Kapitel 6:
Videregående uddannelse i Europa - udvalgte temaer
6.1 Danmark og Europa
Selv om det bl.a. i EU-traktaten fastslås entydigt, at indretningen af videregående
uddannelse er et rent nationalt anliggende, kan heller ikke dette område isoleres fra
udviklingen i andre lande. Viden om udviklingen i andre lande, andre løsninger, best
practice m.v. er vigtig og måske den stærkeste motor for forandring og forbedring af
videregående uddannelse.
Med dette som udgangspunkt beskæftiger dette kapitel sig med 3 vigtige emner fra den
aktuelle uddannelsespolitiske dagsorden. Det drejer sig om videregående uddannelsers
institutionelle struktur; evaluering; og om en nyligt underskrevet
"Bologna-erklæring" om etablering af et "europæisk rum" for
videregående uddannelse.
På institutionsstrukturområdet er det i Danmark besluttet at etablere en sektor for
Centre for Videregående Uddannelse (CVU). Det er interessant at se på, hvilke løsninger
man har valgt i andre europæiske lande. På evalueringsområdet skal det nye Danmarks
Evalueringsinstitut i gang med en ny "runde" evalueringer på det
videregående
uddannelsesområde. I Europa er der eksempler på en række forskellige
evalueringstrategier, som også kan overvejes i en dansk sammenhæng. Endelig vidner
Bologna-erklæringen om, hvordan udenlandske erfaringer mere generelt inddrages i
indretningen af nationale videregående uddannelsessystemer.
6.2 Europæiske erfaringer med omlægninger i
institutionsstrukturen
Med redegørelserne Det 21. århundredes uddannelsesinstitutioner fra januar
1998 og redegørelse om de videregående uddannelsers institutionelle struktur fra
november 1998 satte undervisningsministeren fokus på institutionsstrukturen for de
videregående uddannelser i Danmark. Af redegørelserne fremgår det, at antallet af
studerende pr. uddannelsesinstitution er langt lavere i Danmark end i lande, vi normalt
sammenligner os med. Bl.a. på den baggrund rejstes spørgsmålet: Er der behov for en
koncentration af indsatsen på det videregående uddannelsesområde, og hvordan skal en
koncentration i givet fald tilrettelægges?
Det er siden besluttet, at der i Danmark skal op-bygges en sektor for Centre for
Videregående Ud-dannelse (CVU). I denne folketingssamling vil undervisningsministeren
fremsætte et lovforslag om etablering af Centre for Videregående Uddannelse.
Andre europæiske lande har i de senere år gennemført større institutionelle
ændringer på det videregående uddannelsesområde. Holland har i 80erne
gennemført en institutionel reform inden for landets HBO-sektor1,
der består af uddannelsesinstitutioner, som udbyder videregående professsionsrettet
uddannelse. Norge befinder sig i en tilsvarende proces. Storbritannien har indtil 1992
haft en institutionel struktur som bl.a. Holland, Norge og Danmark, hvor de videregående
uddannelser er delt op i en universitetssektor og en sektor for professionsrettede
uddannelser (binær institutionstruktur), men af forskellige grunde, der vil blive
redegjort for senere, har landet været nødt til at forlade denne struktur. Udviklingen i
Norge, Holland og Storbritannien rummer en række erfaringer med institutionelle
omlægninger, som kan være relevante i en dansk sammenhæng.2
Omlægninger i den institutionelle struktur i Holland, Norge og Storbritannien.
I 1983 påbegyndte Holland en omfattende omlægning af landets HBO-sektor. Frem til
1987 fusionerede 359 institutioner til 78 institutioner. Baggrunden for fusionsprocessen
var dels, at landets økonomi nødvendiggjorde en opbremsning i udgifterne til
videregående uddannelse, dels et klart behov for at styrke en sektor, der var præget af
et uoverskueligt antal institutioner med faglige små og sårbare miljøer. Endelig
fremstod sektoren som uattraktiv for de uddannelsessøgende.
Fra en økonomisk vinkel forventede den hollandske regering, at større institutioner
ville føre til en mere effektiv anvendelse af ressourcer bl.a. gennem en koncentration af
administrative funktioner, dyrt udstyr og andre fælles faciliteter. Kvalitativt set
håbede regeringen, at bl.a en samling af udviklingsressourcer kunne føre til bedre
uddannelser.
Tilsvarende forventninger lå til grund for en reform af Norges primært
professionsrettede högskolesektor. Fra 1991-1993 fusionerede 98 högskoler til 26
högskolecentre. Formålet med reformen, som stadig er under gennemførelse, har været at
opnå bedre undervisningsmiljøer, stærke administrative enheder og økonomiske
rationaliseringer.
I både Holland og Norge opstillede regeringen kriterier for fusionerne. I Norge var
det bl.a. et krav, at fusionerede institutioner skulle dække flere uddannelsesområder. I
Holland fastsatte regeringen tre minimumskrav, som institutionerne skulle opfylde for
fortsat at få bevillinger:
- En studenterbestand på mindst 600 studenter.
