Indledning:
De videregående uddannelser i det 21. århundrede
Ved siden af familien er uddannelsessystemet den samfundsinstitution, der formidler de
grundlæggende værdier i det danske samfund. Værdier, som er afgørende for vort
demokratis levedygtighed, og som er grundlag for vitale menneskelige dyder: Den gensidige
respekt, det fælles ansvar og lysten til at virke sammen. Det gælder forståelse af egen
identitet og evnen til at yde. Det gælder sans for tradition og lyst til fornyelse.![{Billede: Undervisningsminister Margrethe Vestager]](35.jpg)
Det samfund, som fremtidens danskere skal virke i, betegnes ofte som vidensamfundet.
Her er kundskabsproduktionen dominerende. Intellektet er vigtigt, det vil sige menneskets
muligheder for at udvikle, forstå og sætte ny viden i arbejde. Det er naturligt, at de
videregående uddannelser har en særlig rolle i dette vidensamfund og i
uddannelsessystemet som sådan. Når de fungerer bedst, er de videregående uddannelser en
dynamisk faktor, der kan forandre og forny skoleverdenen, arbejdslivet og samfundet i
øvrigt.
De studerende, der i stigende omfang optages på de videregående uddannelser, er
bærere af Danmarks fremtid. De skal som et personligt projekt påtage sig at udvikle
deres faglige kvalifikationer så langt, som det er dem muligt, samtidig med at de almene
færdigheder som sproglig formuleringsevne og beherskelse af informationsteknologi er
uundværlige, når de faglige kvalifikationer skal udnyttes i praksis.
Men det, der i høj grad giver det enkelte menneske mulighed for at bevæge sig rundt i
en verden under stadig forandring, er de personlige kvalifikationer. Evnen til
kommunikation, formidling, helhedstænkning og samarbejde er sammen med stærke kritiske
metodiske og analytiske evner de kvalifikationer, der binder de faglige og almene
færdigheder sammen til en brugbar helhed. De forskellige typer kvalifikationer kan dog
ikke forstås adskilt og er ikke hinandens modsætninger. De skal tænkes sammen og
udvikles sammen gennem hele uddannelsessystemet - fra folkeskole til videregående
uddannelse.
Uddannelse er også et samfundsmæssigt projekt. For at kunne opretholde den danske
demokratiske livsform, må det danske erhvervsliv kunne klare sig i den internationale
konkurrence. Det kræver en arbejdsstyrke med mindst samme uddannelsesniveau som vore
partnerlandes. Uddannelse for den enkelte og uddannelse for samfundet er derfor to sider
af samme projekt.
De videregående uddannelser som indsatsområde i 1999
Jeg har i 1999 ønsket at sætte særlig fokus på de videregående uddannelser. Jeg
har derfor haft en lang række møder og konferencer med uddannelsesinstitutioner,
studerende og aftagere om centrale uddannelsespolitiske ideer, initiativer og
udviklingsveje.
Målet med initiativet har som udgangspunkt været
- dialog med institutionerne om reform af institutionsstrukturen og merit samt et udbygget
samarbejde med studerende og aftagere
- dialog med de studerende om at tage medansvar for uddannelsernes kvalitetsudvikling
- dialog med aftagerne om at gå aktivt ind i den offentlige uddannelsesdebat som partnere
for institutioner og studerende
En mangfoldighed af temaer med relevans for de videregående uddannelser er blevet
behandlet. Det gælder bl.a. de videregående uddannelsers institutionelle struktur, merit
og fleksibilitet i uddannelserne, indførelse af en ny professionsbachelor,
studenterdemokrati, kvalifikationsprofiler og videreuddannelse.
I forhold til centrale uddannelsespolitiske emner er der nu bred enighed og
interessesammenfald blandt aktørerne på de videregående uddannelser. Det giver et
solidt udgangspunkt for at nå de overordnede politiske mål for de videregående
uddannelser: Højere kvalitet, større rummelighed, øget sammenhæng og stærkere
forandringsevne. De uddannelsespolitiske målsætninger er formuleret. Foran os
står nu arbejdet med at håndtere omstillingsprocessen og omsætte de
uddannelsespolitiske målsætninger til konkrete handlinger. I det følgende vil jeg
redegøre for mit bud på, i hvilken retning vi bør gå.
Den mest markante samfundsmæssige ændring i relation til uddannelsessystemet er den
hast, hvormed kompetencekravene ændrer sig. Jobprofiler, erhverv og professioner ændrer
sig meget hastigt i disse år, nogle forsvinder helt, mens andre kommer til. Når
kompetencebehovene i samfundet og erhvervene ændrer sig, er det nødvendigt, at
uddannelsessystemet også ændrer sig i takt hermed.
