Forrige kapitel Forsiden  Næste kapitel
[ Undervisningsministeriets logo ]

1. Oversigt: Årselever og udgifter

 

 

 

De offentlige voksenuddannelser dækker et relativt stort område af hele efteruddannelses- og opkvalificeringsområdet. Der eksisterer på nuværende tidspunkt en række offentlige tilbud til voksne, som behøver bedre kvalifikationer til arbejdsmarkedet. Disse kan enten være at kortuddannede får mulighed for at tage en erhvervsrettet uddannelse (Voksenerhvervsuddannelse, Åben uddannelse m.m.), eller at uddannede får mulighed for yderligere at kvalificere sig til arbejdsmarkedet.

Dette kapitel belyser nøgletal i udviklingen i økonomi samt antallet af deltagere inden for en lang række af voksenuddannelserne siden 1993.

 

Anvendte begreber

En CPR-kursist er en kursist, der har deltaget i undervisningen mindst én gang i løbet af de første tre uger efter holdstarten. En CPR-kursist kan kun tælle med én gang i løbet af et kursusår.

En holdkursist er en kursist, der har haft mindst et fremmøde i løbet af holdets første tre uger. En holdkursist tæller én gang for hvert hold, han deltager på.
Kursustimetallet udregnes som antallet af holdkursister på de enkelte hold multipliceret med holdets antal af lektioner.

En årskursist svarer som hovedregel til 925 undervisningstimer, dvs. at antallet af årskursister findes ved at dividere kursustimetallet med 925. Årsværket for danskundervisning for voksne udlændinge er imidlertid defineret som 756 timer pr. år, mens det for læsekurser for voksne er defineret som 700 timer pr. år (men 825 timer for FVU).

 

Aktiviteten

I 2001 var der cirka 100.000 årselever i de offentlige voksen- og efteruddannelsestilbud, jf. tabel 1.1. Siden 1998, hvor der samlet var næsten 130.000 årselever, er aktiviteten faldet ca. 20%. Det er særligt markante aktivitetsfald på daghøjskoler og AMU-uddannelser, der har været medvirkende hertil.

Ud over de beskrevne voksenuddannelsestilbud findes kommunalt finansieret aftenskole-undervisning under folkeoplysningsloven, som omfatter ca. 30.000 årselever. I 2001 var der således tilsammen ca. 130.000 årselever i den offentlige voksenuddannelse. Derudover findes private uddannelsestilbud til voksne.

Det kan være meget forskelligt uddannelsesområderne imellem, hvor mange årsværk, én person (d.v.s. én CPR-kursist) typisk optjener. F.eks. er en del åbne uddannelser typisk to-årige deltidsuddannelser svarende til ét årsværk. På korte uddannelsesforløb, bl.a. AMU-uddannelser og korte kurser på højskolerne, går der selvfølgelig flere personer på et årsværk. Samlet set må det antages, at omkring 200.000 personer var i berøring med voksen- og efteruddannelsessystemet i 2001.

En del af de uddannelsessøgende har samtidigt været aktive i arbejdsstyrken - som beskæftigede eller som arbejdssøgende - eftersom dele af voksenundervisningen har fundet sted i deltagernes fritid. Det gælder især for Åben uddannelse, de korte højskolekurser og aften-skoleundervisningen.

