|
Indledning
Folkeskolen er en kommunal opgave. Det betyder blandt andet, at det er
kommunalbestyrelsen/amtsrådet, der er arbejdsgiver for folkeskolens
ansatte, hvad enten der er tale om skoleledere, lærere, pædagoger,
skolesekretærer, servicepersonale (skolebetjente, rengøring
mv.) eller andre.
Arbejdsgiverkompetencen er sammen med bevillingskompetencen det eneste,
kommunalbestyrelsen ikke kan delegere til skolebestyrelsen. Derimod er der
intet til hinder for, at skolens leder kan tilføres kompetence på
dette område. Læs mere om dette senere i hæftet.
I kommunen er det normalt økonomiudvalget, der tager sig af forhold,
der vedrører kommunens løn- og personaleforhold.
Kommunalbestyrelsen fastsætter mål og rammer for skolens
virksomhed. Derfor er det som udgangspunkt den, der bestemmer, hvor mange,
hvem, og med hvilken uddannelsesbaggrund, der skal være ansat på
den enkelte skole. Der findes ikke regler for, hvor mange lærere og
øvrige medarbejdere, der skal være på en skole. Derimod
fremgår det af folkeskoleloven, hvilke uddannelseskrav der stilles
til de personer, der forestår og har ansvaret for undervisningen.
Når uddannelsesbetingelserne er opfyldt, kan kommunalbestyrelsen
selv afgøre, hvem den vil ansætte på skolerne. Når
det drejer sig om ansættelse af skoleledere og lærere, er kommunalbestyrelsen
forpligtet til at indhente en udtalelse fra de berørte skolebestyrelser.
Forsiden | Forrige Kapitel
| Næste kapitel |
|