[ Billede: Undervisningsministeriets logo ]

Indhold

Forord

Værktøjsskemaer

Til kapitel 3: De studerende

1 Studieteknisk spørgeskema
2 Tidsplanlægningsskema for den studerende
3 Studielæsning
4 Notater
5 Hukommelse og glemsel
6 Variation og koncentration

Til kapitel 4: Lærerrolle og lærerfunktion

7 Observationsskema til lærervejledning

Til kapitel 5: Planlægning af undervisning

8 Lektionsplanlægningsblanket
9 Kursustjekliste

Til kapitel 8: opgaver

10 Opgavebedømmelsesskema
11 Tjekliste til skriftlige eksamensopgaver

Til kapitel 9: Projektarbejde

12 Projektskema 1: Aftale om emne og problem
13 Projektskema 2: Planlægning af projektet
14 Vejledende projektbedømmelsesskema
15 Gruppeskema nr. 1: Observation af fremmende arbejdsorienteret adfærd
16 Gruppeskema nr. 2: Observation af ledelsesfunktionen i gruppen
17 Gruppeskema nr. 3: Observation af fremmende gruppeorienteret adfærd
18 Gruppeskema nr. 4: Observation af hæmmende gruppeorienteret adfærd
19 Gruppeskema nr. 5: Observation af hvordan afgørelser træffes i gruppen

 

Forord

Dette værktøjshæfte til Håndbog for undervisere ved merkonom- og teknonomuddannelserne indeholder en række forskellige hjælpematerialer, som lærerne kan anvende i deres undervisning.

Et er at tale om at skabe en god undervisnings- og læringssituation, noget andet at gøre det i praksis.

Værktøjshæftet er netop tænkt som en hjælp til at styrke den pædagogiske praksis, bl.a. ved at de viste skemaer og tekster kan kopieres direkte fra hæftet i A4-størrelse.

Der er principelt to typer af værktøjer - en gruppe som især er beregnet til de studerende, og en gruppe som især er beregnet til underviserens egen anvendelse ved forberedelse, vejledning, evaluering og pædagogisk udvikling.

Med henblik på at ajourføre og forbedre værktøjshæftet vil forfatterne gerne delagtiggøres i erfaringerne med anvendelsen og modtager med tak nye forslag.

Det er ministeriets forventning, at denne brugerhåndbog kan styrke de enkelte underviseres bevidsthed om voksenpædagogisk metode.

København, juni 1999

Niels Jørgen Nordbøge

Undervisningsinspektør

Undervisningsministeriet

 

 

Til kapitel 3: De studerende

1 Studieteknisk spørgeskema

Dette spørgeskema kan anvendes af de studerende på underviserens foranledning, hvis man ønsker at diskutere en professionalisering af studiearbejdet. Skemaet kan kopieres og udleveres til de studerende til selvudfyldning. Resultatet kan så enten diskuteres imellem de studerende i eller uden for undervisningen, eller også kan læreren tage diskussionen op med de studerende på holdet og gennemgå de enkelte punkter sammen med dem. Det anbefales, at hele spørgeskemaet først anvendes 3-4 uger inde i studiet.

Hvis underviseren ikke ønsker at udlevere skemaet eller at bruge megen tid på sagen, så kan der søges inspiration fra enkeltpunkter i spørgeskemaet til brug ved tilrettelæggelse af undervisningen gennem semesteret.

Skemaet kan af skolen anvendes i forbindelse med et studieteknisk kursus for de studerende. Skemaet refererer til kapitel 3.

 