Tabel 1.1 Årselever/studenterårsværk 1993-2001

 
1993
1994
1995
1996
1997
1998
1999
2000
2001
Daghøjskolerne
5.600
7.300
9.575
10.281
12.687
13.454
9.456
7.840
7.597
AMU- uddannelser
11.300
11.700
11.500
11.620
13.940
17.425
13.660
8.360
8.897
Folkehøjskolerne, lange kurser 1)
5.598
6.049
5.983
5.515
4.742
4.319
4.123
4.136
3.801
Folkehøjskolerne, korte kurser 1)
1.771
1.729
1.595
1.522
1.330
1.326
1.261
1.278
1.326
VUC, hf-kurser 2)
12.739
12.034
13.553
13.996
13.154
13.915
14.446
14.185
13.180
VUC, AVU-kurser 2)
13.652
14.006
14.745
15.595
14.256
14.570
15.920
16.254
12.984
Åben udd. (videregående udd.)
10.479
11.214
13.727
14.781
16.081
13.990
14.183
14.430
14.432
Åben udd. (erhv.skoler./SOSU) 3)
13.346
12.994
16.232
17.438
17.262
27.819
17.617
11.220
12.434
VEUD 4)
-
-
1.420
760
1.144
1.928
2.579
2.492
2.240
Husholdn.- og håndarbejdsskoler
1.217
1.145
1.183
1.098
849
840
789
827
821
Dansk som andetsprog 5)
11.890
12.996
13.647
16.214
16.141
16.464
17.223
19.225
19.641
Specialundervisning for voksne 6)
-
-
1.153
1.182
1.197
1.738
1.282
1.282
1.282
Læsekurser for voksne 7)
-
-
-
292
460
511
531
453
168
Forberedende Voksenundervisning (FVU) 8)
-
-
-
-
-
-
-
-
684
Søfartsstyrelsens udd. 9)
-
-
-
-
-
67
50
50
50
Kulturministeriets udd. 10)
-
-
-
205
235
179
149
165
107
Kurser for jordbrugere 11)
180
195
240
190
160
150
75
53
48
I alt
87.772
91.362
 104.553
110.689
113.638
128.695
113.344
102.250
99.692

Noter:
1) Lange kurser er på 12 uger eller mere - korte kurser er på under 12 uger. 2) Amtsrådsforeningens opgørelse pr. skole-år. 2001-tallene er skoleår 2000/01, 2000-tallet er skoleåret 1999/00. osv. 3) Fra 2001 vedrører en del af aktiviteten over Åben uddannelse finansieret af Arbejdsmarkedets Uddannelsesfinansiering (AUF). 4) Omfatter kun deltagere, som har udløst tillægsydelse. 5) Der går 756 timer på et årsværk. 6) Indberetninger for 2000 og 2001 endnu ikke afsluttet. Derfor er 1999-tal anvendt. 7) Der er taget udgangspunkt i ARF's kursisttal (Gns. 60 timer pr. kursist og 700 kursistti-mer pr. årselev). I 2001 afløst af FVU og udfaset 1. kvartal 2001. 8) Indført 2001. Udgangspunkt i ARF's kursisttal (Gns. 50 timer pr. kursist og 825 kursisttimer pr. årselev). 9) Ekskl. indtægtsdækket virksomhed. 10) Der er endnu ikke mod-taget aktivitetstal for Museumshøjskolen for 2001. 11) Direktoratet for FødevareErhvervs uddannelser.
Kilde: Undervisningsministeriet

Kilde: Undervisningsministeriet

Daghøjskolernes aktivitet er faldet drastisk siden indførelsen af aktivitetsloft på 9.800 årselever. Fra 2000 til 2001 faldt aktiviteten med 3%. Med ca. 7.600 årselever i 2001 svarer det til aktivitetsniveauet før 1995. Daghøjskoletilbud kan omfatte emne- og projektorienteret undervisning og i begrænset omfang også foredrag, studieture og ekskursioner, samt praktikophold af kortere varighed. Desuden skal daghøjskolerne tilbyde undervisning, der styrker deltagernes grundlæggende færdigheder i dansk, regning og edb. Undervisningen er eksamensfri. I 1996 overgik daghøjskolerne til overvejende statslig finansiering, men blev i 2002 ved lov henlagt til kommunerne. Nærmere analyser af bl.a. daghøjskolernes deltagerprofil, udslusningsresultater og fagudbud kan findes i kapitel 2, samt i Voksenuddannelse i tal 2001.

