Arbejdsgruppens kommissorium og sammensætning
Arbejdsgruppen for projektet “Fremtidens Naturfaglige Uddannelser” blev nedsat i juni 2002 og har gennemført sit arbejde med udgangspunkt i følgende kommissorium udfærdiget af arbejdsgruppen og godkendt af
Undervisningsministeriet.
“ Regeringen ønsker som beskrevet i handlingsplanen Bedre Uddannelser en samlet og målrettet indsats for at styrke naturvidenskab i hele
uddannelsessystemet (side 60). Med henblik på dette nedsættes en arbejdsgruppe. Arbejdsgruppen har til opgave at udarbejde en strategiplan for det naturfaglige område i det danske
uddannelsessystem. Planen skal indeholde handlingsorienterede forslag til tiltag der kan udmøntes over såvel korte som lange tidshorisonter, og som dækker alle niveauer på uddannelsesområdet.
Som led i arbejdet med udarbejdelsen af strategi-planen belyses følgende spørgsmål:
- Hvad er samfundets krav til naturfagene og de naturvidenskabelige fag og uddannelser?
- Hvordan har kravene ændret sig med tiden?
- Hvilke faktorer påvirker befolkningens holdninger til natur, naturvidenskab og teknologi?
- Hvilke faktorer specielt påvirker drenge/mænds og piger/kvinders valg blandt naturfagene?
- Hvilke kompetencer skal opnås på forskellige trin og i forskellige grene af
uddannelsessystemet på det naturfaglige område?
- Hvordan sikres progression gennem uddannelsessystemet?
- Hvordan sikres sammenhæng i undervisningen på det naturfaglige område?
- Hvordan sikres naturfagenes sammenhæng med andre undervisningsfag?
- Hvordan kan eksterne aktører inddrages i uddannelserne på det naturfaglige område?
- Hvordan evalueres læring og undervisning på det naturfaglige område hensigtsmæssigt?
- Hvordan sikres et rationelt forhold mellem undervisningsformer, undervisningsmidler og evaluering?
- Hvordan sikres kvaliteten af uddannelserne, herunder de nødvendige lærerkompetencer?
- Hvordan sikres udmøntningen af tiltag på decentralt niveau?
Gruppen kan herudover inddrage andre aspekter som den måtte finde relevante.
Arbejdsgruppen har haft følgende medlemmer:
Nils O. Andersen (formand), professor i atomfysik ved Københavns Universitet Birgitte Appel, lærer ved Roskilde Tekniske Skole Maj-Britt Berndtsson, lærer ved Sogneskolen i Jægerspris Lene Lange, forskningschef på Novozymes Keld Nielsen, direktør for Elmuseet i Bjerringbro Kirsten Nielsen, lektor i naturfagsdidaktik ved Danmarks Pædagogiske Universitet Ole G. Mouritsen, professor i biofysik ved Syddansk Universitet Peter Norrild, rektor ved Aalborg Seminarium Lene Oddershede, lektor i biofysik ved Københavns Universitet Jon Wulff Petersen, vicedirektør ved Forskningscenter Risø Katherine Richardson, professor i biologi ved Aarhus Universitet Svein Sjøberg, professor i naturfagsdidaktik ved Oslo Universitet. Claus Christensen, undervisningsinspektør i Uddannelsesstyrelsen, har været attacheret arbejdsgruppen.
Analyser og rapporter er udarbejdet af strategiplanarbejdets forfattergruppe, der også har været ansvarlig for sekretariatsfunktionen. Forfattergruppen har haft følgende medlemmer:
Henrik Busch , lektor i naturfagsdidaktik ved Danmarks Pædagogiske Universitet Rie Troelsen, forskningsassistent ved Danmarks Pædagogiske Universitet Sebastian Horst, konsulent ved Center for Naturfagenes Didaktik, Københavns Universitet.
Denne side indgår i publikationen "Fremtidens naturfaglige uddannelser" som kapitel 9 af 12
© Undervisningsministeriet 2003
|