|
[ Bemærk venligst, at denne publikation primært består af grafiske elementer. Denne version uden grafik kan derfor ikke forventes at give et realistisk billede af publikationens indhold ]
Værktøjskasse til "Evaluering og læreprocesser"
Publikationen indgår i FoU-publikationernes orange serie om pædagogisk/faglig
udvikling - generel for erhvervsuddannelsesområdet
Ole Dibbern Andersen
Erling Petersson
Danmarks Erhvervspædagogiske Læreruddannelse
FoU-publikation Nr. 24 - 1997
Udgivet af:
Undervisningsministeriet
Erhvervsskoleafdelingen
1997
Forord
Tidligere i 1997 udsendte Erhvervsskoleafdelingen
FoU-publikationen "Eva-luering og læreprocesser". Heri gives
der inspiration og konkrete forslag til, hvordan der i en undervisning med
vægt og fokus på elevernes læreprocesser kan arbejdes
med procesorienteret evaluering. I publikationen pointeres vigtigheden af
samspillet mellem lærere og elever.
Værktøjskassen indeholder en række modeller og redskaber,
der er egnede til procesorienteret evaluering. Disse modeller og redskaber
er siden udgivelsen af ovennævnte publikation blevet yderligere bearbejdet
og forfinet, således at de nu fremstår i form af tre serier
af værktøjer.
Disse værktøjer kan enten danne grundlag for fremstilling af
overheadplancher i farver eller evalueringsskemaer til elevernes anvendelse.
Indholdet kan frit kopieres og anvendes inden for undervisningssektoren,
og værktøjskassens indhold vil parallelt med udgivelsen af
det trykte materiale blive publiceret online via Undervisningsministeriets
webtjeneste.
Erhvervsskoleafdelingen har finansieret udarbejdelse og udgivelse af materialet.
Afslutningsvis skal bemærkes, at meninger og synspunkter i materialet
står for forfatternes egen regning.
Henrik Friediger
Undervisningsministeriet
Erhvervsskoleafdelingen
Oktober 1997
Indledning
Denne samling af værktøjer knytter sig
til FoU-publikationen "Evaluering og læreprocesser" (nr.
20, 1997) og har til hensigt at smidiggøre den pædagogiske
anvendelse af en række af de skemaer, der findes heri.
Ift. publikationen er der foretaget et udvalg af modeller. Således
er en række skemaer ikke medtaget, men i stedet suppleret med en del
andre, der udvider perspektivet.
Samlingen er inddelt i tre hovedafsnit, der relaterer sig til den inddeling
af evalueringsovervejelserne, som er anvendt i "Evaluering og læreprocesser".
I bogen argumenteres for, at evaluering må have tre dimensioner: En
dimension, der vedrører selvevaluering/gensidig evaluering, en procesorienteret
og en skolekulturel. (se planchen Evalueringens tre grundantagelser umiddelbart
herefter).
Således rummer Afsnit 2 ("blåt afsnit") en række
plancher, hvor evaluering anskues i et overordnet, teoretisk lys, og hvor
især sammenhængene mellem læring og evaluering belyses
ved henvisninger til en række centrale teoretiske udgangspunkter.
I Afsnit 3 ("rødt afsnit") findes et sæt plancher,
hvor de kulturelle og metodiske forudsætninger for en hensigtsmæssig
evalueringspraksis beskrives. Det drejer sig især om forudsætninger
i retning af gode studievaner, gode notatvaner, gode gruppearbejdsprocedurer
samt generel styrkelse af elevers opmærksomhed på (egne) læreprocesser.
Endelig rummer Afsnit 4 ("gult afsnit") de plancher, der direkte
relaterer sig til de evalueringsmetoder, der kan anvendes, når der
ønskes et optimalt samspil mellem læreprocesorienteret undervisning
og evaluering.
Plancherne her rummer modeller for elevers selvevaluering (individuelt og
i grupper), evaluerende lærer-elev-samtaler, modeller for gensidig
evaluering, lærerens selvevaluering m.m.
For de fleste plancher i samlingen gælder det, at der nederst og med
små typer er angivet en reference, der enten henviser til hvor i "Evaluering
og læreprocesser", den pågældende problemstilling
er udfoldet, eller hvor man i øvrigt kan finde litteratur om emnet.
Evaluering og læring: Teroretiske udgangspunkter
Plancherne i dette (blå) afsnit belyser væsentlige
teoretiske spørgsmål vedrørende sammenhængen mellem
undervisning, læring og evaluering.
I Dales teori placeres evalueringen som en central pædagogisk aktivitet.
Luhmann ser undervisningen som en fortløbende selektionsproces, hvor
eleven konstant må skabe anknytningspunkter.
I to modeller anskues de dimensioner, der kan være i en læreproces:
Karin Esman Knudsen udfolder læringens rum, og Kolb viser den lærings-cirkel,
der kan danne udgangspunkt for indretning af hensigtsmæssige studiefaciliteter.
I den efterfølgende planche er dette omsat til en model for læreprocessernes
tre rum. Endelig opsamler den afsluttende planche de generelle studie- og
arbejdskompetencer, som kan opstilles som både mål og forudsætninger
for hensigtsmæssige læreprocesser.
Evaluerings- og læringskultur:
De nødvendige forudsætninger
Plancherne i dette (røde) afsnit omhandler
alle de forudsætninger, der skal være til stede, eller som skal
skabes, for at læring og evaluering kan spille sammen og dermed styrke
skolekulturen.
Udgangspunktet kan være en kontrakt mellem lærer og elever om
et godt læringsmiljø og kan understøttes af gode studievaner,
så som:
- gode forberedelsesvaner
- gode notatvaner
- træning i stoffremlæggelse
- træning i gruppearbejde
- procedurer ved længerevarende gruppearbejder
- bevidsthed om læreprocessen
- forbedring af læringsvaner
Evalueringsmetoder
Plancherne i dette (gule) afsnit præsenterer
forskellige metoder til styrkelse af evalueringen. Metoderne er inddelt
på følgende måde:
- elevens selvevaluering (individuelt)
- elevens selvevaluering ifm. gruppearbejde
- samtalen mellem lærer og elev om elevens
læringsvaner
- feedback og feedforward ifm. længerevarende
gruppearbejde
- gensidig evaluering mellem lærer og elever
- lærerens selvevaluering
- den kulturelle selvrefleksion mellem lærere
og ledelse
Forsiden |
|