Individuelt emne
På alle niveauer i fremmedsprog i erhvervsuddannelserne skal eleverne beskæftige sig med et individuelt emne. Dog med den forskel, at emnet på C-niveau er bundet op på de emner, der er behandlet i undervisningen.
Vigtigt for alle niveauer er, at det individuelle emne skal danne udgangspunkt for den mundtlige eksamen i de tekniske uddannelser. I de merkantile uddannelser, vil det individuelle emne indgå som en del af caseeksamen.
Opmærksomheden henledes på, at progressionen i forhold til de enkelte niveauer i den daglige undervisning bør ligge på den skriftlige udtryksfærdighed. Det vil dog være svært at sige noget om omfanget af det individuelle arbejde, idet det afhænger af den enkelte elev og dennes niveau.
Det individuelle emne skal munde ud i et præsentationsmateriale (dokumentation), som eleven skal fremlægge ved eksamen.
Indhold:
- Individuelt emne - uddrag af lokal uddannelsesplan Esbjerg Handelsskole
- Fremmedsprog individuelt emne niveau F - elevopgave
- Fremmedsprog individuelt emne niveau E - elevopgave
- Fremmedsprog individuelt emne niveau D - elevopgave
- Fremmedsprog individuelt emne niveau C - elevopgave
- Skema til godkendelse af emne
- Skema til arbejdsplan for individuelt emne
- Eksempel på vejledning i rapportskrivning
Individuelt emne
Uddrag af den lokale uddannelsesplan på Esbjerg Handelsskole
Eleven arbejder ifølge fagbilagene for niveauerne F, E, D og C med et individuelt emne. Emnet bestemmes i samråd mellem lærer og elev. Samrådet skal forstås som en løbende vejledningsproces, hvis omfang er afhængigt af elevens behov/niveau. Eleven skal aflevere en arbejdsplan, problemformulering eller lignende, der skal godkendes af læreren.
Emnet kan vælges inden for fagets områder. Det skal naturligvis dokumenteres på fremmedsproget. Men der er intet krav om, at emnet geografisk skal holdes inden for et område, hvor målsproget tales. Det betyder, at eleven stadig i vid udstrækning har mulighed for at lade nysgerrighed og oprigtig interesse styre emnevalget. Samrådet mellem lærer og elev kan blandt andet være med til at sikre, at eleven ikke genbruger tidligere arbejder fra folkeskolen, men bliver udfordret og stimuleret i arbejdsprocessen på en måde, der sikrer læringsprocessens kvalitet.
Elevens individuelle emne skal ikke nødvendigvis forstås som et stykke skriftligt arbejde, men som dokumentation af det individuelt valgte emne. Dokumentationen skal tilpasses det aktuelle niveau. Dokumentation kan for eksempel forstås som: skriftlig rapport, synopsis, planche, audiovisuelt materiale, portfolio, drejebog og rollespil, mundtligt oplæg mv.
Eleven udarbejder dokumentation for det individuelle emne. Dokumentationen skal godkendes af læreren og danner grundlag for en præsentation af emnet til eksamen. Afleverer eleven ikke det individuelle emne og får det godkendt, kan eleven ikke indstilles til eksamen.
Senest seks uger før faget afsluttes, skal det individuelle emne være afleveret til læreren. Da emnet skal godkendes af læreren, giver det mulighed for både lærer og elev at tilrette delelementer, der ikke har været mulig at godkende. Godkende betyder, at eleven har afleveret en opgave, der opfylder de formelle krav, der er stillet til opgaven. Eleven behøver ikke nødvendigvis bestå opgaven. Karakteren vil være en del af grundlaget for den samlede standpunktskarakter, der gives.
Elever, der afleverer en opgave, der er afskrift (eks. fra internettet), vil blive afvist. Eleven skal senest en uge derefter aflevere en ny opgave til godkendelse.
