 |
 |
Litteratur
- Arnfast, Juni Søderberg & J. N. Jørgensen (2002): Om udvikling af
dansk udtalefærdighed hos unge med henholdsvis tyrkisk, polsk og amerikansk-engelsk
modersmål. In Glahn, E., A. Holmen og H. Ruus (red.): Veje til dansk,
Kbh.: Akademisk forlag
- Brink, L., J. Lund, S. Heger & J. N. Jørgensen (1991): Den Store
Danske Udtaleordbog. Kbh.: Munksgaard.
- Fischer, Iver S. (1992a): Fonetik og udtaleundervisning. Hinnerup:
Fischers Forlag.
- Gimbel, Jørgen (red.) (1988): Indvandrere-indvandrersprog. Kbh.:
Akademisk forlag (tyrkisk, serbo-kroatisk, makedonsk, persisk, arabisk,
urdu, panjabi).
- Grønnum, N. (1998): Fonetik og Fonologi. Kbh.: Akademisk Forlag.
- Hansen, E. & J. Lund (1983): Sæt tryk på. Syntaktisk tryk i dansk.
Kbh.: Lærerforeningernes Materialeudvalg.
- Hansen, Peter Molbæk (1990): Dansk Udtale. Kbh.: Gyldendal.
- Heger, S. (1981): Sprog og Lyd., 2.udgave. Kbh.: Akademisk Forlag.
298
- Hilt, Anne (1997): Fnis i timen og andre udtaleøvelser. Kbh.: Akademisk
Forlag.
- Holm, Lars & Per Pinholt (1991): Dansk for hele verden 2. Grundbog
i dansk for udlændinge. Kbh.: Gyldendal Uddannelse.
- Holm, Lars & Per Pinholt (1991): Dansk for hele verden 2. Grundbog
i dansk for udlændinge. Øvebog, 2 bind. Kbh.: Gyldendal Uddannelse.
- Haagensen, Hans (1985): Dansk Udtale. Vokaler m.m. Frederiksberg:
Forlaget Duplikon.
- Haagensen, Hans (1992): Danske vokaler, I: Fortungevokaler. Frederiksberg:
Dania.
- Haagensen, Hans (1993): Danske vokaler, II: Bagtungevokaler. Frederiksberg:
Dania.
- Jørgensen, Jens Normann (1982): Kontrastiv Udtalebeskrivelse. In
Gerd Gabrielsen & Jørgen Gimbel (red), Dansk som fremmedsprog. Kbh.:
Lærerforeningernes materialeudvalg.
- Krogager, Henrik (1989): Som vi siger det. Dansk udtale for udlændinge.
Århus: Århus Amtskommune.
- Køneke, Mikael & Lone Nielsen (1997). 1-Etteren begynderbog i dansk
for udlændinge. Kbh.: Teknisk Forlag.
- Køneke, Mikael & Lone Nielsen (1998). 2-Toeren begynderbog i dansk
for udlændinge. Kbh.: Teknisk Forlag.
- Køneke, Mikael & Lone Nielsen (2002). 3-Treeren begynderbog i dansk
for udlændinge. Kbh.: Ingeniøren-bøger.
- Nielsen, Dorte, René Mark Nielsen & Mette Sandal (1996): Til tiden.
Kbh.: Gad.
- Nielsen, Dorte, René Mark Nielsen & Ole Stig Andersen (1996): I
familien. Kbh.: Gad.
- Nielsen, Dorte, René Mark Nielsen (1993): I byen. Kbh.: Gad.
- Pinholt, Per (2000): Jokeren. Begyndersystem i dansk for udlændinge.
Grundbog 1, Kbh.: Gyldendal Uddannelse.
- Pinholt, Per (2000): Jokeren. Begyndersystem i dansk for udlændinge.
Grundbog 2 (bog, kassettelydbånd eller cd), Kbh.: Gyldendal Uddannelse.
299 Appendiks
- Pinholt, Per (2000): Jokeren. Begyndersystem i dansk for udlændinge.
Video, Filmforsyningen
- Sand, L. (1988): Lyder det dansk? 1. Herning: Special- Pædagogisk
Forlag.
- Sand, L. (1989): Lyder det dansk? 2. Herning: Special- Pædagogisk
Forlag.
- Steensig, Jakob (1999): Om sprogtypologi. In J. Løntoft (red.):
Tosprogede småbørns tale- og sprogvanskeligheder. Herning: Specialpædagogisk
Forlag, 53-104 (tyrkisk, arabisk, kurdisk, bosnisk, somali, urdu/punjabi).
- Tarber, Christel (2000): Introduktion til det somaliske sprog: en
lydlig og grammatisk sammenligning af dansk og somali. Skanderborg:
Amtscentret for Undervisningsmidler.
- Thorborg, Lisbet (1998). Dansk udtale i praksis: med rytmisk grammatik.
Kbh.: Akademisk Forlag.
- Thorborg, Lisbet (2001). Dansk udtale i 49 tekster. Albertslund:
Forlaget Synope.
- Thorsen, Nina (1982): Beskrivelsen af dansk ytringsprosodi - en
statusrapport. In: Dansk Audiologopædi, årg. 18, nr. 3, s. 104-111.
