Forrige kapitel Til forsiden Næste kapitel
Krone
Undervisningsministeriets logo







Forord

For at få udbytte af at deltage i arbejdsmarkedsuddannelse er det nødvendigt, at man kan forstå og kommunikere om det, undervisningen drejer sig om. Det kendetegner deltagere med dansk som andetsprog, at de har særlige sproglige forudsætninger for at deltage i undervisning. Nogle taler og forstår dansk så godt, at de uden problemer kan deltage i almindelige arbejdsmarkedsuddannelser. Andre kan have svært ved at få tilstrækkeligt udbytte af undervisningen på grund af manglende sproglige forudsætninger. Det er vigtigt, at uddannelsesstederne er opmærksomme på at få visiteret tosprogede ansøgere til AMU, så de kommer til at deltage i uddannelser, som de kan få et tilfredsstillende udbytte af.

Spørgsmålet er, hvordan man visiterer tosprogede ansøgere til arbejdsmarkedsuddannelser. Uddannelserne er meget forskellige, hvad angår indhold og omfang og dermed også krav til sproglig formåen. Dette inspirationsmateriale til testning sammenfatter erfaringer med en måde at teste ansøgere til arbejdsmarkedsuddannelse på, som har været praktiseret i AMU-regi i en del år.

Der er ikke tale om et fikst og færdigt testmateriale med facitlister til alle uddannelser/ fagområder, men om en ramme, som kan udfyldes alt efter hvilke sproglige forudsætninger, der er relevante i relation til konkrete arbejdsmarkedsuddannelser og særlige uddannelsesforløb for flygtninge og indvandrere. Denne tilgang har vist sig at fungere i praksis, men fordrer selvfølgelig, at de personer, der anvender den, både har en danskfaglig baggrund og et godt kendskab til AMU´s uddannelser.

AMU Nordjylland har gode erfaringer med at teste hovedparten af de flygtninge og indvandrere, der søger optagelse på en arbejdsmarkedsuddannelse. Det er med til at sikre, at deltagerne optages på uddannelser, som modsvarer deres sproglige forudsætninger. Vi håber, at materialet kan bidrage til at lette skolernes arbejde med at udføre en god visitation af tosprogede, så de får det bedst mulige udbytte af arbejdsmarkedsuddannelserne.
Det er ikke obligatorisk at bruge denne model for sprogtestning, men den har i praksis vist sig at fungere hensigtsmæssigt.

Inspirationsmaterialet er udarbejdet på baggrund af materiale, der har været anvendt i AMU til sprogtestning gennem årene. Det er samlet og bearbejdet af Frede Skov Andersen, AMU Nordjylland, med sparring fra dansklærergruppen på AMU Nordjylland og Undervisningsministeriet.

Annette Ramsøe
Uddannelseskonsulent
Undervisningsministeriet
Kontor for livslang læring
November 2006

 

groslash;n streg Denne side indgår i publikationen " Sprogtest i AMU "
© Undervisningsministeriet 2006

Forrige kapitel Til forsiden Næste kapitel
Til sidens top