![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() ForordVejledningsreformen blev vedtaget 30. april 2003 og trådte i kraft 1. august 2004. Som et led i reformen er der nu oprettet syv regionale vejledningscentre (Studievalg) og 46 Ungdommens Uddannelsesvejledning. I august 2004 har Undervisningsministeriet endvidere åbnet vejledningsportalen www.uddannelsesguiden.dk. De nye centerdannelser inden for uddannelses- og erhvervsvejledning, som omfatter både vejledning i folkeskolen, overgangen til ungdomsuddannelse samt overgangen fra ungdomsuddannelse til videregående uddannelse og erhverv har konsekvenser for indholdet i erhvervsskolernes uddannelses- og erhvervsvejledning. Et udviklingsprojekt mellem en række erhvervsskoler og Danmarks Erhvervspædagogiske Læreruddannelse har haft vejledningsreformen i fokus og har haft særlig fokus på den gennemførelsesvejledning, der fortsat finder sted på erhvervsskolerne, og relationerne mellem erhvervsskolernes vejledning og de nye vejledningscentre. Gennem en række eksempler fra små og store erhvervsskoler giver dette hæfte inspiration til og bud på, hvordan vejledningsaktører i de tre instanser kan arbejde sammen, så der bliver sammenhæng i vejledningen, hvilken form for vejledning hver af de tre instanser vil give, og hvordan deres indbyrdes arbejdsfordeling vil være. Der er eksempler fra både erhvervsuddannelser og erhvervsgymnasiale uddannelser. Hæftet henvender sig primært til ledere, vejledere og kontaktlærere på erhvervsskoler, men er efter vores opfattelse også relevant for uddannelsernes interessenter. Publikationen udgives i et samarbejde mellem Uddannelsesstyrelsens Kontor for erhvervsuddannelser og Tværgående kontor for vejledning og LUE. Udarbejdelse og udgivelse er finansieret af Undervisningsministeriet. Afslutningsvis skal bemærkes, at meninger og synspunkter i publikationen står for forfatternes egen regning. John T. Larsen og Steffen Jensen
|
![]() |
![]() ![]() ![]() Til sidens top |