[ Billede: Undervisningsministeriets logo ]
[ Bemærk venligst, at denne publikation primært består af grafiske elementer. Denne version uden grafik kan derfor ikke forventes at give et realistisk billede af publikationens indhold ]


Værktøjskasse til "Evaluering og læreprocesser"

Publikationen indgår i FoU-publikationernes orange serie om pædagogisk/faglig udvikling - generel for erhvervsuddannelsesområdet

 

Ole Dibbern Andersen
Erling Petersson
Danmarks Erhvervspædagogiske Læreruddannelse

 

 

FoU-publikation Nr. 24 - 1997

 

Udgivet af:
Undervisningsministeriet
Erhvervsskoleafdelingen
1997

 

Forord

Tidligere i 1997 udsendte Erhvervsskoleafdelingen FoU-publikationen "Eva-luering og læreprocesser". Heri gives der inspiration og konkrete forslag til, hvordan der i en undervisning med vægt og fokus på elevernes læreprocesser kan arbejdes med procesorienteret evaluering. I publikationen pointeres vigtigheden af samspillet mellem lærere og elever.

Værktøjskassen indeholder en række modeller og redskaber, der er egnede til procesorienteret evaluering. Disse modeller og redskaber er siden udgivelsen af ovennævnte publikation blevet yderligere bearbejdet og forfinet, således at de nu fremstår i form af tre serier af værktøjer.

Disse værktøjer kan enten danne grundlag for fremstilling af overheadplancher i farver eller evalueringsskemaer til elevernes anvendelse.

Indholdet kan frit kopieres og anvendes inden for undervisningssektoren, og værktøjskassens indhold vil parallelt med udgivelsen af det trykte materiale blive publiceret online via Undervisningsministeriets webtjeneste.

Erhvervsskoleafdelingen har finansieret udarbejdelse og udgivelse af materialet. Afslutningsvis skal bemærkes, at meninger og synspunkter i materialet står for forfatternes egen regning.


Henrik Friediger
Undervisningsministeriet
Erhvervsskoleafdelingen
Oktober 1997

 

 

Indledning


Denne samling af værktøjer knytter sig til FoU-publikationen "Evaluering og læreprocesser" (nr. 20, 1997) og har til hensigt at smidiggøre den pædagogiske anvendelse af en række af de skemaer, der findes heri.

Ift. publikationen er der foretaget et udvalg af modeller. Således er en række skemaer ikke medtaget, men i stedet suppleret med en del andre, der udvider perspektivet.

Samlingen er inddelt i tre hovedafsnit, der relaterer sig til den inddeling af evalueringsovervejelserne, som er anvendt i "Evaluering og læreprocesser". I bogen argumenteres for, at evaluering må have tre dimensioner: En dimension, der vedrører selvevaluering/gensidig evaluering, en procesorienteret og en skolekulturel. (se planchen Evalueringens tre grundantagelser umiddelbart herefter).

Således rummer Afsnit 2 ("blåt afsnit") en række plancher, hvor evaluering anskues i et overordnet, teoretisk lys, og hvor især sammenhængene mellem læring og evaluering belyses ved henvisninger til en række centrale teoretiske udgangspunkter.

I Afsnit 3 ("rødt afsnit") findes et sæt plancher, hvor de kulturelle og metodiske forudsætninger for en hensigtsmæssig evalueringspraksis beskrives. Det drejer sig især om forudsætninger i retning af gode studievaner, gode notatvaner, gode gruppearbejdsprocedurer samt generel styrkelse af elevers opmærksomhed på (egne) læreprocesser.

Endelig rummer Afsnit 4 ("gult afsnit") de plancher, der direkte relaterer sig til de evalueringsmetoder, der kan anvendes, når der ønskes et optimalt samspil mellem læreprocesorienteret undervisning og evaluering.

Plancherne her rummer modeller for elevers selvevaluering (individuelt og i grupper), evaluerende lærer-elev-samtaler, modeller for gensidig evaluering, lærerens selvevaluering m.m.

For de fleste plancher i samlingen gælder det, at der nederst og med små typer er angivet en reference, der enten henviser til hvor i "Evaluering og læreprocesser", den pågældende problemstilling er udfoldet, eller hvor man i øvrigt kan finde litteratur om emnet.

 

Evaluering og læring: Teroretiske udgangspunkter


Plancherne i dette (blå) afsnit belyser væsentlige teoretiske spørgsmål vedrørende sammenhængen mellem undervisning, læring og evaluering.

I Dales teori placeres evalueringen som en central pædagogisk aktivitet. Luhmann ser undervisningen som en fortløbende selektionsproces, hvor eleven konstant må skabe anknytningspunkter.

I to modeller anskues de dimensioner, der kan være i en læreproces:

Karin Esman Knudsen udfolder læringens rum, og Kolb viser den lærings-cirkel, der kan danne udgangspunkt for indretning af hensigtsmæssige studiefaciliteter. I den efterfølgende planche er dette omsat til en model for læreprocessernes tre rum. Endelig opsamler den afsluttende planche de generelle studie- og arbejdskompetencer, som kan opstilles som både mål og forudsætninger for hensigtsmæssige læreprocesser.

 

 

Evaluerings- og læringskultur:
De nødvendige forudsætninger


Plancherne i dette (røde) afsnit omhandler alle de forudsætninger, der skal være til stede, eller som skal skabes, for at læring og evaluering kan spille sammen og dermed styrke skolekulturen.

Udgangspunktet kan være en kontrakt mellem lærer og elever om et godt læringsmiljø og kan understøttes af gode studievaner, så som:

 

  • gode forberedelsesvaner
  • gode notatvaner
  • træning i stoffremlæggelse
  • træning i gruppearbejde
  • procedurer ved længerevarende gruppearbejder
  • bevidsthed om læreprocessen
  • forbedring af læringsvaner

 

 

Evalueringsmetoder


Plancherne i dette (gule) afsnit præsenterer forskellige metoder til styrkelse af evalueringen. Metoderne er inddelt på følgende måde:

 

  • elevens selvevaluering (individuelt)
  • elevens selvevaluering ifm. gruppearbejde
  • samtalen mellem lærer og elev om elevens læringsvaner
  • feedback og feedforward ifm. længerevarende gruppearbejde
  • gensidig evaluering mellem lærer og elever
  • lærerens selvevaluering
  • den kulturelle selvrefleksion mellem lærere og ledelse

 



Forsiden