Uddannelsen og skolen JA NEJ
1. Har du overvejet, hvorfor du melder dig til denne uddannelse?    
2. Ved du, hvad der især karakteriserer merkonom- og teknonomuddannelsernes formål og struktur?    
3. Ved du hvilke uddannelseslinier, du har meldt dig til (altså ikke kun faget)?    
4. Kender du uddannelsens tre fællesfag?    
5. Kan du nævne din linies specialefag?    
6. Har du overvejet hvilket valgfag/suppleringsfag, du kunne ønske dig?    
7. Kan du nævne eksempler på personlige kvalifikationer, som man ønsker at støtte udviklingen af på uddannelserne?    
8. Ved du, hvordan man i undervisningen søger at styrke det anvendelsesorienterede element i uddannelserne?    
9. Har du læst uddannelsens bekendtgørelse?    
10. Har du, og kender du dit fags fagplan?    
11. Har du sat dig ind i fagplanens indlæringsdybder?    
12. Ved du, at skolen har en voksenvejleder, som du kan anvende?    
13. Ved du, om skolen stiller arbejdslokaler og teknisk udstyr fx pc til rådighed som supplement til undervisningen?    
14. Kan du anvende skolens tekniske udstyr (fx PC, kopimaskine)?    
15. Kender du skolens formelle regler (fx adgang, åbningstider, rygeregler, mobiltelefonregler, fraværsregler)?    
16. Har du adresse og tlf. på skolens administration og leder af uddannelsen?    
Studiemiljøet i hjemmet    
17. Har du en fast arbejdsplads til studiearbejdet?    
18. Er belysning og siddestilling i orden på din hjemlige arbejdsplads?    
19. Bliver du ofte forstyrret i dit studiearbejde?    
20. Er der megen uregelmæssig støj omkring dig, når du arbejder med studierne?    
21. Er du udhvilet og frisk, når du studerer hjemme?    
22. Har din familie accepteret, at du bruger fritiden til studierne?    
23. Har du skabt positiv interesse for dine studier hos familie og venner?    
24. Har du én eller flere læsekammerater?    
25. Ved du, hvor lang tid der er beregnet til hjemmestudier pr. fag og pr. lektion?    
Studiemiljøet på kurset    
26. Har du noteret underviserens og studiekammeraternes navne, adresser, telefonnr., evt. faxnummer, evt. e-mail adresse?    
27. Kan du huske navnene på dine studiekammerater?    
28. Kan du huske lærerens(rnes) navn(e)?    
29. Har du fundet en plads i undervisningslokalet, hvorfra du kan se og høre godt?    
30. Er du udhvilet og frisk, når du er til undervisning?    
31. Tør du frit og uden frygt for at virke dum diskutere og stille spørgsmål i undervisningssituationen?    
32. Kan de andre på holdet høre og forstå, hvad du siger, når du stiller spørgsmål og diskuterer?    
33. Har du overvejet, hvordan du kan hjælpe med til at udvikle et godt klima på holdet?    
34. Har du overvejet, hvordan du kan hjælpe med til at udvikle et godt klima i en gruppe (projektgruppe)?    
35. Har du overvejet, hvordan man i en arbejdsgruppe (projektgruppen?) kan fremme den arbejdsorienterede adfærd?    
36. Ved du, hvordan man selv kan medvirke til at løse konflikter i en arbejdsgruppe (projektgruppe)?    
37. Har du sammen med dine medstuderende diskuteret hensigtsmæssige undervisningsformer og arbejdsmønstre med underviseren?    
Læring og grundundervisning    
38. Er du motiveret for studiet?    
39. Er ansvaret for at du lærer noget på kurset mest dit?    
40. Forekommer undervisning og stof meningsfuldt for dig?    
41. Deltager du aktivt i diskussionerne på holdet i undervisningen?    
42. Prøver du aktivt at forbinde teorien med din praksis og dagligdag?    
43. Er det lærerens pligt at organisere undervisningen, således at de studerende kan få lært alt – og derfor måske kun gennemgår de vigtigste emner på klassen?    
44. Ved du, hvordan du som studerende skal arbejde ved klasseundervisning?    
45. Ved du, hvordan du som studerende skal arbejde ved case-undervisning?    
46. Er der case-undervisningens formål at lære den dig problemløsning mere end at lære dig teori ?    
47. Ved du, hvad du som studerende kan lære ved projektarbejdsformen?    
48. Kender du forskel på formålet med en emnediskussion og en meningsdiskussion?    
49. Ved du, hvor hurtigt man normalt glemmer indlært stof?    
50. Ved du hvordan du kan mindske din glemsel og styrke din hukommelse?    
51. Gør du altid dit sturdiearbejde færdigt – dvs. afslutter din lektielæsning og dine opgaver med at tjekke om de krav der ligger til arbejdet er opfyldt?    
52. Prøver du aktivt at forbinde teorien med tidligere gennemgået stof og måske med andre fag, som du er undervist i?    
53. Ved du, hvordan du skal overvinde plateauerne i dit læringsforløb?    
54. Forsøger du aktivt at hente eksempler fra din praksis ind i faget – fx ved at lave små case-beskrivelser?    
55. Prøver du kritisk at vurdere, hvordan du arbejder med studierne og om nødvendigt ændrer på forkerte vaner og arbejdsmetoder?    
Planlægning    
56. Har du et skema over semesterets undervisningstider og eksamenstidspunkt?    
57. Har du en fagplan, og har du gennemgået den på holdet?    
58. Kender du fagets eksamensform?    
59. Har du sammen med læreren og holdet tilrettelagt en forløbsplan – dvs. et overblik over dele eller hele semesterets undervisningsindhold og pædagogiske tilrettelægning?    
60. Har du deltaget i diskussioner om evaluering og revision af forløbsplanen?    
61. Har du planlagt, hvornår på ugen du vil arbejde med studierne ud over i undervisningstiden?    
Repetition    
62. Kender du betydningen af overindlæring?    
63. Repeterer du periodevis i løbet af kurset?    
64. Udarbejder du selv gode resuméer over stoffet?    
65. Repeterer du samme stof på flere forskellige måder (fx ny læsning, diskussioner, samtaler, opgaver)?    
66. Repeterer du ved at gå gamle opgaver igennem?    
67. Repeterer du jævnligt og mundtligt sammen med en læsekammerat?    
Læsning    
68. Læser du næsten altid med samme hastighed uanset hvilket stof, du beskæftiger dig med?    
69. Læser du hvert ord i et afsnit eller en artikel, når du kun vil kende hovedindholdet?    
70. Skaber du dig overblik over et afsnit, før du læser det grundigt?    
71. Læser du midt i teksten, hvis der er brug for det?    
72. Læser du det mest interessante stof først?    
73. Ser du illustrationer, grafer og tabeller igennem, før du læser ind i stoffet?    
74. Læser du konklusionen først, for at få et overblik over tekstens indhold og niveau?    
75. Prøver du at finde en mening med stoffet samtidig med gennemlæsningen?    
76. Systematiserer du teksten med indstregning (overstregning med spritpen) og inddelinger?    
77. Noterer du stikord og supplerende tekstbemærkninger på bogsiderne?    
78. Springer du fodnoter og henvisninger over, når du studielæser?    
79. Læser du ofte mere end en time ad gangen uden at holde pause?    
80. Stiller du ofte dig selv spørgsmål i teksten?    
Notat teknik    
81. Noterer du ofte i løbet af en undervisningslektion?    
82. Noterer du overskueligt og læseligt?    
83. Bruger du det for dig bedste notatsystem?    
84. Renskriver du svært læselige notater senest dagen efter undervisningen?    
85. Ordner du dine notater, så de er lette at finde igen og forstå – også efter 3 måneder?    
Opgaver og projekter    
86. Kender du forskel på løsningskravene til en reproducerende og en producerende opgave?    
87. Sørger du for at lave mange opgaver?    
88. Spørger du underviseren, din læsekammerat og medstuderende, hvis du er i tvivl om en opgaves løsning?    
89. Ser du, og får du diskuteret din læsekammerats/medstuderendes opgaveløsninger?    
90. Gennemgår du gamle opgaver for at lære af evt. fejl?    
91. Ved skriftlige problemløsningsopgaver arbejder du da ud fra denne systematik: analyse, problemformulering, løsning og konsekvensvurdering?    
92. Ved casearbejdet overvejer du da, hvilke krav casetypen stiller til løsning?    
93. Ved casediskussioner bruger du da en god problemløsningssystematik?    
94. Ved casearbejdet forbereder du dig da grundigt til diskussionen?    
95. Er begrundelserne det vigtigste ved caseløsninger?    
96. Ved du, hvorfor man på merkonom- og teknonomuddannelserne arbejder med projekter?    
97. Ved du, hvad der karakteriserer et problemorienteret projekt?    
98. Har du overvejet fordelene ved at deltage i et gruppeprojekt?    
99. Kender du kravene til en god projektopgaveløsning?    
100. Ved du, hvordan man kan fordele opgaverne fornuftigt i en projektgruppe?    
101. Kender du den normale faseopdeling i et undervisningsprojekt?    
102. Ved du, hvordan man evaluerer en projektrapport på merkonom- og teknonomuddannelserne?    
103. Ved du, hvordan man opstiller en god projektrapport?    
104. Kender du reglerne for vejledning fra læreren under projektarbejdet på merkonom- og teknonomuddannelserne?    
Eksamen    
105. Ved du, hvordan man bedst forbereder sig til mundtlig eksamen med oplæg?    
106. Kender du 7-fase modellen til systematisering af den mundtlige eksamination?    
107. Ved du, hvordan du bedst tilrettelægger og gennemfører den mundtlige eksamination med udgangspunkt i projektet?    
108. Ved du, hvordan du bedst tilrettelægger og gennemfører den skriftlige eksamen?    
109. Har du set eksempler på skriftlige eksamensopgaver fra merkonom- eller teknonomeksamen?    
110. Har du set eksempler på oplæg til brug ved mundtlig eksamen?    
111. Har du set eksempler på gode projektrapporter?    
De gode svar er nej ved spørgsmålene nr. 19 - 20 - 68 - 69 og 79. Ved alle andre spørgsmål er de gode svar ja.

