![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() Eksempler på meritgivende brobygningsforløb
Eksempler på meritgivende brobygningsforløb På baggrund af møderne er der rundt omkring i landet blevet afholdt møder mellem efterskoler og de mulige brobygningsudbydere i efterskolernes lokale opland. Møderne har haft til formål at afdække interessen for brug af brobygning i efterskoleophold samt mulighederne for etablering af forskellige meritgivende brobygningsforløb. Nedenstående oversigt over mulige meritgivende brobygningsforløb er
udarbejdet på baggrund af tilbagemeldinger og initiativer, der er
igangsat gennem de afholdte møder. Oversigten er tænkt som
inspirationskatalog for skolerne, således at der gives et grundlag for
de enkelte skoler til i samarbejde med de lokale landbrugs-, erhvervs-,
og social- og sundhedsuddannelser at tilrettelægge meritgivende
brobygningsforløb, der tilpasses de pågældende elevers behov. Meritgivende brobygningsforløb på landbrugsuddannelsen Forløbet kan afholdes som 8 sammenhængende uger i foråret eller
efteråret, men kan også opdeles i f.eks. 2 perioder af 4 uger.
Opdeling af forløbet kan sikre, at efterskoleeleverne i højere grad
bevarer kontakten til efterskolens lærere og øvrige elever. Meritgivende brobygningsforløb på social- og
sundhedsuddannelserne Brobygningsforløbet kan opbygges som f.eks. en dag om ugen i 30
dage, 6 enkelte uger fordelt over skoleåret eller 6 uger samlet i en
blok. Meritgivende brobygningsforløb på handelsskoler Brobygningsforløbet kan f.eks. indeholde følgende meritgivende elementer:
En anden mulig sammensætning kan være:
Det understreges, at ovenstående er eksempler på sammensætning af
meritgivende brobygningsforløb, og at den enkelte handelsskole i
forbindelse med planlægningen af specifikke forløb skal garantere
overfor de deltagende efterskoler, at der er tale om obligatorisk
indhold fra grundforløbet, som ikke er pålagt adgangsbegrænsning, og
som i det ordinære forløb varer mindst 6 uger. Meritgivende brobygningsforløb på tekniske skoler Af forslag til forskellige modeller kan tænkes:
Nedenfor gives eksempler på, hvordan et meritgivende brobygningsforløb kan sammensættes. Det understreges, at nedenstående er eksempler, og at den enkelte tekniske skole i forbindelse med planlægningen af specifikke forløb skal garantere overfor deltagende efterskoler, at der er tale om obligatorisk indhold fra en og samme indgang, som ikke er pålagt adgangsbegrænsning, og som i det ordinære grundforløb varer mindst 6 uger. Brobygningselementerne bør for at give bred introduktion og merit bestå af fag, som er fælles for flest muligt af indgangens uddannelser. Når kun dele af et fag indgår, skal det af undervisningsplanen for elementet og af elevernes bevis fremgå, hvilke mål - målpinde fra elevplan - elevens undervisning omfatter. Et brobygningselement kan evt. i meget begrænset omfang efter elevens individuelle plan og valg omfatte frivillige dele af grundforløbet efter grundforløbsbekendtgørelsen, men denne del skal så ikke medtages på beviset og er ikke meritgivende, og efterskolen kan ikke opnå tillægstaxameter og skal således være orienteret herom. Det er kun, såfremt den samlede merit af brobygningselementet, er mindst 6 uger, at efterskolen kan opnå tillægstakst for elever, der deltager heri. I indgangen Håndværk og teknik kan et element på 6 uger
f.eks. sammensættes af: I indgangen Mekanik, transport og logistik kan et 6 ugers
brobygningselement f.eks. bestå af:
|
![]() |
![]() ![]() ![]() Til sidens top |