![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() Lokalt samspil om amu- inspiration til strategiske drøftelserUddannelsesstyrelsens temahæfteserie nr. 9 - 2004 KolofonTitel: Lokalt samspil om amu Bestilles (UVM 0177) hos: Dette hæftes indhold bygger på internetpublikationen »Forbundne kar og åbne sind«, som Uddannelsesstyrelsen udgav på web i 2003. Den publikation kan læses i fuld tekst på internetadressen: http://static.uvm.dk/publikationer/2003/sind/ Resumé Det nye AMU-koncept fra 2004 betyder udlægning af ansvar og kompetencer fra centralt til lokalt niveau. Det er i høj grad op til de lokale aktører at forvalte de offentlige midler, så arbejdsmarkedsuddannelserne er til gavn for både den enkelte, virksomhederne og arbejdsmarkedet. Hæftet giver indspil til de strategiske drøftelser i efteruddannelsesudvalgene, skolernes bestyrelser og ledelser samt i de lokale uddannelsesudvalg om samspillet mellem skoler, virksomheder og brancher med den bedst mulige uddannelsesindsats for brugerne som mål.
Indhold:Indspil til strategiske drøftelser Arbejdsmarkedsuddannelse tjener flere formål Kompetencecentre som platform for vækst og image Kompetencecenter som netværkscentrum Afhængighed, vilje og adfærd gør udslaget Uddannelsesstyrelsens temahæfteserie Kolofon Undervisningsministeriet © Undervisningsministeriet 2004 Indspil til strategiske drøftelserKompetencecenter – ERFA-gruppe – netværksdannelse – det er ord, der går igen, når det succesfulde samspil mellem AMU-Nordjylland og områdets elektronikvirksomheder beskrives. Men også centrets brede kursussortiment og evnen til hurtigt og fleksibelt at ændre på udbuddet, når der er ændringer i brugernes behov, er væsentlige elementer i det succesfulde samspil. Samspillet er analyseret i rapporten »Forbundne Kar og Åbne Sind«, som i 2003 blev udarbejdet for Undervisningsministeriet af CARMA ved Aalborg Universitet. Selvom analysen altså tager udgangspunkt i erfaringerne fra den nordjyske elektronikbranche, er der megen inspiration at hente i forfatternes »gode råd«. Det nye AMU-koncept trådt i kraft i 2004. Konceptet fortsætter de senere års udlægning af ansvar og kompetencer fra centralt til lokalt niveau. Dermed bliver det i endnu højere grad op til de lokale aktører at forvalte de offentlige midler på en sådan måde, at uddannelserne er til gavn for den enkelte, for virksomhederne og for arbejdsmarkedet. Denne forkortede udgave af CARMA's rapport er især målrettet efteruddannelsesudvalgene og skolernes bestyrelser, ledelser og lokale uddannelsesudvalg. Den vil forhåbentlig blive et godt indspil til de strategiske drøftelser om, hvordan samspillet mellem skoler, virksomheder og brancher kan give brugerne den bedst mulige uddannelsesindsats. Villy Hovard Pedersen Arbejdsmarkedsuddannelse tjener flere formålNår vi i dag tænker på uddannelse, spiller virksomhedernes behov for at kvalificere medarbejdere en større og større rolle. Selvom arbejdsmarkedsuddannelser altid har været yderst relevante for virksomhederne, så har kvalificeringen af ufaglærte og faglærte primært været begrundet med arbejdsmarkedsmæssige formål. Det har været et helt centralt formål med det offentligt finansierede voksen- og efteruddannelsessystem at udjævne arbejdsmarkedets ubalancer gennem mobilitet. Mobilitet til fordel for omstillinger i erhvervene og til fordel for den enkeltes mulighed for at skifte arbejde. Dertil kommer, at opkvalificering af ufaglærte til højere niveauer også har været en vigtig funktion. Fokusering på virksomhederne er altså velkendt på AMU-området. Alligevel er der i de senere år rejst tvivl om, hvorvidt en endnu stærkere fokusering på virksomhederne ville ændre uddannelsernes karakter fra især at tilgodese arbejdsmarkedsmæssige formål til især at sikre kvalificeret arbejdskraft til de enkelte virksomheder. Altså en frygt for at AMU bevæger sig fra at være et alment, offentligt gode til at blive en form for offentlig