3. Status over anvendelse af it i folkeskolen
3.1. Folkeskolernes it-kvalifikationer
Det går stærkt med at få efteruddannet de danske lærere i brugen af
it. Undersøgelsen viser, at lidt over halvdelen af lærerne (ca. 25.500)
på de skoler, som har afgivet svar på spørgsmålet, har taget eller er
i færd med at tage det pædagogiske it-kørekort, Skole- IT, jf. tabel
15. Hertil kommer at 12% af lærerne har it-kvalifikationer svarende
til eller bedre end Skole-IT.
Tabel 15. Hvor mange lærere har skolen og hvilke it-kompetencer
har de? – 2002
På langt den overvejende del af folkeskolerne har over halvdelen af
lærerne gennemført et it-kompetencegivende kursus. På 40% af skolerne
har 80-100% af lærerne taget (eller er i færd med at tage) et sådant
kursus. Modsat er der 11% af skolerne, hvor færre end 20% af lærerne
har dokumenterede it-kvalifikationer.
Tabel 16. Folkeskoler fordelt efter andelen af lærere med it-kvalifikationer,
2002
Undersøgelsens resultat stemmer fint overens med, at undervisningsministeren
i august 2002 kunne uddele Skole-IT-bevis nr. 20.000. Antallet forventes
at stige markant i den nærmeste fremtid, idet et større antal lærere
er indskrevet til at deltage i Skole- IT-kurser i 2002 og 2003 finansieret
af Undervisningsministeriets pulje til initiativer i forbindelse med
projektet IT, medier og folkeskolen.
Skole-IT udbydes til alle folkeskolelærere, uanset om de er ansat på
kommunale folkeskoler, private grundskoler eller er ved at gennemføre
uddannelsen til folkeskolelærer. Ved udgangen af 2003 forventes ¾ af
de danske lærere at have taget Skole-IT.
Hvorvidt skolen har en it-handlingsplan, ser ikke ud til at have sammenhæng
med andelen af lærere med/uden it-kvalifikationer.
Som det fremgår af tabel 17, har næsten alle skoler tilknyttet en teknisk
supporter/ ansvarlig og en pædagogisk it-vejleder på skolen. Herudover
har 2 skoler ud af 3 adgang til teknisk assistance fra kommunen, medens
hver fjerde skole har adgang til pædagogisk assistance fra kommunen.
3% af skolerne har ikke svaret ja til, at de har adgang til teknisk
it-support nogetsteds, medens 10% ikke har svaret ja til, at de har
adgang til pædagogisk it-support nogetsteds. Tallene indikerer således,
at en mindre del af skolelederne vurderer, at skolen ikke har adgang
til teknisk og/eller pædagogisk it-support.
Tabel 17. Hvilke ressourcepersoner kan skolen trække på i forbindelse
med it-anvendelse i undervisningen? - 2002

Anm.: Spørgsmålet tillader mere end ét svar, hvorfor summen af svar
overstiger antallet af respondenter.
3.2. Elevernes anvendelse af computere på skolen
I undersøgelsen blev skolelederne bedt om at oplyse, hvor ofte eleverne
bruger computerne i hhv. 3., 6. og 9. klasse til en række formål. Skolerne
skulle svare på, om eleverne ”aldrig” benyttede computerne eller, om
det sker ”mindre en én gang om måneden”, ”mellem én gang om ugen og
én gang om måneden”, ”få gange om ugen” eller ”næsten hver dag”.
Figur 9 viser hyppigheden af elevernes anvendelse af computere i undervisningen
opdelt på klassetrin og anvendelsesform.
Der kan konstateres en tydelig stigning med klassetrin i anvendelsen
af computerne på skolen, stort set uafhængigt af formål. Eneste undtagelse
er anvendelsen til færdighedstræning, hvor anvendelsen primært finder
sted i 3. klasse.
I 3. klasse benyttes computeren primært et par gange om måneden til
at skrive tekster/ opgaver og til færdighedstræning. Kun 1-3% af skolelederne
har angivet, at computeren benyttes næsten hver dag i 3. klasse til
at skrive tekster/opgaver, til informationssøgning via internettet,
færdighedstræning eller til datakommunikation via internettet.
I såvel 6. som 9. klasse benyttes computeren gennemsnitligt nogle få
gange om ugen til at skrive tekster/opgaver og til informationssøgning
- på 1/3 af skolerne benyttes den næsten hver dag. Herefter kommer anvendelse
til billedbehandling, kommunikation med andre samt bearbejdning af talmaterialer.
Ingen skoleleder angiver, at eleverne i 6. og 9. klasse aldrig gør
brug af computeren til at skrive tekster/opgaver og til informationssøgning.
Kun ganske få oplyser, at det sker mindre end én gang om måneden. 52%
af eleverne i 6. klasse og 40% af eleverne i 9. klasse anvender computeren
til kommunikation via nettet mindre end én gang om måneden. Tilsvarende
er der kun 1% af eleverne, som bruger computeren til programmering få
gange om ugen eller mere.
