![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() 1. Oversigt: Årselever og udgifter
De offentlige voksenuddannelser dækker et relativt stort område af hele efteruddannelses- og opkvalificeringsområdet. Der eksisterer på nuværende tidspunkt en række offentlige tilbud til voksne, som behøver bedre kvalifikationer til arbejdsmarkedet. Disse kan enten være at kortuddannede får mulighed for at tage en erhvervsrettet uddannelse (Voksenerhvervsuddannelse, Åben uddannelse m.m.), eller at uddannede får mulighed for yderligere at kvalificere sig til arbejdsmarkedet. Dette kapitel belyser nøgletal i udviklingen i økonomi samt antallet af deltagere inden for en lang række af voksenuddannelserne siden 1993. Anvendte begreberEn CPR-kursist er en kursist, der har deltaget i undervisningen mindst én gang i løbet af de første tre uger efter holdstarten. En CPR-kursist kan kun tælle med én gang i løbet af et kur-susår. En holdkursist er en kursist, der har haft mindst et fremmøde i
løbet af holdets første tre uger. En holdkursist tæller én gang for
hvert hold, han deltager på. En årskursist svarer som hovedregel til 925 undervisningstimer, dvs. at antallet af årskursister findes ved at dividere kursustimetallet med 925. Årsværket for danskundervisning for voksne udlændinge er imidlertid defineret som 756 timer pr. år, mens det for læsekurser for voksne er defineret som 700 timer pr. år (men 825 timer for FVU). AktivitetenDer var ca. 95.000 årselever i de offentligt finansierede voksen- og efteruddannelsestilbud i 2002, jf. tabel 1.1. Aktiviteten har været faldende i de senere år, og er således faldet ca. 5.000 årselever, svarende til 5%, i forhold til 2001. Nogle af aktivitetstallene er dog kun vejledende, idet der endnu ikke foreligger nye tal for alle områder. Ud over de beskrevne voksenuddannelsestilbud findes kommunalt finansieret aftenskoleundervisning under folkeoplysningsloven, som omfatter ca. 30.000 årselever. I 2002 var der således tilsammen ca. 125.000 årselever i den offentlige voksenuddannelse. Derudover findes private uddannelsestilbud til voksne. Det kan være meget forskelligt uddannelsesområderne imellem, hvor mange årsværk, én person (d.v.s. én CPR-kursist) typisk optjener. F.eks. er en del åbne uddannelser typisk toårige deltidsuddannelser svarende til ét årsværk. På korte uddannelsesforløb, bl.a. AMU-uddannelser og korte kurser på højskolerne, går der selvfølgelig mange flere personer på et årsværk. Samlet set må det antages, at minimum 400.000 personer var i berøring med voksen- og efteruddannelsessystemet i 2002. En del af de uddannelsessøgende har samtidigt været aktive i arbejdsstyrken - som beskæftigede eller som arbejdssøgende - eftersom dele af voksenundervisningen har fundet sted i deltagernes fritid. Det gælder især for Åben uddannelse, de korte højskolekurser og aftenskoleundervisningen. Tabel 1.1 Årselever/studenterårsværk 1993-2001 Anm.: I 2000 gennemførtes en finansieringsomlægning, hvorefter aktiverede
ledige i uddannelse (på nær ledige med ret til 6 ugers selvvalgt uddannelse)
både visiteres og finansieres af AF/kommuner, hvilket i aktivitetsoversigten
har resulteret i store aktivitetsfald fra 1999 til 2000 særligt på AMU-centre
og erhvervsskoler. Daghøjskolernes aktivitet er faldet drastisk siden indførelsen af aktivitetsloft på 9.800 årselever i 1999. Fra 1998 til 2001 blev aktiviteten næsten halveret. Ved lovændring er daghøjskolerne fra 1/7-2002 atter blevet kommunaliseret, og der foreligger endnu ikke opgørelser over den kommunale daghøjskoleaktivitet i 2002. Daghøjskoletilbud kan omfatte emne- og projektorienteret undervisning og i begrænset omfang også foredrag, studieture og ekskursioner, samt praktikophold af kortere varighed. Desuden skal daghøjskolerne tilbyde undervisning, der styrker deltagernes grundlæggende færdigheder i dansk, regning og edb. Undervisningen er eksamensfri. AMU-uddannelserne havde med ca. 8.200 årselever i 2002 et aktivitetsfald på 8% i forhold til 2001, og lagde dermed stort set på niveau med aktiviteten i 2000. AMU-uddannelserne har til formål at vedligeholde, forbedre og udbygge arbejdsstyrkens erhvervskvalifikationer i overensstemmelse med arbejdsmarkedets behov. Uddannelserne skal afhjælpe omstillings- og tilpasningsproblemer på arbejdsmarkedet på kortere sigt, og medvirke til et samlet kvalifikationsløft på arbejdsmarkedet på længere