Udfordringen består i at sikre kontinuitet og øge uddannelsernes evne til at udvikle
og forny sig. Udviklingsorientering skal integreres i uddannelserne gennem tæt kontakt
mellem uddannelsesinstitutionerne, det omgivende samfund og arbejdsmarkedet, så
uddannelsesinstitutionerne kan udbygge deres rolle som afgørende medspillere i samfunds-
og kompetenceudviklingen. Det giver uddannelsesinstitutionerne en ny profil i forhold til
det århundrede, vi har kendt, hvor erhverv, professioner og job lå fast i langt længere
tid ad gangen. Det vil fortsat være en kerneopgave at sikre, at de studerende når
uddannelsernes mål. Men det vil også være en vigtig opgave at sikre, at det samlede
uddannelsesudbud og de enkelte uddannelsers indhold sammensættes i overensstemmelse med
samfundsudviklingen.
De videregående uddannelser skal have en høj kvalitet. De skal både matche og selv
spille aktivt med i udviklingen af nationale kompetencer, der kan understøtte en
positiv samfundsudvikling, høj kvalitet i de offentlige serviceydelser samt et stærkt og
konkurrencedygtigt erhvervsliv. De skal gro af nutiden, men skabe resultater i fremtiden.
De skal være nationalt baserede, men skal også kunne klare sig i international
sammenhæng.
I dag består det videregående uddannelsessystem af et flerstrenget og differentieret
udbud:
- De korte videregående uddannelser (KVU), der primært er vokset frem som
overbygningsuddannelser på de erhvervsfaglige uddannelser således, at flertallet af
disse uddannelser i dag fortsat retter sig mod det private erhvervsliv
- De mellemlange videregående uddannelser (MVU), der overvejende retter sig
mod de professioner på det offentlige arbejdsmarked, som de er udsprunget af
- De lange videregående uddannelser (LVU), der ikke alene sigter mod specifikke
jobfunktioner, men retter sig bredt mod både det offentlige og det private arbejdsmarked
Vidensamfundet fordrer i sig selv en løbende udbygning af uddannelsessystemet. Her må
de videregående uddannelser bidrage aktivt med at give os de bedste muligheder for at
håndtere udfordringerne. Forudsætningen er, at en stadig større del af befolkningen
får adgang til uddannelse hele livet igennem.
Under indtryk af vidensamfundets kompetencekrav har regeringen to tæt forbundne
uddannelsespolitiske målsætninger:
- Alle unge bør have en ungdomsuddannelse
- Halvdelen af en ungdomsårgang bør have en videregående uddannelse
Ambitionsniveauet kan synes højt, når man ser på, at 83% af en ungdomsårgang i dag
gennemfører en ungdomsuddannelse, mens 42% af en ungdomsårgang gennemfører en
videregående uddannelse. Realisering af ambitionen er dog uomgængelig, hvis vi vil
fastholde og udbygge den enkeltes og vores udviklingsmuligheder og velfærd.
Ambitionsniveauet må også ses i lyset af den tiltagende internationale konkurrence om
viden og arbejdspladser. En række lande, vi normalt sammenligner os med, opererer med
endnu højere måltal. Hertil kommer, at de kommende års demografiske udvikling i sig
selv er en god begrundelse for, at de videregående uddannelser fortsat bør udbygges. Det
kan anskueliggøres ved, at ungdomsårgangene efter et lavpunkt om 35 år vokser med
næsten 40% frem mod år 2010.
Universiteterne har allerede givet plads til mange unge. Der er hverken
kapacitetsmæssigt grundlag for eller beskæftigelsesmæssige perspektiver i en fortsat
kraftig udbygning på universitetsområdet. Den største udbygning bør finde sted på de
korte og mellemlange videregående uddannelser. Det kræver attraktive korte og
mellemlange videregående uddannelser i attraktive studiemiljøer.
Universiteterne er en central medspiller i bestræbelserne på at løfte kvalitet og
udbygge de korte og mellemlange videregående uddannelser. Universiteterne har et bredt
ansvar som direkte eller indirekte leverandør af viden til næsten hele
uddannelsessystemets lærerkorps. Det er afgørende for realiseringen af vores
uddannelsespolitiske målsætninger, at universiteterne tager denne samfundsmæssige
opgave på sig og tænker i samarbejde, tværfaglighed og sammenhæng.
