|
Del 2: EkspertrapportIntroduktion1. Det danske Undervisningsministerium indvilgede i 2003 i at lade OECD gennemføre et pilot-review af kvaliteten og ligheden af den danske grundskoles resultater. Pilot-reviewet var organiseret inden for policy rammerne for OECD's reviews, men struktureret på en sådan måde, at erfaringerne fra PISA-undersøgelsen kunne kombineres med en analyse af skolepolitikken i Danmark (Det oprindelige forslag til pilot- projektet blev diskuteret af Education Committee i oktober 2002). 2. Resultaterne fra PISA 2000 gav yderligere bevis for, at grundskolen for tiden ikke lever op til de forventninger, som det danske samfund har til skolen. Dette review trækker også på resultaterne fra PISA fra andre lande såvel som detaljerede informationer om institutioner og policy i de tre referencelande – Canada (Alberta provinsen), Finland, Storbritannien med henblik på at afdække, hvad der kan forklare de danske resultater i PISA samt anvise veje til at udbedre det danske system ud fra dets styrkesider og i overensstemmelse med kultur, værdier og danske traditioner. 3. Reviewet er samtidig en pilottest på en ny metodisk fremgangsmåde, der skal vise muligheden for og anvendeligheden af at sammenholde de mulige analyser af PISA- data med den ekspertbaserede kollegiale review-metode, som Education Committee indtil nu traditionelt har anvendt, når medlemslandene skulle rådgives. Som en del af pilot-designet:
4. Efter forberedelse af en baggrundsrapport besøgte EDU/EC(2004) REVI et team af uafhængige eksperter Danmark i november 2003 og forberedte denne rapport EDU/EC (2004)4. Professor Peter Mortimore var formand for teamet og rapportør. De andre eksperter var Maria David-Evans, viceminister for læring, Alberta, Canada, Dr. Reijo Laukkanen, seniorkonsulent Uddannelsesstyrelsen Finland, Professor Jouni Valijarvi, direktør for instituttet for uddannelseforskning ved Universitetet i Jyvasyla Finland. Greogory Wurzburg fra Sekretariatet i OECD assisterede teamet. Tak Vi vil gerne takke:
Vi er bevidste om, at reviewet – som alle denne slags øvelser - må have været forstyrrende for mange mennesker. På trods af dette oplevede vi venlighed, effektivitet og åben diskussion, uanset hvor vi kom, og det vil vi gerne takke for. Professor Peter Mortimore
Denne side indgår i publikationen "OECD-rapport om grundskolen i Danmark - 2004 - Uddannelsesstyrelsens
temahæfteserie nr. 5 - 2004" som kapitel 17 af 23 |
||
Til sidens top |