sigt. I 2003 blev et nyt AMU-koncept vedtaget, hvorefter de ca. 2500 AMU-uddannelser erstattes af ca. 140 fælles kompetencebeskrivelser fra 1/1-2004. De primære målgrupper er voksne ufaglærte samt personer med en erhvervsuddannelse. Både beskæftigede og ledige kan deltage i AMU-uddannelse. AMU-uddannelser forventes at udgøre en stor del af aktiviteten i den nye Grunduddannelse for voksne (GVU), som er en ramme for anerkendelse af tidligere erhvervede kompetencer og fastsættelse af individuel uddannelsesplan. Læs evt. mere om AMU i Undervisningsministeriets AMU-statistik. Folkehøjskolerne havde i 2002 i alt 5.100 årselever. På både de lange kurser, der har en varighed på 12 uger eller derover, og på de korte kurser er der stort set tale om et uændret aktivitetsniveau i forhold til 2001. Samlet set er aktiviteten på folkehøjskolerne dog faldet med mere end 30% siden midten af halvfemserne, og antallet af højskoler er faldet fra over 100 skoler til omkring 80 (inkl. tre ungdomshøjskoler). Aktivitetsnedgangen kan generelt forklares ved, at ungdomsårgangene er faldende. Derudover skyldes dele af aktivitetsfaldet på de lange kurser, at de syv Tvindhøjskoler siden 1997 ikke længere har fået udbetalt tilskud. En sidste væsentlig forklaring på nedgangen er, at det fra 1996 er blevet vanskeligere for ledige at medtage dagpenge på højskoleophold. Almen voksenuddannelse (avu) og hf-enkeltfag udbydes på de amtslige Voksenuddannelsescentre (VUC). Avu er kompetencegivende og prøveforberedende voksenundervisning i kernefag, som amtet skal udbyde, samt en række tilbudsfag. Deltagerne kan tage en prøve, der svarer til folkeskolens udvidede afgangsprøve. Hf-enkeltfag er en studieforberedende uddannelse, der giver grundlag for videregående uddannelse og mulighed for at supplere tidligere uddannelse. Aktiviteten har været stigende frem til 2000, især på avu. Men i 2001 skete der et fald på 7% og 20% på hhv. hf og avu, hvorved aktiviteten er på niveau med aktiviteten i første halvdel af 1990erne. Der foreligger endnu ikke aktivitetstal for 2002. Læs evt. mere i Amtsrådsforeningens statistikbase. Voksen- og efteruddannelse under lov om Åben uddannelse er erhvervsrettede deltidsuddannelser, heltidsuddannelser på deltid, enkeltfag, eller særligt tilrettelagte forløb. En række kurser udbydes også som fjernundervisning. Aktiviteten på Åben uddannelse foregår dels på erhvervsskoler (f.eks. merkonom, Eud-enkeltfag og hhx-enkeltfag), dels på videregående uddannelsesinstitutioner (f.eks. HD, diplom-/masteruddannelser, og pædagoguddannelsen for personer med erhvervserfaring). På erhvervsskolernes åbne uddannelser var der ca. 11.200 årslever i 2002. Fra og med 2001 er dele af Åben uddannelse på erhvervsskolerne finansieret af Arbejdsmarkedets Uddannelsesfinansiering (AUF). Deltagerprofiler for erhvervsskolernes Åbne uddannelser fremgår desuden af kapitel 2. Åben uddannelse på de videregående uddannelsesinstitutioner havde en aktivitet i 2002 på ca. 13.000 årselever, hvilket er et mindre fald i forhold til 2001. Aktiviteten kulminerede i 1997 med mere end 16.000 årselever, men ellers har aktiviteten været støt stigende siden starten af 1990erne. Fra 2002 hører cirka en fjerdel af aktiviteten på åben uddannelse på de videregående uddannelsesinstitutioner under Videnskabsministeriets ressort. Voksenerhvervsuddannelsen (VEUD), ), eller voksenlærlingeordningen, retter sig mod personer over 25 år. Uddannelsen havde ca. 13% færre årselever i 2002 end i 2002, og er dermed nede på niveauet i 1998, men stadig væsentlig over aktiviteten i midten af 1990erne. Dansk som andetsprog for voksne udlændinge blev ved ressortomlægningen i 2001 flyttet til Ministeriet for Flygtninge, Indvandrere og Integration. Aktiviteten er steget mere end 70% fra 1993 til 2002, og fra 2001 til 2002 alene steg aktiviteten med ca. 800 årselever, eller ca. 4%. Alle udenlandske statsborgere over 18 år, som har fået opholdstilladelse, har ret til undervisning. I alt 43 centerkommuner har ansvar for undervisningen, der foregår på sprogcentre. Læs evt. mere om sprogundervisningen i aktivitetsrapporten for 2002 fra Ministeriet for Flygtninge, Indvandrere og Integration. Figur 1.2 herunder illustrerer aktivitetsfordelingen. VUC og Åben Uddannelse tegnede sig hver for 25-30% af den samlede aktivitet i 2002. Dernæst kommer danskundervisning og AMU med hhv. 22% og 9%.