Arbejdsmarkedet vil også i fremtiden have brug for medarbejdere med højt
uddannelsesniveau. Viden og uddannelse er nøglen til vækst i vidensamfundet. Kunsten er
at bevare mange forskellige uddannelser og samtidig skabe forbindelse mellem dem, så
målsætningen om høj kvalitet i uddannelsessystemet fra grundskole til universitet kan
realiseres. Der skal derfor fortsat være både særligt teoritunge uddannelser og
uddannelser, hvor teori og praksis går mere hånd i hånd. Det praksisnære,
erhvervsrettede og professionsbaserede uddannelsesudbud skal bevares, og der skal være
tre selvstændige men sammenhængende niveauer i det videregående uddannelsesudbud. De
korte og mellemlange videregående uddannelser skal ikke reduceres til forskole for
universiteterne, men må på den anden side ikke udvikle sig til uddannelsesmæssige
blindgyder.
De tre forskellige - men indbyrdes relaterede - uddannelsestilbud af kort, mellemlang
og lang karakter er ikke og skal ikke være ens. Men de skal være ligeværdige og gøres
lige attraktive. Det kræver blandt andet
- et uddannelsesudbud med klart fastsatte afgangsniveauer og
vidensgrundlag - herunder krav til de mellemlange videregående uddannelser fastsat i
én
lov i lighed med lov om korte videregående uddannelser og om universiteterne
- en institutionsstruktur, som fastholder forskellighederne, skaber bæredygtige og
udviklingsorienterede institutioner og giver plads til samarbejdsmuligheder mellem korte,
mellemlange og lange videregående uddannelser
- en uddannelsesstruktur, der sikrer en vej igennem til højeste niveau - bl.a.
gennem etablering af et nyt selvstændigt videreuddannelsessystem for voksne understøttet
af et tværinstitutionelt samarbejde om at nedbryde barrierer, der hæmmer merit og
fleksibilitet
- et støttesystem, der giver plads til rimelige levevilkår under studierne og
dermed de unge mulighed for at vælge uddannelse efter evner og interesser
Sat på én formel er overskriften for dette års møderække om de videregående
uddannelser kvalitetsudvikling i uddannelserne og på institutionerne. I mine øjne
giver drøftelserne sammen med ministeriets øvrige uddannelsespolitiske arbejde anledning
til at formulere 7 indsatsområder for de videregående uddannelser:
- Udbygning og kvalitetsløft af de korte og mellemlange videregående uddannelser
- Forskning i pædagogik og uddannelse
- Fornyelse og udvikling af uddannelserne
- Sammenhæng og kompetenceudvikling
- Merit og fleksibilitet i nationalt og internationalt perspektiv
- Studentermiljø og studenterindflydelse
- Integration af IT i uddannelserne
I det følgende vil jeg redegøre for, hvordan indsatsområderne vil blive udmøntet i
form af henholdsvis lovforslag (se bilag 2) og øvrige initiativer.
Udbygning og kvalitetsløft af de korte og mellemlange
videregående uddannelser
En væsentlig forudsætning for, at 50% af en ungdomsårgang kan gennemføre en
videregående uddannelse er, at uddannelserne og institutionerne - både kvalitativt og
kvantitativt - er i stand til at tiltrække motiverede studerende samt gode undervisere og
forskere.
Perspektivet i at lade de korte og mellemlange videregående uddannelsesinstitutioner
være kernen om en reform af den institutionelle struktur er først, at
vidensamfundets kompetencekrav langt hen ad vejen kan imødekommes med et styrket udbud af
korte og mellemlange videregående uddannelser, der samtidig er understøttet af et tæt
samarbejde med universiteterne.
Perspektivet er dernæst, at der sikres et regionalt udbud af videregående
uddannelse. Det er nødvendigt for en langsigtet tilgang til de korte og mellemlange
videregående uddannelser. I det aktuelle videregående uddannelsesbillede er
universiteterne magneterne. 50% af de videregående uddannelsesinstitutioner ligger i de 4
store universitetsbyer - København, Århus, Odense og Ålborg - ligesom 80% af søgningen
går hertil. Udbygning af uddannelsesudbuddet i regioner med begrænset erhvervsudvikling
og befolkningsgrundlag kan betyde et udviklingspotentiale i sig selv. Hertil kommer, at
alle dele af landet skal have del i velfærdsstatens uddannelses-, social- og
sundhedsydelser. Der er derfor ingen tvivl om, at vi også skal have videregående
uddannelsesinstitutioner uden for de 4 store universitetsbyer.
