![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() ForordEt vigtigt element i regeringsgrundlaget Nye Mål fra februar 2005 er målet om, at flere unge skal gennemføre en ungdomsuddannelse. Frafaldet i ungdomsuddannelserne – og især i erhvervsuddannelserne – er for stort og en væsentlig barriere for, at disse uddannelser kan bidrage til at opfylde regeringens mål. Det er derfor afgørende at få afdækket årsager og forklaringer på det store frafald – og på den baggrund få iværksat flere initiativer til at mindske det. Derfor har Undervisningsministeriet anmodet Danmarks Pædagogiske Universitet om at gennemgå resultater og erfaringer fra en række forskellige udviklingsprojekter og undersøgelser – herunder forsøgs- og udviklingsprojekter finansieret af Undervisningsministeriet gennem de senere år – som er gennemført i forskelligt regi og forskellige steder i landet. På baggrund af denne gennemgang opstiller forfatteren, Peter Koudahl, en række anbefalinger til erhvervsskolerne, vejledningssystemet og til ministeriet om områder, hvor der kan sættes ind umiddelbart, og områder, som bør belyses nærmere ved nye målrettede undersøgelser. Publikationen retter sig mod ledere, vejledere og undervisere på erhvervsuddannelsesinstitutioner, Ungdommens Uddannelsesvejledning, produktionsskoler, uddannelsernes parter m.fl . Undervisningsministeriet har finansieret udarbejdelsen og udgivelsen af denne internetpublikation. Afslutningsvis skal bemærkes, at meninger og synspunkter i publikationen naturligvis står for forfatterens egen regning. Niels Glahn
|
![]() |
![]() ![]() ![]() Til sidens top |