|
Indhold
Forord
Værktøjsskemaer
Til kapitel 3: De studerende
1 Studieteknisk spørgeskema
2 Tidsplanlægningsskema for den studerende
3 Studielæsning
4 Notater
5 Hukommelse og glemsel
6 Variation og koncentration
Til kapitel 4: Lærerrolle og lærerfunktion
7 Observationsskema til lærervejledning
Til kapitel 5: Planlægning af undervisning
8 Lektionsplanlægningsblanket
9 Kursustjekliste
Til kapitel 8: opgaver
10 Opgavebedømmelsesskema
11 Tjekliste til skriftlige eksamensopgaver
Til kapitel 9: Projektarbejde
12 Projektskema 1: Aftale om emne og problem
13 Projektskema 2: Planlægning af projektet
14 Vejledende projektbedømmelsesskema
15 Gruppeskema nr. 1: Observation af fremmende arbejdsorienteret adfærd
16 Gruppeskema nr. 2: Observation af ledelsesfunktionen i gruppen
17 Gruppeskema nr. 3: Observation af fremmende gruppeorienteret adfærd
18 Gruppeskema nr. 4: Observation af hæmmende gruppeorienteret adfærd
19 Gruppeskema nr. 5: Observation af hvordan afgørelser træffes i gruppen
Dette værktøjshæfte til Håndbog for undervisere ved merkonom- og
teknonomuddannelserne indeholder en række forskellige hjælpematerialer, som lærerne kan
anvende i deres undervisning.
Et er at tale om at skabe en god undervisnings- og læringssituation, noget andet at
gøre det i praksis.
Værktøjshæftet er netop tænkt som en hjælp til at styrke den pædagogiske praksis,
bl.a. ved at de viste skemaer og tekster kan kopieres direkte fra hæftet i A4-størrelse.
Der er principelt to typer af værktøjer - en gruppe som især er beregnet til de
studerende, og en gruppe som især er beregnet til underviserens egen anvendelse ved
forberedelse, vejledning, evaluering og pædagogisk udvikling.
Med henblik på at ajourføre og forbedre værktøjshæftet vil forfatterne gerne
delagtiggøres i erfaringerne med anvendelsen og modtager med tak nye forslag.
Det er ministeriets forventning, at denne brugerhåndbog kan styrke de enkelte
underviseres bevidsthed om voksenpædagogisk metode.
København, juni 1999
Niels Jørgen Nordbøge
Undervisningsinspektør
Undervisningsministeriet
Til kapitel 3: De studerende
1 Studieteknisk spørgeskema
Dette spørgeskema kan anvendes af de studerende på underviserens foranledning, hvis
man ønsker at diskutere en professionalisering af studiearbejdet. Skemaet kan kopieres og
udleveres til de studerende til selvudfyldning. Resultatet kan så enten diskuteres
imellem de studerende i eller uden for undervisningen, eller også kan læreren tage
diskussionen op med de studerende på holdet og gennemgå de enkelte punkter sammen med
dem. Det anbefales, at hele spørgeskemaet først anvendes 3-4 uger inde i studiet.
Hvis underviseren ikke ønsker at udlevere skemaet eller at bruge megen tid på sagen,
så kan der søges inspiration fra enkeltpunkter i spørgeskemaet til brug ved
tilrettelæggelse af undervisningen gennem semesteret.
Skemaet kan af skolen anvendes i forbindelse med et studieteknisk kursus for de
studerende. Skemaet refererer til kapitel 3.
Uddannelsen og skolen |
JA |
NEJ |
1. |
Har du overvejet, hvorfor du melder dig til denne uddannelse? |
|
|
2. |
Ved du, hvad der især karakteriserer merkonom- og
teknonomuddannelsernes formål og struktur? |
|
|
3. |
Ved du hvilke uddannelseslinier, du har meldt dig til (altså
ikke kun faget)? |
|
|
4. |
Kender du uddannelsens tre fællesfag? |
|
|
5. |
Kan du nævne din linies specialefag? |
|
|
6. |
Har du overvejet hvilket valgfag/suppleringsfag, du kunne
ønske dig? |
|
|
7. |
Kan du nævne eksempler på personlige kvalifikationer, som
man ønsker at støtte udviklingen af på uddannelserne? |
|
|
8. |
Ved du, hvordan man i undervisningen søger at styrke det
anvendelsesorienterede element i uddannelserne? |
|
|
9. |
Har du læst uddannelsens bekendtgørelse? |
|
|
10. |
Har du, og kender du dit fags fagplan? |
|
|
11. |
Har du sat dig ind i fagplanens indlæringsdybder? |
|
|
12. |
Ved du, at skolen har en voksenvejleder, som du kan anvende? |
|
|
13. |
Ved du, om skolen stiller arbejdslokaler og teknisk udstyr fx
pc til rådighed som supplement til undervisningen? |
|
|
14. |
Kan du anvende skolens tekniske udstyr (fx PC, kopimaskine)? |
|
|
15. |
Kender du skolens formelle regler (fx adgang, åbningstider,
rygeregler, mobiltelefonregler, fraværsregler)? |
|
|
16. |
Har du adresse og tlf. på skolens administration og leder af
uddannelsen? |
|
|
Studiemiljøet i hjemmet |
|
|
17. |
Har du en fast arbejdsplads til studiearbejdet? |
|
|
18. |
Er belysning og siddestilling i orden på din hjemlige
arbejdsplads? |
|
|
19. |
Bliver du ofte forstyrret i dit studiearbejde? |
|
|
20. |
Er der megen uregelmæssig støj omkring dig, når du
arbejder med studierne? |
|
|
21. |
Er du udhvilet og frisk, når du studerer hjemme? |
|
|
22. |
Har din familie accepteret, at du bruger fritiden til
studierne? |
|
|
23. |
Har du skabt positiv interesse for dine studier hos familie
og venner? |
|
|
24. |
Har du én eller flere læsekammerater? |
|
|
25. |
Ved du, hvor lang tid der er beregnet til hjemmestudier pr.