Hvis dele af de unges stærke søgning mod storbyernes universitetsuddannelser skal
vende sig til andre uddannelsesmiljøer, kræver det selvstændige og stærke
praksisnære, erhvervsrettede og professionsbaserede korte og mellemlange videregående
uddannelser af høj kvalitet. Det forudsætter igen uddannelsesinstitutioner, der har den
nødvendige faglige tyngde og styrke til at skabe denne kvalitet - det vil sige stærke
uddannelser i stærke institutioner. Det kræver samling af udbuddet af korte og
mellemlange videregående uddannelser i større, bredere og stærkere juridiske enheder,
som kan
- sikre sammenhængende faglig udvikling af grund-, efter- og videreuddannelser inden for
beslægtede uddannelsesområder, der også giver plads til nyudvikling i relation til
relevante erhvervs- og professionsmiljøer
- sikre videreudvikling af stærke uddannelsesmiljøer som videnscentre i forhold til
regionernes erhvervsliv og offentlig virksomhed
- sikre videreførelse af stærke uddannelsesmiljøer uden for universitetsområdet, der
kan samarbejde med universiteterne og samtidig sikre, at de praksisnære, erhvervs- og
professionsrettede uddannelser videreudvikler deres position
Engagerede lærere er forudsætning for gode uddannelser. Engagementet støttes af
mulighed for udvikling af lærernes kvalifikationer. Omstillingen af
uddannelsesinstitutionerne til videncentre vil ændre på kravene til lærerkorpset, der
skal sikres de nødvendige formelle og uformelle efter- og videreuddannelsesmuligheder for
at kunne omsætte de nye udfordringer til hverdagens realitet.
Etablering af større og bredere institutioner skal også bæres frem af effektive
ledelsesstrukturer på uddannelsesinstitutionerne. Mål- og rammestyring giver på den ene
side større råderum og frihed, men kræver på den anden side større handlekraft og
ansvarlighed af institutionsledelsen. En vigtig ledelsesopgave er f.eks. at sikre
kompetenceudvikling af hele medarbejdergruppen.
Alle disse udfordringer skal tages op. Derfor fremsætter jeg forslag til etablering
af Centre for Videregående Uddannelse (CVUer) i denne folketingssamling.
Forskning i pædagogik og uddannelse
Hvis vi vil forandre og forny, må vi have et fyldestgørende videns- og
beslutningsgrundlag. Udviklingen af uddannelserne fra grundskole til universitet skal i
højere grad end i dag baserer sig på forskning i resultater og konsekvenser af den
anvendte pædagogik.
I denne folketingssamling fremsætter jeg forslag til lov om Danmarks Pædagogiske
Universitet (DPU), der skal drive pædagogisk forskning og udbyde uddannelse på
master-, kandidat- og ph.d.niveau. Den nye institution skal oprettes ved en fusion af
Danmarks Lærerhøjskole, Danmarks Pædagogiske Institut og Danmarks Pædagoghøjskole,
hvis afdelingers virksomhed overgår til de kommende centre for videregående uddannelse
på det pædagogiske område. Det betyder, at grund-, efter- og videreuddannelse indtil
diplomniveau samles på den samme institution til gavn for kvaliteten af uddannelserne.
Oprettelsen af Danmarks Pædagogiske Universitet skal ses som en styrkelse af den
samlede pædagogiske forskning i Danmark, og jeg vil understrege, at Danmarks Pædagogiske
Universitet skal løfte sin fremtidige opgave i samarbejde med pædagogiske og faglige
miljøer ved universiteter, sektorforskningsinstitutioner, Learning Lab Danmark (se
nedenfor) og Center for Teknologistøttet Uddannelse.
Ud over samarbejdet med andre universiteter m.v. skal Danmarks Pædagogiske Universitet
indgå i tæt samarbejde med de kommende centre for videregående uddannelser på det
pædagogiske område. På denne måde kan den pædagogiske forskning ved Danmarks
Pædagogiske Universitet bidrage til en yderligere kvalificering af undervisningen og
udviklingsarbejdet ved centrene. Dette samarbejde skal samtidig tjene som eksempel på,
hvordan universiteter og centre for videregående uddannelser på helt andre
uddannelsesområder kan samarbejde om relevant forskning og udvikling og gennem denne
forskningstilknytning bidrage til kvaliteten på de mellemlange videregående uddannelser.
Det nye Danmarks Evalueringsinstitut har også en vigtig rolle i forbindelse med
satsningen på forskning i pædagogik og uddannelse. Denne forskning skal bidrage til et
generelt kvalitetsløft - både direkte gennem samarbejde med centre for videregående
uddannelser om grund-, efter- og videreuddannelse af undervisere, og mere indirekte gennem
forskning i evalueringsmetoder. Aktiviteterne på Danmarks Pædagogiske Universitet og på
Danmarks Evalueringsinstitut skal således hver for sig ses i en større sammenhæng til
gavn for kvalitetsudviklingen af de videregående uddannelser.