- Valovics, Richard (1998): Tyrkisk i kontrastivt perspektiv. Herning:
Specialpædagogisk Forlag. Appendiks
Uddannelsesstyrelsens temahæfteserie
I denne serie udsender Uddannelsesstyrelsen publikationer om generelle
eller mere specifikke aktuelle emner. Formålet er at skabe debat og
inspirere til udvikling i uddannelserne. I 2002 og 2003 er følgende
udkommet eller under udgivelse i serien:
2002:
 |
 |
Nr. 1: |
Fokus på voksenlæreren - Om kvalificering af lærere
inden for den almene voksenundervisning (UVM 6-284) (Voksenuddannelser) |
Nr. 2: |
Multikulturel vejledning (UVM 7-348) (Erhvervsfaglige
uddannelser) |
Nr. 3: |
Jeg kan noget, ved noget og jeg er noget - erfaringer
med kompetenceudvikling på erhvervsskoler (UVM 7-349) (Erhvervsfaglige
uddannelser) |
Nr. 4: |
Læringens sociale aspekter - nye betingelser for elevernes
fællesskaber (UVM 7-350) (Erhvervsfaglige uddannelser) |
Nr. 5: |
Elevplan - et pædagogisk webværktøj til erhvervsuddannelserne
(UVM 7-351) (Erhvervsfaglige uddannelser) |
Nr. 6: |
Hvordan staver studenterne? - en undersøgelse af stavefejl
i studentereksamensstilene 1998 (UVM 6-286) (Almengymnasiale uddannelser) |
Nr. 7: |
Skriv og lær - faglig skrivning i erhvervsuddannelserne
(UVM 7-352) (Erhvervsfaglige uddannelser) |
Nr. 8: |
Kombineret danskundervisning og værkstedsundervisning
for flygtninge og indvandrere - evaluering af to forsøg (UVM) (Arbejdsmarkedsuddannelser) |
Nr. 9: |
Projektarbejde i naturfag - i det almene gymnasium
(UVM 6-285) (Almengymnasiale uddannelser) |
Nr. 10: |
God praksis i eud-grundforløb (UVM 7-353) (Erhvervsfaglige
uddannelser) |
Nr. 11: |
Åbne læringslandskaber og sammenhængende uddannelsesforløb
i AMU (UVM) (Arbejdsmarkedsuddannelser) |
Nr. 12: |
Fornyelse af de merkantile erhvervsuddannelser (Internetpublikation)
(Erhvervsfaglige uddannelser) |
Nr. 13: |
Skolesamarbejdernes erfaringer fra eud-forsøgene (Internetpublikation)
(Erhvervsfaglige uddannelser) |
Nr. 14: |
Vekseluddannelse i håndværksuddannelser. Lærlinges
oplæring, faglighed og identitet (UVM 7-355) (Erhvervsfaglige uddannelser) |
Nr. 15: |
Vekseluddannelse i håndværksuddannelser. Forskningsprojektets
teori og metode (Internetpublikation) (Erhvervsfaglige uddannelser) |
Nr. 16: |
Helhedsvurdering af eud-elever i grundforløb (UVM
7-354) (Erhvervsfaglige uddannelser) |
Nr. 17: |
ABC for fjernundervisning i AMU (UVM 0112) (Arbejdsmarkedsuddannelser) |
Nr. 18: |
Kompetencer og matematiklæring. Ideer og inspiration
til udvikling af matematikundervisning i Danmark (UVM 6-287) (Uddannelsesområderne) |
Nr. 19: |
Integration af miljø og arbejdsmiljø i arbejdsmarkedsuddannelserne
(UVM) (Arbejdsmarkedsuddannelser) |
Nr. 20: |
Samarbejdet mellem elev og skole - udsatte elever
i erhvervsuddannelserne (UVM 7-356) (Erhvervsfaglige uddannelser) |
Nr. 21: |
Skole-virksomhedssamspillet som indsatsområde. Erfaringsopsamling,
status og det gode eksempel (UVM 7-357) (Erhvervsfaglige uddannelser) |
Nr. 22: |
Model for kvalitetsregnskab på handelsskoleområdet.
Brugervejledning (Internetpublikation) (Erhvervsfaglige uddannelser) |
 |
 |
Nr. 23: |
Tillæg til … Vejledning til at være “en kompetenceudviklende
daghøjskole”. Den folkeoplysende dimension (UVM) (Folkeoplysning
og voksenuddannelse) |
Nr. 24: |
Eleven som
didaktiker - på vej mod en ny didaktik i erhvervsuddannelserne (UVM
7-358) (Erhvervsfaglige uddannelser) |
2003:
 |
 |
Nr. 1: |
Fremtidens danskfag - en diskussion af danskfaglighed
og et bud på dens fremtid (UVM 6-289) (Uddannelsesområderne) |
Nr. 2: |
Oversigt over dansksystemet - en kortlægning af danskfaget
i alle uddannelsesniveauer (UVM 6-290) (Uddannelsesområderne) |
Nr. 3: |
Rapport fra
Udvalg om fornyelse af vekseluddannelsesprincippet mv. for visse
tekniske erhvervsuddannelser (Internetpublikation) (Erhvervsfaglige
uddannelser) |
Publikationerne kan købes hos Undervisningsministeriets forlag eller
hos boghandlere. Visse publikationer er trykt i meget begrænset oplag
og kan derfor kun rekvireres i ganske særlige tilfælde mod betaling
af et ekspeditionsgebyr.
På UVM’s website findes en oversigt
over hæfter i Uddannelsesstyrelsens publikationsserier udgivet i
1999, 2000 og 2001
Denne side indgår
i publikationen "Oversigt over dansksystemet" som Litteraturliste
© Undervisningsministeriet 2003
|
 |