fag og pr. lektion? |
|
|
Studiemiljøet på kurset |
|
|
26. |
Har du noteret underviserens og studiekammeraternes navne,
adresser, telefonnr., evt. faxnummer, evt. e-mail adresse? |
|
|
27. |
Kan du huske navnene på dine studiekammerater? |
|
|
28. |
Kan du huske lærerens(rnes) navn(e)? |
|
|
29. |
Har du fundet en plads i undervisningslokalet, hvorfra du kan
se og høre godt? |
|
|
30. |
Er du udhvilet og frisk, når du er til undervisning? |
|
|
31. |
Tør du frit og uden frygt for at virke dum diskutere og
stille spørgsmål i undervisningssituationen? |
|
|
32. |
Kan de andre på holdet høre og forstå, hvad du siger, når
du stiller spørgsmål og diskuterer? |
|
|
33. |
Har du overvejet, hvordan du kan hjælpe med til at udvikle
et godt klima på holdet? |
|
|
34. |
Har du overvejet, hvordan du kan hjælpe med til at udvikle
et godt klima i en gruppe (projektgruppe)? |
|
|
35. |
Har du overvejet, hvordan man i en arbejdsgruppe
(projektgruppen?) kan fremme den arbejdsorienterede adfærd? |
|
|
36. |
Ved du, hvordan man selv kan medvirke til at løse konflikter
i en arbejdsgruppe (projektgruppe)? |
|
|
37. |
Har du sammen med dine medstuderende diskuteret
hensigtsmæssige undervisningsformer og arbejdsmønstre med underviseren? |
|
|
Læring og grundundervisning |
|
|
38. |
Er du motiveret for studiet? |
|
|
39. |
Er ansvaret for at du lærer noget på kurset mest dit? |
|
|
40. |
Forekommer undervisning og stof meningsfuldt for dig? |
|
|
41. |
Deltager du aktivt i diskussionerne på holdet i
undervisningen? |
|
|
42. |
Prøver du aktivt at forbinde teorien med din praksis og
dagligdag? |
|
|
43. |
Er det lærerens pligt at organisere undervisningen, således
at de studerende kan få lært alt og derfor måske kun gennemgår de vigtigste
emner på klassen? |
|
|
44. |
Ved du, hvordan du som studerende skal arbejde ved
klasseundervisning? |
|
|
45. |
Ved du, hvordan du som studerende skal arbejde ved
case-undervisning? |
|
|
46. |
Er der case-undervisningens formål at lære den dig
problemløsning mere end at lære dig teori ? |
|
|
47. |
Ved du, hvad du som studerende kan lære ved
projektarbejdsformen? |
|
|
48. |
Kender du forskel på formålet med en emnediskussion og en
meningsdiskussion? |
|
|
49. |
Ved du, hvor hurtigt man normalt glemmer indlært stof? |
|
|
50. |
Ved du hvordan du kan mindske din glemsel og styrke din
hukommelse? |
|
|
51. |
Gør du altid dit sturdiearbejde færdigt dvs.
afslutter din lektielæsning og dine opgaver med at tjekke om de krav der ligger til
arbejdet er opfyldt? |
|
|
52. |
Prøver du aktivt at forbinde teorien med tidligere
gennemgået stof og måske med andre fag, som du er undervist i? |
|
|
53. |
Ved du, hvordan du skal overvinde plateauerne i dit
læringsforløb? |
|
|
54. |
Forsøger du aktivt at hente eksempler fra din praksis ind i
faget fx ved at lave små case-beskrivelser? |
|
|
55. |
Prøver du kritisk at vurdere, hvordan du arbejder med
studierne og om nødvendigt ændrer på forkerte vaner og arbejdsmetoder? |
|
|
Planlægning |
|
|
56. |
Har du et skema over semesterets undervisningstider og
eksamenstidspunkt? |
|
|
57. |
Har du en fagplan, og har du gennemgået den på holdet? |
|
|
58. |
Kender du fagets eksamensform? |
|
|
59. |
Har du sammen med læreren og holdet tilrettelagt en
forløbsplan dvs. et overblik over dele eller hele semesterets undervisningsindhold
og pædagogiske tilrettelægning? |
|
|
60. |
Har du deltaget i diskussioner om evaluering og revision af
forløbsplanen? |
|
|
61. |
Har du planlagt, hvornår på ugen du vil arbejde med
studierne ud over i undervisningstiden? |
|
|
Repetition |
|
|
62. |
Kender du betydningen af overindlæring? |
|
|
63. |
Repeterer du periodevis i løbet af kurset? |
|
|
64. |
Udarbejder du selv gode resuméer over stoffet? |
|
|
65. |
Repeterer du samme stof på flere forskellige måder (fx ny
læsning, diskussioner, samtaler, opgaver)? |
|
|
66. |
Repeterer du ved at gå gamle opgaver igennem? |
|
|
67. |
Repeterer du jævnligt og mundtligt sammen med en
læsekammerat? |
|
|
Læsning |
|
|
68. |
Læser du næsten altid med samme hastighed uanset hvilket
stof, du beskæftiger dig med? |
|
|
69. |
Læser du hvert ord i et afsnit eller en artikel, når du kun
vil kende hovedindholdet? |
|
|
70. |
Skaber du dig overblik over et afsnit, før du læser det
grundigt? |
|
|
71. |
Læser du midt i teksten, hvis der er brug for det? |
|
|
72. |
Læser du det mest interessante stof først? |
|
|
73. |
Ser du illustrationer, grafer og tabeller igennem, før du
læser ind i stoffet? |
|
|
74. |
Læser du konklusionen først, for at få et overblik over
tekstens indhold og niveau? |
|
|
75. |
Prøver du at finde en mening med stoffet samtidig med
gennemlæsningen? |
|
|
76. |
Systematiserer du teksten med indstregning (overstregning med
spritpen) og inddelinger? |
|
|
77. |
Noterer du stikord og supplerende tekstbemærkninger på
bogsiderne? |
|
|
78. |
Springer du fodnoter og henvisninger over, når du
studielæser? |
|
|
79. |
Læser du ofte mere end en time ad gangen uden at holde
pause? |
|
|
80. |
Stiller du ofte dig selv spørgsmål i teksten? |
|
|
Notat teknik |
|
|
81. |
Noterer du ofte i løbet af en undervisningslektion? |
|
|
82. |
Noterer du overskueligt og læseligt? |
|
|
83. |
Bruger du det for dig bedste notatsystem? |
|
|
84. |
Renskriver du svært læselige notater senest dagen efter
undervisningen? |
|
|
85. |
Ordner du dine notater, så de er lette at finde igen og
forstå også efter 3 måneder? |
|
|
Opgaver og projekter |
|
|
86. |
Kender du forskel på løsningskravene til en reproducerende
og en producerende opgave? |
|
|
87. |
Sørger du for at lave mange opgaver? |
|
|
88. |
Spørger du underviseren, din læsekammerat og medstuderende,
hvis du er i tvivl om en opgaves løsning? |
|
|
89. |
Ser du, og får du diskuteret din
læsekammerats/medstuderendes opgaveløsninger? |
|
|
90. |
Gennemgår du gamle opgaver for at lære af evt. fejl? |
|
|
91. |