Informationsteknologi skal tænkes tæt sammen med behovet for en styrket indsats inden
for pædagogisk forskning. En styrkelse af forskningsindsatsen inden for uddannelses- og
undervisningsmetoder generelt, herunder en særlig indsats inden for nye ITbaserede
uddannelses- og undervisningsformer, står centralt på den uddannelsespolitiske
dagsorden.
Vi har også brug for større indsigt i den type viden, der oparbejdes uden for
uddannelsesinstitutionerne. Som en fremtidig samarbejdspartner for bl.a. Danmarks
Pædagogiske Universitet har Undervisningsministeriet sammen med Erhvervsministeriet og
Forskningsministeriet planer om at oprette et forskningscenter for læring, Learning
Lab Danmark (LLD). Centeret skal være et eksperimentarium, der på tværs af
discipliner og på tværs af erhvervsliv og uddannelsessystemet skal frembringe ny
helhedsorienteret viden om læring. Forskningen skal omfatte såvel alle dele af
uddannelsessystemet som læring på virksomhederne. Det er tanken, at Learning Lab
Danmarks aktiviteter, herunder konkrete udviklingsprojekter, forsøg og eksperimenter,
skal udføres af en række konsortier med deltagelse af virksomheder, uddannelses- og
forskningsinstitutioner og organisationer.
Fornyelse og udvikling af uddannelserne
Der er behov for fornyelse og udvikling af uddannelserne, så vi kan fremtidssikre de
videregående uddannelsers kvalifikationsprofil. Det har mine drøftelser med
interessenterne på de videregående uddannelser tydeliggjort. Såvel de specifikt
faglige, de almene som de personlige kvalifikationer skal tilgodeses i den fremtidige
kvalifikationsprofil. Der er ingen tvivl om, at det faglige niveau i uddannelserne fortsat
skal være højt, men uddannelserne må være så tilpas fleksible og rummelige, at
udviklingen af personlige kvalifikationer også tilgodeses.
Den hastige ændring i jobprofiler og erhverv gør det helt nødvendigt at
"geare" de tre videregående uddannelsesniveauer til at kunne udvikle nye
uddannelser med forskellige fagprofiler. Nye uddannelser vil f.eks. sige
- uddannelser, som har en særlig fagprofil, der er efterspørgsel efter
- uddannelser, der udfylder "kompetencehuller" mellem eksisterende erhverv og
professioner
- uddannelser, der sigter mod nye kompetence- og ansvarsniveauer på arbejdsmarkedet
- uddannelser, der udvikles på områder, hvor vi ønsker at udvikle en national
styrkeposition
Efter en række år med ubegrænset udbudsret og stor lokal indflydelse har loven om
korte videregående uddannelser fra 1998 fastsat nye rammer for udbuddet, som skal skabe
højere kvalitet og mere ensartet præg i det eksisterende udbud. Inden for den
igangværende reform af de korte videregående uddannelser er der lagt op til et nyt
uddannelsesbillede bestående af 12 behovsområder, der skal foldes ud til en række
nye uddannelser. Det er hensigten, at de nye uddannelser vil åbne for optag september
2000.
Processen er derfor allerede i gang på de korte videregående uddannelser. Nu skal vi
rette blikket mod de mellemlange. Et første skridt på vejen vil være fastsættelsen af
krav til mellemlange videregående uddannelser i én samlet lov. Det vil skabe en
uddannelsesprofil som ramme for udvikling af nye uddannelser. Som på de korte
videregående uddannelser vil en styrkelse af en udviklings- og forandringsevne på de
mellemlange videregående uddannelser forudsætte,
- at institutioner for mellemlang videregående uddannelse frigøres fra bindingen til
udbud af kun én bestemt professionsuddannelse og omdannes til Centre for Videregående
Uddannelser
- at institutioner for mellemlang videregående uddannelse får den rette størrelse og
faglige bredde til at kunne forestå udviklingsopgaven
I indeværende folketingssamling fremsætter jeg derfor forslag til lov om
mellemlange videregående uddannelser (MVUloven), der skal give mulighed for at
udvikle nye mellemlange videregående uddannelser og samtidig have tilsvarende brede
udbuds- og kvalitetsbestemmelser som loven om de korte videregående uddannelser. En
MVUlov skal bl.a. give mulighed for at tildele de mellemlange videregående uddannelser en
professionsbachelortitel.
Det kan være hensigtsmæssigt for CVUerne at gå i dialog med universiteterne om
nyudvikling af uddannelsesudbudet på centrene. Universiteterne har den faglige bredde og
det internationale kontaktnet, der kan bringe fornyelse i centeruddannelserne. At finde en
form for forskningstilknytning af centrenes uddannelser vil være en ny opgave for
universiteterne.