AMU-uddannelserne havde med ca. 8.900 årselever i 2001 en aktivitetsstigning på 6,4%. AMU-uddannelserne har til formål at vedligeholde, forbedre og udbygge arbejdsstyrkens erhvervskvalifikationer i overensstemmelse med arbejdsmarkedets behov. Uddannelserne skal afhjælpe omstillings- og tilpasningsproblemer på arbejdsmarkedet på kortere sigt, og medvirke til et samlet kvalifikationsløft på arbejdsmarkedet på længere sigt.

De primære målgrupper er voksne ufaglærte samt personer med en erhvervsuddannelse. Både beskæftigede og ledige kan deltage i AMU-uddannelse. AMU-uddannelser forventes at udgøre en stor del af aktiviteten i den nye Grunduddannelse for voksne (GVU), som er en ramme for anerkendelse af tidligere erhvervede kompetencer og fastsættelse af individuel uddannelsesplan. Læs mere om deltagerprofiler, fagudbud mv. i kapitel 2, samt i Voksenuddannelse i tal 2001 og Undervisningsministeriets AMU-statistik (se også de dynamiske AMU-tabeller).

Folkehøjskolerne havde i 2001 i alt 5.100 årselever. På de lange kurser, der har en varighed på 12 uger eller derover, faldt aktiviteten i forhold til 2000 med ca. 8%, mens aktiviteten på de korte kurser til gengæld steg. Samlet set er aktiviteten på folkehøjskolerne faldet med mere end 30% siden midten af halvfemserne, og antallet af højskoler er faldet fra over 100 skoler til 87 (inkl. tre ungdomshøjskoler).  Aktivitetsnedgangen kan generelt forklares ved, at ungdomsårgangene er faldende. Derudover skyldes dele af aktivitetsfaldet på de lange kurser, at de syv Tvindhøjskoler siden 1997 ikke længere har fået udbetalt tilskud. En sidste væsentlig forklaring på nedgangen er, at det fra 1996 kun er muligt at modtage 50% af dagpengene under højskoleophold for unge under 25 år. Læs mere om deltagerprofiler på folkehøjskolerne i kapitel 2, samt i Voksenuddannelse i tal 2001

Almen voksenuddannelse (avu) og hf-enkeltfag udbydes på de amtslige Voksenuddannelsescentre (VUC). Avu er kompetencegivende og prøveforberedende voksenundervisning i kernefag, som amtet skal udbyde, samt en række tilbudsfag. Deltagerne kan tage en prøve, der svarer til folkeskolens udvidede afgangsprøve. Hf-enkeltfag er en studieforberedende uddannelse, der giver grundlag for videregående uddannelse og mulighed for at supplere tidligere uddannelse. Aktiviteten har været stigende frem til 2000, især på avu. Men i 2001 er der sket et fald på 7% og 20% på hhv. hf og avu, hvorved aktiviteten er på niveau med aktiviteten i første halvdel af 1990erne. Deltagerprofiler, amtslig aktivitet og fagudbud fremgår bl.a. af kapitel 2, samt Voksenuddannelse i tal 2001 og Amtsrådsforeningens statistikbase.

Voksen- og efteruddannelse under lov om Åben uddannelse er erhvervsrettede deltidsuddannelser, heltidsuddannelser på deltid, enkeltfag, eller særligt tilrettelagte forløb. En række kurser udbydes også som fjernundervisning. Aktiviteten på Åben uddannelse foregår dels på erhvervsskoler (f.eks. merkonom, EUD-enkeltfag og hhx-enkeltfag), dels på videregående uddannelsesinstitutioner (f.eks. HD, diplom-/masteruddannelser, og pædagoguddannelsen for personer med erhvervserfaring). På erhvervsskolernes åbne uddannelser var der ca. 12.000 årslever i 2001. Fra og med 2001 er dele af Åben uddannelse på erhvervsskolerne finansieret af Arbejdsmarkedets Uddannelsesfinansiering (AUF). Deltagerprofiler for erhvervskolernes Åbne uddannelser fremgår desuden af kapitel 2.