Ved skriftlige problemløsningsopgaver arbejder du da ud fra
denne systematik: analyse, problemformulering, løsning og konsekvensvurdering? |
|
|
92. |
Ved casearbejdet overvejer du da, hvilke krav casetypen
stiller til løsning? |
|
|
93. |
Ved casediskussioner bruger du da en god
problemløsningssystematik? |
|
|
94. |
Ved casearbejdet forbereder du dig da grundigt til
diskussionen? |
|
|
95. |
Er begrundelserne det vigtigste ved caseløsninger? |
|
|
96. |
Ved du, hvorfor man på merkonom- og teknonomuddannelserne
arbejder med projekter? |
|
|
97. |
Ved du, hvad der karakteriserer et problemorienteret projekt? |
|
|
98. |
Har du overvejet fordelene ved at deltage i et gruppeprojekt? |
|
|
99. |
Kender du kravene til en god projektopgaveløsning? |
|
|
100. |
Ved du, hvordan man kan fordele opgaverne fornuftigt i en
projektgruppe? |
|
|
101. |
Kender du den normale faseopdeling i et undervisningsprojekt? |
|
|
102. |
Ved du, hvordan man evaluerer en projektrapport på merkonom-
og teknonomuddannelserne? |
|
|
103. |
Ved du, hvordan man opstiller en god projektrapport? |
|
|
104. |
Kender du reglerne for vejledning fra læreren under
projektarbejdet på merkonom- og teknonomuddannelserne? |
|
|
Eksamen |
|
|
105. |
Ved du, hvordan man bedst forbereder sig til mundtlig eksamen
med oplæg? |
|
|
106. |
Kender du 7-fase modellen til systematisering af den
mundtlige eksamination? |
|
|
107. |
Ved du, hvordan du bedst tilrettelægger og gennemfører den
mundtlige eksamination med udgangspunkt i projektet? |
|
|
108. |
Ved du, hvordan du bedst tilrettelægger og gennemfører den
skriftlige eksamen? |
|
|
109. |
Har du set eksempler på skriftlige eksamensopgaver fra
merkonom- eller teknonomeksamen? |
|
|
110. |
Har du set eksempler på oplæg til brug ved mundtlig
eksamen? |
|
|
111. |
Har du set eksempler på gode projektrapporter? |
|
|
De gode svar er nej ved spørgsmålene nr. 19 -
20 - 68 - 69 og 79. Ved alle andre spørgsmål er de gode svar ja. |
2 Tidsplanlægningsskema for den studerende
Dette skema kan anvendes af underviseren og de studerende i forbindelse med en
diskussion om planlægning af hjemmestudierne eller selvstudiet. Selv om det er voksne
erfarne mennesker, som deltager i uddannelsen, så har de ind imellem behov for at se
deres eget tidsforbrug over en uge en smule ovenfra og udefra. Samtidig kan oversigt
måske vendes til større indsigt og medføre en god planlægning af studietiden.
Skemaet kan anvendes af underviseren således:
1. Diskussion om tid opstår på holdet (ca. 130 timer skal anvendes pr. fag derhjemme)
eller med den enkelte i forbindelse med fjernstudiet. Underviseren tilbyder at udlevere
tidsplanlægningsskemaet som grundlag for en diskussion. Skemaet udleveres og udfyldes af
de studerende. Disse kan så diskutere resultatet kort med de medstuderende. Resultatet
kan tages op i plenum, men så kun i en kort generel præget diskussion. Skemaet kan også
tages med hjem til eftertanke og evt. diskussion med familien.
2. Underviseren kan udlevere skemaet og bede de studerende tage det med hjem, og alene
eller i fællesskab med familie eller venner prøve at finde en god placering på ugen af
tid til hjemmearbejdet.
Skemaet refererer til kapitel 3.
Sæt minus i de tidsrum, hvor du er optaget (f.eks. af skole, søvn, måltider, en
hobby osv.)
|
Mandag |
Tirsdag |
Onsdag |
Torsdag |
Fredag |
Lørdag |
Søndag |
0-1 |
|
|
|
|
|
|
|
1-2 |
|
|
|
|
|
|
|
2-3 |
|
|
|
|
|
|
|
3-4 |
|
|
|
|
|
|
|
4-5 |
|
|
|
|
|
|
|
5-6 |
|
|
|
|
|
|
|
6-7 |
|
|
|
|
|
|
|
7-8 |
|
|
|
|
|
|
|
8-9 |
|
|
|
|
|
|
|
9-10 |
|
|
|
|
|
|
|
10-11 |
|
|
|
|
|
|
|
11-12 |
|
|
|
|
|
|
|
12-13 |
|
|
|
|
|
|
|
13-14 |
|
|
|
|
|
|
|
14-15 |
|
|
|
|
|
|
|
15-16 |
|
|
|
|
|
|
|
16-17 |
|
|
|
|
|
|
|
17-18 |
|
|
|
|
|
|
|
18-19 |
|
|
|
|
|
|
|
19-20 |
|
|
|
|
|
|
|
20-21 |
|
|
|
|
|
|
|
21-22 |
|
|
|
|
|
|
|
22-23 |
|
|
|
|
|
|
|
23-24 |
|
|
|
|
|
|
|
Hvor mange timer viser skemaet, at du har tilovers til forberedelse og hjemmearbejde
hver uge?
3 Studielæsning
Underviseren kan komme ud for, at deltagere, som ikke har modtaget undervisning i flere
år, kan have svært ved at komme i gang med en grundig studielæsning. Enten læser de
for sjusket og ikke for at lære, eller også læser de måske for grundigt og lærer
stort set alt udenad - i hvert fald i begyndelsen af semesteret, hvorefter de ikke kan
klare meget mere.
Tekstsiden kan enten overføres til en transparent og gennemgås på holdet med
efterfølgende diskussion om læsning, indlæringsniveau (se fagplanen) og læring. De
studerende kan samtidig få tekstsiderne udleveret i kopi. Underviseren kan evt. også
give de studerende lejlighed til at par notatøvelser - enten ved at han selv gennemgår
et fagligt afsnit og bagefter tager en diskussion om, hvad der er, og hvad der burde være
noteret, eller ved at de studerende i grupper prøver at notere fra en fremlægning de
selv laver.
Skemaet refererer til kapitel 3.
Studielæsning Der er forskel på at læse og at lære. Hvis du skal
lære ved læsning af bøger, artikler m.v., så bør du arbejde på følgende måde:
- Dan dig et indtryk af det afsnit, du har fået for, ved at læse overskrifter og
afsnitsfremhævelser
- Se på illustrationerne og læs underteksterne
- Og læn dig så tilbage og tænk på, hvad kapitlet egentlig drejer sig om
- Skim derefter kapitlet, dvs. læs det som du læser avis: hurtigt og ikke særlig
omhyggeligt, men sådan at du får et rimeligt godt indtryk af, hvad der står. Det tager
ikke lang tid omkring 5-10 minutter.
- Læs så hele kapitlet ord for ord som du ville læse en roman
- "Studielæs" til sidst kapitlet ved at trække nøgleord og nøglesætninger
ud til et notatark. Det bedste vil være, hvis du selv ejer bogen og i den understreger
væsentlige dele.
Så er du færdig med læsning og notat. Det sidste, du bør gøre, er, at du lukker
bogen og fortæller højt til dig selv, puden, katten eller din gamle mor, hvad du har
lært om kapitlets indhold.