2 Tidsplanlægningsskema for den studerende

Dette skema kan anvendes af underviseren og de studerende i forbindelse med en diskussion om planlægning af hjemmestudierne eller selvstudiet. Selv om det er voksne erfarne mennesker, som deltager i uddannelsen, så har de ind imellem behov for at se deres eget tidsforbrug over en uge en smule ovenfra og udefra. Samtidig kan oversigt måske vendes til større indsigt og medføre en god planlægning af studietiden.

Skemaet kan anvendes af underviseren således:

1. Diskussion om tid opstår på holdet (ca. 130 timer skal anvendes pr. fag derhjemme) eller med den enkelte i forbindelse med fjernstudiet. Underviseren tilbyder at udlevere tidsplanlægningsskemaet som grundlag for en diskussion. Skemaet udleveres og udfyldes af de studerende. Disse kan så diskutere resultatet kort med de medstuderende. Resultatet kan tages op i plenum, men så kun i en kort generel præget diskussion. Skemaet kan også tages med hjem til eftertanke og evt. diskussion med familien.

2. Underviseren kan udlevere skemaet og bede de studerende tage det med hjem, og alene eller i fællesskab med familie eller venner prøve at finde en god placering på ugen af tid til hjemmearbejdet.

Skemaet refererer til kapitel 3.

 

Sæt minus i de tidsrum, hvor du er optaget (f.eks. af skole, søvn, måltider, en hobby osv.)

  Mandag Tirsdag Onsdag Torsdag Fredag Lørdag Søndag
0-1              
1-2              
2-3              
3-4              
4-5              
5-6              
6-7              
7-8              
8-9              
9-10              
10-11              
11-12              
12-13              
13-14              
14-15              
15-16              
16-17              
17-18              
18-19              
19-20              
20-21              
21-22              
22-23              
23-24              

Hvor mange timer viser skemaet, at du har tilovers til forberedelse og hjemmearbejde hver uge?

Timer

Navn:

 

3 Studielæsning

Underviseren kan komme ud for, at deltagere, som ikke har modtaget undervisning i flere år, kan have svært ved at komme i gang med en grundig studielæsning. Enten læser de for sjusket og ikke for at lære, eller også læser de måske for grundigt og lærer stort set alt udenad - i hvert fald i begyndelsen af semesteret, hvorefter de ikke kan klare meget mere.

Tekstsiden kan enten overføres til en transparent og gennemgås på holdet med efterfølgende diskussion om læsning, indlæringsniveau (se fagplanen) og læring. De studerende kan samtidig få tekstsiderne udleveret i kopi. Underviseren kan evt. også give de studerende lejlighed til at par notatøvelser - enten ved at han selv gennemgår et fagligt afsnit og bagefter tager en diskussion om, hvad der er, og hvad der burde være noteret, eller ved at de studerende i grupper prøver at notere fra en fremlægning de selv laver.

Skemaet refererer til kapitel 3.

Studielæsning

Der er forskel på at læse og at lære. Hvis du skal lære ved læsning af bøger, artikler m.v., så bør du arbejde på følgende måde:

  1. Dan dig et indtryk af det afsnit, du har fået for, ved at læse overskrifter og afsnitsfremhævelser
  2. Se på illustrationerne og læs underteksterne
  3. Og læn dig så tilbage og tænk på, hvad kapitlet egentlig drejer sig om
  4. Skim derefter kapitlet, dvs. læs det som du læser avis: hurtigt og ikke særlig omhyggeligt, men sådan at du får et rimeligt godt indtryk af, hvad der står. Det tager ikke lang tid – omkring 5-10 minutter.
  5. Læs så hele kapitlet ord for ord – som du ville læse en roman
  6. "Studielæs" til sidst kapitlet ved at trække nøgleord og nøglesætninger ud til et notatark. Det bedste vil være, hvis du selv ejer bogen og i den understreger væsentlige dele.

Så er du færdig med læsning og notat. Det sidste, du bør gøre, er, at du lukker bogen og fortæller højt til dig selv, puden, katten eller din gamle mor, hvad du har lært om kapitlets indhold.

Dit indlæringsniveau er efter denne gennemgang på trin 1 (viden) på vej ind i trin 2 (forståelse) af 6 trin (viden, forståelse, anvendelse, analyse, syntese, vurdering). At studere er hårdt arbejde, men det er dejligt, når man ved!

 

 

4 Notater

Mange studerende har problemer med at notere. Nogen noterer for meget og andre for lidt og en del alt for meget uvæsenligt. De studerende glemmer også, at notaterne skal kunne anvendes selvstændigt ofte flere måneder efter notattidspunktet, derfor skal de være fyldestgørende.

Hvis underviseren ønsker at støtte de studerende i denne sammenhæng, så kan det ske ved henholdsvis at udlevere disse tekstsider, og ved at underviseren selv i sin gennemgang på holdet indretter forelæsning og evt. tavlenotater derefter.

Skemaet refererer til kapitel 3.

Notater

Notater i undervisningen skal helst ske i bogen. Så er alle oplysninger samlet på et sted.

Det er imidlertid ikke altid muligt at notere i bogen - dels fordi notaterne måske fylder for meget, og dels fordi de stammer fra en selvstændig forelæsning og derfor skal noteres i en selvstændig sammenhæng.

Når du derfor skal notere selvstændigt på et løst papir, så gør følgende:

Brug et A-4 ark kvadreret. Opdel papiret i de rigtige felter, som det er vist nedenfor, og notér grundoplysningerne de rigtige steder:

 

 

Notatpapiret

Når feltet med hovedafsnit er placeret i højre side af papiret og ikke i venstre, som det ofte ses, så er det fordi dine notater skal bruges som en notatsamling, der fylder mange sider (en lille bog). Skal du derfor lave opslag, så er det vigtigt at kunne bladre og derved hurtigt finde hovedafsnittene. Af samme grund er sidenummeret placeret i øverste højre hjørne og datoen øverst midtfor.