Åben uddannelse på de videregående uddannelsesinstitutioner havde en aktivitet i 2001 på 14.400 årslever, hvilket var et stort set uændret niveau i forhold til 2000. Aktiviteten kulminerede i 1997 med mere end 16.000 årselever, men ellers har aktiviteten været støt stigende siden starten af 1990erne.

Voksenerhvervsuddannelsen (VEUD), eller voksenlærlingeordningen, retter sig mod personer over 25 år. Uddannelsen havde 10% færre årslever i 2001 end i 2000, men aktiviteten er i dag stadig over 50% større end i midten af 1990erne.

Dansk som andetsprog for voksne udlændinge blev ved ressortomlægningen i 2001 flyttet til Ministeriet for Flygtninge, Indvandrere og Integration. Aktiviteten steg mere end 60% fra 1993 til 2001. Alle udenlandske statsborgere over 18 år, som har fået opholdstilladelse, har ret til undervisning. I alt 43 centerkommuner har ansvar for undervisningen, der foregår på sprogcentre.  Læs evt. mere om sprogundervisningen i aktivitetsrapporten for 2001 fra Ministeriet for Flygtninge, Indvandrere og Integration, eller i Voksenuddannelse i tal 2001.

Figur 1.1 herunder illustrerer aktivitetsfordelingen. VUC tegnede sig for næsten 30% af den samlede aktivitet i 2001. Dernæst kommer Åben uddannelse og danskundervisning med hhv. 26% og 19%.

Figur 1.1. Fordelingen af aktivitet i voksenuddannelserne, 2001

Kilde: Undervisningsministeriet

På de udvalgte, centrale voksenuddannelser i figur 1.2, er det kun danskundervisningen, og i mindre grad VUC, der har haft en aktivitetsfremgang siden 1998. Åben uddannelse på erhvervsskoler og daghøjskoler har haft det største relative fald i aktiviteten gennem de seneste tre år.

Figur 1.2. Indekseret aktivitetsudvikling for udvalgte voksenuddannelser, 2001

Kilde: Undervisningsministeriet

 

Udgifter til voksenundervisningen

Staten, amterne og kommunerne brugte ca. 6,5 mia. kr. i 2001 på drift af voksen- og efteruddannelse. Disse bruttoudgifter svarer til ca. 10% af de samlede offentlige uddannelsesudgifter, hvis man ser bort fra de forskellige tilknyttede godtgørelsesordninger som SU, uddannelsesorlov o.l.

Frem til 1998 var udgifterne til voksen- og efteruddannelse konstant stigende - i perioden 1993 til 1998 steg udgifterne med ca. 40% eller ca. 2,3 mia. kr. Fra 1998 til 2001 er udgifterne faldet med ca. 20%, svarende til ca. 1,7 mia. kr. Af tabel 1.2 fremgår det, at udgiftsfaldet særligt skyldes udgiftsudviklingen på daghøjskolerne, AMU og Åben uddannelse, som alle har haft betydelige aktivitetsfald fra 1999 og frem.

Fra 2000 til 2001 er der ikke sket de store forskydninger i udgiftsudviklingen. På Åben uddannelse steg de samlede udgifter med ca. 10% - heri er inkluderet den del af aktiviteten, der fra og med 2001 finansieres af Arbejdsmarkedets Uddannelsesfinansiering (AUF). Udgifterne til danskundervisning for voksne udlændinge er ligeledes steget, men det skyldes delvist en mere nøjagtig opgørelsesmetode i 2001, hvorfor tallene fra 2000 og før er underestimerede. På folke- og daghøjskolerne faldt udgifterne med hhv. 7% og 4% i 2001, hvilket skal ses i sammenhæng med aktivitetsfaldet på områderne.

I 2001 var AMU-uddannelserne den største enkeltstående udgiftspost blandt voksen- og efteruddannelserne. De udgjorde 21% af de samlede udgifter. I de tidligere år har AMU-området også været den mest udgiftstunge på området, bl.a. på grund af de kostbare maskiner, materialer m.m., der benyttes i undervisningen.  De næststørste udgiftsposter var i 2001 VUC, danskundervisning og Åben uddannelse. (se figur 1.3).