Caseeksamen
Det individuelle emne indgår som en del af de af ministeriet stillede spørgsmål. Læreren kan ikke forvente, at det vil indgå som et selvstændigt spørgsmål i caseeksamen. Det individuelle emne kan også indgå som et delelement i et spørgsmål.
Formelle krav til det individuelle emne
Niveau F:
Emnet bestemmes i samråd mellem lærer og elev. Samrådet er en løbende vejledningsproces, hvis omfang er afhængigt af elevens behov/niveau. Emnet kan vælges inden for fagets områder og skal dokumenteres på fremmedsproget. Der er ikke krav om, at emnet geografisk skal holdes inden for et område, hvor målsproget tales.
Opgave:
Eleven afleverer en problemformulering, som kan være en række spørgsmål til et emne eller en problemstilling, der falder inden for fagets indholdsområder, og som har skabt nysgerrighed hos eleven. Sammen med problemformuleringen afleveres en arbejdsplan, hvor eleven redegør for, hvordan opgaven kan løses.
Eleven skal som minimum lægge tre tekster til grundlag for sin dokumentation. Med tekst forstås mindre tekststykker, billeder, reklamer, tegneserier eller audiovisuelt materiale.
Dokumentationen kan bestå af f.eks. en planche, drejebog og rollespil, diasshow, tegneserie eller reklame osv.
Dokumentationen og tekstmaterialet, der ligger til grund for dokumentationen, skal afleveres til den fastsatte tidsfrist.
Niveau E:
Emnet bestemmes i samråd mellem lærer og elev. Samrådet er en løbende vejledningsproces, hvis omfang er afhængigt af elevens behov/niveau. Emnet kan vælges inden for fagets områder og skal dokumenteres på fremmedsproget. Der er ikke krav om, at emnet geografisk skal holdes inden for et område, hvor målsproget tales.
Opgave:
Eleven afleverer en problemformulering, som kan være en række spørgsmål, der inden for fagets område har skabt nysgerrighed. Sammen med problemformuleringen afleveres en arbejdsplan, hvor eleven redegør for, hvordan opgaven kan løses.
Eleven skal som minimum lægge fire tekster af større længde til grundlag for sin dokumentation. Med tekst forstås tekststykker, billeder, reklamer, tegneserier, manualer eller audiovisuelt materiale.
Dokumentationen kan bestå af enten en planche, drejebog og rollespil, diasshow, tegneserie eller reklame osv.
Dokumentationen og tekstmaterialet, der ligger til grund for dokumentationen, skal afleveres til den fastsatte tidsfrist.
Niveau D:
Emnet bestemmes i samråd mellem lærer og elev. Samrådet er en løbende vejledningsproces, hvis omfang er afhængigt af elevens behov/niveau. Emnet kan vælges inden for fagets områder og skal dokumenteres på fremmedsproget. Der er ikke krav om, at emnet geografisk skal holdes inden for et område, hvor målsproget tales.
Opgave:
Eleven afleverer en problemformulering, som er en sammenhængende tekst om et emne eller en problemstilling, der falder inden for fagets indholdsområder, og som har skabt nysgerrighed hos eleven. Sammen med problemformuleringen afleveres en arbejdsplan, hvor eleven redegør for, hvordan opgaven kan løses.
Eleven skal som minimum lægge fem tekster af større længde til grundlag for sin dokumentation. Med tekst forstås længere tekststykker, billeder, reklamer, tegneserier, manualer eller audiovisuelt materiale.
Dokumentationen skal bestå af en skriftlig rapport.
Dokumentationen og tekstmaterialet, der ligger til grund for dokumentationen, skal afleveres til den fastsatte tidsfrist.
Niveau C:
Emnet bestemmes i samråd mellem lærer og elev. Samrådet er en løbende vejledningsproces, hvis omfang er afhængigt af elevens behov/niveau. Emnet kan vælges inden for fagets områder og skal dokumenteres på fremmedsproget. Der er ikke krav om, at emnet geografisk skal holdes inden for et område, hvor målsproget tales.
Hvis emnet allerede er behandlet i undervisningen, skal der være tale om en indholdsmæssig fordybelse eller udvidelse af det.