Dit indlæringsniveau er efter denne gennemgang på trin 1 (viden) på vej ind i trin 2
(forståelse) af 6 trin (viden, forståelse, anvendelse, analyse, syntese, vurdering). At
studere er hårdt arbejde, men det er dejligt, når man ved!
|
4 Notater
Mange studerende har problemer med at notere. Nogen noterer for meget og andre for lidt
og en del alt for meget uvæsenligt. De studerende glemmer også, at notaterne skal kunne
anvendes selvstændigt ofte flere måneder efter notattidspunktet, derfor skal de være
fyldestgørende.
Hvis underviseren ønsker at støtte de studerende i denne sammenhæng, så kan det ske
ved henholdsvis at udlevere disse tekstsider, og ved at underviseren selv i sin gennemgang
på holdet indretter forelæsning og evt. tavlenotater derefter.
Skemaet refererer til kapitel 3.
Notater
Notater i undervisningen skal helst ske i bogen. Så er alle oplysninger samlet på et
sted.
Det er imidlertid ikke altid muligt at notere i bogen - dels fordi notaterne måske
fylder for meget, og dels fordi de stammer fra en selvstændig forelæsning og derfor skal
noteres i en selvstændig sammenhæng.
Når du derfor skal notere selvstændigt på et løst papir, så gør følgende:
Brug et A-4 ark kvadreret. Opdel papiret i de rigtige felter, som det er vist nedenfor,
og notér grundoplysningerne de rigtige steder:
Notatpapiret
Når feltet med hovedafsnit er placeret i højre side af papiret og ikke i venstre, som
det ofte ses, så er det fordi dine notater skal bruges som en notatsamling, der fylder
mange sider (en lille bog). Skal du derfor lave opslag, så er det vigtigt at kunne bladre
og derved hurtigt finde hovedafsnittene. Af samme grund er sidenummeret placeret i
øverste højre hjørne og datoen øverst midtfor.
Når du noterer, så lav først et grovnotat. Kun de allerdygtigste kan fra en
forelæsning eller et klasseforedrag lave et godt notat, der både er læseligt og
forståeligt - selv mange måneder efter.
I grovnotatet noteres nøgleord og nøglesætninger samt diverse forkortelser, som du
selv kan forstå og huske, når du kommer hjem. Renskriv derefter hjemme grovnotatet til
et let læseligt sammenhængende og forståeligt notat - og helst senest dagen efter
undervisningen. Så glemmes der ikke så meget.
lyt, vurdér og notér
Når du noterer, skal du ikke begynde straks foredragsholderen begynder. Lyt først,
vurdér det fremlagt stof og notér så. Rytmen ser således ud:
Sørg for at notaterne opbevares i god orden og i bogens rækkefølge, så er de
nemmere at slå tilbage til.
Resuméer
Oversigt forstærker fornemmelsen af sammenhæng i stoffet og styrker hukommelsen. Et
resumé er en oversigt over et stykke stof - normalt opstillet punktvis.
På kurserne har du brug for at lave sådanne oversigter i disse situationer:
- efter hvert afsnit
- efter læsning af lange artikler
- for at skabe oversigt over notatsamlingen
- ved studiekredsarbejdet for at skabe oversigt over den læste litteratur
- ved eksamen, hvor hele pensum skal benyttes
Den mest aktive form for studielæsning er at lave et resumé over de læste afsnit som
afslutning på hjemmearbejdet/hjemmelæsningen. Resuméet vil så indeholde de vigtigste
af de understregede nøgleord og nøglesætninger.
Mind map
Hvis du tilhører den gruppe af mennesker, som ikke kan forliges med den foregående
notatmetode, så er der også en anden mulighed. Du kan notere som dine tanker løber -
dvs. bruge den notatform, som kaldes "Mind Map-notatet",
"Sommerfugle-notatet".
Kreativ notatform
Det er en kreativ notatform, som kan benyttes både ved den aktuelle notering under en
forelæsning eller et møde og ved opbygning af et resumé til støtte for hukommelsen
f.eks. ved repetion af et afsnit eller et helt fag.
Når du noterer, så begynd på midten af papiret med et centralt punkt - f.eks. ved
hovedproblemet eller afsnittets overskrift. Tegn så ud derfra hoved-sidelinier med
smågrene og notér på eller ved linierne i form af tegninger, ord, opstillinger m.v.
det, som du i tankerne støder på under de enkelte hovedpunkter.
Til sidst vil du have en side fyldt med det billede, som du har i dig af fagafsnittet
eller problemets omfang. Omstående eksempel på et sådant notat (et resumé) er fra
faget Personaleadministration.
Eksempel på Mind Map notat fra faget personaleadministration |
5 Hukommelse og glemsel
Mange voksne kan have betænkeligheder i forbindelse med studierne. De mener ikke at
kunne huske og lære godt nok. Hvis underviseren ønsker at støtte især denne gruppe af
studerende, så kan det være nyttigt at udlevere denne tekstside og måske sammen med
gruppen eller hele holdet at tale om hukommelse og glemsel.
Skemaet refererer til kapitel 3.
Om glemsel og hukommelse
Det er vigtigt, at kursisten er koncentreret, når der skal læres noget især i
forbindelse med underviserens gennemgang af stoffet. Koncentration kan forstås på flere
måder
her omtales blot den situation, hvor kursisten hører efter underviserens gennemgang.
Koncentrationstiden er normalt omkring en 6-7 minutter ved stærk koncentration og omkring
en 20-30 minutter ved almindelig koncentration. Dvs. at en underviser ikke må forlænge
sin gennemgang herudover uden i det mindste at gentage, eksemplificere og variere meget,
ellers falder kursisten fra. Tiderne er især erfarede tider og vil naturligvis være
mindre, jo mere træt den studerende er enten det er ved aftenundervisning eller
sidst på en anstrengende dag.
Undersøgelser har vist os noget om, hvornår vi glemmer, og hvor meget vi husker over
tid. I princippet ser en kurve over glemsel således ud:
Glemsels- eller hukommelseskurven
Glemslen vil normalt være størst i den første tid efter indlæringen og så aftage
gradvist over tid ofte inden for en 8 dages tid. Det interessante ved
glemselskurver er, at det er i løbet af de første timer og dage, det meste glemmes. Det
betyder i en undervisningspraksis, at man vil styrke kursisternes hukommelse ved at
beskæftige sig med samme stofområde i en periode på mere end nogle dage og tage fat i
stoffet igen inden for et par dage. Hvor meget der glemmes eller huskes afhænger af, hvad
der læres fx hvor meningsfuldt det er, og af hvor godt det skal læres. |
6 Variation og koncentration
God indlæring kræver koncentration og derfor også variation i
indlæringssituationen. Hvis underviseren ønsker at vejlede de studerende om denne
sammenhæng, så kan han uddele denne tekstside og måske supplere med en diskussion på
holdet.
Skemaet refererer til kapitel 3.