Også for universiteternes egne uddannelser må der findes former, der kan fremme
fornyelsen. Især de teknisknaturvidenskabelige uddannelser bør udformes, så de kan
tiltrække langt flere unge. Vejen frem er måske at etablere
"udviklingsenheder" eller "tænketanke", der tager bestik af
fremtidens kompetencebehov og dermed sikrer, at uddannelsernes kvalifikationsprofiler er
fremtidssikrede.
Sammenhæng og kompetenceudvikling
Nogle erhverv og professioner har etableret særskilte videreuddannelsesinstitutioner
og udviklet efter- og videreuddannelsestilbud specifikt knyttet til deres fag. Andre
sammenstykker efter- og videreuddannelsesforløb gennem kombination af forskellige private
og offentlige tilbud. Andre igen bruger det ordinære videregående uddannelsessystem som
et videreuddannelsessystem. Resultatet er en spredt og ukoordineret efter- og
videreuddannelsesindsats, der ikke altid tager udgangspunkt i og bygger videre på de
kvalifikationer og kompetencer, der er opnået tidligere i det ordinære uddannelsessystem
og den efterfølgende praksiserfaring.
Som udgangspunkt skal der ikke opbygges et videreuddannelsessystem, hvor det ene niveau
er reduceret til forskole for det næste, og hvor de samme uddannelser udbydes på
stigende niveau. Så mister vi netop muligheden for selvstændige og afrundede
praksisnære, erhvervsrettede og professionsbaserede uddannelser på forskellige
kompetenceniveauer. Hovedvejen i efter- og videreuddannelsesforløbet skal være et
særligt tilrettelagt videreuddannelsessystem for voksne, der dels kan spille sammen med
de kompetenceniveauer og fagprofiler, der er opbygget i det ordinære videregående
uddannelsessystem, dels kan bygge videre på den professions-, erhvervs- og
praksiserfaring, der opbygges på arbejdsmarkedet. Initiativet skal sikre lige muligheder
for videreuddannelse, skabe ensartede efter- og videreuddannelsesniveauer og modvirke
uddannelsesmæssige blindgyder og dobbeltuddannelse.
Jeg fremsætter derfor i denne folketingssamling et lovforslag om et
videreuddannelsessystem for voksne. Der vil være tale om en rammelov for fire nye
kompetenceniveauer - Grundlæggende Voksenuddannelse (GVU), videregående voksenuddannelse
(VVU) samt diplom- og masteruddannelser. I tilknytning hertil fremsættes forslag til
lov om ændring af lov om åben uddannelse som opfølgning på voksen- og
efteruddannelsesudvalgets rapport om arbejdsmarkedsuddannelserne og øvrige voksen- og
efteruddannelser (VEUudvalget) såvel som på ministeriets redegørelse om merit og
fleksibilitet.
Jeg vil også se nærmere på, hvordan vi skaber bedre overgange mellem ungdoms- og
videregående uddannelse med positiv afsmittende effekt på de uddannelsessøgendes
studieegnethed. Både de niveauer, der afleverer og de niveauer, der modtager, har sammen
med den enkelte studerende ansvar for et godt studieforløb af høj kvalitet uden unødig
ventetid, forlængelse og frafald, så vi undgår unødige menneskelige og
samfundsmæssige omkostninger. Et vigtigt element er her det nye udviklingsprogram for
ungdomsuddannelserne, som Folketinget har vedtaget dette forår med henblik på at styrke
overgange og sammenhæng.
Merit og fleksibilitet i nationalt og
internationalt perspektiv
Tidligere i år fremlagde jeg en redegørelse om merit og fleksibilitet i de
videregående uddannelser. Vi skal finde en balance mellem uddannelsernes legitime
interesse i at bevare den faglige progression og kvalitet i uddannelserne og den enkelte
studerendes mulighed for at realisere sit individuelle uddannelsesprojekt. Dertil kommer
samfundets interesse i at udbygge et fleksibelt og sammenhængende uddannelsessystem, der
kan uddanne gode dimittender, uden at det sker med uforholdsmæssigt stort ressourcespild
undervejs.
Formålet er at skabe bedre forbindelse mellem de forløb, som i dag finder sted inden
for og under henholdsvis ordinær uddannelse og efter- og videreuddannelse. Ministeriet
vil derfor opstille nærmere rammer for supplerings- og brobygningsforløb. Arbejdet med at
skabe øget institutionelt samarbejde om sammenhæng og merit vil blive inddraget i
ministeriets drøftelser om udviklingskontrakter med universiteterne.
