I foråret 1999 vedtog Folketinget med en ændringslov (lov 234 af 21. april 1999)
lovforslaget L 90, som betyder omfattende ændringer i erhvervsuddannelserne. Loven
trådte i kraft 1. januar 2001.
Samtidig med lovens vedtagelse blev der taget initiativ til at få iværksat forsøg
med elementer fra den nye lovgivning. I august 1999 blev der i første omgang igangsat
forsøg i fem regioner med de seks nye erhvervsfaglige fællesindgange til de tekniske
erhvervsuddannelser. På baggrund af de første erfaringer gennemførte Teknologisk
Institut efter begrænset udbud den første analyse og erfaringsopsamling af
udviklingsforsøgene fra november 1999 til medio februar 2000.
Fra og med januar 2000 og igen fra august 2000 blev forsøgene med indgange udvidet
således, at der i denne periode er gennemført forsøg stort set svarende til det udbud
af indgange, som er godkendt pr. 1. januar 2001. Dertil kommer, at der er iværksat
forsøg med enkelte af de nye uddannelsers hovedforløb.
Intentionerne med erfaringsopsamlingen har således været at give inspiration og
forbedre grundlaget for den videre implementering af erhvervsuddannelsesreformen for
skolerne og skolernes ledelse og deres umiddelbare interessentsystem.
Efter lukket udbud blev Teknologisk Institut indbudt til at gennemføre den 2.
erfaringsopsamling. Analysen er gennemført i perioden oktober 2000 - ultimo februar 2001.
Selvom analysen kun omfatter de tekniske uddannelser, vil handelsskolerne på en lang
række områder kunne hente inspiration i rapporten.
Arbejdet er afrapporteret i følgende tre rapporter:
- Erfaringer fra forsøg med eud-reformen - grundforløb og hovedforløb i 2000
- Bilag til Erfaringer fra forsøg med eud-reformen - grundforløb og hovedforløb 2000
(Delrapport 1- Survey og frafaldsanalyse, Delrapport 2 - Interview - Erfaringer med
erhvervsuddannelsesreform 2000)
- Hvordan gik det? - Sammenfatning af Erfaringer fra forsøg med eud-reformen i 2000
En særlig tak til sekretariaterne i alle forsøgsregioner, som har ydet os uvurderlig
bistand i forbindelse med at få udarbejdet de navnelister, som har dannet grundlag for
spørgeskemaundersøgelsen, samt for distribution af spørgeskemaer ude på de enkelte
afdelinger.
Også en stor tak til ledere, lærere, elever, lokale uddannelsesudvalg,
praktikvirksomheder, Dansk Teknisk Lærerforening (DTL) og Danmarks Erhvervspædagogiske
Læreruddannelse (DEL), som alle på trods af stor travlhed og tidspres med implementering
af reformforsøget med stor entusiasme og åbenhed har deltaget i og bidraget til
fokusgruppeinterview og med datamateriale i øvrigt.
Det er projektgruppens håb, at processen i sig selv vil understøtte det videre
samarbejde om implementering af eud-reformen, og at erfaringsopsamlingen kan bidrage til
at understøtte den videre implementering og udvikling.
Endelig tak til chefkonsulent Finn Togo og til specialkonsulent John Larsen fra
Undervisningsministeriet, som har været vores kontaktpersoner på opgaven, samt til
Erhvervsuddannelsesrådets § 68 udvalg og den tværgående gruppe af reformkoordinatorer
for eud-reformforsøg på skolerne, som sammen med Undervisningsministeriet har ydet os
værdifuld sparring i forbindelse med udarbejdelsen af det metodiske grundlag.
På Teknologisk Institut er undersøgelsen sket i et samarbejde mellem de to faglige
centre: Kompetence og IT og Arbejdsliv samt med Svend Jensen som ekstern bidragsyder.
Følgende medarbejdere fra Teknologisk Institut har bidraget til gennemførelsen af
undersøgelsen: Morten Scharff, Trine Panton, Susette Gam, Louise Thomasen, Lizzie Mærsk
Nielsen, Kim Sørensen, Tomas Breddam, Christina Jagd, Thomas Hermann, Mette Seebach,
Signe Rønn Sørensen, Lisbeth Spanggaard, Lisbeth Østergaard, samt ekstern bidragsyder
Svend Jensen.
På projektgruppens vegne
Hanne Shapiro og Mette Abrahamsen
Kompetence & IT
Hanne.Shapiro@teknologisk.dk
Mette.Abrahamsen@teknologisk.dk
Denne side indgår i
publikationen "Erfaringer fra forsøg med eud- reformen" som kapitel 2 af 9
© Undervisningsministeriet 2001
|