støtte til virksomhederne. Undersøgelsen af udviklingen på det nordjyske arbejdsmarked har med stor kraft påvist, at kurserne i elektronikbranchen har været i stand til at kombinere en stærk fokusering på virksomhederne med arbejdsmarkedsmæssige uddannelsesformål. » Produktionschef, Nordjysk elektronikvirksomhed For det første bidrager arbejdsmarkedsuddannelserne til, at fremstillingsvirksomhed inden for elektronikbranchen er blevet konkurrencedygtig. På trods af massiv lønkonkurrence fra andre lande, kan virksomhederne beskæftige timelønnede og få overskud på bundlinjen – fordi de rigtige kvalifikationer er tilstede. For det andet har arbejdsmarkedsuddannelserne betydet, at beskæftigelsen i branchen er steget – gennem både at uddanne jobskiftere og nyankomne til arbejdsmarkedet. Dette er sket i et godt samarbejde med Arbejdsformidlingen, ofte ved direkte at inddrage de virksomheder, der har behov for at rekruttere nye medarbejdere. For det tredje har det vist sig, at et vidt forgrenet udbud af kurser på mange niveauer har givet timelønnede muligheder for at vælge uddannelsesforløb, der hæver det formelle kompetenceniveau. Nogle gange for at blive en del af virksomhedernes kernemedarbejdere, andre gange for at udnytte nedgangsperioder i branchen til videre uddannelse. De succesfulde erfaringer med at kvalificere timelønnede i den nordjyske elektronikindustri skyldes en aktiv udnyttelse af de gældende rammer for at udbyde arbejdsmarkedsuddannelse. Det er lykkedes – gennem særlige organiseringsformer og adfærdsmønstre – at opbygge et konstruktivt samarbejde mellem især virksomhederne og AMU-Nordjylland – i rapporten omtalt som »de forbundne kar« – som alle deltagere betragter som et plussumsspil. Der er tale om et netværk, hvor åbne relationer – også kaldet »åbne sind« – har vist sig at give gevinst til alle deltagere. Krumtappen har været etableringen af et stærkt kompetencecenter. Kompetencecentre som platform for vækst og imageElektronikvirksomhederne fra Nordjylland bruger flittigt det nordjyske AMU-system, og det er ikke tilfældigt. Det hænger nøje sammen med det netværk, der igennem de seneste 10-15 år er blevet skabt mellem virksomhederne og gruppen af faglærere inden for elektronik ved AMU-Nordjylland. Omdrejningspunktet har været HYTEK og ERFA-grupper. Nordjylland har siden starten af 90'erne oplevet en betydelig stigning i beskæftigelsen inden for it-sektoren – dog med betydelige udsving. Væksten har været hjulpet på vej af en årelang opkvalificering af ufaglærte inden for elektronikbranchen – et resultat af samspillet mellem elektronikvirksomhederne og faglærerne inden for elektronik. Kompetencecentret HYTEKHYTEK er en kompetenceenhed, der blev oprettet under AMU-Nordjylland i 1987. HYTEK's ydelser består af rådgivning, udvikling, forskning og afholdelse af kurser for mellemledere og produktionsansvarlige. Samtlige opgaver, som HYTEK varetager for de forskellige virksomheder i elektronikbranchen, udføres under tavshedspligt. Det giver mulighed for at udveksle fortrolige informationer i forbindelse med udførelsen af opgaver. » Produktionschef, Nordjysk elektronikvirksomhed HYTEK har oparbejdet en position, der har givet enheden førertrøjen på i forhold til at kunne sige noget om såvel den teknologiske som den arbejdsorganisatoriske udvikling i branchen. For AMU-Nordjylland indebærer det, at man yderligere har kunnet være på forkant med udviklingen af de ordinære arbejdsmarkedsuddannelser inden for elektronikområdet. Således optræder der i kraft af HYTEK's førerposition et mærkbart spin off til resten af AMU-Nordjylland. » Personaleansvarlig, Nordjysk elektronikvirksomhed Det betyder, at der i branchen har bredt sig en overbevisning om, at man i kraft af HYTEK's vidensbase kan forvente at få de mest opdaterede uddannelser, der findes inden for branchen. HYTEK har altså en stor betydning for, at elektronikvirksomhederne anvender AMU-Nordjylland, fordi