Figur 1.1. Fordelingen af aktivitet i voksenuddannelserne, 2002 Anm.: 2001-tal er anvendt for VUC. På de udvalgte, centrale voksenuddannelser i figur 1.2, er det kun danskundervisningen, der har haft en aktivitetsfremgang siden 1998. Åben uddannelse på erhvervsskoler, AMU og daghøjskoler har haft det største relative fald i aktiviteten gennem de seneste fem år.
Figur 1.2. Indekseret aktivitetsudvikling for udvalgte voksenuddannelser, 2002 Kilde: Undervisningsministeriet
Udgifter til voksenundervisningenStaten, amterne og kommunerne brugte ca. 6,4 mia. kr. i 2002 på drift af voksen- og efterud-dannelse. Disse bruttoudgifter svarer til ca. 10% af de samlede offentlige uddannelsesudgif-ter, hvis man ser bort fra de forskellige tilknyttede godtgørelsesordninger som SU, uddannelsesorlov o.l. Frem til 1998 var udgifterne til voksen- og efteruddannelse konstant stigende - i perioden 1993 til 1998 steg udgifterne med ca. 40% eller ca. 2,3 mia. kr. Fra 1998 til 2001 er udgifterne faldet med ca. 20%, svarende til ca. 1,7 mia. kr. Af tabel 1.2 fremgår det, at udgiftsfaldet særligt skyldes udgiftsudviklingen på daghøjskolerne, AMU og Åben uddannelse, som alle har haft betydelige aktivitetsfald fra 1999 og frem. Fra 2001 til 2002 er der sket fald i udgifterne på flere områder, hvilket selvfølgelig også skal ses i sammenhæng med den faldende aktivitet, jf. tabel 1.1. Udgifterne til AMU-uddannelse faldt med ca. 9%, mens udgifterne til folkehøjskolerne faldt ca. 4%. På Åben uddannelse steg de samlede udgifter med ca. 12% - heri er inkluderet den del af aktiviteten, der fra og med 2001 finansieres af Arbejdsmarkedets Uddannelsesfinansiering (AUF), og de udgifter, der fra 2002 afholdes af Videnskabsministeriet. Udgifterne til danskundervisning for voksne udlændinge steg ligeledes fra 2001 til 2002 med ca. 6%. I 2002 var AMU-uddannelserne den største enkeltstående udgiftspost blandt voksen- og efteruddannelserne. De udgjorde 19% af de samlede udgifter. I de tidligere år har AMU-området også været den mest udgiftstunge på området, bl.a. på grund af de kostbare maskiner, materialer m.m., der benyttes i undervisningen. De næststørste udgiftsposter var i 2002 VUC, danskundervisning og Åben uddannelse (se figur 1.3).
Tabel 1.2 Udgifter (mio.kr.) 1993-2002, 2002-priser Noter:
Figur 1.3 Fordelingen af offentlige udgifter til voksen- og efteruddannelse 2002 Kilde: Undervisningsministeriet
Udgifter til godtgørelsesordningerUdover de ca. 6,4 mia. kr., som i 2002 blev brugt på voksen- og efteruddannelse, blev der brugt yderligere 5,15 mia. kr. på forskellige godtgørelsesordninger. Godtgørelsesudgifterne udgjordes i 2002 hovedsageligt af tre store poster under AF/Beskæftigelsesministeriet og Undervisningsministeriet: Uddannelsesgodtgørelse for ledige, VEU-godtgørelse og uddannelsesorlovsydelse. VEU-godtgørelsen blev indført i 2002 og dækker de uddannelser, der ligger under Arbejdsmarkedets Uddannelsesfinansiering (AUF), d.v.s. AMU-uddannelser og Åben uddannelse til og med er-hvervsuddannelsesniveau. Samtidig er uddannelsesorlovsydelsen under udfasning, og uddannelsesorloven er erstattet af Statens Voksenuddannelsesstørre (SVU). SVU erstatter tillige den tidligere Voksenuddannelsesstøtte (VUS), der også er under udfasning. Desuden gælder det efter finansieringsomlægningen at forsikrede ledige - bortset fra ledige med ret til 6 ugers selvvalgt uddannelse - ikke længere kan få VEU-godtgørelse eller SVU, men udelukkende uddannelsesgodtgørelse finansieret af AF's aktiveringsbevilling.
Tabel 1.3. Godtgørelsesudgifter (mio. kr.) 1994-2002, 2002-priser Kilde: Undervisningsministeriet Fra 1994 til 1999 steg udgifter til godtgørelse med ca. 50% eller
2,4 mia.kr. Fra 1999 til 2002 er der sket et fald på ca. 28%.
Størsteparten af de 5,15 mia. kr. udgøres af ud-dannelsesgodtgørelse
til ledige, der tegner sig for 3,6 mia. kr. alene. VEU-godtgørelsen er
også højere end den tidligere AMU-godtgørelse, men det skyldes som
nævnt, at VEU-godtgørelsen nu dækker alle uddannelser under AUF,
heriblandt Eud-enkeltfag på Åben uddannelse. Målgruppen for SVU er
bredere end den gamle VUS, hvorfor udgiften til SVU i 2002 er væsentlig
højere end VUS-udgifterne var det tidligere.
|
![]() |
![]() ![]() ![]() Til sidens top |