![]() ![]() |
![]() |
![]() Vekseluddannelse i håndværksuddannelser
|
![]() |
Vekseluddannelsesprincippet er fortsat en af grundstenene i de danske
erhvervsuddannelser. Princippet indebærer, at eleverne i hele deres uddannelse veksler
imellem skoleophold og virksomhedsophold (praktik). Forskningsprojektet Læring i moderne dansk vekseluddannelse har gennem de seneste tre år beskæftiget sig med især de læreprocesser, eleverne deltager i under deres praktikophold i virksomhederne og med vekselvirkningen mellem skole- og praktikophold. Dette temahæfte er et af resultaterne af forskningsprojektet og bygger på en undersøgelse blandt elever i en række tekniske erhvervsuddannelser. Både lærere, mestre, svende og eleverne selv er interviewet i undersøgelsen. Forfatteren sætter fokus på de vidt forskellige læringsrum, som skolen og virksomheden tilbyder eleverne og på samspillet mellem disse. Endvidere sættes fokus på lærlingenes måder at orientere sig på i deres uddannelsesforløb, deres foretrukne måder at lære på og de personlige udviklingsprocesser, de gennemgår i løbet af uddannelsen. |
Undervisningsministeriets forord
Oversigt
Oversigt over figurer og skemaer
1 Forskningsprojektets forord
2 Introduktion
3 Indledning til del 1
4 En beskrivende analyse af skole og virksomhed som rum for oplæringen
5 Bevægelsen mellem skole og virksomhed set fra lærlingenes perspektiv
6 Den faglige praksis fra et skole- og et virksomhedsperspektiv
7 Opsummering af del 1: Centrale perspektiver af betydning for
eud-området
8 Indledning til del 2
9 Om læring fra et lærlingeperspektiv
10 Lærlinges orienteringsretninger og tværkontekstuelle forholdemåder
11 Lærlingenes personlige forandringsprocesser
12 Opsummering af del 2: Centrale perspektiver af betydning for
eud-området
13 Litteraturliste - erhvervspædagogiske aspekter
14 Noter
Kolofon
Hele publikationen uden grafik
Hele publikationen i printervenligt format (Adobe Acrobat)
Undervisningsministeriet
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Telefon 33 92 50 00
© Undervisningsministeriet 2002
Teksten må med kildeangivelse frit anvendes.