![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() 3. Elever i den vidtgående specialundervisning og svært handicappede eleverTabel 3.1 Antal børn og unge i alderen 6 - 16 år
Kilde: Danmarks Statistiks folketælling pr. 1. januar i hvert af årene 1991 - 2005. 1 Bornholms Regionskommune varetager fra 1/1-03 såvel primærkommunale som amtskommunale opgaver. Tabel 3.1 viser udviklingen i antallet af 6 - 16-årige i perioden 1995 - 2005. I perioden er gruppen af 6 - 16-årige vokset med 127.497 personer, hvilket svarer til en stigning på 20%. Tabel 3.2 Antal børn og unge i den vidtgående specialundervisning i folkeskolens 1. - 10. klasse
1 Vestsjællands Amt indsendte ikke oplysninger for 1999, hvorfor antallet af elever i 1999 er udregnet på baggrund af landstallene. 2 Dette tal er korrigeret i forhold til forrige udgave af publikationen. Tabel 3.2 viser udviklingen i antal elever i den vidtgående specialundervisning i folkeskolens 1. - 10. klasser for de enkelte amter i perioden 1994/95 til 2004/05. Fra 1995 til 2004 er elevgrundlaget steget med ca. 20%. I samme periode er antallet af elever i den vidtgående specialundervisning steget med knap 57%. Set over hele perioden (1994/95 til 2004/05) har der været en gennemsnitlig procentvis stigning på 4,6% pr. år. Den største tilvækst i perioden, set fra år til år, er på 1.103 elever (01/02 til 02/03), den mindste tilvækst er på – 484 elever (99/00 til 00/01). Figur 3.1 Udvikling i antal elever i folkeskolens vidtgående specialundervisning 1. - 10. klasse og det samlede antal 6 - 16-årige En del af stigningen i antallet af elever i den vidtgående specialundervisning skyldes naturlige årsager, så som ændringer i registreringen, justering af elevtal mv., men sådanne forhold kan ikke forklare den markante tendens, som fremgår af kurven i Figur 3.1. At kurven "knækker" i 2000/01 og viser et fald i antallet af specialundervisningselever, hænger formodentlig sammen med de nye finansieringsregler på området. Faldet i 2000/01 havde været større, hvis ikke Københavns Kommune dette år havde en betydelig vækst i elevtallet grundet ændret registrering af elever på døgninstitutioner. Tallene frem til 2002 viser, at den formodede virkning af de nye finansieringsregler aftog. Der blev registreret en kraftig stigning i antallet af elever i den vidtgående specialundervisning frem til skoleåret 2002/03. Den stagnation, der ses fra 2002/03 til 2003/04, er nu erstattet af en stigning i antallet af elever i den vidtgående specialundervisning. Umiddelbart før lovændringen i 2000 udgjorde andelen af børn, der blev henvist til vidtgående specialundervisning 1,38% (9.122 elever) af alle 6 - 16-årige. Efterfølgende var der et midlertidigt fald i antallet af visiterede elever, men to år efter lovændringen var andelen af børn, der modtog vidtgående specialundervisning igen 1.38% af alle 6 - 16-årige. I skoleåret 2003/04 blev der registreret et fald (på 33 elever), set i forhold til året forinden, hvilket betød, at andelen af børn, der blev henvist til vidtgående specialundervisning udgjorde 1,35% (9.868 elever) af alle 6 - 16-årige i skoleåret. Dette fald kan henføres til, at Københavns Kommune reducerede antallet af henviste med næsten ¼ fra 2002/03 til 2003/04. Se også Tabel 4.1. Den forøgelse i antal elever, der ses fra 2003/04 til 2004/05, tilskrives en generel stigning, regionalt set. Bornholms Regionskommune og Ribe Amt har, som de eneste undtagelser, haft et fald i antallet af henviste elever. Den procentvise stigning fra 2003/04 til 2004/05 har været størst i henholdsvis Sønderjyllands Amt (10,1%) og Københavns Kommune (9,5%). 3.1 Frie grundskoler og svært handicappede eleverTabel 3.3 Antal elever i de frie grundskoler 1999/00 til 2004/05
Tabel 3.4 Antallet af elever (svært handicappede), som modtager særlig tilrettelagt specialundervisning ved frie grundskoler
Note: Tallene kan umiddelbart kun sammenlignes med de tre foregående udgaver af "Folkeskolens vidtgående specialundervisning". Tallene i denne udgave er baseret på oplysninger om de af SU-styrelsen, SPS visiterede elever i frie grundskoler, hvilket ikke er tilfældet i udgaverne før 2001/02. Tabel 3.4 viser, at antallet af elever, der modtager særlig støtte ved private skoler siden 1995/96, har været konstant stigende. Frekvensen er beregnet som den procentvise andel elever af det samlede antal elever i de frie grundskoler. Frekvensen ved de frie grundskoler ligger på et niveau, der er noget mindre end folkeskolens, hvilket bl.a. hænger sammen med, at de frie grundskoler, modsat folkeskolen, ikke har en forpligtelse til at optage alle børn, som søger skolerne. En anden forskel er, at frekvensen alene er beregnet på baggrund af det samlede elevtal i de frie grundskoler og de svært handicappede elever, som modtager undervisning på de private skoler. Frekvensen for folkeskolen omfatter tillige elever i den vidtgående specialundervisning i amtskommunale og landsdelsdækkende institutioner, og den er beregnet på baggrund af det samlede antal 6 - 16-årige i hele landet. Den største ændring fra 2003/04 til 2004/05 er registreret i Københavns Kommune med en stigning på 16 elever. Dernæst kommer Viborg Amt, der har en stigning på syv elever. I Århus og Vestsjællands amter er der fra skoleåret 2003/04 til 2004/05 registreret et fald i antallet af elever, som modtager særlig tilrettelagt specialundervisning ved frie grundskoler. Det er her tale om små elevtalsfald på henholdsvis tre og to elever.
|
![]() |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() ![]() ![]() Til sidens top |