- En institution skulle udgøre en administrativ og uddannelsesmæssig enhed med
en ledelse og en bestyrelse.
- Hvis en ny institution var sammensat af geografisk adskilte enheder/afdelinger, skulle
disse enheder være placeret inden for en rimelig kort geografisk afstand.
Kravet om minimum 600 studerende pr. institution betød, at 63% af de daværende
institutioner måtte fusionere. Samtidig betød kravene om en ledelse og
en bestyrelse, at der skulle være tale om reelle fusioner og ikke blot fx
forpligtende samarbejde mellem fortsat selvstændige institutioner.
Mens reformerne i Norge og Holland er udtryk for, at man aktivt har forsøgt at
tilrettelægge en hensigtsmæssig institutionel struktur, er de seneste større ændringer
af den institutionelle struktur i Storbritannien i højere grad udtryk for, at man har
gjort en dyd af nødvendigheden. Storbritanniens institutionsstruktur bestod frem til 1992
i det væsentlige i en universitetssektor og en professionsrettet ikke-universitær sektor
af polytechnics. De fleste britiske polytechnics blev oprettet i efterkrigsårene for at
lette presset på universitetssektoren. Men gradvis og efterhånden tydeligt i
80erne stod det klart, at de britiske polytechnics var præget af stærk akademisk
drift og ønsker om universitetsstatus. De fleste havde udviklet sig i en akademisk
retning med personale og ressourcer til at kunne udbyde forskning og undervisning på
universitetsniveau. I 1992 valgte regeringen at anerkende den udvikling, der var sket, og
gav over en kam de britiske polytechnics universitetsstatus. Dermed fik Storbritannien en
enstrenget institutionsstruktur.
Institutionelle omlægninger - succes eller fiasko?
De sidste par år er man i Storbritannien begyndt at overveje, om alle de tidligere
polytechnics kan leve op til deres nye universitetsstatus. Det har medført en debat om,
hvad et universitet er, og regeringen overvejer nu at opstille minimumsstandarder, som
universiteterne skal leve op til for at sikre et universitært niveau i uddannelserne. Det
vil muligvis blive sådan, at kun de universiteter, der kan leve op til de fastsatte
minimumsstandarder, kan opretholde universitetsstatus.
Mens den britiske institutionsstruktur stadig slås med problemer, har de
institutionelle omlægninger i Holland tilsyneladende været succesfulde.3
Der er ikke lavet systematiske undersøgelser af, om fusionerne har medført en mere
effektiv ressource-anvendelse og/eller forbedret faglig kvalitet. Men det kan konstateres
ret entydigt, at omlægningen har givet HBO-sektoren ny vitalitet, så sektoren i dag
nyder anseelse på linje med universiteterne. Det understreges af, at den ekspansion,
hollandsk videregående uddannelse har oplevet de senere år, primært er sket i
HBO-sektoren, og af at HBO-dimittender efterspørges mere end universitetskandidater.
I Norge har Norges Forskningsråd netop gennemført en evaluering af högskolereformen.
En overordnet konklusion er, at det endnu er for tidligt at angive langtidseffekterne af
omlægningerne. Om reformen har nået målsætningerne om bedre undervisningsmiljøer,
stærke administrative enheder og økonomiske rationaliseringer, kan først vurderes om
nogle år, når omlægningerne er slået helt igennem.
Institutionel reform i Danmark
Et af de vigtigste formål med en institutionel reform i Danmark er en fremtidssikring
af attraktive regionale uddannelsesmuligheder. Den nuværende geografiske spredning af
videregående uddannelsesmuligheder er under pres - først og fremmest fordi de
uddannelsessøgende søger til institutioner i større byer, primært universiteterne i
stedet for til mindre, lokale uddannelsesinstitutioner. Det har en række negative
effekter, blandt andet fordi det kan være vanskeligt for små faglige miljøer med
svigtende indtægter at sikre uddannelsernes kvalitet.4
Svigtende søgning og faldende kvalitet kan på sigt gøre det vanskeligt at opretholde
relevante uddannelsestilbud uden for de større byer, med mindre der gøres en aktiv
indsats for at vende udviklingen.
Som modsætning til dette står den store søgning til universiteterne. Bestanden på
landets universiteter er vokset fra ca. 60.000 i 1978 til ca. 90.000 i 1997. Hvis
regeringens målsætning om, at 50 % af en ungdomsårgang skal gennemføre en
videregående uddannelse, skal nås, er det nødvendigt at satse på attraktive
alternativer til universiteterne - fx ved at opbygge en stærk CVU-sektor.
Hollands, Norges og Storbritanniens erfaringer i et dansk perspektiv
Holland har haft succes med at opbygge en HBO-sektor, som Danmark på visse områder
kan lære af. Men nationale løsninger må findes til nationale forhold. Fx har den danske
regering modsat den hollandske ingen planer om at betinge fortsatte bevillinger af
opfyldelse af bestemte kriterier. I forhold til valg af fusions-partner(e), vil der ikke,
som i Norge, blive stillet krav om, at de fusionerede institutioner har forskellig faglig
profil. Fusionerne vil typisk ske mellem institutioner fra samme "faglige
familie", medmindre faglige eller regionale hensyn taler for en anden type fusion.
