|
ForordAnerkendelse af realkompetence handler om at sætte det enkelte menneskes samlede kompetencer i centrum. Den enkelte skal have mulighed for at anvende og bygge videre på sine kompetencer i uddannelsessystemet, uanset hvor og hvordan de er erhvervet. Regeringen har allerede taget fat på at fremme anerkendelse af realkompetence i uddannelserne, men der er behov for at gå endnu videre. Udviklingen på arbejdsmarkedet og i verden omkring os stiller nye krav til vores kompetencer. Der er brug for, at alle kan dygtiggøre sig livet igennem, hvis vi skal klare os i konkurrencen og fastholde vores velfærd. Det udfordrer både den enkelte, virksomhederne og uddannelsessystemerne og forudsætter en forstærket kompetenceudvikling på arbejdsmarkedet. I en bredere sammenhæng spiller øget anerkendelse af realkompetence også en vigtig rolle i regeringens seneste udspil om at styrke voksen- og efteruddannelse. Redegørelsen lægger op til, at anerkendelse af realkompetence medtænkes i alle dele af uddannelsessystemet, og at der på relevante uddannelsesområder, ikke mindst inden for voksen- og efteruddannelserne, tages initiativer til at forbedre adgangsveje og muligheder for anerkendelse af realkompetence. Det skal bidrage til, at den enkelte får bedre muligheder for at dygtiggøre sig og erhverve kvalifikationer og kompetencer, som efterspørges på et foranderligt arbejdsmarked. Vi vil derfor som led i udmøntningen af "Bedre Uddannelser" tage initiativ til, at anerkendelse af realkompetence styrkes i uddannelserne de kommende år.
Denne side indgår i publikationen "Anerkendelse af realkompetencer i uddannelserne - Redegørelse til Folketinget" som Forord |
||||||
Til sidens top |