Når du noterer, så lav først et grovnotat. Kun de allerdygtigste kan fra en forelæsning eller et klasseforedrag lave et godt notat, der både er læseligt og forståeligt - selv mange måneder efter.

I grovnotatet noteres nøgleord og nøglesætninger samt diverse forkortelser, som du selv kan forstå og huske, når du kommer hjem. Renskriv derefter hjemme grovnotatet til et let læseligt sammenhængende og forståeligt notat - og helst senest dagen efter undervisningen. Så glemmes der ikke så meget.

lyt, vurdér og notér

Når du noterer, skal du ikke begynde straks foredragsholderen begynder. Lyt først, vurdér det fremlagt stof og notér så. Rytmen ser således ud:

 

 

Sørg for at notaterne opbevares i god orden og i bogens rækkefølge, så er de nemmere at slå tilbage til.

Resuméer

Oversigt forstærker fornemmelsen af sammenhæng i stoffet og styrker hukommelsen. Et resumé er en oversigt over et stykke stof - normalt opstillet punktvis.

På kurserne har du brug for at lave sådanne oversigter i disse situationer:

  • efter hvert afsnit
  • efter læsning af lange artikler
  • for at skabe oversigt over notatsamlingen
  • ved studiekredsarbejdet for at skabe oversigt over den læste litteratur
  • ved eksamen, hvor hele pensum skal benyttes

Den mest aktive form for studielæsning er at lave et resumé over de læste afsnit som afslutning på hjemmearbejdet/hjemmelæsningen. Resuméet vil så indeholde de vigtigste af de understregede nøgleord og nøglesætninger.

Mind map

Hvis du tilhører den gruppe af mennesker, som ikke kan forliges med den foregående notatmetode, så er der også en anden mulighed. Du kan notere som dine tanker løber - dvs. bruge den notatform, som kaldes "Mind Map-notatet", "Sommerfugle-notatet".

Kreativ notatform

Det er en kreativ notatform, som kan benyttes både ved den aktuelle notering under en forelæsning eller et møde og ved opbygning af et resumé til støtte for hukommelsen f.eks. ved repetion af et afsnit eller et helt fag.

Når du noterer, så begynd på midten af papiret med et centralt punkt - f.eks. ved hovedproblemet eller afsnittets overskrift. Tegn så ud derfra hoved-sidelinier med smågrene og notér på eller ved linierne i form af tegninger, ord, opstillinger m.v. det, som du i tankerne støder på under de enkelte hovedpunkter.

Til sidst vil du have en side fyldt med det billede, som du har i dig af fagafsnittet eller problemets omfang. Omstående eksempel på et sådant notat (et resumé) er fra faget Personaleadministration.

 

Eksempel på Mind Map notat fra faget personaleadministration

 

5 Hukommelse og glemsel

Mange voksne kan have betænkeligheder i forbindelse med studierne. De mener ikke at kunne huske og lære godt nok. Hvis underviseren ønsker at støtte især denne gruppe af studerende, så kan det være nyttigt at udlevere denne tekstside og måske sammen med gruppen eller hele holdet at tale om hukommelse og glemsel.

Skemaet refererer til kapitel 3.

Om glemsel og hukommelse

Det er vigtigt, at kursisten er koncentreret, når der skal læres noget – især i forbindelse med underviserens gennemgang af stoffet. Koncentration kan forstås på flere måder –

her omtales blot den situation, hvor kursisten hører efter underviserens gennemgang. Koncentrationstiden er normalt omkring en 6-7 minutter ved stærk koncentration og omkring en 20-30 minutter ved almindelig koncentration. Dvs. at en underviser ikke må forlænge sin gennemgang herudover uden i det mindste at gentage, eksemplificere og variere meget, ellers falder kursisten fra. Tiderne er især erfarede tider og vil naturligvis være mindre, jo mere træt den studerende er – enten det er ved aftenundervisning eller sidst på en anstrengende dag.

Undersøgelser har vist os noget om, hvornår vi glemmer, og hvor meget vi husker over tid. I princippet ser en kurve over glemsel således ud:

Glemsels- eller hukommelseskurven

 

Glemslen vil normalt være størst i den første tid efter indlæringen og så aftage gradvist over tid – ofte inden for en 8 dages tid. Det interessante ved glemselskurver er, at det er i løbet af de første timer og dage, det meste glemmes. Det betyder i en undervisningspraksis, at man vil styrke kursisternes hukommelse ved at beskæftige sig med samme stofområde i en periode på mere end nogle dage og tage fat i stoffet igen inden for et par dage. Hvor meget der glemmes eller huskes afhænger af, hvad der læres – fx hvor meningsfuldt det er, og af hvor godt det skal læres.

 

6 Variation og koncentration

God indlæring kræver koncentration og derfor også variation i indlæringssituationen. Hvis underviseren ønsker at vejlede de studerende om denne sammenhæng, så kan han uddele denne tekstside og måske supplere med en diskussion på holdet.

Skemaet refererer til kapitel 3.

Om variation og koncentration

Såfremt underviseren vil videregive råd om hukommelse, glemsel og variation til de studerende, så kan han fx sige følgende:

  1. Sørg for at variere indlæringen
  2. Sørg for pauser. Læs ikke i for lang tid ad gangen. Hjernen bliver også træt. Almindelig koncentrationstid er ca. 25 minutter
  3. Del stoffet op, men sørg for at indlære i helheder, i sammenhænge
  4. Lær med forståelse. Mening og forståelse følges ad. Jo mere mening og forståelse, jo bedre indlæring
  5. Sørg for overindlæring. Det er overindlæring, når du arbejder med et stof ud over det punkt, hvor du første gang kan det så godt, som det skal kunnes
  6. Læg mærke til plateauerne. En indlæring forløber ujævnt som vist i denne kurve.




    Dvs. at du kan komme ud for perioder, hvor du ikke føler, at der sker fremgang, selvom du arbejder godt med stoffet. Det er kun en overgang. Det er derfor vigtigt, at du ikke lader dig slå ud på et plateau. Fortsæt, og indlæringen går igen stærkt.
  7. Læs flere gange om ugen – det sparer tid og giver bedre resultat
  8. Sørg for at være aktiv i undervisningen
  9. Afsæt god tid til læsning
  10. Diskutér stoffet med andre.