Frivilligheden præger allerede udviklingen. Undervisningsministeriet har allerede
modtaget mange henvendelser fra institutioner, amter og kommuner, der ønsker at deltage i
processen. Og allerede nu er det muligt at ane konturerne til et nyt institutionelt
landkort i Danmark.
Et særligt værdifuldt element i Norges högskole-reform, som kan overvejes i Danmark
også, er den løbende evaluering af både den overordnede reform-proces og delelementer i
reformen. Evalueringen har i Norge vist sig at være et godt instrument til tidligt at
korrigere uhensigtsmæssigheder i reformen og til at vurdere og kvalitetssikre de nye
fusionerede institutioners virksomhed.
Fra Storbritannien er en vigtig lære, at et strukturdesign ikke gør det alene. En ny
institutionel struktur er afhængig af, at uddannelsesinstitutionerne støtter de
politiske intentioner bag denne. Det er Undervisningsministeriets opfattelse, at der i
Danmark er bred enighed om behovet for et attraktivt alternativ til universiteterne.
Udfordringen ligger i selve udformningen af CVU- og akademisektoren, herunder
afgrænsningen til og samspillet med universitetssektoren. De to sektorer skal være
forskellige, men ligeværdige sektorer.
En forudsætning for attraktive uddannelser på CVUer og akademier på et højt
fagligt niveau er, at undervisningen foregår med afsæt i den nyeste faglige udvikling og
de sidste forskningsresultater. Det kan bl.a. ske ved udbygning af mulighedene for
gennemførelse af forsøgs- og udviklingsarbejde og for samarbejdsaftaler med relevante
forskningsmiljøer på universiteterne.
6.3 Evalueringsstrategier i vesteuropæiske lande
6. maj 1999 vedtog Folketinget med lov om Danmarks Evalueringsinstitut, at Danmark, som
det første land, skal have et evalueringsinstitut for hele uddannelsessektoren. Danmarks
Evalueringsinstitut skal bidrage til at sikre og udvikle kvaliteten i uddannelserne
bl.a. ved at undersøge, hvor godt uddannelsessektoren lever op til sine målsætninger.
Evalueringerne skal foregå både på langs og på tværs af uddannelserne, og kan bestå
af såvel undersøgelser af enkelte uddannelser som vurdering af sammenhænge mellem
uddannelser. Derudover er det instituttets opgave at udvikle evalueringsmetoder samt
fungere som statens videnscenter for evaluering og kvalitetsudvikling.
Siden 1992 er de videregående uddannelser i Danmark blevet evalueret af
Evalueringscenteret, der nu er integreret i Danmarks Evaluerings-institut. Den første
systematiske evalueringsrunde af de videregående uddannelser blev afsluttet medio 1999,
og udover, at det nye institut skal finde ud af, hvordan evaluering af grundskole- og
ungdomsuddannelsesområdet skal foregå, bliver en af de første opgaver at tage
stilling
til, hvordan de videregående uddannelser skal evalueres fremover. Det er derfor et godt
tidspunkt både at gøre status og se frem. I den forbindelse kan andre
vesteuropæiske landes erfaringer med evaluering af det videregående uddannelsesområde
være nyttige.
Kvalitet på den uddannelsespolitiske dagsorden
Internationalt - og særligt i en række vesteuropæiske lande - kom kvalitet i de
videregående uddannelser for alvor på den uddannelsespolitiske dagsorden i slutningen af
1980erne og i begyndelsen af 1990erne. Det er der ifølge
evalueringsforskere en række forklaringer på.
For det første har pres på de offentlige udgifter i mange lande medført et behov for
at prioritere anvendelsen af offentlige midler og for at vurdere, om midlerne anvendes
optimalt både på uddannelsesområdet og på andre områder. For det andet har
kvalitetssikringssystemer vundet indpas som en ny form for styringsredskab i takt med en
decentraliseringsproces, hvor uddannelsesinstitutioner har fået overdraget
beslutningskompetence, der tidligere var placeret hos centrale myndigheder. En tredje
faktor er, at det stigende optag på de videregående uddannelsesinstitutioner har øget
behovet for at kunne vurdere institutionernes evne til at opretholde kvalitet i
uddannelserne. Endelig har den øgede internationale studentermobilitet skabt behov for
mere information om de forskellige landes uddannelser, deres niveau, grader m.v. - et
behov, der ofte søges dækket ved hjælp af kvalitetssikringssystemer.5
Organisering af evaluering
Den øgede fokus på kvalitetssikring har betydet, at en række vesteuropæiske lande
har etableret nationale evalueringssystemer. Først kom Frankrig i 1986 og siden Holland i
1987. I 1992 fulgte både Storbritannien og Danmark, og i dag har de fleste
vesteuropæiske lande etableret nationale evalueringssystemer.
