 |
 |
Skolebiblioteket mellem vision og virkelighed
Skolebiblioteket fik med skoleloven af 1993 en styrket funktion i folkeskolen. I
skoleloven hedder det:
§19 stk. 2. Ved hver selvstændig skole oprettes et skolebibliotek som et
pædagogisk servicecenter. Skolebiblioteket er en del af skolens virksomhed og samarbejder
med folkebiblioteket. Skolebiblioteket stiller undervisningsmidler til rådighed for
skolens undervisning, herunder også bøger til elevernes fritidslæsning, og yder
vejledning i brugen heraf.
Lovteksten er blevet fulgt op af mange signaler om, at der skal ske en styrkelse af den
del af skolebibliotekets opgaver, der handler om at støtte og udvikle den enkelte skoles
læringsmiljø og pædagogik. I ministerielt regi kan nævnes Temahæfte 15: Skolebiblioteker
og undervisningsmidler, 1996, der fulgte op på skoleloven. Her tales bl.a. om det
pædagogisk arbejdende skolebibliotek.
En yderligere understregning af det pædagogiske sigte med skolebiblioteket er sket i
programmet Folkeskolen år 2000. Terminologisk fastholdes et udviklingsperspektiv ved, at
der tales om en bevægelse fra skolebibliotek til det pædagogisk servicecenter, hvor den
sidstnævnte er det efterstræbelsesværdige, mens det gamle traditionelle
kaldes skolebibliotek. Udviklingen af skolebiblioteket/det pædagogiske servicecenter
indgår specielt i programmets fokuspunkt nr. 4.
Folkeskolerådets oplæg Vision 2010 går et skridt videre. Set i den skriveposition,
hvorfra visionen er set år 2010 betegner ordet pædagogisk servicecenter nu
det traditionelle, og den nye betegnelse er det lokale, pædagogiske udviklingscenter, der
i visionen har fået stor betydning for de enkelte skolers udvikling.
Det traditionelle pædagogiske servicecenter har de fleste steder udviklet sig til
at være center for den lokale, pædagogiske udvikling. Servicefunktionen i traditionel
forstand er nedtonet, mens hovedopgaven nu i højere grad er at være »radar« og
formidler af de forandringer, der løbende sker i samfundet. (Vision 2010)
Det her foreliggende hæfte skriver sig ind i rækken af Undervisningsministeriets
initiativer.
Den udvikling, der for alvor blev sat i gang med skoleloven af 1993 og som er
videreført under F2000 og Vision2010, betoner vigtigheden af at fokusere på
skolebibliotekets pædagogiske funktion. Der er en stigende erkendelse af, at dette
kræver et skolebibliotek, der aktivt bidrager til den pædagogiske udvikling på den
enkelte skole.
Det indebærer for os, at skolebiblioteket i et fremtidsrettet perspektiv må ses i
følgende lys:
- Skolebiblioteket som en del af skolens læringsmiljø. Set fra elevernes synsvinkel
indebærer det, at skolebiblioteket opfattes som en forlængelse af klasseværelset, fx
ved informationssøgning,roduktion af opgaver, oplevelseslæsning og lignende.
- Skolebibliotekararbejdet er først og fremmest et pædagogisk arbejde, der indbefatter
vejledning og undervisning af både elever og af lærerkolleger. Det er endvidere en del
af jobbet som skolebibliotekar at tage initiativ til kurser og udvikling inden for
påtrængende områder. Det er her naturligt, at det sker i tæt samarbejde med ledelsen.
Skolebiblioteket er med i front, når det handler om at understøtte og udvikle
pædagogisk nytænkning, fx i forbindelse med projektarbejdsformen.
- Skolebiblioteket integrerer gamle og nye medier. Skolebiblioteket integrerer skrift,
lyd- billede og multimedier og har som sit arbejdsområde derfor både det trykte medie,
båndoptager, foto, video og computer. Derfor tilstræbes det, at der er sammensættes et
team omkring skolebiblioteket, der dækker alle medier.
- Skolebiblioteket og skoleudvikling. Skolebiblioteket og det team der forvalter
det er et centralt element i udviklingen af skolen. Det indebærer, at
skolebibliotekarerne i samarbejde med ledelsen og i nogle tilfælde som del af
ledelsen tager selvstændige initiativer til udvikling af nye områder eller
styrkelse af de eksisterende.
- Skolebiblioteket og arbejdsdelinger på skolen. En moderne folkeskole er en kompleks
organisation. At kvalificere de opgaver, man står overfor, vil ofte kræve, at de
eksisterende arbejdsdelinger skal ses efter i sømmene, nyvurderes og.ændres. Vi opfatter
skolebiblioteket som centralt i denne sammenhæng. Skolebiblioteksteamet må hele tiden
have fingeren på pulsen for at vurdere, hvordan arbejdet på skolebiblioteket indgår i
skoleorganisationen som helhed, og løbende tage initiativ til nye samarbejdsformer,
koordineringer mv. fx omkring materialevalg, vejledningsfunktioner og udvikling af
pædagogisk og fagdidaktisk kompetence.
Skolebiblioteket har en lang tradition, og nogle af de her opregnede elementer er
allerede at finde i dele af den eksisterende skolebibliotekskultur, bl.a. i forskellige
epoker af skolebibliotekets historie. Det er vigtigt at medtænke historien. Gammelt og
nyt kan gensidigt befrugte og udfordre hinanden i udviklingsprocessen.
Et centralt omdrejningspunkt er skolebibliotekets kulturelle funktion. Vi har ikke her
opregnet det som et særskilt punkt, fordi vi opfatter kulturdimensionen som noget
overgribende ikke blot for skolebiblioteket, men for hele skolens virksomhed.
Skolebiblioteket har allerede en lang tradition med kulturdimensionen, specielt i
forbindelse med den skønlitterære børne- og ungdomsbog. Vores vision er, at
kulturtilgangen skal kendetegne både arbejdet med nye og gamle medier og den skal omfatte
både formidling af andres kulturprodukter og elevernes egen proces og produktion i
forskellige medieformer.
![[Billede: En ørken, hvori der er et nøglehul af himmel.]](images/fig2.jpg)
Denne side indgår i
publikationen "Skolebiblioteket" som kapitel 1 af 8
© Undervisningsministeriet 2000
|
 |