HYTEK har forstærket virksomhedernes viden om og respekt for AMU's tekniskfaglige kvalitet. ERFA-grupperSamtidig med udviklingen af HYTEK har AMU-centret opbygget ERFA-grupper, som omfatter elektronikvirksomheder og medarbejdere fra HYTEK og AMU-afdelingen for elektronikkurser. Dagsordenen ved møderne i ERFA-grupperne er mangfoldig. For det første sker der en betydelig udveksling af informationer om udviklinger i teknologien, arbejdsorganiseringen og markedet. Det opfattes som et fælles anliggende at spore de nye udviklinger. AMU-medarbejderne informerer om udviklingen på kursusområdet, og om nye, udækkede uddannelsesbehov. For det andet diskuteres der kursusafvikling og pædagogik. En stor del af målgruppen for AMU-uddannelserne er fastlåste i bestemte jobsituationer og kan være frygtsomme over for forandringer. Der er også mange, der har begrænset motivation for at efteruddanne sig, bl.a. af frygt for at gå ind ad døren til en uddannelsesinstitution. De kan virke uddannelsesfremmede. For det tredje er ERFA-gruppen et forum for diskussion af vilkår for medarbejderuddannelse. Man diskuterer ønsker til ny lovgivning og ikke mindst, hvilke følger der er af ny lovgivning. For det fjerde udnyttes den tætte dialog til at tale om virksomhedernes beskæftigelsessituation. Skal en af virksomhederne afskedige medarbejdere, drøftes det, om andre virksomheder med vækst vil ansætte de overtallige medarbejdere. Skal der udvides, drøftes mulighederne for, om AMU-centret kan støtte ved at udvide uddannelseskapaciteten. » Produktionskoordinator, Nordjysk elektronikvirksomhed I disse ERFA-grupper er der således op gennem årene opbygget et unikt forhold baseret på gensidig tillid og respekt, hvor parterne opsøger hinanden både i medgang og modgang og er parate til at give klare meldinger om deres situation. Alt i alt har det vist sig, at et kompetencecenter, der består af både ordinære arbejdsmarkedsuddannelser og en rådgivnings-, udviklings-, forsknings- og kursusenhed som HYTEK, bidrager til at udvikle og understøtte tætte dialoger mellem virksomheder og uddannelsesinstitutioner. HYTEK har således været en vigtig forudsætning for, at det er lykkedes at gøre AMU-Nordjylland til formentlig det stærkeste kompetencecenter på landsplan inden for elektronikbranchens arbejdsmarkedsuddannelser. Klare fordele ved intens netværksdannelse mellem virksomhederne og et kompetencecenter
Gode råd
Det brede kursussortimentVirksomheder inden for elektronikindustrien kan have næsten samme produktionsapparat og samme produktionsteknik, men meget forskellige kvalifikationskrav og dermed uddannelsesbehov. Hver virksomhed har sin egen uddannelseskultur og står i sin egen særlige forretningssituation og bruger derfor AMU's elektronikuddannelser i forhold til sin egen personalepolitik og udviklingsstrategi. AMU-Nordjylland kan opfylde de meget forskellige behov for kursusudbud inden for elektronikbranchen, fordi det teknisk-faglige kursusudbud findes på tre forskellige niveauer: A-, B- og C- niveau. Samtidig kan skolen udbyde en bred vifte af holdningsdannende kurser. A-, B- og C-kurser• Kategori A-kurser opfylder grundlæggende kvalifikationskrav til nye medarbejdere og kan indgå i oplæringsprogrammer for almindelige operatører. Elektronikkurser på niveau A dækker kvalifikationskravet til et job, hvor der findes én veldefineret måde at udføre arbejdsopgaven på. Udførelsen indlæres ved instruktion eller efterligning, og efter nogen øvelse bliver udførelsen »automatiseret« og refleksagtig og uden nogen form for bevidst tankemæssig styring. Men det kan tage lang tid og være svært at opnå øvelsen. • Kategori B-kurser uddyber øvede operatørers færdigheder, så de kan varetage mere avancerede og omstillingskrævende jobfunktioner. Elektronikkurser på niveau B dækker kvalifikationskrav til et job, hvor det er et krav, at medarbejderen kan reagere på signaler – fx en maskines lyd – på baggrund af kendskab til