Opgave:
Eleven afleverer en problemformulering, som er en sammenhængende tekst om et emne eller en problemformulering der falder inden for de tre indholdsområder
- Erhvervsmæssige og erhvervsfaglige forhold
- Samfund og kultur
- Almene og personlige forhold
som har skabt nysgerrighed hos eleven. Sammen med problemformuleringen afleveres en arbejdsplan, hvor eleven redegør for, hvordan opgaven kan løses.
Eleven skal som minimum lægge fem tekster af større længde til grundlag for sin dokumentation. Med tekst forstås længere tekststykker, billeder, reklamer, tegneserier, manualer eller audiovisuelt materiale.
Dokumentationen skal bestå af en skriftlig rapport.
Dokumentationen og tekstmaterialet, der ligger til grund for dokumentationen, skal afleveres til den fastsatte tidsfrist.
Fremmedsprog, individuelt emne niveau F
Udleveres til eleverne som oplæg til det individuelle emne
Det er obligatorisk, at man i sprogtimerne udarbejder et individuelt emne. Du skal arbejde med et individuelt emne, som bestemmes i samråd mellem lærer og elev. Der er ikke krav om, at emnet skal holde sig inden for målsprogets geografiske område. Emnet bør dog være inden for følgende indholdsområder:
- Erhvervsfaglige og erhvervsmæssige forhold.
- Samfund og kultur.
- Almene og personlige forhold.
Problemformulering og arbejdsplan skal være godkendt inden XXXXX.
Dit individuelle emne skal afleveres senest XXXXX. Dit individuelle emne skal afleveres og godkendes, for at du kan indstilles til eksamen.
Selve opgaven
Dit individuelle emne kan bestå af f.eks. en planche, drejebog og rollespil, diasshow, tegneserie, reklame osv.
Sammen med dit individuelle emne skal du samtidig aflevere de tekster, der ligger til grundlag for emnet.
Køreplan
Find et emne, som interesserer dig. Du behøver ikke vide alt om emnet, bare være tilstrækkelig nysgerrig. Søg efter informationer på biblioteket i både bøger, tidsskrifter, aviser og på internettet. Det er vigtigt, at du har noget godt materiale at arbejde ud fra. Du skal som minimum lægge tre tekster til grundlag for din dokumentation. Med tekst forstås tekststykker, billeder, reklamer, tegneserier, manualer eller audiovisuelt materiale.
- Spørg dig selv, hvad du kan undersøge ved emnet, hvad vil du finde ud af?
- Udarbejd en arbejdsplan, så du kan dokumentere, hvordan du vil løse opgaven.
- Lav en problemformulering og en foreløbig disposition. Problemformuleringen kan være en række spørgsmål, hvor du giver udtryk for, hvad det er, du vil undersøge.
- Tilpas eventuelt din disposition og problemformulering, som arbejdet skrider frem.
Det er meget vigtigt, at du bruger dit eget sprog. Skriv ikke af efter dine kilder. Få gode ideer fra dit materiale og skriv derefter i dit eget sprog.
I bedømmelse af opgaven indgår:
- Bliver sproget anvendt hensigtsmæssigt?
- Kan du anvende et enkelt sprog?
- Kan du anvende enkle, hensigtsmæssige tale-, skrive- og læsestrategier?
- Kan du dokumentere forståelse af enkle tekster på fremmedsproget?
- Kan du formulere dig i et enkelt sprog?
- Kan du anvende it til kommunikation, informationssøgning og tekstproduktion?
Karakter
Der gives karakter efter 13-skalaen, og karakteren vil indgå som en del af din årskarakter.
Fremmedsprog, individuelt emne niveau E
Udleveres til eleverne som oplæg til det individuelle emne
Det er obligatorisk, at man i sprogtimerne udarbejder et individuelt emne. Du skal arbejde med et individuelt emne, som bestemmes i samråd mellem lærer og elev. Der er ikke krav om, at emnet skal holde sig inden for målsprogets geografiske område. Emnet bør dog være inden for følgende indholdsområder:
- Erhvervsfaglige og erhvervsmæssige forhold.