Tabel 1.2 Udgifter (mio.kr.) 1993-2001, 2001-priser

 
1993
1994
1995
1996
1997
1998
1999
2000
2001
Daghøjskolerne 1)
368,9
466,0
656,2
601,7
735,1
772,2
526,7
434,1
415,0
AMU 2)
1749,8
1910,9
1968,6
1905,0
2054,0
2487,5
1995,8
1356,2
1376,7
Folkehøjskolerne
662,6
667,7
678,2
644,5
621,3
570,6
565,0
552,9
513,7
VUC
1003,3
1061,7
1129,3
1134,6
1176,0
1208,3
1209,3
1020,2
987,4
Åben uddannelse 3)
499,6
586,2
963,9
1118,9
1004,3
1151,6
754,7
684,9
756,6
VEUD 4)
-
24,0
21,4
10,3
10,7
18,4
26,2
24,7
22,1
Husholdnings- og håndarbejdsskoler
92,0
95,7
92,6
90,9
81,0
74,7
79,0
82,1
80,2
Dansk som andetsprog 5)
345,9
387,7
442,7
647,6
665,0
718,2
876,9
923,5
1047,5
Specialundervisning for voksne 11)
586,3
589,4
583,0
598,6
603,6
637,7
692,6
692,6
692,6
Læsekurser for voksne  6)
-
-
-
21,7
30,1
34,7
33,8
12,6
2,6
FVU 7)
-
-
-
-
-
-
-
-
37,4
Aftenskolerne  (folkeopl.loven) 11)
532,0
537,1
509,7
509,9
507,9
493,2
498,1
498,1
498,1
Søfartsstyrelsens udd. 8)
-
-
-
-
-
7,0
5,1
5,3
4,6
Kulturministeriets udd. 9)
-
-
-
20,8
19,9
18,3
18,1
14,6
14,6
Kurser for jordbrugere  10)
-
-
-
-
11,1
9,6
4,9
3,4
4,2
I alt
5.840
6.326
7.045
7.304
7.520
8.202
7.286
6.305
6.453

 

Noter:
1) Den kommunale andel af udgifterne før 1996 er skønnet. 2) Ekskl. deltagerstøtte. 3) Indbefatter fom. 2001 også udgifter for Åben Udddannelse finansieret af Arbejdsmarkedets Uddannelsesfinansiering (FL §20.72.31). 4) Omfatter kun tillægstaxametret for voksendeltagere. 5) For 1993-99 regnes med en timepris på 61,70kr. For 2000 61,60 kr. og for 2001 63,60 kr. Udgiften i 2001 er opgjort efter antal betalingstimer, som er den reelle undervisningsudgift. Da man ikke har registreret antal betalingstimer tidligere, er udgifterne i 2000 og før af samme grund underestimerede. 6) Amternes nettoudgifter (konto 3.13). Noget kan være konteret på VUC-kontoen, og der er forskellige konteringspraksis'er i amterne. 7) Udgangspunkt i årselevtallet og standardtaksten i 2001 (54.659 kr. pr. åe). Den samlede udgift kan henføres til statslig refusion til amterne, AF’s udgifter under aktivrammen til forsikrede ledige, samt kommunale udgifter til ikke-forsikrede ledige under lov om aktiv socialpolitik. 8) Ekskl. indtægsdækket virksomhed. 9) P.g.a. ændret konteringspraksis har det ikke været muligt at opgøre udgifter for 2000. Derfor er 2001-udgifter anvendt. Frem til 1999 indeholder udgiftstallet også deltagerbetaling mv. 10) Direktoratet for FødevareErhvervs uddannelser. 11) Indberetningerne for 2000 og 2001 er endnu ikke afsluttet. Derfor er 1999-tal anvendt.