lignende situationer og fast indarbejdede vurderingsmønstre. Reaktionen forudsætter, at medarbejderen har fået en grundlæggende forståelse af samspillet mellem forskellige materialer og arbejdsredskaber på feltet – altså »hvis det-og-det – så gør jeg detog-det«. Medarbejderen skal altså have paratviden om fx teknik, materialer, bearbejdning og værktøj og skal kunne vælge mellem kendte muligheder. Der kræves ikke selvstændig analyse eller nye fremgangsmåder. Dette trin omfatter desuden kommunikationsevne og organisationskendskab. • Kategori C-kurser kvalificerer til mere specialiserede og krævende jobfunktioner og kan give brede og høje kvalifikationer, så medarbejderen kan indgå i en fleksibel kernearbejdsstyrke. Disse kvalifikationer bliver relevante i situationer, som ikke i forvejen er kendte, og hvor de kendte handlemåder og spilleregler ikke rækker. Her er der brug for at kombinere viden fra forskellige områder og for at eksperimentere og analysere – kvalifikationer, som bliver ønskelige, når der skal arbejdes med nye materialer og bearbejdningsmetoder, eller når der opstår fejl eller nye arbejdssituationer i arbejdsforløbet. Udbudet af kurser i elektronikbranchen indeholder alle tre niveauer og leverer dermed forudsætningen for en tæt matchning mellem uddannelsesudbud og kvalifikationsudvikling i virksomhederne. Matchningen understøtter samtidig netværksdannelsen mellem virksomhederne og AMU-Nordjylland, fordi der via det differentierede kursusudbud oparbejdes en særdeles stærk vekselvirkning mellem efterspørgsel og udbud. Stabilt volumen i efteruddannelserneI den nordjyske elektronikindustri kan der tales om en slags symbiose mellem efterspørgsel og udbud af arbejdsmarkedsuddannelserne. Der er en gensidig afhængighed af at få tilvejebragt et tilstrækkeligt og nogenlunde stabilt volumen i efteruddannelserne, samtidig med at kurserne skal være af høj kvalitet. Det tyder på, at der er sammenhæng mellem branchens op- og nedgange og den type kurser, virksomhederne efterspørger. Når virksomhederne afgiver varsler om aktivitetsnedgang, så kan AMU-centret med stor sikkerhed regne med, at behovet for kurser på niveau A vil falde. Samtidig vil virksomhederne efterspørge kurser på niveau B og C, dels for at undgå afskedigelser, dels for at opkvalificere kernemedarbejdere. Ved nedgang i aktiviteten i virksomhederne stiger efterspørgslen altså efter kurser på B- og C-niveau. Når virksomhederne varsler aktivitetsfremgang, får de behov for at rekruttere nye medarbejdere – derfor øges behovet for kurser på niveau A. Men når der er fremgang og stor aktivitet, så kan virksomhederne dårligt undvære de kvalificerede medarbejdere i produktionen. Derfor afmeldes eller udskydes deltagelse i B- og C-kurser ved opgang i virksomhedernes aktivitet. Niveau A-kurserne kan dermed betegnes cykliske – behovet går opad, når konjunkturen går opad, og nedad, når konjunkturen går nedad. Derimod er kurserne på B- og C-niveau anticykliske – deres volumen svinger i modsat retning af udviklingen i konjunkturerne. Forholdet er illustreret med simple kurver i figuren: Figur 1: Illustration af sammenhæng mellem beskæftigelsesudvikling og kursusaktivitet Beskæftigelsesniveau Denne overordnede sammenhæng fortæller, at arbejdsmarkedsuddannelserne netop fungerer som element i virksomhedernes personalepolitik. De kan have en meget stærk rolle i rekrutteringssituationer, og de kan fungere som en fastholdelses- eller udviklingsfaktor for medarbejdere, der tilhører – eller er på vej til det – gruppen af kernemedarbejdere. Endelig kan AMU-uddannelse spille en vigtig rolle i afviklingssituationer, hvor uddannelserne kan tjene fremadrettede formål. Enten ved at opretholde en pulje af kvalificerede medarbejdere, som umiddelbart kan træde ind igen ved stigende beskæftigelse eller ved at klæde fyrede medarbejdere bedre på til at søge nye job på arbejdsmarkedet. LærerkræfterneUdvikling af kurser med god kvalitet