Figur 9. Anvendelse af computere i forbindelse med undervisning,
fordelt på klassetrin, 2002
Anm.: Hyppighedsinddelingen har andelen af skoler som enhed. Alle skoler
tæller således som 1 enhed, uanset elevantal.
I figur 10 illustreres sammenhængen mellem forsyningen af computere
og elevernes anvendelse af computere til at skrive tekster/opgaver i
forbindelse med undervisningen. Figuren er inddelt, så ændringen i forsyningen
af computere fra punkt til punkt svarer til en stigning på 5 computere
pr. 100 elever. Gennemsnitligt stiller skolerne 1 computer til rådighed
for hver 7,2 elever, svarende til 0,14 computer pr. elev.
Figur 10. Sammenhæng mellem forsyningen af computere og elevernes
anvendelse af computere til at skrive tekster/ opgaver i forbindelse
med undervisningen i 3. 6. og 9. klasse, 2002
Anm.: Hyppigt omfatter ”Få gange om ugen” og ”Næsten hver dag”. Af og
til omfatter ”Mellem én gang om ugen og én gang om måneden”. Aldrig
omfatter ”Aldrig” og ”Mindre end én gang om måneden”.
Hvor andelen af skoler, hvor eleverne i 3. klasse hyppigt anvender
computeren til at skrive tekster /opgaver, stiger meget med forsyningen
af computere, så er betydningen mindre i 6. klasse og ikke eksisterende
for eleverne på 9. klassetrin. Samme billede tegner sig for alle øvrige
anvendelsestyper, dog med mindre tydelighed end for tekster/ opgaver.
Det er i den sammenhæng vigtigt at erindre om, at resultaterne baseres
på skoleledernes/ lærernes vurdering af hyppigheden af anvendelsen af
computere i undervisningen på de enkelte klassetrin. Resultaterne må
derfor forventes at dække over en vis spredning mellem eleverne i de
enkelte klasser i anvendelsen af computere i undervisningen.
Datamaterialet viser ligeledes en sammenhæng mellem elevernes anvendelse
af computere i undervisningen og andelen af computere, der er placeret
i nærområderne (her karakteriseret som computere placeret i klasserum
eller faglokaler, på elevernes arbejdsarealer eller som er bærbare).
På skoler, hvor over 60% af computerne er placeret i nærområderne, anvendes
computeren væsentligt mere af eleverne på 3. og 6. klassetrin end på
øvrige skoler, men på 9. klassetrin er forskellen stort set ikke eksisterende.
Skoler med relativt mange computere har også en stor andel af computere
placeret i nærområderne. Noget tyder således på, at skolerne i første
omgang placerer computere i særlige computerrum og pædagogiske servicecentre,
biblioteker mv., og at de i takt med udbygningen af computerforsyningen
vælger at placere yderligere computere i elevernes nærområder, herunder
også i nærheden af de yngre klassetrin.
Sammenhængen underbygger en formodning om, at skolerne i første omgang
stiller computere til rådighed for de ældste klassetrin, og at anvendelsesmulighederne
for de yngre klassetrin stiger i takt med, at skolerne anskaffer yderligere
computere.
63% af lærerne i folkeskolen har eller er ved at få dokumenterede pædagogiske
itkvalifikationer. Selvom en stor del af lærerne endnu ikke har afsluttet
kurset, eller har afsluttet det inden for den seneste tid, så kan der
konstateres en sammenhæng mellem lærernes it-kvalifikationer og elevernes
anvendelse af computeren i undervisningen. Dette illustreres i figur
11, for så vidt angår elevernes anvendelse af computere til at skrive
tekster/opgaver i forbindelse med undervisningen.
Figur 11. Sammenhæng mellem lærernes pædagogiske it-kvalifikationer
og elevernes anvendelse af computere til at skrive tekster/opgaver i
undervisningen i 3., 6. og 9. klasse, 2002
Anm.: Hyppigt omfatter ”Få gange om ugen” og ”Næsten hver dag”. Af og
til omfatter ”Mellem én gang om ugen og én gang om måneden”. Aldrig
omfatter ”Aldrig” og ”Mindre end én gang om måneden”.
Kilde: Undervisningsministeriet (2003).
Andelen af skoler, hvor eleverne på 3. klassetrin hyppigt anvender
computeren til at skrive tekster/opgaver i forbindelse med undervisningen,
stiger fra 10% på skoler, hvor andelen af lærere med pædagogiske it-kvalifikationer
udgør mindre end 20%, til 23% på skoler, hvor andelen af lærere med
it-kvalifikationer udgør mere end 60%. Samtidig kan der konstateres
et lignende fald i andelen af skoler, hvor eleverne i 3. klasse aldrig
anvender computeren til at skrive tekster/opgaver i forbindelse med
undervisningen. En tilsvarende sammenhæng kan konstateres for anvendelsen
i 6. og 9. klasse, dog i lidt mindre omfang. Et forhold som kan hænge
sammen med, at eleverne på de højere klassetrin dels anvender computeren
i stort omfang til denne aktivitet, dels selv har it-kvalifikationer
i et omfang, som gør, at de ikke er afhængige af lærernes it-kvalifikationer.