 

Til kapitel 4: Lærerrolle og lærerfunktion

7 Observationsskema til lærervejledning

Dette skema anvendes ved udvikling af en lærers undervisning og pædagogik. Skemaet anvendes, når en lærerkollega kommer til stede og skal observere undervisningen. Det kan fx foregå således:

1. Kollegaen placerer sig et diskret sted i lokalet med skemaet foran sig som en huskeliste. I løbet af undervisningen observerer han så her ud fra og noterer om nødvendigt. Efter undervisningen evalueres med udgangspunkt i skemaobservationen, og der diskuteres eventuelle problemer og mulighed for forbedringer og gives gode råd.

2. Før kollegaen overværer undervisningen diskuteres hvilke focuspunkter, han skal koncentrere sin observation om. Det er vanskeligt at observere alting, og hvis der skal ske en målbevidst udvikling af undervisningen og pædagogikken, så må læreren koncentrere sin opmærksomhed om enkeltområder. Efter undervisningen diskuteres kun de valgte focuspunkter, og der opstilles muligheder for forandring og forbedring.

Skemaet refererer til kapitel 4.

 

Observationsområder

 

Lærerens brug af sig selv:
  • Er fagligt "klædt på"
  • Er engageret til stede med sin person
  • Er aktiv hvor handling kræves
  • Bruger sine kommunikationsevner bredt
  • Sikrer den løbende dialog med de studerende

Undervisningens organisering og udvikling:

  • Sikrer opmærksomhed og koncentration
  • Sørger for lektionsblokkens sammenhæng
  • Skaber variation
  • Sikrer at der kan ske læring og observeres fremgang
  • Organiserer med henblik på at udnytte øjeblikket
  • Går fra det kendte til det ukendte
  • Går fra det konkrete til det abstrakte
  • Går fra det enkle til det sammensatte
  • Skifter mellem det deduktive og induktive princip

Arbejdsmønstre:

  • Vælger gode undervisningsformer i forhold til indlæringsdybder
  • Tilpasser undervisningen til de studerendes forudsætninger
  • Sikrer undervisningsmålene
  • Støtter de studerendes personlige udvikling
  • Arbejder rigtigt med lærerrollen i forhold til undervisningsformerne
  • Bruger undervisningsformerne rigtigt
  • Bruger de tekniske hjælpemidler rigtigt
  • Sikrer god opgaveevaluering og feed back

Samspillet med de studerende

  • Giver plads for dialogen
  • Sikrer motivationen
  • Sikrer en meningsfuld sammenhæng
  • Giver plads for relevante erfaringer og praksiseksempler
  • Samarbejder om tilrettelæggelse af undervisningen
  • Stiller faglige og metodiske krav
  • Udfolder ledelse i forhold til behovet

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kryds af i feltet til højre og indtegn til sidst profilen ved at forbinde krydserne med en gennemgående streg således:

 

 

Til kapitel 5: Planlægning af undervisning

8 Lektionsplanlægningsblanket 1 og 2

I afsnit 5 vises anvendelsen af denne blanket. De her viste tomme blanketter kan kopieres og bruges af underviseren, hvis han mener at have fordel af at anvende et fortrykt skema i sin undervisningsplanlægning.

Blanketten udfyldes således:

  • Mål: I rubrikken anføres lektionsblokkens målbeskrivelse og/eller oplevelsesbeskrivelse ud fra de målbeskrivelsestermer (fx efter Bloom), som man ønsker at anvende. Desuden noteres her forud, hvordan man forventer at evaluere målene.
  • Materialer: I rubrikken noteres de undervisningsmidler og materialer, som skal anvendes. Brug forkortelser.
  • Min. (minutter): I kolonnen angives den tid, der er tænkt anvendt i de enkelte afsnit. Tiden kan kun være en cirka-tid, da det altid er vanskeligt at vurdere et forløb helt præcist, Men det er vigtigt at tænke tidsdisponeringen igennem forud.
  • Afsnit: I kolonnen noteres kort med overskrift, hvad de enkelte afsnit drejer sig om.
  • Nøglepunkter: Her noteres i stikordsform de oplysninger, som underviseren ønsker og finder nødvendige for at kunne arbejde det aktuelle afsnit igennem.
  • UV-form (undervisningsform): Undervisningsformer og arbejdsmønstre skifter i løbet af en lektionsblok. Derfor er det nødvendigt at notere i planen, hvordan man ønsker at arbejde i det pågældende afsnit.
  • UV-midler (undervisningsmidler og -materialer): Her noteres med anvendelse af behørige forkortelser de midler og materialer, man ønsker at anvende i det enkelte emne og afsnit. Lektionsplanen bør kun være en disposition. Ved alt for detaljerede notater mister man nemt oversigten.

Skemaet refererer til kapitel 5.

Lektionsplan 1

Fag
Dato
Emne
Nr./side
Navn
Klasse/Hold
Mål

 

 

 

 

Materialer

 

 

 

Min. Afsnit Nøglepunkter UV-form UV-midler
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Lektionsplan 2

Fag
Dato
Emne
Nr./side
Navn
Klasse/Hold
Min. Afsnit Nøglepunkter UV-form UV-midler
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

9 Kursustjekliste

Selv om man som underviser er vant til at arbejde i forskellige undervisningssituationer, så kan det i visse situationer være en hjælp at bruge en kursustjekliste som dette skema. Rutine kan skabe glemsomhed.

Skemaet refererer til kapitel 5.

Kursus


Dato


Arrangør
Side
Opgaver i forbindelse med planlægning af kursus     Opgaver i forbindelse med planlægning af kursus      

Opgaver i forbindelse med planlægning af kursus

 

   
Formål og indhold

1. Kursusbeskrivelse

2. Bekendtgørelse

3. Examensregler

4. Fagplan

5. Semesterplan

6. Kursusoversigt

7. Lektionsplan

8. Arbejdsinstruktion

9. Evaluering

10. Implementering

Undervisningsmaterialer

 

1. Informationspapirer

2. Lærebøger

3. Lærebogsblade

4. Håndbøger

5. Opgaver

6. Cases

7. Instruktioner

8. Lærerens undervisnings- materialer

 