på både A- og B- og C-niveau kræver, at lærerne/udviklerne har et solidt indblik i udviklingen i teknologi og arbejdsorganisering, så de løbende kan analysere udviklingen i kvalifikationsbehovene og udviklingen på det relevante delarbejdsmarked. Hvis alle lærerne kan undervise på alle tre niveauer, så kan AMU-systemet smidigt håndtere både op- og nedgange på arbejdsmarkedet. I AMU-Nordjylland har det været en vigtig forudsætning for centrets handlekompetence, at de menige medarbejdere har haft en udstrakt selvbestemmelse i deres kontakter med virksomhederne, i deres dispositionsmuligheder i forbindelse med udstyrsanskaffelser og i deres relationer til efteruddannelsesudvalget. Det har også været afgørende, at der har været en handlekraftig team-spirit. Den har bl.a. været stimuleret af, at der ikke er en arbejdsdeling mellem konsulentog underviserfunktioner. I AMU/HYTEK-staben har alle haft både udviklings-, formidlings- og undervisningsopgaver, og alle har følt, at der er tale om spændende og udfordrende arbejdsopgaver, der gør en forskel. Det har medvirket til at sikre lærerkompetencer til at håndtere udsvingene i efterspørgslen efter kurser på A-, B- og C-niveau. Klare fordele ved et bredt AMU-kursusudbud
Gode råd
Kompetencecenter som netværkscentrumVirksomhederne i den nordjyske elektronikindustri har gjort brug af en velfungerende servicering med arbejdsmarkedsuddannelse og andre ydelser. AMU-Nordjylland har med sin særlige HYTEK-konstruktion været krumtap i et vidtforgrenet uddannelsesnetværk. VirksomhederneDen særlige tilgang til at drive en offentlig institution i særdeles tæt samspil med virksomhederne har været udslagsgivende. Den professionelle adfærd ligger i, at man gennem dialogen med virksomhederne kommer ind til kernen af deres behov, samtidig med at man varetager de samfundsmæssige forpligtelser, der følger af at være del af et nationalt, brancherettet uddannelsessystem med ansvar for uddannelse af ufaglærte og faglærte. AMU-Nordjyllands relation til virksomhederne udgør den første af tre primære relationer i netværket. Figuren viser, hvem der deltager i det nordjyske AMU-uddannelsesnetværk: Figur 2: Det nordjyske AMU-uddannelsesnetværk inden for elektronikindustrien Anm.: Fuldt optrukket linie angiver de primære netværksrelationer. Stiplet linie angiver de sekundære netværksrelationer EfteruddannelsesudvalgDen anden primære netværksrelation for AMUNordjylland går til efteruddannelsesudvalget, som har understøttet udviklingen af elektronikuddannelserne i Nordjylland ganske kraftigt. Det er bl.a. sket ved at understøtte ansøgninger til ministeriet om udstyrsanskaffelser og udbudsplacering og gennem placeringen af udviklingsopgaver. Det er væsentligt at fremhæve dette nationale element i netværket, fordi støtten fra centralt hold har været en afgørende faktor for de gode udviklingsbetingelser i AMU-Nordjylland. Samtidig er både udvalgene og ministeriet afhængige af et aktivt medspil fra kompetente lokale kræfter for at kunne prioritere den landsdækkende brancherettede uddannelsesindsats. Efteruddannelsesudvalgets deltagelse i netværket er dermed blevet et omdrejningspunkt – efteruddannelsesudvalget og ministeriet har bidraget med ressourcer og opgaver og har til gengæld opnået konkret indsigt i og viden om virksomheds- og kursusudviklinger. Efteruddannelsesudvalgets medlemmer og sekretariat og ministeriets embedsmænd har været i stand til at knytte tætte, tillidsfulde kontakter til Aalborg-miljøet. Det har haft afgørende indvirkning på opbygningen af kompetencecentret. ArbejdsformidlingenAMU-Nordjyllands tredje primære netværksrelation går til AF. Generelt har AF som jobformidler en ret yderlig placering i elektronikvirksomhedernes øjne, men det er ikke det samme som, at AF er ude af billedet. Tværtimod findes der tætte samarbejdsrelationer mellem AMU-centret og AF om visitering af ledige til grundkurserne. AF og AMU samarbejder om lediges