Om variation og koncentration
Såfremt underviseren vil videregive råd om hukommelse, glemsel og variation til de
studerende, så kan han fx sige følgende:
- Sørg for at variere indlæringen
- Sørg for pauser. Læs ikke i for lang tid ad gangen. Hjernen bliver også træt.
Almindelig koncentrationstid er ca. 25 minutter
- Del stoffet op, men sørg for at indlære i helheder, i sammenhænge
- Lær med forståelse. Mening og forståelse følges ad. Jo mere mening og forståelse,
jo bedre indlæring
- Sørg for overindlæring. Det er overindlæring, når du arbejder med et stof ud over
det punkt, hvor du første gang kan det så godt, som det skal kunnes
- Læg mærke til plateauerne. En indlæring forløber ujævnt som vist i denne kurve.
Dvs. at du kan komme ud for perioder, hvor du ikke føler, at der sker fremgang, selvom du
arbejder godt med stoffet. Det er kun en overgang. Det er derfor vigtigt, at du ikke lader
dig slå ud på et plateau. Fortsæt, og indlæringen går igen stærkt.
- Læs flere gange om ugen det sparer tid og giver bedre resultat
- Sørg for at være aktiv i undervisningen
- Afsæt god tid til læsning
- Diskutér stoffet med andre.
|
Til kapitel 4: Lærerrolle og lærerfunktion
7 Observationsskema til lærervejledning
Dette skema anvendes ved udvikling af en lærers undervisning og pædagogik. Skemaet
anvendes, når en lærerkollega kommer til stede og skal observere undervisningen. Det kan
fx foregå således:
1. Kollegaen placerer sig et diskret sted i lokalet med skemaet foran sig som en
huskeliste. I løbet af undervisningen observerer han så her ud fra og noterer om
nødvendigt. Efter undervisningen evalueres med udgangspunkt i skemaobservationen, og der
diskuteres eventuelle problemer og mulighed for forbedringer og gives gode råd.
2. Før kollegaen overværer undervisningen diskuteres hvilke focuspunkter, han skal
koncentrere sin observation om. Det er vanskeligt at observere alting, og hvis der skal
ske en målbevidst udvikling af undervisningen og pædagogikken, så må læreren
koncentrere sin opmærksomhed om enkeltområder. Efter undervisningen diskuteres kun de
valgte focuspunkter, og der opstilles muligheder for forandring og forbedring.
Skemaet refererer til kapitel 4.
Observationsområder
Lærerens brug af sig selv:
- Er fagligt "klædt på"
- Er engageret til stede med sin person
- Er aktiv hvor handling kræves
- Bruger sine kommunikationsevner bredt
- Sikrer den løbende dialog med de studerende
Undervisningens organisering og udvikling:
- Sikrer opmærksomhed og koncentration
- Sørger for lektionsblokkens sammenhæng
- Skaber variation
- Sikrer at der kan ske læring og observeres fremgang
- Organiserer med henblik på at udnytte øjeblikket
- Går fra det kendte til det ukendte
- Går fra det konkrete til det abstrakte
- Går fra det enkle til det sammensatte
- Skifter mellem det deduktive og induktive princip
Arbejdsmønstre:
- Vælger gode undervisningsformer i forhold til indlæringsdybder
- Tilpasser undervisningen til de studerendes forudsætninger
- Sikrer undervisningsmålene
- Støtter de studerendes personlige udvikling
- Arbejder rigtigt med lærerrollen i forhold til undervisningsformerne
- Bruger undervisningsformerne rigtigt
- Bruger de tekniske hjælpemidler rigtigt
- Sikrer god opgaveevaluering og feed back
Samspillet med de studerende
- Giver plads for dialogen
- Sikrer motivationen
- Sikrer en meningsfuld sammenhæng
- Giver plads for relevante erfaringer og praksiseksempler
- Samarbejder om tilrettelæggelse af undervisningen
- Stiller faglige og metodiske krav
- Udfolder ledelse i forhold til behovet
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Kryds af i feltet til højre og indtegn til sidst profilen ved at forbinde krydserne
med en gennemgående streg således:
Til kapitel 5: Planlægning af undervisning
8 Lektionsplanlægningsblanket 1 og 2
I afsnit 5 vises anvendelsen af denne blanket. De her viste tomme blanketter kan
kopieres og bruges af underviseren, hvis han mener at have fordel af at anvende et
fortrykt skema i sin undervisningsplanlægning.
Blanketten udfyldes således:
- Mål: I rubrikken anføres lektionsblokkens målbeskrivelse og/eller
oplevelsesbeskrivelse ud fra de målbeskrivelsestermer (fx efter Bloom), som man ønsker
at anvende. Desuden noteres her forud, hvordan man forventer at evaluere målene.
- Materialer: I rubrikken noteres de undervisningsmidler og materialer, som skal anvendes.
Brug forkortelser.
- Min. (minutter): I kolonnen angives den tid, der er tænkt anvendt i de enkelte afsnit.
Tiden kan kun være en cirka-tid, da det altid er vanskeligt at vurdere et forløb helt
præcist, Men det er vigtigt at tænke tidsdisponeringen igennem forud.
- Afsnit: I kolonnen noteres kort med overskrift, hvad de enkelte afsnit drejer sig om.
- Nøglepunkter: Her noteres i stikordsform de oplysninger, som underviseren ønsker og
finder nødvendige for at kunne arbejde det aktuelle afsnit igennem.
- UV-form (undervisningsform): Undervisningsformer og arbejdsmønstre skifter i løbet af
en lektionsblok. Derfor er det nødvendigt at notere i planen, hvordan man ønsker at
arbejde i det pågældende afsnit.
- UV-midler (undervisningsmidler og -materialer): Her noteres med anvendelse af behørige
forkortelser de midler og materialer, man ønsker at anvende i det enkelte emne og afsnit.
Lektionsplanen bør kun være en disposition. Ved alt for detaljerede notater mister man
nemt oversigten.
Skemaet refererer til kapitel 5.
Min. |
Afsnit |
Nøglepunkter |
UV-form |
UV-midler |
|
|
|
|
|
Min. |
Afsnit |
Nøglepunkter |
UV-form |
UV-midler |
|
|
|
|
|
9 Kursustjekliste
Selv om man som underviser er vant til at arbejde i forskellige
undervisningssituationer, så kan det i visse situationer være en hjælp at bruge en
kursustjekliste som dette skema. Rutine kan skabe glemsomhed.
Skemaet refererer til kapitel 5.