Gennemskuelighed, sammenhæng og merit skal konkret lettes ved at indføre det
fælleseuropæiske pointsystem European Credit Transfer System (ECTS) på alle
videregående uddannelser - såvel ordinære uddannelser som diplom- og masteruddannelser.
Systemet er allerede indført på nogle uddannelser. På det ordinære uddannelsesområde
kan ECTS formentlig gennemføres ved fælles regler i en bekendtgørelse, mens
videreuddannelsesområdet dækkes af den kommende lov om et videreuddannelsessystem for
voksne.
På området for de mellemlange videregående uddannelser er det tanken, at
institutionerne i forbindelse med formulering af kvalitetssikringsregler i den påtænkte
lov om mellemlange videregående uddannelser og i relation til etablering af centre for
videregående uddannelse forpligtes til at samarbejde i uddannelsesnetværk. Tilsvarende
er allerede sket i forbindelse med lov om korte videregående uddannelser.
Også den internationale sammenhæng skal tilgodeses. Studenter- og lærermobilitet er
et vigtigt pejlemærke for kvaliteten i de videregående uddannelser. Ikke mindst af
hensyn til den interkulturelle og mellemfolkelige forståelse. For at styrke
internationaliseringen af de videregående uddannelser har jeg besluttet at etablere et center
for internationale uddannelsesaktiviteter med virkning fra januar 2000 eller snarest
derefter. Formålet er at etablere en samlet administration af EUs
uddannelsesprogrammer for at styrke vejledningsindsatsen og rådgivningen overfor
brugerne. Centret skal desuden varetage funktionen som referencecenter for udenlandske
uddannelseskvalifikationer, det vil sige vurdere dokumenterede udenlandske
uddannelseskvalifikationer og servicere uddannelsessøgende, uddannelsesinstitutioner,
undervisere, erhvervsliv m.fl. med henblik på at tilgodese deres behov for information,
vejledning og rådgivning.
Sideløbende hermed bør der arbejdes med udvikling af eksamensbeviser - både til
nationalt og internationalt brug. De studerende skal have mulighed for at kunne
dokumentere deres kvalifikationer fyldestgørende. Rektorkollegiet for universiteterne har
taget udfordringen op og nedsat en arbejdsgruppe, der bl.a. arbejder med forslag til
international anvendelse af det såkaldte Diploma Supplement. Min hensigt er at gøre
Diploma Supplement obligatorisk til internationalt brug.
Der bør dog også ske en højnelse af eksamensbevisernes informationsværdi til gavn
for de uddannelsesinstitutioner og aftagere, der befinder sig indenfor landets grænser.
På den hjemlige front mangler der mekanismer til at sikre et gennemskueligt
uddannelsessystem. Udover en højnelse af eksamensbevisernes informationsværdi er der
behov for sammenlignelige karakterniveauer uddannelserne imellem. Det må
ikke være den enkelte dimittend, der står tilbage med et urimeligt forklaringsproblem
overfor en potentiel arbejdsgiver. Derfor må institutionerne sammen med aftagerne
gentænke dette problemkompleks, så barrierer kan brydes ned og eventuelle fordomme
afmystificeres.
Et godt studiemiljø understøtter de studerendes sociale, faglige og
studenterpolitiske engagement. Det skaber også vilkår, så færre falder fra.
Institutionernes ledelser bør derfor aktivt inddrage de studerende i relevante
beslutninger og problemstillinger.
Med ændringen af Universitetsloven i sidste folketingssamling er der sikret en bedre
indflydelse for universiteternes studerende.
I strukturreformen på området for de mellemlange videregående uddannelser bør også
indgå en stærkere reel studenterdeltagelse. Der er behov for at kaste et blik på de
formelle spilleregler på dette område med henblik på at sikre de studerende bedre
indflydelse på deres uddannelser. De studerende skal være aktive medspillere - dels i
deres eget personlige uddannelsesprojekt, dels i udviklingen af uddannelsen og
uddannelsesinstitutionen.
Jeg vil derfor i forbindelse med efterårets lovgivning komme med forslag om, at de
studerende på de mellemlange videregående uddannelser sikres samme rolle som
kvalitetsudviklere og kvalitetskontrollanter som de studerende på de korte og lange
videregående uddannelser.