kompetenceafklaring via gennemførelse af de såkaldte IKA-kurser. Her introduceres der nærmere til branchen og til de krav, der stilles til medarbejderne. » Produktionschef, Nordjysk elektronikvirksomhed AMU-grundkurserne har altså en vigtig funktion, når virksomhederne skal rekruttere nye medarbejdere til jobfunktioner, der i dag stiller højere kvalifikationskrav ved ansættelsen. Mange af de ansatte kursister fortæller, at AMU-kurserne – ofte på opfordring fra AF – har været adgangsbilletten til deres nuværende job. De fortæller også, at kursusdeltagelsen opfattes som et middel til at fastholde jobbet, hvis der er nedskæringer i vente. Snævre kvalifikationer – og dermed lav fleksibilitet – er på mange arbejdspladser i branchen et væsentligt kriterium for afskedigelse. Der er også ansatte, der siger, at de er sendt på kurser af virksomheden som led i en udskilning af, hvem der skal fastholdes som fremtidige kernemedarbejdere. Disse beretninger fortæller om, hvordan kursusdeltagelse i nogle tilfælde officielt er kommet på tale som led i et medarbejderudviklingsprojekt, men alligevel af de pågældende kursister opleves i skyggen af et ledighedsspøgelse. Klare fordele ved et stærkt netværkscentrum
Gode råd
Afhængighed, vilje og adfærd gør udslagetDen nordjyske analyse har vist, at det tætte samspil mellem efterspørgsel og udbud af uddannelser samt dannelsen af et uddannelsesnetværk har fået kød og blod gennem en lang række aktørers samvirke. Aktørerne har befundet sig mere eller mindre tæt på netværkets centrum, HYTEK/AMU-konstellationen, alt efter hvor central en position de har indtaget i forhold til sagens kerne, nemlig uddannelse af de ufaglærte i den nordjyske elektronikindustri. Men det gælder for dem alle, at der er arbejdet med viljen til at give for at kunne tage. Der er demonstreret, hvad der er det centrale for et netværks eksistensberettigelse og fungeren – nemlig at det giver ressourcegevinster til alle deltagere. Meget tyder på, at en række aktører et langt stykke hen ad vejen deltager i processen, ikke bare ud fra en klar forestilling om afhængighed og nødvendighed, men også ud fra en fri, positiv egeninteresse. Men handling og selviscenesættelse er påkrævet – aktivering af plussumsspil forudsætter, at AMU-udbyderne vælger at indtage rollen som uddannelsesnetværkets centrale aktør med kompetencecentre som den afgørende rygrad. Uddannelsesstyrelsens temahæfteserieI denne serie udsender Uddannelsesstyrelsen publikationer om generelle eller mere specifikke aktuelle emner. Formålet er at skabe debat og inspirere til udvikling i uddannelserne. I 2003 og 2004 er følgende udkommet eller under udgivelse i serien: 2004:Nr. 1-2004: Forskellighed som ressource - undervisning i det flerkulturelle læringsrum – i de gymnasiale uddannelser og avu (internetpublikation) (Gymnasiale uddannelser og avu) Nr. 2-2004: Fremtidens uddannelser. Den ny faglighed og dens forudsætninger (UVM 6-294) (Uddannelsesområderne) Nr. 3-2004: Bæredygtig udvikling – uddannelse (UVM 12-101) (Uddannelsesområderne) – Publikationen er ikke udkommet Nr. 4-2004: Elevplan i praksis – erfaringer og perspektiver (UVM 7-362) (Erhvervsfaglige uddannelser) Nr. 5-2004: OECD-rapport om grundskolen i Danmark – 2004 (UVM 5-453) (Grundskolen) Nr. 6-2004: Det er aldrig for sent – om undervisning af unge sent ankomne i ungdomsskolen (UVM 5-454) (Ungdomsskolen) Nr. 7-2004: Tidlig indsats – småbørns sprog- og begrebsudvikling med fokus på tværfagligt samarbejde og forældreinddragelse (UVM 5-456) (Grundskolen) Nr. 8-2004: Parternes nye roller i det nye AMU – oplæg til inspiration og drøftelse (internetpublikation) (Arbejdsmarkedsuddannelser) Nr. 9-2004: Lokalt samspil om amu – inspiration til strategiske drøftelser (UVM 0177) (Arbejdsmarkedsuddannelser) Mange af publikationerne kan købes hos Undervisningsministeriets forlag eller hos boghandlere. På UVM's websted – på adressen:
|
![]() |
![]() Til sidens top |