Til forrige side Til forsiden Til næste side
 
 
Undervisningsministeriets logo

4 Nyttige overvejelser for den enkelte skole

 

 

 

Den enkelte skole bør overveje følgende og foretage de nødvendige valg forud for udarbejdelse af prøvebestemmelserne for den afsluttende prøve. Prøvebestemmelserne kan være en del af uddannelsesordningen eller kan ligge som en separat bestemmelse på den enkelte skole. Men uanset, hvor beskrivelserne findes, skal de være tilgængelige for eleverne, så eleverne altid forud for en prøve er bekendt med, hvad de bedømmes på.

  • Hvilke mål, der skal være gældende for den afsluttende prøve. (Det anbefales at anvende den samlede fremstilling af faglige og personlige kompetencer, som findes i bilag 3)
  • Hvordan prøven skal afspejle dagligdagen
  • Hvordan projektprocessen gøres synlig og inddrages i bedømmelsen
  • Hvordan elevens selvevaluering indgår
  • Hvordan selve gennemførelsen af prøven skal være
  • Hvordan eleven får muligheder for at trække tråde til tidligere erfaringer og fremtidige muligheder som fagperson
  • Hvilke muligheder vi giver censor for at være med i vurderingen
  • Hvordan vi vægter bedømmelsen af de personlige kompetencer
  • Hvornår vi dumper en elev på grund af manglende udvikling af personlige kompetencer
  • Eventuelt også hvordan skolens værdigrundlag hænger sammen med denne drøftelse af personlige kompetencer.

Denne publikation kan være med til at sætte diskussionen om evaluering af personlige kompetencer i gang. Vi står endnu over for at skulle gøre os erfaringer inden for dette svære område, men uanset hvor meget umage vi gør os for at opfange den personlige kompetenceudvikling ved den afsluttende mundtlige prøve på skolen, så vil det være som i Vagn Steen’s digt:

Den som fanger fuglen
Fanger ikke fuglens flugt
Den som plukker rosen
Plukker ikke rosens duft

På lidt mere jævnt kan det siges:

Den som taler om personlige kompetencer Indfanger ikke hele kompetencen

Denne side indgår i publikationen "Evaluering af personlige kompetencer i sosu" som kapitel 4 af 6
Version 1. 8/14/2003

© Undervisningsministeriet 2003
 
Til forrige side Til forsiden Til næste side

Til sidens top