Audio-visuelle midler

1. Tavle

2. Kridt

3. Tavlesvamp

4. Tavle/linial/passer/vinkel

5. Film

6. Filmapparat

7. Ekstra pærer til filmapparat

8. Flip Over-stativ

9. Lærred til projektor/lysbilled/film

10. Overhead projektor

11. Transparenter til overhead-projektor

12. Ekstra pærer til overhead-projektor

13. Forlængerledning

14. Floneltavle

15. Ekstra karton til floneltavle

16. Lysbilledapparat

17. Ekstra pærer til lysbilledapparat

18. Lysbilleder

19. Båndoptager

20. Bånd til båndoptager

21. Videoanlæg

22. Videobånd

23. Monitor/TV

24. Videoafspiller

25. Fotografiapparat

26. Højttaler/mikrofon

    Undervisningslokaler

1. Undervisningslokaler

2. Gruppelokaler

3. Inventarplacering

4. Bordopstilling

5. Talerstol

6. Bestyrelsesbord

7. Panelopstilling

8. Udsmykning

9. Tavlebelysning

10. Mørklægning

11. Udsmykning

12. Klima og udluftning

13. Belysningsforhold

14. Askebæger

15. Papirkurve

16. Toiletforhold

17. Tilgrænsende lokaler

 

Kursusmaterialer

1. Deltagerliste

2. Kongresmærker

3. Navneskilte

4. Bordskilte

5. Deltagermapper

6. Notatpapir

7. Program

8. Blyanter/kuglepenne

9. Spritpenne til flip over

10. Spritpenne til overhead projektor

11. Tape

12. Lim

13. Sakse

14. Linialer

15. Tegnestifter

16. Hulleapparat

17. Hæftemaskine

18. Ekstra hæfteklammer

19. Clips

20. Hovedpinepiller

21. Førstehjælpskasse

22. Skrivemaskiner

23. Skrivemaskinepapir

24. Kopimaskine

25. EDB-PC’ere

25. Printer

27. Mobiltlf.

 

 

 

 

    Arrangement/kursusstedet

1. Valg af kursussted

2. Pris

3. Bekræftelse/kontrakt

4. Overnatninger

5. Værelser

6. Lokaler

7. Servering/måltider

8. Transport

9. Antal kursusdeltager

10. Afmeldingsforhold

11. Speciel forplejning

12. Ankomst/afrejse

13. Program til kursussted

14. Deltagerliste til kursussted

15. Kontaktpersoner

16. Anden service

 

Deltagerne

1. Deltagerliste

2. Afbudsliste

3. Program

4. Forberedelsesmaterialer

5. Praktiske oplysninger

6. Bekræftelse

7. Lærere/undervisere

8. Gæster

9. Diverse arrangementer

Diverse

  1. ___________

  2. ___________

  3. ___________

  4. ___________

  5. ___________

  6. ___________

  7. ___________

  8. ___________

  9. ___________

  10. ____________

  11. ____________

  12. ____________

  13. ____________

  14. ____________

 

 

 

 

 

 

 


   

 

Til kapitel 8: Opgaver

10 Opgavebedømmelsesskema

Ved bedømmelse af åbne opgaver er det ofte en hjælp at have et struktureret bedømmelsesskema som grundlag. Det kan anvendes af underviseren selv i rettearbejdet, eller det kan udleveres sammen med den rettede opgaveløsning til den studerende. Det kan også danne grundlag for, at de studerende selv øver sig sammen med underviseren på at vurdere og bedømme enkeltopgaver.

Skemaet refererer til kapitel 8.

Opgave nr._____________    

BEDØMMELSE

Bedømmelsesskala
(afkryds):
Mindre god God Udmærket
Fortolkning af symptomer
|----------------------------|---------------------------|
Problemformulering
|----------------------------|---------------------------|
Løsningsforslag
|----------------------------|---------------------------|
Begrundelse
|----------------------------|---------------------------|
Implementeringsvanskeligheder
|----------------------------|---------------------------|
Systematisk
|----------------------------|---------------------------|
Begrebsanvendelse
|----------------------------|---------------------------|
Helhedsvurdering
|----------------------------|---------------------------|
Bemærkninger
|----------------------------|---------------------------|

 

 
 
 
 
 

 

11 Tjekliste til skriftlige eksamensopgaver

Dette skema kan anvendes i forbindelse med underviserens egne forsøg på at konstruere skriftlige opgaver til brug i undervisningen eller til brug for udarbejdelse af en decentral eksamensopgave. Det anvendes af eksamenskommissionsmedlemmerne til at tjekke den færdige eksamensopgave. Det kan også anvendes i undervisningen, hvor læreren og de studerende sammen kan gå en eksamensopgave igennem med skemaet som grundlag, for at alle kan forstå, efter hvilke principper en sådan opgave er konstrueret. Skemaet er vejledende.

Skemaet refererer til kapitel 8.

Fag: Eksamenstermin:

1. Sammenhæng mellem vejledende fagplan og eksamensopgave

Ligger alle dele af eksamensopgaven inden for fagplanen?

Er opgaven alsidigt dækkende i forhold til fagplanen og emnernes vægtning i fagplanen?

Kan de adskilte opgaver løses uafhængigt af hinanden?

Behandler opgaven i rimeligt omfang praksisnære, aktuelle problemstillinger?

Har delopgaverne forskellige sværhedsgrader, så eksamenspræstationerne kan differentieres (karakterspredning)?

Er taxonomien i opgaveformuleringen mindre end eller lig med taxonomien i fagplanen?

Har man undgået reproducerende spørgsmål, idet alle skriftlige hjælpemidler er tilladte?

2. Spørgsmål

Er spørgsmålene formuleret, så de afspejler den ønskede taxonomi?

Er der tekstmæssigt grundlag for at besvare de stillede spørgsmål?

Benyttes korte og præcise HV-spørgsmål?

Er spørgsmålene åbne, så de ikke kan besvares med ja/nej?

Har man undgået ledende spørgsmål?

Har man undgået dobbeltspørgsmål?

Afdækker spørgsmålene tilsammen helhed og overblik, dybde og nuancering, således at opgaven kan differentiere karakterfordelingen?

Er spørgsmålene formuleret på et taxonomisk niveau, så de afspejler de enkelte delopgavers vægtning i den samlede eksamensopgave?

 

3 . Form og sprogkrav

Er der vægtfordeling på eksamensopgaven?

Er tegnsætning og stavning kontrolleret og rettet?

Er der sket en tilstrækkelig camouflering af navne og taloplysninger?

Har man undgået fremmedord, som ikke er direkte fagudtryk?

Er der kildeangivelse ved anvendelse af tekst og billeder?

Er der korrekt dato på eksamensopgaven?

Foreligger der en kontrolløsning?