Kursus
|
Dato
|
Arrangør
|
Side
|
Opgaver i forbindelse med planlægning af kursus |
|
|
Opgaver i forbindelse med planlægning af kursus |
|
|
Opgaver i forbindelse med planlægning af kursus
|
|
|
Formål og indhold 1. Kursusbeskrivelse
2. Bekendtgørelse
3. Examensregler
4. Fagplan
5. Semesterplan
6. Kursusoversigt
7. Lektionsplan
8. Arbejdsinstruktion
9. Evaluering
10. Implementering
Undervisningsmaterialer
1. Informationspapirer
2. Lærebøger
3. Lærebogsblade
4. Håndbøger
5. Opgaver
6. Cases
7. Instruktioner
8. Lærerens undervisnings- materialer
Audio-visuelle midler
1. Tavle
2. Kridt
3. Tavlesvamp
4. Tavle/linial/passer/vinkel
5. Film
6. Filmapparat
7. Ekstra pærer til filmapparat
8. Flip Over-stativ
9. Lærred til projektor/lysbilled/film
10. Overhead projektor
11. Transparenter til overhead-projektor
12. Ekstra pærer til overhead-projektor
13. Forlængerledning
14. Floneltavle
15. Ekstra karton til floneltavle
16. Lysbilledapparat
17. Ekstra pærer til lysbilledapparat
18. Lysbilleder
19. Båndoptager
20. Bånd til båndoptager
21. Videoanlæg
22. Videobånd
23. Monitor/TV
24. Videoafspiller
25. Fotografiapparat
26. Højttaler/mikrofon |
|
|
Undervisningslokaler 1. Undervisningslokaler
2. Gruppelokaler
3. Inventarplacering
4. Bordopstilling
5. Talerstol
6. Bestyrelsesbord
7. Panelopstilling
8. Udsmykning
9. Tavlebelysning
10. Mørklægning
11. Udsmykning
12. Klima og udluftning
13. Belysningsforhold
14. Askebæger
15. Papirkurve
16. Toiletforhold
17. Tilgrænsende lokaler
Kursusmaterialer
1. Deltagerliste
2. Kongresmærker
3. Navneskilte
4. Bordskilte
5. Deltagermapper
6. Notatpapir
7. Program
8. Blyanter/kuglepenne
9. Spritpenne til flip over
10. Spritpenne til overhead projektor
11. Tape
12. Lim
13. Sakse
14. Linialer
15. Tegnestifter
16. Hulleapparat
17. Hæftemaskine
18. Ekstra hæfteklammer
19. Clips
20. Hovedpinepiller
21. Førstehjælpskasse
22. Skrivemaskiner
23. Skrivemaskinepapir
24. Kopimaskine
25. EDB-PCere
25. Printer
27. Mobiltlf.
|
|
|
Arrangement/kursusstedet 1. Valg af kursussted
2. Pris
3. Bekræftelse/kontrakt
4. Overnatninger
5. Værelser
6. Lokaler
7. Servering/måltider
8. Transport
9. Antal kursusdeltager
10. Afmeldingsforhold
11. Speciel forplejning
12. Ankomst/afrejse
13. Program til kursussted
14. Deltagerliste til kursussted
15. Kontaktpersoner
16. Anden service
Deltagerne
1. Deltagerliste
2. Afbudsliste
3. Program
4. Forberedelsesmaterialer
5. Praktiske oplysninger
6. Bekræftelse
7. Lærere/undervisere
8. Gæster
9. Diverse arrangementer
Diverse
___________
___________
___________
___________
___________
___________
___________
___________
___________
____________
____________
____________
____________
____________
|
|
|
Til kapitel 8: Opgaver
10 Opgavebedømmelsesskema
Ved bedømmelse af åbne opgaver er det ofte en hjælp at have et struktureret
bedømmelsesskema som grundlag. Det kan anvendes af underviseren selv i rettearbejdet,
eller det kan udleveres sammen med den rettede opgaveløsning til den studerende. Det kan
også danne grundlag for, at de studerende selv øver sig sammen med underviseren på at
vurdere og bedømme enkeltopgaver.
Skemaet refererer til kapitel 8.
Opgave nr._____________
BEDØMMELSE
Bedømmelsesskala
(afkryds): |
Mindre god |
God |
Udmærket |
|
|
Fortolkning af symptomer
|
|----------------------------|---------------------------|
|
|
Problemformulering
|
|----------------------------|---------------------------|
|
|
Løsningsforslag
|
|----------------------------|---------------------------|
|
|
Begrundelse
|
|----------------------------|---------------------------|
|
|
Implementeringsvanskeligheder
|
|----------------------------|---------------------------|
|
|
Systematisk
|
|----------------------------|---------------------------|
|
|
Begrebsanvendelse
|
|----------------------------|---------------------------|
|
|
Helhedsvurdering
|
|----------------------------|---------------------------|
|
|
Bemærkninger
|
|----------------------------|---------------------------|
|
|
|
11 Tjekliste til skriftlige eksamensopgaver
Dette skema kan anvendes i forbindelse med underviserens egne forsøg på at konstruere
skriftlige opgaver til brug i undervisningen eller til brug for udarbejdelse af en
decentral eksamensopgave. Det anvendes af eksamenskommissionsmedlemmerne til at tjekke den
færdige eksamensopgave. Det kan også anvendes i undervisningen, hvor læreren og de
studerende sammen kan gå en eksamensopgave igennem med skemaet som grundlag, for at alle
kan forstå, efter hvilke principper en sådan opgave er konstrueret. Skemaet er
vejledende.
Skemaet refererer til kapitel 8.
Fag: Eksamenstermin:1. Sammenhæng mellem vejledende fagplan
og eksamensopgave
Ligger alle dele af eksamensopgaven inden for fagplanen?
Er opgaven alsidigt dækkende i forhold til fagplanen og emnernes vægtning i
fagplanen?
Kan de adskilte opgaver løses uafhængigt af hinanden?
Behandler opgaven i rimeligt omfang praksisnære, aktuelle problemstillinger?
Har delopgaverne forskellige sværhedsgrader, så eksamenspræstationerne kan
differentieres (karakterspredning)?
Er taxonomien i opgaveformuleringen mindre end eller lig med taxonomien i fagplanen?
Har man undgået reproducerende spørgsmål, idet alle skriftlige hjælpemidler er
tilladte?
2. Spørgsmål
Er spørgsmålene formuleret, så de afspejler den ønskede taxonomi?
Er der tekstmæssigt grundlag for at besvare de stillede spørgsmål?
Benyttes korte og præcise HV-spørgsmål?
Er spørgsmålene åbne, så de ikke kan besvares med ja/nej?
Har man undgået ledende spørgsmål?
Har man undgået dobbeltspørgsmål?
Afdækker spørgsmålene tilsammen helhed og overblik, dybde og nuancering, således at
opgaven kan differentiere karakterfordelingen?
Er spørgsmålene formuleret på et taxonomisk niveau, så de afspejler de enkelte
delopgavers vægtning i den samlede eksamensopgave?
3 . Form og sprogkrav
Er der vægtfordeling på eksamensopgaven?
Er tegnsætning og stavning kontrolleret og rettet?
Er der sket en tilstrækkelig camouflering af navne og taloplysninger?
Har man undgået fremmedord, som ikke er direkte fagudtryk?
Er der kildeangivelse ved anvendelse af tekst og billeder?