Kilde: Undervisningsministeriet

 

Figur 1.3 Fordelingen af offentlige udgifter til voksen- og efteruddannelse 2001

Kilde: Undervisningsministeriet

 

Figur 1.4 herunder illustrerer den relative aktivitets- og udgiftsudvikling på tre udvalgte voksenuddannelser: AMU, VUC og Åben uddannelse. Det ses, at udgifterne til Åben uddannelse er vokset relativt mere end antallet af årselever, mens de indekserede aktivitets- og udgiftskurver for AMU og VUC stort set har fulgtes ad.

Figur 1.4 Indekseret udvikling i aktivitet (åe) og udgifter til udvalgte voksenuddannelser, 1993-2001´

Kilde: Undervisningsministeriet

 

Udgifter til godtgørelsesordninger

Udover de ca. 6,5 mia. kr., som i 2001 blev brugt på voksen- og efteruddannelse, blev der brugt yderligere 5,5 mia. kr. på forskellige godtgørelsesordninger.

Disse udgifter udgøres i 2001 hovedsageligt af tre store poster under AF/Beskæftigelsesministeriet og Undervisningsministeriet: Uddannelsesgodtgørelse for ledige, VEU-godtgørelse og uddannelsesorlovsydelse. VEU-godtgørelsen blev indført i 2001 og dækker de uddannelser, der ligger under Arbejdsmarkedets Uddannelsesfinansiering (AUF), d.v.s. AMU-uddannelser og Åben uddannelse til og med erhvervsuddannelsesniveau. Samtidig er uddannelsesorlovsydelsen under udfasning,  og uddannelsesorloven er erstattet af Statens Voksenuddannelsesstørre (SVU). SVU erstatter tillige den tidligere Voksenuddannelsesstøtte (VUS), der også er under udfasning. Desuden gælder det efter finansieringsomlægningen at forsikrede ledige – bortset fra ledige med ret til 6 ugers selvvalgt uddannelse - ikke længere kan få VEU-godtgørelse eller SVU, men udelukkende uddannelsesgodtgørelse finansieret af AF’s aktiveringsbevilling.

Tabel 1.3. Godtgørelsesudgifter (mio. kr.) 1994-2001, 2001-priser

 
1994
1995
1996
1997
1998
1999
2000
2001
Udd.godtgørelse til ledige
1.727
1.363
2.388
2.129
1.882
3.984
4.094
3.707
AMU-godtgørelse
1.147
1.091
1.140
1.593
1.856
1.174
894
-
VEU-godtgørelse
-
-
-
-
-
-
-
1.041
Uddannelsesorlov
1.536
4.235
4.198
3.067
2.880
1.712
921
500
VUS
207
183
139
133
135
142
114
62
SVU
-
-
-
-
-
-
-
162
I alt
4.618
6.871
7.865
6.923
6.754
7.012
6.022
5.472

Kilde: Undervisningsministeriet

Fra 1994 til 1999 steg udgifter til godtgørelse  med ca. 50% eller 2,1 mia.kr. Fra 1999 til 2001 er der sket et fald på ca. 22%. Størsteparten af de 5,5 mia. kr. udgøres af uddannelsesgodtgørelse til ledige, der tegner sig for 3,7 mia. kr. alene. VEU-godtgørelsen er også højere end den tidligere AMU-godtgørelse, men det skyldes som nævnt, at VEU-godtgørelsen nu dækker alle uddannelser under AUF, heriblandt  EUD-enkeltfag på Åben uddannelse. Målgruppen for SVU er bredere end den gamle VUS, hvorfor udgiften til SVU i 2001 afspejler, at der stadigvæk er tale om en ordning, der er ved at blive indfaset, og som endnu ikke i 2001 har nået sit naturlige leje.

 

Denne side indgår i publikationen "Voksenuddannelse i tal 2002" som kapitel 1 af 2
© Undervisningsministeriet 2002

 Forrige kapitel Forsiden  Næste kapitel
Til sidens top