Ansvaret for at gennemføre evalueringsprojekter kan være placeret i
uddannelsesinstitutionernes regi eller hos et nationalt evalueringsorgan. I bl.a.
Finland, Frankrig, Norge, Storbritannien, Sverige og Danmark er der oprettet nationale,
statsfinansierede evalueringsorganer. Organerne er dog uafhængige af de statslige ejere
og fungerer typisk som selvstændige administrative enheder med en ansvarlig bestyrelse.
Bortset fra i Danmark er uddannelsesinstitutionerne repræsenteret i bestyrelsen.
I den flamsk-talende del af Belgien, Holland, Portugal og Spanien er ansvaret for
evaluerings-projekter placeret i uddannelsesinstitutionernes regi, og
evalueringsaktiviteterne finansieres typisk af uddannelsesinstitutionerne selv.
I forhold til evalueringernes gennemførelse har landene valgt tilgange, der afspejler
deres kulturelle, uddannelsespolitiske og institutionelle særpræg. I nogle lande
evalueres udelukkende universiteterne. Det gælder f.eks. i Den flamsk-talende del af
Belgien, Frankrig, Portugal og Spanien. I andre lande - bl.a. Storbritannien og Danmark -
bliver både universiteternes uddannelser og andre videregående uddannelser evalueret og
efter samme evalueringsmetode.
I Holland evalueres både universitetssektoren og den professionsrettede videregående
sektor, men der er etableret organisatoriske rammer og evalueringsmetoder for hver af de
to sektorer. I Irland har der været igangsat en række forsøg med evaluering af
universitetsuddannelserne, og akkreditering af de professionsrettede videregående
uddannelser har fundet sted gennem de sidste 25 år. Akkrediteringer af de videregående
professionsrettede uddannelser gennemføres ligeledes i Finland, hvor der desuden
gennemføres både auditeringer og uddannelses-evalueringer i universitetssektoren.6
Evalueringsstrategier
Der er en betydelig variation i landenes tilgang til systematisk evaluering af de
videregående uddannelser. En grov opgørelse viser følgende strategier:
Uddannelsesevalueringer, hvor en uddannelse evalueres samtidig på alle de
institutioner, der udbyder den.
Institutionsevalueringer, hvor kvaliteten af alle uddannelsesinstitutionernes
aktiviteter evalueres: administration, økonomiske forhold, forskning, uddannelse,
bibliotek m.v.
Auditeringer, hvor sigtet er at undersøge tilstedeværelsen af
kvalitetsbevidsthed og nødvendige rammer og procedurer for kvalitetssikring og
-udvikling. Et dansk eksempel herpå er den kommende kvalitetssikringsbekendtgørelse for
de videregående uddannelser.
Akkrediteringer, hvor uddannelsers niveau vurderes i forhold til en given
standard. Akkrediteringssstrategien anvendes primært i Nordamerika og i Østeuropa.
I den første runde af evalueringer lagde Frankrig vægten på
institutionsevalueringer, mens landet i den igangværende 2. evalueringsrunde både
gennemfører institutionsevalueringer og uddannelsesevalueringer. Holland og Danmark har
begge gennemført uddannelsesevalueringer, og mens Holland er igang med den 3. runde
uddannelses-evalueringer, skal det nu i Danmark besluttes, hvordan 2. runde skal foregå.
I Storbritannien er der i perioden fra 1992-1998 gennemført både
uddannelsesevalueringer og auditeringer, og p.t. er næste evalueringstiltag ved at blive
planlagt. Sverige har taget hul på 2. auditeringsrunde. I Finland overvejes - efter en
første evalueringsrunde af både uddannelsesevalueringer og en blanding af
institutionsevalueringer og auditeringer i form af opfølgning på universiteternes
resultatkontrakter - hvordan næste evalueringsrunde skal planlægges.
Evalueringsprocessen
Selvom landene har valgt forskellige organisationsformer og evalueringsstrategier, er
de grundlæggende enige om, hvilke elementer evalueringsprocessen skal indeholde.
Selvevaluering er i alle lande det centrale element i evalueringerne. Endvidere er det en
gruppe af eksperter, der har ansvaret for evalueringerne, ligesom besøg på de
involverede uddannelsesinstitutioner indgår i evalueringerne. Endelig afsluttes
evalueringerne normalt med en offentlig rapport.
EU-samarbejde om evaluering
Også i EU-regi er evaluering af videregående uddannelse på dagsordenen. Siden 1991
er der i EU-regi gennemført komparative analyser af evalueringsmetoder og
evalueringsmetodiske pilotprojekter og mere generelt etableret mekanismer til styrkelse af
det europæiske samarbejde på evalueringsområdet. Senest har Ministerrådet i 1998
besluttet at etablere et formelt EU-netværk til udveksling af erfaringer med evaluering
på det videregående uddannelsesområde.