Er der korrekt dato på eksamensopgaven?
Foreligger der en kontrolløsning?
4 . Godkendelse
Opgaven er godkendt og klar til trykning
Opgaven skal tilrettes og vil være eksamenssekretariatet i hænde senest den
Eksamenskommissionens underskrifter:
Dato: _________ Underskrift:_____________________
Dato: _________ Underskrift:_____________________
Dato: _________ Underskrift:_____________________
Dato: _________ Underskrift:_____________________
|
Til kapitel 9: Projektarbejde
12 Projektskema 1: Aftale om emne og problem
Når der på holdet i begyndelsen af et semester aftales projektemner, så kan det
være en hjælp, at man sammen noterer mere præcist, hvad aftalen går ud på, og hvem
gruppen består af. Aftalen er i princippet endelig, men da problemstillingen ofte først
mere præcist åbenbarer sig undervejs i projektarbejdet, så vil
problemformuleringsafsnittet skulle ændres i takt hermed. Det kan ske ved at vedhæfte
bilag til det underskrevne skema. Det er en god sikkerhed. Projektskema nr. 1 kan anvendes
til en sådan aftale.
Skemaet refererer til kapitel 9.
Projekskema1: Aftale om emne og problem
|
Projektarbejde i faget:
|
Begrundelse for valg af opgave/tema/projektområde:
(skriv med dine egne ord, hvorfor Du/I vælger at interessere Dig/Jer for dette
problemkompleks. Begrundelsen må gerne tage udgangspunkt i en personlig interesse, skal
være faglig begrundet samt have en nødvendig praksisrelevans)
(fortsæt evt. på blankettens bagside) |
Problemformulering (må gerne formuleres som et eller flere
spørgsmål/arbejdshypoteser)
(fortsæt evt på blankettens bagside) |
Opgaveløsere: (notér alle navne og adresser samt tlf./fax/e-mail nr.
på gruppens koordinator):
|
Godkendelse - underskrift fra gruppens medlemmer |
Underskrift fra underviseren |
Sted og dato:____________________________ |
Dato for projektets aflevering:____________________ |
|
13 Projektskema 2: Planlægning
Når grupperne i begyndelsen af semesteret er begyndt at planlægge projektarbejdet,
så kan det være en hjælp i arbejdsdelingen og tidsplanlægningen at anvende dette
skema. Med hensyn til tidsplanlægningen, så kan underviseren tage det op med hele holdet
og måske - bl.a. af hensyn til vejledningen - foreslå bestemte uger til de enkelte
faser. Samtidig kan underviseren bruge skemaet til at gennemgå både faseopdelingen og
arbejdsdelingens indhold. Det vil være et godt råd, at lade grupperne udfylde skemaet,
da det altid er et problem at fastholde både tid og arbejdsdeling indbyrdes i grupper,
hvor medlemmerne ikke arbejder sammen hver dag. Det vil også gøre vejledningsarbejdet
nemmere, da underviseren så kan følge med i og tage udgangspunkt i skemaet.
Skemaet refererer til kapitel 9.
Projektskema 2: Planlægning
|
|
Projekttitel/arbejdstitel
|
Projektets afleveringsdato - tid - sted
|
Projektgruppens medlemmer og koordinator
|
Projektfaserne - tidsplanlægning Uge nr.___ til uge nr.___ Fase 1 -
Forberedelsesfasen. Resultat: Formel introduktion og opdeling i projektgrupper.
Uge nr.___ til uge nr.___ Fase 2 - Problemformuleringsfasen. Resultat: Udfyldt og
underskrevet projektformuleringsskema 1, afgrænsningsdiskussion og metodevalg afsluttet.
Uge nr.___ til uge nr.___ Fase 3 - Løsningsprocessen. Resultat: Informationen er
indsamlet og behandlet, løsningsmuligheder er valgt, konklusion er skrevet.
Uge nr.___ til uge nr.___ Fase 4 - Rapportens udformning. Resultat: Rapport
færdiggjort korrekt og kopieret i et antal eksemplarer svarende til antal deltagere på
holdet + 2 til underviseren og evt. ekstra eksempl. til interessenter. Evt. udskrift på
diskette som afleveres til læreren sammen med kopi af rapport. Aflevering på
bånd/video eller anden form aftales særskilt. Alle holdets deltagere har fået en kopi
af rapporten.
Uge nr.___ til uge nr.___ Fase 5 - Behandling af projektrapporten. Resultat:
Projektgruppen har fremlagt projektet til diskussion på holdet. Opponentgruppen har
mundtligt og evt. skriftligt afgivet sin opponering. Projektet er diskuteret af alle på
holdet.
Uge nr.___ til uge nr.___ Fase 6 - Evaluering af projektarbejdet. Resultat: Alle har
fået tilbagemelding på egen og andres projektrapporter på en sådan måde, at de kan
vurdere deres egen indsats i forhold til fagets mål. Projektskema 3: Evalueringsskema kan
evt. benyttes. |
Vejledningsaftaler - sted, dato og tid
|
Arbejdsdeling - følgende arbejdsopgaver varetages normalt ved
projektarbejde: Projektgruppens arbejde fx:
Problemformulering, opstilling af arbejdsplan, kalenderarbejde, indsamling af information,
behandling af indsamlet information, analyse og vurdering af løsningsforslag og
konklusion, deltagelse i vejledning, procesanalyser omkring gruppens arbejde og
samarbejde, evaluering af det opnåede resultat, forberedelse til fremlægning, diskussion
med opponeneter, hold, lærer, evaluering af det gennemførte projektforløb og konklusion
til anvendelse ved forbedring af fremtidige forløb.
Opgaver som enten kan foregå i gruppen eller individuelt - delegeret fx:
Lave aftaler, kalenderarbejde, kontaktarbejde, skaffe ressourcer, finde frem til
informationskilder, informationsindsamling, analyse og bearbejdning af information,
delarbej-der på løsninger og grovmanus.
Opgavetyper som evt. kan uddelegeres:
Aftaler, ledelse og koordinering, renskrift, redigering, illustrationer, korrektur,
layout, produktion fx ved bånd/videooptagelser, praktiske afslutningsopgaver som fx
samling, kopiering, aflevering, fordeling, forsendelse.
Hvem tager sig nu af hvad, hvornår og hvordan?
Lav en arbejdsfordelingsplan. |
14 Vejledende projektbedømmelsesskema
Dette skema kan anvendes som grundlag for bedømmelse af projekter.
Skemaet refererer til kapitel 9.