- Samfund og kultur.
- Almene og personlige forhold.
Problemformulering og arbejdsplan skal være godkendt inden XXXXX.
Dit individuelle emne skal afleveres senest XXXXX. Dit individuelle emne skal afleveres og godkendes, for at du kan indstilles til eksamen.
Selve opgaven
Dit individuelle emne kan bestå af f.eks. en planche, drejebog og rollespil, diasshow, tegneserie eller reklame osv.
Sammen med dit individuelle emne, skal du samtidig aflevere de tekster, der ligger til grundlag for emnet.
Køreplan
Find et emne, som interesserer dig. Du behøver ikke vide alt om emnet, bare være tilstrækkelig nysgerrig. Søg efter informationer på biblioteket i både bøger, tidsskrifter, aviser og på internettet. Det er vigtigt, at du har noget godt materiale at arbejde ud fra. Du skal som minimum lægge fire tekster til grundlag for din dokumentation. Med tekst forstås tekststykker, billeder, reklamer, tegneserier, manualer eller audiovisuelt materiale.
- Spørg dig selv, hvad du kan undersøge ved emnet, hvad vil du finde ud af?
- Udarbejd en arbejdsplan, så du kan dokumentere, hvordan du vil løse opgaven.
- Lav en problemformulering og en foreløbig disposition. Problemformuleringen kan være en række spørgsmål, hvor du giver udtryk for, hvad det er, du vil undersøge.
- Tilpas eventuelt din disposition og problemformulering, som arbejdet skrider frem.
Det er meget vigtigt, at du bruger dit eget sprog. Skriv ikke af efter dine kilder. Få gode ideer fra dit materiale og skriv derefter i dit eget sprog.
I bedømmelse af opgaven indgår:
- Bliver sproget anvendt hensigtsmæssigt?
- Kan du anvende et enkelt, men rimeligt sammenhængende sprog?
- Kan du anvende hensigtsmæssige tale-, skrive- og læsestrategier?
- Kan du dokumentere forståelse af enkle tekster på fremmedsproget?
- Kan du skrive i et enkelt sprog?
- Kan du anvende it til kommunikation, informationssøgning og tekstproduktion?
Karakter
Der gives karakter efter 13-skalaen, og karakteren vil indgå som en del af din årskarakter.
Fremmedsprog, individuelt emne niveau D
Udleveres til eleverne som oplæg til det individuelle emne
Det er obligatorisk, at man i sprogtimerne udarbejder et individuelt emne. Du skal arbejde med et individuelt emne, som bestemmes i samråd mellem lærer og elev. Der er ikke krav om, at emnet skal holde sig inden for målsprogets geografiske område. Emnet bør dog være inden for følgende indholdsområder:
- Erhvervsfaglige og erhvervsmæssige forhold.
- Samfund og kultur.
- Almene og personlige forhold.
Emnerne er ret brede, så du kan vælge mange vinkler på din opgave.
Problemformulering og arbejdsplan skal være godkendt inden XXXXX.
Dit individuelle emne skal afleveres indskrevet på pc og afleveres i to eksemplarer senest XXXXX. Dit individuelle emne skal afleveres og godkendes, for at du kan indstilles til eksamen.
Omfang
Opgaven afleveres som en skriftlig rapport og skal have et omfang af 700-1000 ord. Tjek dit omfang ved at vælge Funktioner - Ordoptælling. Ud over den skriftlige rapport skal du vedlægge de tekster, der ligger til grundlag for rapporten. Den skal indeholde følgende elementer:
Forside
Opgavetitel, navn, klasse, fag og niveau, skole, afleveringsdato og årstal.
Indledning/problemformulering
Her tager du udgangspunkt i din opgavetitel og skriver, hvad det er, du vil besvare med din opgave. Hvordan du vil gribe opgavebesvarelsen an (problemformulering). En problemformulering er i læsevenlig tekstform og ikke bare en række punkter under hinanden.
