Styringsanalysen
– analyse af uddannelsesområdets styringssystem

Resumé
Hele det kompetencegivende uddannelsesområde – fra ungdomsuddannelser, til korte og mellemlange videregående uddannelser og voksenuddannelser – bliver fra 2007 samlet under Undervisningsministeriet som selvejende institutioner. Det sker som led i kommunalreformen, hvor en række amtslige uddannelsesinstitutioner overgår til statslig selveje med taxameterfinansiering.
Som led i forberedelserne er der gennemført en analyse af uddannelsesområdets styringssystem baseret på selveje, taxameterfinansiering, uddannelsesregler og tilsyn. Analysen skal indgå i grundlaget for politiske drøftelser af behov for at modernisere det nuværende styringssystem.
Publikationen indeholder rapporten fra det udvalg, som har gennemført analysen. Udvalget stiller i rapporten en række forslag til forbedringer af den nuværende styring. Forslagene vedrører bl.a. roller og ansvar både decentralt på institutionsniveau og på centralt hold i Undervisningsministeriet, de informationer, som styringen skal basere sig på, og økonomiske styringsredskaber.
Indhold:
Forord
1. Indledning
2. Rapportens opbygning og hovedkonklusioner
3. Præsentation af uddannelses- og institutionsområderne
4. Målsætninger og principper i det selvejebaserede
styringssystem
5. Styringsredskaber i det selvejebaserede styringssystem
6. Eksterne delundersøgelser
7. Uddannelsessektorens erfaringer og synspunkter
8. Vurdering af styringssystemet i forhold til uddannelsespolitiske og
generelle målsætninger
9. Konklusion
10. Konklusion om de nye selvejende institutionsområder
11. Forslag til ændringer og justeringer af styringssystemet
Bilag
Bilag 0: Resumé af kommentarer fra referencegrupper m.fl. til samlet
udkast til rapport om styringsanalysen
Bilag 1: Kommissorium for analyse af uddannelsesområdets
styringssystem
Bilag 2: Deltagere i udvalget for analyse af uddannelsesområdets
styringssystem
Bilag 3: Styringsanalysens referencegrupper
Bilag 4: Forslag til fremtidig sammensætning og udpegning af
bestyrelserne på de enkelte institutionsområder
Komplet indholdsfortegnelse
Kolofon
Hele publikationen samlet i en fil (824 kB)
Hele publikationen i PDF-format (1.684 kB)
PDF er et printvenligt format. For at læse og printe publikationen i dette format, skal man have en version af Acrobat Reader installeret på sin computer. Dette program kan hentes gratis hos producenten Adobe's hjemmeside, hvor der også findes installationsvejledning mv.
Publikationen er kun udgivet i elektronisk form.

Undervisningsministeriet
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Telefon 3392 5000
© Undervisningsministeriet 2005
Teksten må med kildeangivelse frit anvendes.

|