![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() 5 Nyudvikling af vejledningenMed vejledningsreformen har UU ansvar for, at alle elever bliver i stand til at foretage et kvalificeret valg af ungdomsuddannelse. Mange elever vil være tilstrækkeligt afklarede til at kunne foretage et sådant valg. Der er samtidig andre elever, for hvem uddannelsesvalget er yderst vanskeligt. Der vil ofte være tale om et fravalg af andre muligheder. Hvad er en hensigtsmæssig vejledningsstrategi for disse unge? Elever, der ikke er afklaret efter 9. klasse, vil ofte fortsætte i 10. klasse og deltage i brobygning for herigennem at kvalificere uddannelsesvalget. De unge, som har brug for mere vejledning i forbindelse med overgang mellem grundskole og ungdomsuddannelse, vil kunne få vejledning såvel via UU som i forbindelse med start i grundforløb i en erhvervsuddannelse. Et grundforløb med en stor del praktisk undervisning og evt. med virksomhedspraktik og målrettet vejledning kan være ét bud. Det afgørende er, at der bliver lavet konkrete og holdbare planer og forløb. Der kan med fordel laves aftaler mellem UU og vejlederne på erhvervsskolen til gavn for de elever, som har brug for særlig opfølgning og vejledning. Eksempel på udvikling af vejledning på X-købing erhvervsskoleDer er her tale om et enkelt eksempel på opgaveløsning, som skal illustrere mængden af vejledningsopgaver på en mellemstor erhvervsskole. Der er ikke tale om at bruge eksemplet som model for opgavevaretagelsen, men netop som et eksempel. Arbejdsopgaven At tilpasse vejledningsopgaverne i relation til vejledningsreformen. At revurdere samarbejdet med kontaktlærerne. Vejlederne ved X-købing Erhvervsskole har fundet frem til følgende anbefalinger:
Ud over de allerede eksisterende vejledningsopgaver foreslås følgende opgaver tillagt erhvervsskolens vejledningscenter:
Det er vigtigt, at der sker en revurdering af samarbejdet mellem kontaktlærerne og vejlederne. Hvordan ser vejlederne sig selv placeret i fremtidens vejledning på X-købing skole: - En del vejledningsopgaver vil fremover være de samme som i dag. - Nye samarbejdsrelationer med nuværende og nye eksterne samarbejdspartnere får stor indflydelse på jobfunktioner og nuværende arbejdsrutiner. Derfor skal beredskabet stadig være til stede. Hver vejleder vil fremover besidde et mere helhedsorienteret beredskab, sådan at de mange forskellige opgaver - kendte såvel som nye - kan løses inden for en rimelig tidshorisont. Eksempel på udvikling af vejledning på y-købing erhvervsskoleBeskrivelse af et gennemførelsesvejledningstilbud:
Der tages udgangspunkt i den enkelte elev Når eleverne forlader et grundforløb, skal de fornemme, at de i hele grundforløbet er blevet taget alvorligt. De skal klart føle, at der har været en vejleder, der i tæt kontakt har hjulpet dem til at kunne hjælpe sig selv. Dette fundament danner basis for det videre forløb. Introduktion før skolestart For at sikre, at eleverne føler sammenhæng og opfølgning på allerede fastlagte beslutninger, bør der arrangeres et møde mellem vejleder og elev. Dette møde kan ske på en introduktionsaften. Den aften får alle tilmeldte en kort samtale med vejlederen. Her ser man på elevernes medbragte uddannelsesplaner fra grundskolen, får samlet op på, hvem der skal have special pædagogisk støtte og får sat fokus på elever med særligt vejledningsbehov.
Almen fællesvejledning 1. skoledag I grupper fortæller vejlederen om vejlederens funktion. Der gives et oplæg om den personlige uddannelsesplan, og hvordan den enkelte elev kan støtte sig selv i at skabe overblik over læringsprocessen og læringsforløbet. Det skematiseres, hvad elevens, kontaktlærerens og uddannelses- og erhvervsvejlederens roller i dette forløb er. 1. personlige samtale kort efter skolestart Vejlederen tager en snak med hver enkelt elev om deres oplevelse af læring, hvad de skal arbejde på, og hvor de skal have hjælp. Der snakkes praktikpladssituation og muligheder. Der spørges ind til elevens grad af afklarethed med hensyn til uddannelsesvalg, og hvordan de sociale relationer fungerer i de nye omgivelser. Hvordan eleven oplever uddannelsen, og om eleven er i gang med at realisere sin uddannelsesplan. Vejlederen er særlig opmærksom på, om der er problemer, der skal videreformidles i lærergruppen for at give eleven gode læringsbetingelser. Daglig registrering og opfølgning på fravær Uddannelses- og erhvervsvejlederen skal informeres personligt om elever, som er syge. Disse informationer sammenlignes dagligt med fravær på holdet. Elever, der ikke melder sig syge, kontaktes via mobiltelefon. På den måde bliver vejlederen omgående opmærksom på unaturligt fravær. Vejlederen reagerer prompte ved personlig samtale med eleven. Forudsætningen er, at vejlederen aldrig er skemalagt den første time og er udstyret med en mobiltelefon. Den afsatte tid kan evt. også anvendes til andre vejledningsaktiviteter. Samtaler med frafaldstruede elever Elever, der erfaringsmæssigt har større risiko for frafald, bør tilbydes korte samtaler med jævne mellemrum. Det skal støtte eleven i at se muligheder for at fastholde sig selv i uddannelsessystemet. Registrering af frafald Da vejlederen ofte via den systematiske kontakt med eleven er den, der kender elevens situation bedst, er det også kun vejlederen, der kan udmelde eleven. Udmeldinger registreres med dokumentation over samtaler og henvisninger til, hvad eleven går videre til efter udmelding. Personlig samtale kort før afslutning på grundforløb Med uddannelsesplanen som udgangspunkt ses på elevens aktuelle situation. Er målene nået for det videre forløb? Er der en praktikplads? Skal der personlig hjælp og støtte til for at finde en praktikplads? Samtalen skal samtidig være en afrunding af forløbet. Eleverne i hovedforløbet Den grundlæggende kontakt og tillid, der er skabt i grundforløbet, skal gerne skabe et fundament for brugen af vejlederen i hovedforløbene. Alle elever får ved starten af hovedforløbet (1. skoleophold) en individuel samtale for at forebygge frafald. Eleverne skal vide, at der er vejledere, og skal kunne benytte sig af muligheden for at få vejledning, når der er behov for det.
|
![]() |
||||||||||||||||||||||
![]() ![]() ![]() Til sidens top |