Indhold
Her skal du beskrive selve opgaven. Det er vigtigt, at du tager din problemstilling op til diskussion og ser opgaven fra flere vinkler. Brug aktivt de tekster, du lægger til grund for dit emne.
Konklusion
Hvad er du nået frem til (koncentreret form)? En konklusion er ikke, hvordan du synes, det er gået, men er svar på de spørgsmål, du har skitseret i problemformuleringen. Der må ikke bringes noget nyt/stilles spørgsmål i konklusionen.
Køreplan
Find et emne, som interesserer dig. Du behøver ikke vide alt om emnet, bare være tilstrækkelig nysgerrig. Søg efter informationer på biblioteket i både bøger, tidsskrifter, aviser og på internettet. Det er vigtigt, at du har noget godt materiale at arbejde ud fra. Du skal som minimum lægge fem tekster af større længde til grundlag for din dokumentation. Med tekst forstås tekststykker, billeder, reklamer, tegneserier, manualer eller audiovisuelt materiale.
- Spørg dig selv, hvad du kan undersøge ved emnet, hvad vil du finde ud af?
- Udarbejd en arbejdsplan, så du kan dokumentere, hvordan du vil løse opgaven.
- Lav en problemformulering og en foreløbig disposition.
- Tilpas eventuelt din disposition og problemformulering, som arbejdet skrider frem.
Det er meget vigtigt, at du bruger dit eget sprog. Skriv ikke af efter dine kilder. Få gode ideer fra dit materiale og skriv derefter i dit eget sprog.
I bedømmelse af opgaven indgår:
- Bliver sproget anvendt hensigtsmæssigt?
- Kan du anvende hensigtsmæssige skrive- og læsestrategier?
- Kan du dokumentere forståelse af sammenhængende og sprogligt varierende tekster på fremmedsproget?
- Kan du skrive i et rimeligt varieret, sammenhængende sprog?
- Kan du anvende it til kommunikation, informationssøgning og tekstproduktion?
Karakter
Der gives karakter efter 13-skalaen, og karakteren vil indgå som en del af din årskarakter.
Fremmedsprog, individuelt emne niveau C
Udleveres til eleverne som oplæg til det individuelle emne
Det er obligatorisk, at man i sprogtimerne udarbejder et individuelt emne. Du skal arbejde med et individuelt emne, som bestemmes i samråd mellem lærer og elev. Emnet tager udgangspunkt i et eller flere af de i undervisningen behandlede emner. Der skal være tale om en indholdsmæssig fordybelse eller udvidelse af det eller de emner, der danner udgangspunkt for dit arbejde. Der er ikke krav om, at emnet skal holde sig inden for målsprogets geografiske område. Emnet skal være inden for følgende indholdsområder:
- Erhvervsfaglige og erhvervsmæssige forhold.
- Samfund og kultur.
- Almene og personlige forhold.
I sprogundervisningen har vi behandlet flg. emner:
Emnerne er ret brede, så du kan vælge mange vinkler på din opgave.
Problemformulering og arbejdsplan skal være godkendt inden XXXXX.
Dit individuelle emne skal afleveres indskrevet på pc i to eksemplarer senest XXXXX. Dit individuelle emne skal afleveres og godkendes, for at du kan indstilles til eksamen.
Omfang
Opgaven afleveres som en skriftlig rapport og skal have et omfang af 800-1200 ord. Tjek dit omfang ved at vælge Funktioner - Ordoptælling. Ud over rapporten skal du aflevere de tekster, der ligger til grundlag for opgaven. Den skal indeholde følgende elementer:
Forside
Opgavetitel, navn, klasse, fag og niveau, skole, afleveringsdato og årstal.
Indledning/problemformulering
Her tager du udgangspunkt i din opgavetitel og skriver, hvad det er, du vil besvare med din opgave. Hvordan du vil gribe opgavebesvarelsen an (problemformulering). En problemformulering er i læsevenlig tekstform og ikke bare en række punkter under hinanden.
