http://static.uvm.dk/publikationer/1998/organisering/) Vi har alle et ansvar – Information til sundhedsplejersker, kommunallæger,
lærere, pædagoger og sagsbehandlere om piger og omskæring, Socialministeriet,
Undervisningsministeriet, Indenrigs- og Sundhedsministeriet, 2003 Overgang til ungdomsuddannelseUnge på vej Udgivelser i forbindelse med “Integrationsprojektet 1994-1998”Heldigvis er vores folkeskole for alle. Elever med flygtninge- eller indvandrerbaggrund
skriver dagbog, Undervisningsministeriet, 1999 Kulør på skoleudvikling. Integrationsprojektet og Folkeskolen år 2000, Undervisningsministeriet, 1998 (http://static.uvm.dk/publikationer/1998/kuloer/) Tosprogede børn og unge – 4 års skoleudvikling. Katalog over 80 integrationsprojekter Undervisningsministeriet, 1999 (http://static.uvm.dk/publikationer/1999/2sprog4/) Udfordringer i dag – resurser i morgen – en guide til kommunernes integration af tosprogede børn (pdf) Udgivet af PLS Consult A/S, december 1999 (http://wwwupload.pls.ramboll.dk/dan/Publikationer/OffentligForvaltning/ UdfordringIDag.pdf ) Se flere udgivelser fra Undervisningsministeriet online på pub.uvm.dk
Flere af de trykte publikationer udgivet af Undervisningsministeriet kan
bestilles hos: BilagBekendtgørelse nr. 31. af 10. januar 2006 om folkeskolens undervisning i dansk som andetsprogI medfør af § 5, stk. 7 og 8, og § 30 a i lov om folkeskolen, jf. lovbekendtgørelse nr. 393 af 26. maj 2005, som ændret ved lov nr. 594 af 24. juni 2005, fastsættes: Kapitel 1 § 1. Denne bekendtgørelse indeholder bestemmelser om undervisning i
dansk som andetsprog for tosprogede elever i børnehaveklasser og i 1.-10.
klasse. § 2. Ved optagelse af tosprogede elever i folkeskolen træffes med fornøden
inddragelse af sagkyndig bistand og efter samråd med forældrene
beslutning om, hvorvidt vedkommende elev skal henvises til særlig undervisning
i dansk som andetsprog, jf. §§ 3 og 4. Kommunalbestyrelsen kan
beslutte, at der skal indgå bestemte screeningsmaterialer eller test, ekstern sagkyndig bistand eller lignende som grundlag for beslutning om iværksættelse
af særlig undervisning i dansk som andetsprog. § 3. Elever, der ved optagelsen har behov for støtte, men som er i stand
til at deltage i den almindelige undervisning, henvises til supplerende undervisning
i dansk som andetsprog som en dimension i undervisningen i klassen,
på hold eller lign. Omfanget af undervisningen og den forventede
varighed fastsættes ud fra elevens behov. § 4. Elever, der ved optagelsen ikke har tilstrækkeligt kendskab til dansk
til at kunne deltage i den almindelige undervisning, henvises til basisundervisning
i dansk som andetsprog. Denne undervisning foregår uden for
klassens rammer.
Stk. 4. Elevtallet på hold og lignende i henhold til stk. 2, nr. 2, må ikke overstige 7. Stk. 5. Timetallet i modtagelsesklasser fastsættes i timeplanen for skolen. Elevernes samlede timetal, herunder eventuelle timer i den almindelige klasse, skal svare til det timetal, som skolens øvrige elever får på det pågældende klassetrin. Timetallet kan dog i en kortere periode efter påbegyndelsen af danskundervisningen – normalt højst 3 måneder – være lavere, dog mindst 20 timer. Stk. 6. Undervisningen efter stk. 1-4 ophører, når eleverne vurderes at kunne deltage i klassens almindelige undervisning med fornøden sprogstøtte, og senest efter 2 års forløb. Dette gælder dog ikke for elever, der optages i folkeskolen efter afslutningen af de yngste klassetrin, og som ikke tidligere har modtaget undervisning i at læse. § 5. På 8.-10. klassetrin kan der oprettes særlige klasser for elever, der er
flyttet til Danmark, efter at de er fyldt 14 år. § 6. For elever, der under skoleforløbet har behov for særlig støtte, kan der etableres særlig undervisning i dansk som andetsprog på hold eller lignende eller særlig støtte i klassen. Beslutningen træffes af skolens leder efter indstilling fra klasselæreren og efter samråd med eleven og dennes forældre. § 7. Undervisning i dansk som andetsprog, jf. §§ 3-6, varetages af lærere, der gennem særlig uddannelse eller på anden måde har kvalificeret sig til opgaven. I børnehaveklasser gives undervisningen af pædagoger med tilsvarende forudsætninger. § 8. En elev kan med forældrenes samtykke i ganske særlige tilfælde fritages for undervisningen i et fag, hvis det skønnes umuligt at afhjælpe elevens vanskeligheder gennem supplerende undervisning, jf. folkeskolelovens § 5, stk. 6. Det er en betingelse, at eleven får anden undervisning i stedet. Kapitel 2 § 9. Elever kan henvises til en anden skole end distriktsskolen, hvis det
ved optagelsen vurderes, at eleven har et ikke uvæsentligt behov for sprogstøtte
i form af undervisning i dansk som andetsprog, og det vurderes at
være pædagogisk påkrævet at henvise eleven. § 10. Der skal løbende ske en vurdering af, om eleven fortsat har et ikke
uvæsentligt behov for sprogstøtte. § 11. I et bilag til styrelsesvedtægten optages bestemmelser om, hvilke skoler i kommunen der kan henvises til efter denne bekendtgørelses regler. Kapitel 3 § 12. Undervisningsministeren kan i særlige tilfælde fravige reglerne i nærværende bekendtgørelse. § 13. Bekendtgørelsen træder i kraft den 1. februar 2006, jf. dog stk. 2
og 3. Undervisningsministeriet, den 20. januar 2006 Undervisningsministeriets håndbogsserieI denne serie udsender Undervisningsministeriet publikationer med baggrundsorientering om lovgivningen, uddannelser og enkelte fag samt vejledninger om god praksis mv. Håndbøgerne er rettede mod uddannelsernes drift. 2006
2007
Visse af de trykte publikationer – som i oversigten er forsynet med et
UVM-bestillingsnummer eller ISBN-nummer – kan mod betaling af et
ekspeditionsgebyr rekvireres hos Nordisk Bog Center eller hos boghandlere. Publikationen indeholder værktøjer og inspiration til kommunale beslutningstagere og praktikere om tilrettelæggelse og gennemførelse af undervisningen i dansk som andetsprog. Publikationen er en ny og fuldstændig gennemskrevet udgave af den tidligere udgave fra 1998. Publikationen præciserer regelsættet om folkeskolens undervisning i dansk som andetsprog.
|
![]() |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() ![]() ![]() Til sidens top |