Uddannelsesevaluering er et eksempel på et felt, hvor Danmark har været med helt i
front, og hvor andre lande i vid udstrækning har skelet til danske metoder og erfaringer
i indretningen af deres uddannelsessystemer. Danmark har således fra starten aktivt
støttet og bidraget til et europæisk samarbejde om evaluering, herunder etableringen af
det EU-netværk, der kan blive et vigtigt forum for bl.a. Danmarks Evalueringsinstitut -
ikke blot i forhold til erfaringsudveksling og nationale evalueringsmetoder og
-strategier, men også i forhold til instituttets centrale nye opgave - evaluering af hele
det danske uddannelsessystem.
6.4 Et europæisk rum for videregående uddannelse
I forbindelse med Paris Universitets 800 års jubilæum afholdtes den 24.-25. maj 1998
på Sorbonne en konference om det europæiske universitets fremtid. Ved den lejlighed
underskrev undervisningsministrene fra Frankrig, Italien, Storbritannien og Tyskland den
såkaldte Sorbonneerklæring.7
Som opfølgning på Sorbonne-erklæringen underskrev undervisningsministre fra 29
europæiske lande den 19. juni 1999 Bologna-erklæringen.8
Erklæringernes overordnede mål er skabelsen af et "åbent europæisk rum"
for videregående uddannelse, hvor barrierer for mobilitet for studerende, undervisere og
forskere og for samarbejde mere generelt er fjernet.
Er erklæringer som disse udtryk for, at der finder en "europæisering" af
videregående uddannelse sted? Og hvis de er, hvad betyder det så for de nationale
videregående uddannelsessystemer?
Uden for uddannelsesområdet er der på væsentlige politik-områder tegn på, at der
under indflydelse af bl.a. globaliseringen og den europæiske integrationsproces foregår
en gensidig tilnærmelse af de europæiske landes - først og fremmest EU-landenes -
politikker. Det gælder fx den økonomiske politik og arbejdsmarkedspolitikken.
Tilsvarende kan Sorbonne- og Bologna-erklæringerne ses som markeringer af en
udvikling, hvor europæiske lande stillet over for identiske eller parallelle
uddannelsespolitiske udfordringer inddrager europæiske erfaringer i indretningen af deres
videregående uddannelsessystemer.
Sorbonne- og Bologna-erklæringerne rejser spørgsmålet: Tilnærmer de videregående
uddannelsessystemer sig hinanden, således at der efterhånden etableres et fælles
europæisk videregående uddannelsessystem (konvergens), eller går de videregående
uddannelsessystemer fortsat hver deres veje, således at europæisk videregående
uddannelse forbliver et udpræget nationalt fænomen (divergens)?
Den proces, som foreløbigt har ført til underskrivelsen af Bologna-erklæringen,
indledtes i 1998 med udarbejdelsen af Sorbonne-erklæringen. En væsentlig drivkraft i
udarbejdelsen af Sorbonne-erklæringen var bekymring i de 4 oprindeligt underskrivende
lande for Europas rolle i fremtiden på det globale marked for vidensproduktion og -
formidling. Opfattelsen var, at Europa mistede terræn i forhold til USA, og at
etableringen af et mere overskueligt og sammenhængende europæisk videregående
uddannelsessystem var nødvendig, hvis denne tendens skulle vendes. Midlerne skulle først
og fremmest være tilnærmelse af landenes uddannelsesstrukturer og fjernelse af barrierer
for mobilitet for studerende, undervisere og forskere og for samarbejde mere generelt.
Bologna-erklæringen bygger videre på og konkretiserer Sorbonne-erklæringen og gør
Sorbonne-erklæringen til et primært historisk dokument. I den følgende undersøgelse af
forskelle og ligheder i de europæiske videregående uddannelsessystemer tages derfor
primært udgangspunkt i Bologna-erklæringen.
Med Bologna-erklæringen forpligter landene sig til at samordne deres
uddannelsespolitikker for at opnå:
- Gennemskuelighed og sammenlignelighed i dokumentationen for gennemførte studier
- Mere ensartede uddannelsesstrukturer
- Etablering af et fælles meritoverførselssystem
- Fjernelse af øvrige (eksterne) barrierer for studerendes og underviseres frie
bevægelighed
- Udvidet samarbejde om evaluering og kvalitetssikring
- Fremme af den europæiske dimension i uddannelserne
Målsætningerne forudsætter en indsats på forskellige områder. Med udgangspunkt i
målsætningerne om tilnærmelse af landenes uddannelsesstrukturer; om etablering af et
fælles merit-overførselssystem; og om udvidelse af samarbejdet om evaluering og
kvalitetssikring, gives nedenfor et bud på, i hvilket omfang de europæiske lande
"indretter sig" ens i uddannelsespolitikken. Dermed siges også noget om
mulighederne for at opnå Bologna-erklæringens overordnede mål: Skabelsen af et åbent
europæisk rum for videregående uddannelse.
Uddannelsesstrukturer
Bologna-erklæringens målsætning om tilnærmelse af landenes uddannelsesstrukturer
har fået meget opmærksomhed.