Indhold
Her skal du beskrive selve opgaven. Det er vigtigt, at du tager din problemstilling op til diskussion og ser opgaven fra flere vinkler. Brug aktivt de tekster, du lægger til grund for dit emne.
Konklusion
Hvad er du nået frem til (koncentreret form)? En konklusion er ikke, hvordan du synes, det er gået, men er svar på de spørgsmål, du har skitseret i problemformuleringen. Der må ikke bringes noget nyt/stilles spørgsmål i konklusionen.
Køreplan
Find et emne, som interesserer dig. Du behøver ikke vide alt om emnet, bare være tilstrækkelig nysgerrig. Søg efter informationer på biblioteket i både bøger, tidsskrifter, aviser og på internettet. Det er vigtigt, at du har noget godt materiale at arbejde ud fra. Du skal som minimum lægge fem tekster af større længde til grundlag for din dokumentation. Med tekst forstås tekststykker, billeder, reklamer, tegneserier, manualer eller audiovisuelt materiale.
- Spørg dig selv, hvad du kan undersøge ved emnet, hvad vil du finde ud af?
- Udarbejd en arbejdsplan, så du kan dokumentere, hvordan du vil løse opgaven.
- Lav en problemformulering og en foreløbig disposition.
- Tilpas eventuelt din disposition og problemformulering, som arbejdet skrider frem.
Det er meget vigtigt, at du bruger dit eget sprog. Skriv ikke af efter dine kilder. Få gode ideer fra dit materiale og skriv derefter i dit eget sprog.
I bedømmelse af opgaven indgår:
- Bliver sproget anvendt hensigtsmæssigt med en vis grad af sproglig og grammatisk korrekthed?
- Kan du anvende hensigtsmæssige tale-, skrive- og læsestrategier?
- Kan du dokumentere forståelse af sammenhængende og sprogligt varierende tekster på fremmedsproget?
- Kan du skrive i et rimeligt flydende, varieret og sammenhængende sprog, samt med en vis grad af sproglig og grammatisk korrekthed?
- Kan du anvende it til kommunikation, informationssøgning og tekstproduktion?
Karakter
Der gives karakter efter 13-skalaen, og karakteren vil indgå som en del af din årskarakter.
Skema til godkendelse af emne
Skema til arbejdsplan for individuelt emne
Eksempel på vejledning i rapportskrivning
Vælger du at lave dit individuelle emne i rapportform, kan du bruge denne skabelon.
I indledningen fortæller du, hvorfor du har valgt netop dette emne, og hvordan du vil belyse emnet, og præcist hvad du vil have med i din rapport. Det skal være en personlig forklaring på emnevalget, og samtidig skal indledningen fungere som en lille "appetitvækker".
I konklusionen skal du konkludere på selve dit emne. Tag gerne personlig stilling til emnet. Hvad er for eksempel dine forventninger til dette emne i fremtiden? Eller diskuter emnet. Undlad at beskrive, hvor godt du selv synes, du har løst opgaven, eller hvor glad du er for at have fået denne opgave.
Der er fokus på både sprog, indhold, form og præsentation. Velvalgte illustrationer, diagrammer, billeder osv. er ofte gode til at underbygge indholdet og give en mere alsidig præsentationsform.
- Baggrundsmateriale kan hentes fra bøger, aviser, internettet osv., samt bygge på personlige erfaringer.
- Direkte afskrift fra internettet er strengt ulovligt og medfører en skriftlig indberetning.
- Det er tilladt at få hjælp til udfærdigelsen af opgaven. - Bare husk at skrive på opgaven, hvis du har modtaget hjælp.
Husk dobbelt linjeafstand og stor læselighed!
Brug gerne computer!
Eksempel på indholdsfortegnelse til rapport
Roses
Table of contents
- Introduction
- A few historical facts
- Classical roses
- Climbing roses
- Conclusion
- List of sources
|