4 . Godkendelse

Opgaven er godkendt og klar til trykning

Opgaven skal tilrettes og vil være eksamenssekretariatet i hænde senest den

Eksamenskommissionens underskrifter:

Dato: _________  Underskrift:_____________________

Dato: _________  Underskrift:_____________________

Dato: _________  Underskrift:_____________________

Dato: _________  Underskrift:_____________________

 

 

 

Til kapitel 9: Projektarbejde

12 Projektskema 1: Aftale om emne og problem

Når der på holdet i begyndelsen af et semester aftales projektemner, så kan det være en hjælp, at man sammen noterer mere præcist, hvad aftalen går ud på, og hvem gruppen består af. Aftalen er i princippet endelig, men da problemstillingen ofte først mere præcist åbenbarer sig undervejs i projektarbejdet, så vil problemformuleringsafsnittet skulle ændres i takt hermed. Det kan ske ved at vedhæfte bilag til det underskrevne skema. Det er en god sikkerhed. Projektskema nr. 1 kan anvendes til en sådan aftale.

Skemaet refererer til kapitel 9.

Projekskema1: Aftale om emne og problem

 

Projektarbejde i faget:

 

 

Begrundelse for valg af opgave/tema/projektområde:
(skriv med dine egne ord, hvorfor Du/I vælger at interessere Dig/Jer for dette problemkompleks. Begrundelsen må gerne tage udgangspunkt i en personlig interesse, skal være faglig begrundet samt have en nødvendig praksisrelevans)

 

 

 

 

 

 

(fortsæt evt. på blankettens bagside)

Problemformulering (må gerne formuleres som et eller flere spørgsmål/arbejdshypoteser)

 

 

 

 

 

(fortsæt evt på blankettens bagside)

Opgaveløsere: (notér alle navne og adresser samt tlf./fax/e-mail nr. på gruppens koordinator):

 

 

 

Skole: Hold: Gruppe nr.
Godkendelse - underskrift fra gruppens medlemmer Underskrift fra underviseren
 

 

 

 

Sted og dato:____________________________


 

 

Dato for projektets aflevering:____________________

 

 

13 Projektskema 2: Planlægning

Når grupperne i begyndelsen af semesteret er begyndt at planlægge projektarbejdet,

så kan det være en hjælp i arbejdsdelingen og tidsplanlægningen at anvende dette skema. Med hensyn til tidsplanlægningen, så kan underviseren tage det op med hele holdet og måske - bl.a. af hensyn til vejledningen - foreslå bestemte uger til de enkelte faser. Samtidig kan underviseren bruge skemaet til at gennemgå både faseopdelingen og arbejdsdelingens indhold. Det vil være et godt råd, at lade grupperne udfylde skemaet, da det altid er et problem at fastholde både tid og arbejdsdeling indbyrdes i grupper, hvor medlemmerne ikke arbejder sammen hver dag. Det vil også gøre vejledningsarbejdet nemmere, da underviseren så kan følge med i og tage udgangspunkt i skemaet.

Skemaet refererer til kapitel 9.

Projektskema 2: Planlægning

 

Fag:

 

Underviser/lærer

 

Projekttitel/arbejdstitel

 

 

Projektets afleveringsdato - tid - sted

 

 

Projektgruppens medlemmer og koordinator

 

 

Projektfaserne - tidsplanlægning

Uge nr.___ til uge nr.___ Fase 1 - Forberedelsesfasen. Resultat: Formel introduktion og opdeling i projektgrupper.

Uge nr.___ til uge nr.___ Fase 2 - Problemformuleringsfasen. Resultat: Udfyldt og underskrevet projektformuleringsskema 1, afgrænsningsdiskussion og metodevalg afsluttet.

Uge nr.___ til uge nr.___ Fase 3 - Løsningsprocessen. Resultat: Informationen er indsamlet og behandlet, løsningsmuligheder er valgt, konklusion er skrevet.

Uge nr.___ til uge nr.___ Fase 4 - Rapportens udformning. Resultat: Rapport færdiggjort korrekt og kopieret i et antal eksemplarer svarende til antal deltagere på holdet + 2 til underviseren og evt. ekstra eksempl. til interessenter. Evt. udskrift på diskette som afleveres til læreren sammen  med kopi af rapport. Aflevering på bånd/video eller anden form aftales særskilt. Alle holdets deltagere har fået en kopi af rapporten.

Uge nr.___ til uge nr.___ Fase 5 - Behandling af projektrapporten. Resultat: Projektgruppen har fremlagt projektet til diskussion på holdet. Opponentgruppen har mundtligt og evt. skriftligt afgivet sin opponering. Projektet er diskuteret af alle på holdet.

Uge nr.___ til uge nr.___ Fase 6 - Evaluering af projektarbejdet. Resultat: Alle har fået tilbagemelding på egen og andres projektrapporter på en sådan måde, at de kan vurdere deres egen indsats i forhold til fagets mål. Projektskema 3: Evalueringsskema kan evt. benyttes.

Vejledningsaftaler - sted, dato og tid

 

 

 

 

Arbejdsdeling - følgende arbejdsopgaver varetages normalt ved projektarbejde:

Projektgruppens arbejde fx:
Problemformulering, opstilling af arbejdsplan, kalenderarbejde, indsamling af information, behandling af indsamlet information, analyse og vurdering af løsningsforslag og konklusion, deltagelse i vejledning, procesanalyser omkring gruppens arbejde og samarbejde, evaluering af det opnåede resultat, forberedelse til fremlægning, diskussion med opponeneter, hold, lærer, evaluering af det gennemførte projektforløb og konklusion til anvendelse ved forbedring af fremtidige forløb.

Opgaver som enten kan foregå i gruppen eller individuelt - delegeret fx:
Lave aftaler, kalenderarbejde, kontaktarbejde, skaffe ressourcer, finde frem til informationskilder, informationsindsamling, analyse og bearbejdning af information, delarbej-der på løsninger og grovmanus.

Opgavetyper som evt. kan uddelegeres:
Aftaler, ledelse og koordinering, renskrift, redigering, illustrationer, korrektur, layout, produktion fx ved bånd/videooptagelser, praktiske afslutningsopgaver som fx samling, kopiering, aflevering, fordeling, forsendelse.

Hvem tager sig nu af hvad, hvornår og hvordan?
Lav en arbejdsfordelingsplan.

 

14 Vejledende projektbedømmelsesskema

Dette skema kan anvendes som grundlag for bedømmelse af projekter.

Skemaet refererer til kapitel 9.