Bologna-erklæringen anbefaler, at de videregående uddannelser i Europa organiseres
på grundlag af to hovedniveauer - "undergraduate" og "graduate". Det
første niveau - "undergraduate" - skal være af mindst 3 års varighed,
hvorimod der ikke er nogen angivelse af graduate-niveauets varighed. Ikke desto mindre har
der forud for Bologna-erklæringens underskrivelse været en debat om, hvorvidt
Bologna-erklæringen er udtryk for, at der er ved at danne sig en europæisk model for
videregående uddannelse baseret på en opdeling af uddannelser og grader efter en 3-5-8
års sekvens.9 En sådan model findes ikke i dag, og der er
heller ikke i forarbejderne til Bologna-erklæringen grundlag for at antage, at
koncipisterne har sigtet mod en fast 3-5-8 model.10
I ingen europæiske lande er første afgangsniveau ("first degree") entydigt
efter 3 år. Varigheden af "first degree" uddannelser varierer betydeligt
afhængigt af uddannelsesområde.
Der er en betydelig samling i Europa omkring en master-/kandidatgrad efter 5 års
videregående uddannelse, bortset fra i Storbritannien, hvor en mastergrad ofte opnås
efter 4 års videregående uddannelse. Til gengæld er der stor forskel med hensyn til de
forløb, der fører til master-/kandidatgraden. Master-/kandidatgraden opnås enten ved
et langt uddannelsesforløb uden mulighed for den studerende for at stige af med
en bachelorgrad eller lignende kvalifikation (bl.a. Østrig og Schweiz, til dels Tyskland
og indtil for nylig Italien, Sverige og Finland); eller ved forløb organiseret i
forskellige sekvenser: 4 + 1 år (bl.a. Frankrig), 3 + 2 år (bl.a. Finland, Danmark og
Belgien) eller undertiden 2 + 3 år (i franske Grandes Ecoles). Den altovervejende
hovedregel er dog, at hvor master-/kandidatprogrammer er adskilt fra undergraduate
programmer, er de af 1-2 års varighed.
En interessant iagttagelse er, at nationale uddannelsessystemer, som hidtil
hovedsagelig eller udelukkende har haft lange videregående uddannelser uden
afstigningsniveau før masterniveau, nu efterhånden indfører bachelorgraden som et
selvstændigt afgangsniveau. Denne tendens kan ses som en del af en udvikling i retning af
reduktion af studietidslængderne. Ofte er begrundelserne for at bryde de lange
videregående uddannelser op og indføre et bachelorafgangsniveau nogle af de samme, som
lå bag indførelsen af bachelorgraden i Danmark i 1988, dvs.
- ønske om at reducere frafaldet
- ønske om at reducere dimittend-alderen og fremskynde overgangen fra studier til
arbejdsmarked
- ønske om at skabe fleksibilitet i de videregående uddannelser
Bachelorgradens udbredelse er formentlig ikke i så høj grad udtryk for, at det
kontinentale Europa importerer den angelsaksiske uddannelsesstruktur, sådan som nogen har
tolket det. Udviklingen er snarere udtryk for, at man nu også i Europa etablerer en
differentiering mellem "undergraduate"- og "graduate"-niveau. Den
brede differentiering mellem "undergraduate"- og "graduate"-niveau er
så grundlæggende på verdensplan, at det at insistere på ikke også at have
den i Europa efter alt at dømme ville isolere europæisk videregående uddannelse og
gøre det endnu mere vanskeligt at få europæisk videregående uddannelse til at spille
sammen med den øvrige verdens videregående uddannelse. Selv efter den almindelige
indførelse af bachelorgraden i Europa vil der dog nok fortsat være store forskelle med
hensyn til de nationale bachelorgraders definition, organisering, indhold, funktion og
udbredelse. De europæiske videregående uddannelsessystemer indrettes fortsat i forhold
til egne behov.
Meget kan tyde på, at en fast, ensartet europæisk model - fx en 3-5-8 model - ikke
har meget for sig. En sådan model er formentlig hverken ønskelig eller sandsynlig. Det
er imidlertid heller ikke en sådan model, Bologna-erklæringen lægger op til. Med
Bologna-erklæringen er det målet at etablere en fælles, men fleksibel ramme for
kvalifikationer, som skal forbedre anerkendelsen af europæiske kvalifikationer og lette
de studerendes mobilitet og dimittendernes adgang til arbejdsmarkedet. I forbindelse med
forberedelsen af Sorbonne- og Bologna-erklæringerne er det klart tilkendegivet, at
en fast model for den videregående uddannelsesstruktur i Europa er udelukket,
og at erklæringerne ikke sigter på at begrænse kulturelle og uddannelsesmæssige
forskelle landene imellem.11
En anden vigtig pointe er, at en 3-5-8 model ikke kan tage højde for det store antal
korte videregående uddannelser af typisk 1-2 års varighed. De korte videregående
uddannelser har vigtige funktioner i de videregående uddannelsessystemer - ikke mindst i
et livslangt uddannelsesperspektiv.
Det billede, der danner sig, når man ser på de europæiske landes videregående
uddannelsessystemer, er ikke billedet af en 3-5-8 års sekvens i uddannelsesstrukturen.
