|
 |
Indledning
Lov nr. 166 om elevers og studerendes undervisningsmiljø blev vedtaget af
Folketinget den 14. marts 2001 og trådte i kraft 1. august 2001. Det er forudsat
i de almindelige bemærkninger til lovforslaget (L 40), at
undervisningsministeren afgiver en redegørelse til Folketinget om erfaringerne
med loven i folketingssamlingen 2004/2005. Regeringen ønsker med denne
redegørelse at sætte fokus på undervisningsmiljøets betydning for, at skoler og
uddannelsesinstitutioner leverer undervisning af god kvalitet.
Redegørelsen består af en beskrivende del, hvor loven og dens virkemidler,
herunder oprettelsen af Dansk Center for Undervisningsmiljø (DCUM), bliver
beskrevet, og en analytisk del, hvor ministeriets egne erfaringer og en
effektundersøgelse af loven udarbejdet af Rambøll Management bliver fremlagt.
Redegørelsen indeholder endelig et afsnit med regeringens overvejelser om
følgende initiativer som opfølgning på de indvundne erfaringer med loven:
- Forenklet værktøj til undervisningsmiljøvurderinger
- Systematisk tilsyn med skolers og institutioners opfyldelse af lovens krav.
- Indarbejdelse af undervisningsmiljøvurderinger i institutionernes
virksomhedsplaner.
- Indberetning til DCUM af undervisningsmiljøvurderinger.
- Oprettelse af en undervisningsmiljøpris.
Denne side indgår i publikationen "Redegørelse om erfaringer med
undervisningsmiljøloven - Redegørelse til Folketinget – Marts 2005" som Indledning © Undervisningsministeriet 2005
|
 |