 

 

Merkonom - og teknomomuddannelserne

Evalueringsskema

 

Projekt: Kvalitetsniveau (sæt x)
Lavt Middel Højt
1 2 3 4
Skriftlig rapport        
Problemformulering        
Systematik        
Konklusion        
Behandling (bredde/dybde)        
Dokumentation        
Selvstændighed        
Argumentation        
Sprog og layout        
Helhedsvurdering        
         
Forelæggelse        
Fremlæggelse        
Forsvar        
         
Opponentindlæg        
Generel kritik        
Detailkritik        
Fremlæggelse        
         
Mødeleder        
Ledelse af mødet        
         
Deltagere        
Aktivitet        
 
Mødeforløb
 
 
Andre bemærkninger
 
 
 
 

 

15 Gruppeskema nr. 1: Observation af fremmende arbejdsorienteret adfærd

Ved projektvejledning kan det være vigtigt at vejlede gruppen om samarbejdet. Der er ikke megen tid til vejledning i de sociale processer. Derfor kan underviseren og gruppemedlemmerne have god nytte af dette skema. Det kan bruges som huskeliste i en diskussioner indbyrdes i gruppen. Det kan også anvende sammen med underviseren. Det enkelte gruppemedlem kan udfylde skemaet efter et eller flere arbejds- og koordineringsmøder, og som sådan vil skemaet udgøre en lille undersøgelse, der senere kan anvendes i gruppens selvevaluering og virke som et grundlag for styrkelse af samarbejdet.

Skemaet refererer til kapitel 9.

Skema 1:
Observationsskema - Fremmende arbejdsorienteret adfærd

1. Hvilken adfærd er fortrinsvis rettet mod at få fuldført gruppens arbejde så hurtigt som muligt?

(eksempler: presser gruppen til at arbejde hurtigt, går i spidsen arbejdsmæssigt, overhører medlemmer der ikke kan følge med, organiserer gruppens arbejde, opsummerer, drager konklusioner etc.)

Hvem gør det? Hvad gør vedkommende?
   
   
   
   
   
   

2. Hvad var virkningen af den arbejdsorienterede adfærd, som du observerede, på gruppen – dens arbejde – og dens enkeltpersoner?

 
 
 
 
 
 

 

16 Gruppeskema nr. 2: Observation af ledelsesfunktionen i gruppen

Ligesom ved gruppeskema nr. 1 kan dette skema benyttes både i vejledningen og i gruppens eget arbejde med at udvikle samarbejdet og effektiviteten. Det kan anvendes på samme måde som gruppeskema 1.

Skemaet refererer til kapitel 9.

Hver gang en af de handlinger, som er nævnt nedenfor, forekommer, så sæt en streg for den person, som foretager handlingen. Senere sammenfattes, hvem der navnlig tog sig af ledelsesfunktionerne: initiativ, regulering, information, understøtning og vurdering. Lad altså disse rubrikker stå tomme i første omgang.

Navn eller nummer

Initiativ
Sætter gruppen i gang
           
Foreslår noget,
når gruppen går i stå
           
Kommer med
nye ideer
           
Regulering
Gruppen holdes til emnet
           
Gruppen holdet et
passende tempo
           
Resumé af
gruppens arbejde
           
Diskussionen
føres videre
           
Information
Oplysning, der er nyttig for arbejdet
           
Meninger
tilkendegives
           
Understøtning
Forslag og ideer støttes
           
Udtryk
for gruppefølelse
           
Mægling i tilfælde
af strid
           
Forsøg på forening
af forskellige synspunkter
           
Vurdering
Skelnen mellem teori og praksis
           
Undersøger, om der
er enighed
           
Undersøger, om forslag
er praktisk mulige
           
Undersøger, hvorledes
gruppen arbejder
           

17 Gruppeskema nr. 3: Observation af fremmende gruppeorienteret adfærd

Dette skema benyttes som skema 1 i vejledningen og i gruppens eget arbejde med at udvikle effektiviteten i samarbejdet.

Skemaet refererer til kapitel 9.

Skema 31:
Observationsskema - Fremmende arbejdsorienteret adfærd

1. Hvilken adfærd synes at have til formål at hjælpe gruppemedlemmerne til at fungere mere effektivt sammen indbyrdes?

(eksempler: holder deltagerne engagerede, udjævner uenighed, understøtter gode idéer, udløser spænding, fremmer samarbejdet etc.)

Hvem gør det? Hvad gør vedkommende?
   
   
   
   
   
   

2. Hvad var virkningen af den gruppeorienterede adfærd, som du observerede, på gruppen – dens arbejde – og dens enkeltpersoner?

 
 
 
 
 
 

 

18 Gruppeskema nr. 4: Observation af hæmmende gruppeorienteret adfærd

Skemaet benyttes om skema 1 i vejledningen og i gruppens eget arbejde med at udvikle effektiviteten i samarbejdet.

Skemaet refererer til kapitel 9.

Skema 31:
Observationsskema - Hæmmede arbejdsorienteret adfærd

1. Hvilken adfærd synes at være mere rettet mod opfyldelse af de enkelte medlemmers egne behov, end mod at hjælpe gruppen til at nå dens mål?

(eksempler: dominerer diskussion, afbryder andre, går i ring, lytter ikke, er meget aggressiv, hænger sig i detaljer, overhører andres synspunkter, undgår at tage medansvar etc.)

Hvem gør det? Hvad gør vedkommende?
   
   
   
   
   
   

2. Hvad var virkningen af den selvorienterede adfærd, som du observerede, på gruppen – dens arbejde – og dens enkeltpersoner?

 
 
 
 
 
 

 

19 Gruppeskema nr. 5: Observation af hvordan afgørelser træffes i gruppen

Det er vigtigt for en gruppes samarbejde åbent at diskutere, hvordan afgørelserne i gruppen træffes. Dette skema kan hjælpe med hertil. Det anvendes som skema 1.

Skemaet refererer til kapitel 9.

Skema 5:

Hvordan træffes afgørelser?

Hver gang gruppen træffer en afgørelse, læg da mærke til hvor mange, der er med til at træffe afgørelsen – notér det i nedenstående skema:

(eksempler på afgørelser: hvem der skal gøre hvad, hvad man skal diskutere, om man skal skifte emne, om man skal afbryde "emnet" for at se på, hvordan gruppen arbejder etc.)

Antal af medlemmer der deltager i afgørelsen Et medlem To medlemmer Mindretal Flertal Enstemmigt
(Alle)
Enighed
(Alle)
Afgørelsen vedrørte: (skriv blot et par stikord)            
 

 

           
 

 

           
 

 

           
 

 

           
 

 

           
 

 

           
 

 

           
 

 

           
 

 

           
 

 

           
 

 

           
 

 

           
 

 

           
 

 

           
 

 

           

 


TILBAGE TIL UNDERVISNINGSMINISTERIETS STARTSIDE