Det er billedet af en uddannelsesstruktur bygget op omkring 4 trin, der svarer til
forskellige tidspunkter for overgang til arbejdsmarkedet:
1 Sub-degree level: ca. 2 års videregående uddannelse
2 Degree level (bachelor): minimum 3 års, maksimalt 4 års videregående uddannelse
3 Master level: ca. 5 års videregående uddannelse
3 Doctoral level: Ca. 8 års videregående uddannelse og forskeruddannelse
Meritoverførselssystemer
I stadig flere europæiske lande (mere end 2/3) har man etableret, eller er man ved at
etablere (Tyskland, Schweiz og Italien) pointsystemer til brug for meritgivning.
Væsentlige undtagelser er Frankrig, Østrig, Belgien og Grækenland.
Alle de eksisterende meritgivningssystemer er forenelige med det fælleseuropæiske
ECTS (European Credit Transfer System), der er udviklet i regi af EUs ERASMUS
program med henblik på fremme af samarbejde og mobilitet i
![[Billede: Ung pige sidder på en bænk i et gangareal og studerer]](33.jpg)
EU. Bologna-erklæringens målsætning om at fremme anvendelsen af ECTS eller lignende
meritgivningssystem ser på den baggrund ud til at have gode muligheder for at blive
realiseret. Det gør det muligt, at ECTS med tiden kan blive et pointoverførsels- og
pointakkumulationssystem, der
- er anvendeligt på alle niveauer i det videregående uddannelsessystem;
- er anvendeligt i forhold til alle former for videregående uddannelse, hvad enten det
drejer sig om fuldtids- eller deltidsstudier; om studier i regi af livslang uddannelse;
praktik eller tidligere erhvervede kvalifikationer;
- er anvendeligt på nationalt niveau såvel som på europæisk niveau;
- kan underbygge en bredde i uddannelsesudbuddet med såvel meget strukturerede som mere
individuelt sammensatte studieforløb;
- kan lette fleksibiliteten i uddannelserne og imødekomme individuelle behov og skiftende
kompetenceprofiler på arbejdsmarkedet;
- er foreneligt med en tilnærmet europæisk uddannelsesstruktur; og
- respekterer uddannelsesinstitutionernes autonomi.
Som opfølgning på redegørelse om merit og fleksibilitet i de videregående
uddannelser fra februar 1999 planlægger Undervisningsministeren at gennemføre
ECTS-systemet på hele det videregående uddannelsesområde.
Evaluering og kvalitetssikring
Kvalitet er i 80erne og 90erne blevet et nøgleord inden for
videregående uddannelse - i Danmark såvel som i mange andre vesteuropæiske lande. I
store dele af Europa er der i takt hermed udviklet procedurer for systematiske vurderinger
af uddannelseskvalitet (evaluering), jf. afsnit 2.
Kvalitet som værdi har altid stået centralt inden for videregående uddannelse, og
kvalitet har også tidligere været genstand for vurdering. Der er imidlertid tydelige
forskelle mellem tidligere tiders kvalitetskontrol og de kvalitetsvurderingsmetoder, som
er udviklet i Europa de sidste ca. 10 år.
Den måde, hvorpå kvalitetssikringen foregår i dag, skal ses bl.a. i sammenhæng med
den omfattende decentralisering af beføjelser og udvidelse af de videregående
uddannelsesinsitutioners autonomi, som har fundet sted i Europa i gennem de sidste ca. 20
år. Decentraliseringen er blevet modsvaret af nye, mere stringente og detaljerede
kvalitetssikringsprocedurer, hvor institutionernes forvaltning af de forøgede kompetencer
og den større grad af autonomi vurderes. I dag prioriteres efterfølgende evaluering frem
for forudgående kontrol.
Bologna-erklæringen indeholder en målsætning om fremme af europæisk samarbejde om
evaluering og kvalitetssikring - først og fremmest gennem udveksling af erfaringer og
data. Bologna-erklæringen sigter ikke mod harmonisering af kvalitetssikringsprocedurerne.
De nationale kvalitetssikringssystemer skal fortsat indrettes efter nationale behov, men
det er samtidig klart, at målsætningen om at fremme den gensidige anerkendelse af
kvalifikationer og mobiliteten på tværs af landene i Europa, bedre kan opfyldes, hvis
der sker en vis tilnærmelse af standarden og procedurerne i landenes
kvalitetssikringssystemer.
Generelt om ligheder og forskelle i europæisk uddannelsespolitik
De uddannelsespolitiske udfordringer, de europæiske lande har stået og står over for,
er i stadig større udstrækning sammenfaldende. De er gerne lidt forskudt i tid og
omfang, men som regel får landene før eller siden de samme emner på den
uddannelsespolitiske dagsorden. Det skyldes først og fremmest, at den
uddannelsespolitiske dagsorden formes af nogle af de samme universelle grundvilkår. Det
drejer sig om bl.a.:
- Teknologisk udvikling
- Internationalisering
- Prioritering af offentlige ressourcer
- Forandringer i erhvervs- og arbejdsmarkedsstrukturer
- Nye måder at organisere arbejdet på
- Demografiske forhold
- Individualisering
- Pluralisering af livstilsformer og værdier
De universelle grundvilkår og de sammenfaldende udfordringer har betydet, at de
europæiske lande har haft mange uddannelsespolitiske målsætninger tilfælles. Fx:
Ønsker om at reducere kostprisen pr. studerende i takt med den stigende efterspørgsel
efter videregående uddannelse; ønsker om at øge uddannelsesinstitutionernes
innovationsevne; ønsker om reformere de videregående uddannelsers institutionelle
struktur, m.v.