Jeg vil endvidere fremsætte forslag til lov om ændring af forskellige uddannelses-
og skolelove (Elevdemokrati) i denne folketingssamling. Som implementering af
redegørelsen om det repræsentative demokrati i uddannelsessystemet er det hensigten af
skabe et mere ensartet niveau for det repræsentative demokrati i uddannelserne. Det skal
ske ved, at elever og studerende i almindelighed sikres medlemskab af bestyrelser, råd og
udvalg på den enkelte uddannelsesinstitution, og ved at demokratisk kompetence kommer til
at indgå i formålet for visse uddannelser. Endelig indebærer forslaget, at der på
landsplan oprettes overordnede råd inden for de enkelte uddannelsesområder - i det
omfang der ikke allerede eksisterer sådanne råd - med repræsentation af elev- og
studenterorganisationer.
Arbejdet med at skabe et løft i lærerkorpsets kvalifikationer skal også ses i
sammenhæng med behovet for at fremtidssikre de videregående uddannelsers ITprofil.
Ministeriet har i sin handlingsplan "Informations- og kommunikationsteknologi i
uddannelsessystemet" fra 1998 udpeget 5 centrale områder, der skal være
udgangspunktet for IT- indsatsen i 19982003. Et af disse indsatsområder er at skabe et
ITløft i lærerkorpsets kvalifikationer, hvor ministeriet i samarbejde med bl.a. Danmarks
EdbCenter for Forskning og Uddannelse (UNIC) og Danmarks Lærerhøjskole har udviklet et
netbaseret efteruddannelsestilbud til lærerne på landets lærerseminarier og
grundskoler.
Det store behov for integration og udbygning af ITanvendelse og ITuddannelse har også
banet vejen for etableringen af henholdsvis IThøjskolen i København og ITVest, der
åbnede dørene september 1999. Uddannelsespladserne er blevet indtaget af
velkvalificerede bachelorer eller personer med tilsvarende uddannelse. Der er en bedre
balance mellem mænd og kvinder.
Overvejelserne over ny institutionsstruktur forudsætter også en solid ITsatsning på
de videregående uddannelser. Realisering af tankerne bag de to redegørelser om
institutionsstruktur med hensyn til forskningstilknytning, udviklingsbasering, virtuelt
samarbejde, distance- og ITunderstøttet undervisning er stærkt afhængig af en
veludviklet ITinfrastruktur, ligesom lærerkorpset også skal kunne tage ITudfordringen
op.
Der er nok opgaver at tage fat på. Hvis de ambitiøse mål skal nås, må vi alle -
institutioner, studerende, aftagere og ministerium - tage ansvaret på os og gøre fælles
sag. Alle parter skal medvirke i dialogen om den nødvendige strukturelle og
indholdsmæssige differentiering af uddannelsessystemet, der følger af målsætningen om,
at 50% af en ungdomsårgang skal have en videregående uddannelse. Mine rådgivende
organer for de videregående uddannelser (jf. bilag 1) vil også blive inddraget i disse
overvejelser.
Regeringen står ikke alene med sine ønsker om større gennemskuelighed og
sammenlignelighed i de studerendes uddannelseskvalifikationer, mere ensartede
studiestrukturer, øget merit og fleksibilitet samt udvidet samarbejde om evaluering og
kvalitetssikring. Den proces, vi allerede har sat i gang, bekræftes i international
sammenhæng. Sorbonneerklæringen, som undervisningsministrene fra Frankrig, Italien,
Storbritannien og Tyskland underskrev maj 1998, og opfølgningen herpå -
Bolognaerklæringen fra juni 1999 underskrevet af 29 europæiske undervisningsministre -
er eksempler på en øget opmærksomhed om disse uddannelsespolitiske spørgsmål.
I de følgende kapitler vil Undervisningsministeriets enheder give deres bud på,
hvilke temaer, uddannelsesområder og opgaver der vil få en central placering på den
uddannelsespolitiske dagsorden i de kommende år.
Dette års uddannelsespolitiske redegørelse udfoldes med følgende indhold:
- Kapitel 1 beskæftiger sig med en generel analyse af de videregående uddannelser
set under et
- Kapitel 2 koncentrerer sig om uddannelsespolitik på universitetsområdet
- Kapitel 3 ser på strukturreformer og kvalitetsudvikling på de korte og
mellemlange videregående uddannelser
- Kapitel 4 befatter sig med videregående voksenuddannelse og livslang læring
- Kapitel 5 beskriver de studerendes levevilkår med udgangspunkt i det økonomiske
støttesystem
- Kapitel 6 indfanger udviklingstendenser på de videregående uddannelser i andre
europæiske lande set i forhold til danske målsætninger og udviklingsveje
Uddannelsespolitik på de videregående uddannelser kan uomtvisteligt tage sit afsæt
flere steder. Kapitlerne foregiver ikke at være udtømmende - og kan heller ikke være
det, men lægger op til en række spændende debatter.
Margrethe Vestager
Forsiden | Forrige kapitel
| Næste kapitel |