Merkonom - og teknomomuddannelserne
Evalueringsskema
|
Projekt: |
Kvalitetsniveau (sæt x) |
Lavt |
Middel |
Højt |
1 |
2 |
3 |
4 |
Skriftlig rapport |
|
|
|
|
Problemformulering |
|
|
|
|
Systematik |
|
|
|
|
Konklusion |
|
|
|
|
Behandling (bredde/dybde) |
|
|
|
|
Dokumentation |
|
|
|
|
Selvstændighed |
|
|
|
|
Argumentation |
|
|
|
|
Sprog og layout |
|
|
|
|
Helhedsvurdering |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Forelæggelse |
|
|
|
|
Fremlæggelse |
|
|
|
|
Forsvar |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Opponentindlæg |
|
|
|
|
Generel kritik |
|
|
|
|
Detailkritik |
|
|
|
|
Fremlæggelse |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Mødeleder |
|
|
|
|
Ledelse af mødet |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Deltagere |
|
|
|
|
Aktivitet |
|
|
|
|
|
Mødeforløb |
|
|
Andre bemærkninger |
|
|
|
|
15 Gruppeskema nr. 1: Observation af fremmende arbejdsorienteret
adfærd
Ved projektvejledning kan det være vigtigt at vejlede gruppen om samarbejdet. Der er
ikke megen tid til vejledning i de sociale processer. Derfor kan underviseren og
gruppemedlemmerne have god nytte af dette skema. Det kan bruges som huskeliste i en
diskussioner indbyrdes i gruppen. Det kan også anvende sammen med underviseren. Det
enkelte gruppemedlem kan udfylde skemaet efter et eller flere arbejds- og
koordineringsmøder, og som sådan vil skemaet udgøre en lille undersøgelse, der senere
kan anvendes i gruppens selvevaluering og virke som et grundlag for styrkelse af
samarbejdet.
Skemaet refererer til kapitel 9.
Skema 1:
Observationsskema - Fremmende arbejdsorienteret adfærd
1. Hvilken adfærd er fortrinsvis rettet mod at få fuldført gruppens arbejde så
hurtigt som muligt?
(eksempler: presser gruppen til at arbejde hurtigt, går i spidsen arbejdsmæssigt,
overhører medlemmer der ikke kan følge med, organiserer gruppens arbejde, opsummerer,
drager konklusioner etc.)
Hvem gør det? |
Hvad gør vedkommende? |
2. Hvad var virkningen af den arbejdsorienterede adfærd, som du observerede, på
gruppen dens arbejde og dens enkeltpersoner?
|
16 Gruppeskema nr. 2: Observation af ledelsesfunktionen i gruppen
Ligesom ved gruppeskema nr. 1 kan dette skema benyttes både i vejledningen og i
gruppens eget arbejde med at udvikle samarbejdet og effektiviteten. Det kan anvendes på
samme måde som gruppeskema 1.
Skemaet refererer til kapitel 9.
Hver gang en af de handlinger, som er nævnt nedenfor, forekommer, så
sæt en streg for den person, som foretager handlingen. Senere sammenfattes, hvem der
navnlig tog sig af ledelsesfunktionerne: initiativ, regulering, information,
understøtning og vurdering. Lad altså disse rubrikker stå tomme i første omgang. |
|
|
Navn eller nummer |
Initiativ
Sætter gruppen i gang |
|
|
|
|
|
|
Foreslår noget,
når gruppen går i stå |
|
|
|
|
|
|
Kommer med
nye ideer |
|
|
|
|
|
|
Regulering
Gruppen holdes til emnet |
|
|
|
|
|
|
Gruppen holdet et
passende tempo |
|
|
|
|
|
|
Resumé af
gruppens arbejde |
|
|
|
|
|
|
Diskussionen
føres videre |
|
|
|
|
|
|
Information
Oplysning, der er nyttig for arbejdet |
|
|
|
|
|
|
Meninger
tilkendegives |
|
|
|
|
|
|
Understøtning
Forslag og ideer støttes |
|
|
|
|
|
|
Udtryk
for gruppefølelse |
|
|
|
|
|
|
Mægling i tilfælde
af strid |
|
|
|
|
|
|
Forsøg på forening
af forskellige synspunkter |
|
|
|
|
|
|
Vurdering
Skelnen mellem teori og praksis |
|
|
|
|
|
|
Undersøger, om der
er enighed |
|
|
|
|
|
|
Undersøger, om forslag
er praktisk mulige |
|
|
|
|
|
|
Undersøger, hvorledes
gruppen arbejder |
|
|
|
|
|
|
|
17 Gruppeskema nr. 3: Observation af fremmende gruppeorienteret
adfærd
Dette skema benyttes som skema 1 i vejledningen og i gruppens eget arbejde med at
udvikle effektiviteten i samarbejdet.
Skemaet refererer til kapitel 9.
Skema 31:
Observationsskema - Fremmende arbejdsorienteret adfærd
1. Hvilken adfærd synes at have til formål at hjælpe gruppemedlemmerne til at
fungere mere effektivt sammen indbyrdes?
(eksempler: holder deltagerne engagerede, udjævner uenighed, understøtter gode
idéer, udløser spænding, fremmer samarbejdet etc.)
Hvem gør det? |
Hvad gør vedkommende? |
2. Hvad var virkningen af den gruppeorienterede adfærd, som du observerede, på
gruppen dens arbejde og dens enkeltpersoner?
|
18 Gruppeskema nr. 4: Observation af hæmmende gruppeorienteret
adfærd
Skemaet benyttes om skema 1 i vejledningen og i gruppens eget arbejde med at udvikle
effektiviteten i samarbejdet.
Skemaet refererer til kapitel 9.
Skema 31:
Observationsskema - Hæmmede arbejdsorienteret adfærd
1. Hvilken adfærd synes at være mere rettet mod opfyldelse af de enkelte medlemmers
egne behov, end mod at hjælpe gruppen til at nå dens mål?
(eksempler: dominerer diskussion, afbryder andre, går i ring, lytter ikke, er meget
aggressiv, hænger sig i detaljer, overhører andres synspunkter, undgår at tage
medansvar etc.)
Hvem gør det? |
Hvad gør vedkommende? |
2. Hvad var virkningen af den selvorienterede adfærd, som du observerede, på gruppen
dens arbejde og dens enkeltpersoner?
|
19 Gruppeskema nr. 5: Observation af hvordan afgørelser træffes i
gruppen
Det er vigtigt for en gruppes samarbejde åbent at diskutere, hvordan afgørelserne i
gruppen træffes. Dette skema kan hjælpe med hertil. Det anvendes som skema 1.
Skemaet refererer til kapitel 9.
Skema 5:
Hvordan træffes afgørelser?
Hver gang gruppen træffer en afgørelse, læg da mærke til hvor mange, der er med til
at træffe afgørelsen notér det i nedenstående skema:
(eksempler på afgørelser: hvem der skal gøre hvad, hvad man skal diskutere, om man
skal skifte emne, om man skal afbryde "emnet" for at se på, hvordan gruppen
arbejder etc.)
Antal af medlemmer der deltager i afgørelsen |
Et medlem |
To medlemmer |
Mindretal |
Flertal |
Enstemmigt
(Alle) |
Enighed
(Alle) |
Afgørelsen vedrørte: (skriv blot et par stikord) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|