![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() Perspektiv for arbejdet med evalueringskulturenEvalueringskultur er nok et nyt begreb, men hverken en ny opfindelse eller et pædagogisk mantra, der rummer svar på alle skolens problemer. Det er simpelthen et udtryk for den måde, man arbejder med evaluering på. En god evalueringskultur er ikke ensbetydende med, at man evaluerer meget, eller at man skal lave om på alting. Den er tværtimod med til at kvalificere skolens valg af, hvad man skal evaluere, hvordan man gør det hensigtsmæssigt, og hvordan man udnytter resultaterne. Den er også et udtryk for, at man er indstillet på udvikling og forandring, når sagen kræver det, at man har beredskabet og viljen til at bryde uhensigtsmæssige vaner og mønstre. En god evalueringskultur bygger på, at de nødvendige kompetencer er til stede. Men i en god evalueringskultur rækker det ikke, at man behersker de relevante evalueringsmetoder og udfører evaluering fagligt professionelt på de områder, hvor det nu kræves. Pointen er lige præcis, at evalueringerne sker i samspil med værdier og mål, som man tror på, som man er fælles om på skolen. Det er heri -kulturen består. Den gode evalueringskultur forudsætter, at
Evalueringskulturen har betydning for skolen både indadtil og udadtil. Indadtil, fordi evaluering med klare mål og kriterier er grundlag for at sikre og udvikle kvaliteten i skolens ydelser på alle niveauer, fagligt såvel som pædagogisk. Og fordi den gode evalueringskultur indebærer en åben og positiv indstilling til vurdering af eget og andres arbejde og til forandringer og eksperimenter. At turde se problemer i øjnene, at sætte ord på dem og tage fat om dem. Udadtil, fordi en god evalueringskultur vidner om professionalisme, troværdighed og kvalitet. Svagheden eller det ømme punkt i arbejdet med evalueringskultur handler ikke mindst om risikoen for, at evalueringen rettes mod alt for meget, eller at den går hen og bliver et mål i sig selv. Så er det noget, man gør uden et klart formål og måske uden mulighed for at følge op. Men man kan ikke evaluere alting – hvis man forsøger det, bliver det til ingenting. Vi evaluerer for at blive bedre rustet til at gøre tingene endnu bedre, det er en måde at styrke kvaliteten på. Derfor handler det kort sagt heller ikke om at evaluere mere, men om at gøre det bedre. Det starter med hvad, hvorfor og hvordan?
|
![]() |
![]() ![]() ![]() Til sidens top |