Sammenhængen, som kan konstateres for anvendelsen af computere til
at skrive tekster/ opgaver, kan ligeledes konstateres for de fleste
af de formål, hvortil computeren anvendes i undervisningen.
Betydningen af lærernes it-kvalifikationer illustreres i figur 12 ved
at sammenholde hyppigheden af elevernes anvendelse af computere i undervisningen
med andelen af lærere på skolerne, som har dokumenterede pædagogiske
it-kvalifikationer (hvilket 63% af lærerne har).
Figur 12. Anvendelsen af computere i undervisningen i forhold til
andel af lærere med pædagogiske it-kvalifikationer, 2002
Det ses, at andelen af lærere med it-kvalifikationer er markant højere
på skoler, hvor computeren ofte anvendes i undervisningen end på øvrige
skoler. Det tyder på, at lærernes it-kvalifikationer har stor betydning
for integrationen af it i undervisningen. Dette gælder uanset klassetrin
og for de fleste af de formål, hvortil computeren anvendes. Der er dog
enkelte afvigelser.
Som led i undervisningen anvender eleverne mest computeren til at skrive
tekster/opgaver eller til søgning af informationer via internettet.
Sammenholdes elevernes anvendelsesgrad med, hvor stor en andel af lærerne
som har it-kvalifikationer, ses en tydelig sammenhæng på 3. og 6. klassetrin,
hvorimod sammenhængen er meget begrænset på 9. klassetrin.
Tilsvarende har lærernes it-kvalifikationer tilsyneladende stor indflydelse
på elevernes anvendelse af computeren til billedbehandling (herunder
layout og grafisk tilrettelæggelse) på 6. og 9. klassetrin, hvorimod
indflydelsen er lille på 3. klassetrin – hvor computeren kun anvendes
til billedbehandling i meget begrænset omfang (81% af skolerne bruger
computeren til billedbehandling mindre end én gang om måneden i 3. klasse).
3.3. Barrierer for optimal udnyttelse af it i undervisningen
Som led i undersøgelsen blev skolelederne spurgt om deres subjektive
vurdering af en række konkrete forholds betydning for en optimal udnyttelse
af it i undervisningen. De 4 svarmuligheder varierede fra ”I høj grad”
via ”I nogen grad” og ”I mindre grad” til ”Slet ikke”.
Som det ses af figur 13, anser skolelederne prisen på fagrettede og
standardprogrammer som de største barrierer efterfulgt af lærernes kvalifikationer
samt alderen, antallet og fremtidige vedligeholdelsesudgifter for skolens
computerudstyr. Elevernes adgang til computer hjemme samt skolernes
adgang til internettet anses derimod kun for en mindre barriere.
Uanset om skolerne har relativt mange eller få elever pr. computer,
eller om en stor eller lille andel af skolens lærere har pædagogiske
it-kvalifikationer, så anses prisen på fagrettede og standardprogrammer
som den største barriere for optimal udnyttelse af it i undervisningen.
På skoler, hvor relativt mange elever skal deles om hver computer,
betragtes computernes alder, antal samt fremtidige vedligeholdelsesudgifter
som en større barriere end på skoler med få elever pr. computer.
Figur 13. I hvilken grad virker følgende forhold som barrierer for
en optimal udnyttelse af it i undervisningen? – 2002
Om lærerkvalifikationer anses som en barriere afhænger i høj grad af,
hvor stor en andel af skolens lærere der har pædagogiske it-kvalifikationer.
På skoler, hvor 0-20% af lærerne har it-kvalifikationer, anser skolelederne
lærernes it-kvalifikationer – eller mangel på samme – for i temmelig
høj grad at være en barriere for en optimal udnyttelse af computere
i undervisningen. Barrieren er betydeligt mindre på skoler, hvor 80-
100% af lærerne har it-kvalifikationer.
Adgangen til teknisk og eller pædagogisk it-support betragtes i mindre/nogen
grad som en barriere, men vurderingen er uafhængig af lærernes it-kvalifikationer
og af udstyrsgraden.
Der kan konstateres en sammenhæng mellem skolernes udstyrsgrad og,
om skolelederen anser skolens lokaler og indretning som et problem.
Størst anses problemet på skoler med relativt mange elever pr. computer.
Denne side indgår
i publikationen "It i folkeskolen 2002" som kapitel 3 af 4
© Undervisningsministeriet 2003
|