Den konkrete udformning af de nationale uddannelsespolitikker er imidlertid ofte meget
forskellig landene imellem. Udformningen er afhængig af bl.a. landenes økonomiske
forhold og politiske og kulturelle traditioner. Derfor bliver resultaterne af de nationale
uddannelsespolitikker, som de kommer til udtryk i uddannelsesstrukturer, indretningen af
uddannelsessystemerne og udbytte af investeringerne også meget forskellige.
Når de resultater, man opnår, kan variere meget, afspejler det, at selvom
uddannelsessystemerne overordnet har de samme problemstillinger på dagsordenen og
bevæger sig i samme retning, så gør de det fra forskellige udgangspunkter, i
forskelligt tempo og ikke mindst med forskellige midler. Sagt på en anden måde:
Forskellene mellem landenes uddannelsessystemer afspejler deres forskellige historiske
udvikling og den effekt, som den historiske arv stadig har på uddannelsessystemet.
Det vil være rimeligt at antage, at europæisk videregående uddannelse i en årrække
frem vil være et udpræget nationalt fænomen. n ensartet europæisk model er ikke
realistisk, og under alle omstændigheder er det ikke meningsfuldt at forestille sig, at
et fælleseuropæisk videregående uddannelsessystem vil kunne forenkle rammerne for
videregående uddannelse i Europa. Et fælleseuropæisk videregående uddannelsessystem
kan ikke blive mindre kompliceret end det mest komplicerede af de nationale
uddannelsessystemer.
Baggrundslitteratur
Evalueringscenteret og Comité National d«Evaluation, 1998, Evaluation of European
Higher Education: a Status Report.
Evalueringscenteret 1999, Reformer af institutionsstrukturer - internationale
erfaringer.
Andy Green, Alison Wolf og Tom Leney, 1999, Convergence and Divergence in European
Education and Training Systems.
Guy Haug, 1999, The Sorbonne Declaration of 25 May 1998: What it does say,
what it doesn«t.
Peter A. M. Maassen og Frans van Vught, CHEPS, 1996, Inside Academia - New
Challenges for the academic profession.
Undervisningsministeriet, 1998, Det 21. århundredes uddannelsesinstitutioner -
redegørelse om de videregående uddannelsers institutionelle struktur.
Undervisningsministeriet, 1998, Redegørelse om de videregående uddannelsers
institutionelle struktur.
____________________________________________
1 HBO = Hoger Beroepsonderwijs
2 Gennemgangen af landene er meget overordnet. En grundigere
redegørelse gives i Reformer erfaringer med reformer i udvalgte lande,
Evalueringscenteret 1999.
3 Jf. Reformer af institutionsstrukturer - internationale erfaringer,
Evalueringscenteret 1999.
4 En række evalueringsrapporter påpeger dette forhold, jf. bl.a.
Evaluering af bygningsingeniøruddannelserne (1994), evaluering af maskin-, produktions-
og skibsingeniøruddannelserne (1996), evaluering af de videregående teknikeruddannelser
(1995), evaluering af HA-uddannelserne (1995), evaluering af HD-uddannelserne (1997) og
evaluering af de erhvervssproglige uddannelser (1999).
5 For en mere detaljeret gennemgang, jf. fx Inside Academia - New
Challenges for the academic profession, Peter A. M. Maassen og Frans van Vught CHEPS,
1996.
6 En mere detaljeret gennemgang af de enkelte landes
evalueringsprocedurer findes i Evaluation of European Higher Education: a Status
Report, udarbejdet i 1998 for EU-Kommissionen af Comité National dEvaluation og
Evalueringscenteret.
7 Joint declaration on harmonisation of the architecture of the
european higher education system.
8 The European Higher Education Area, joint declaration of the European
Ministers of Education Convened in Bologna on the 19th of June 1999.
9 Med 3-5-8 års sekvens menes, at der er et afrundet første
afgangsniveau (first degree) efter 3 års videregående uddannelse, et andet afgangsniveau
på master-/kandidatniveau efter 5 års videregående uddannelse og et tredje og sidste
afgangsniveau på Ph.D.-niveau efter yderligere 3 års, d.v.s. efter i alt 8 års
videregående uddannelse og forskeruddannelse.
10 The Sorbonne Declaration of 25 May 1998: What it does say, what it
doesnt, Guy Haug, 25 March 1999.
11 The Sorbonne Declaration of 25 May 1998: What it does say, what
it doesnt, Guy Haug, 25 March 1999.
Forsiden | Forrige kapitel
| Næste kapitel |