|
Kvalitet i undervisningen
Det følger af lovens § 2, stk. 2, at den enkelte skole
inden for de givne rammer har ansvaret for undervisningens kvalitet i henhold
til folkeskolens formål, jf. § 1, og at den selv fastsætter
undervisningens organisering og tilrettelæggelse.
Hvad er god kvalitet, når det drejer sig om undervisning?
Nogle mener, at det er god kvalitet, når man når det mål,
man har sat sig.
Men hvis nu målet er sat for lavt, er resultatet så god kvalitet?
Hvem vurderer, om målet er for lavt?
Hvordan måler man de "bløde" værdier, fx
trivsel?
Hvordan får vi kvalitet i de områder, der er svære
at måle, og hvordan undgår vi, at arbejdet med dem bliver nedprioriteret,
fordi de er svære at måle?
Dette er blot nogle af de spørgsmål, der kan stilles i forbindelse
med "god kvalitet i undervisningen". Kun for at belyse, at kvalitet
ikke er et entydigt begreb. Derfor må den enkelte skole og skolebestyrelse
drøfte, hvad man vil lægge afgørende vægt på
i forbindelse med begrebet "kvalitet" med udgangspunkt i de lokale
ønsker og behov.
Skolen skal løse mange forskellige opgaver for at kunne leve op
til folkeskolelovens krav. Det er klart, at vurderingerne af kvaliteten
af alle disse opgaver i undervisningen må foretages på baggrund
af lovens værdier og krav og i øvrigt inden for de rammer,
som er gældende for skolens arbejde.
Elevers, forældres og de professionelles forventninger til hinanden
og til skolen må afstemmes, så skolens brugere og ansatte i
fællesskab kan arbejde sig frem til, hvad de mener, god kvalitet i
undervisningen er. Med dette som udgangspunkt kan der på skolen vedtages
nye mål og indsatsområder. En løbende dialog er derfor
helt nødvendig, og sammen med skolelederen må skolebestyrelsen
hele tiden være opmærksom på at holde dialogen levende,
så de mål, der opstilles, og som danner grundlaget for skolens
arbejde, kan opfyldes bedst muligt.
Når arbejdet er gennemført, evalueres både processen
med forventningerne, værdierne og målene. En sådan evaluering
vil altid "føde" nye mål og ønsker om nye
indsatser, og på den måde bevæger skolen sig ind i en
frugtbar udviklingsproces, hvor der er behov for alle brugeres og ansattes
medvirken.
For at undervisningen skal blive til kvalitet i de enkelte klasser og
for den enkelte elev, må elevernes verden, deres interesser, forestillinger
og idéer mødes med lærernes faglige indsigt.
Overblik, hovedlinier og planlægning
For at kunne fastholde overblikket i forbindelse med skolens arbejde
med værdier, mål, principper og udvikling, er det vigtigt at
udarbejde en overordnet plan (virksomhedsplan), man kan styre efter, og
som man kan prioritere de ressourcer (kroner og lærertimer), skolen
har fået tildelt, efter.
Virksomhedsplanen kan fx hjælpe med at holde styr på principperne,
så de ikke bliver løsrevne eller isolerede beslutninger uden
sammenhæng med skolens værdier og mål, eller i uoverensstemmelse
med de overordnede rammer for skolebestyrelsens arbejde, eller at der besluttes
mere, end der er ressourcer til.
Virksomhedsplaner
Skolerne skal udarbejde planer for de(t) kommende års arbejde.
De kaldes forskellige ting: virksomhedsplaner, handlingsplaner, skoleplaner,
udviklingsplaner o.lign., og kan for så vidt også være
forskellige både med hensyn til indhold og begrundelse.
Når man udarbejder en virksomhedsplan for fx læsning, er
det naturligt at tage udgangspunkt i det centralt fastsatte formål
og de centrale kundskabs- og færdighedsområder for faget dansk.
Disse bestemmelser er de ydre, bindende rammer for indholdet af faget dansk.
Læsning indgår i de fleste af skolens fag, så det er naturligt
også at se på, hvordan man gennem andre fag kan fokusere på
læsning. Endvidere er det en god idé at se på læseplanen
for dansk. Gennem ændringer eller opstramninger i den kan man måske
hjælpe med til at styrke læsningen.
Lærerne er bundet af de vedtagne læseplaner og de principper,
skolebestyrelsen har fastsat for bl.a. skolens timetal og undervisningens
organisering. På hvilken måde den enkelte lærer ønsker
at tilrettelægge undervisningen, afgøres af læreren i
samarbejde med eleverne - under ansvar over for skolens leder.
Eksempel
Læsning
Det er vores mål
- at x% elever på skolen kan læse lettere tekster ved slutningen
af 2. klasse
- at den enkelte elevs kompetence i læsning (også faglig
læsning) og skrivning stimuleres, styrkes og vurderes gennem hele
skoleforløbet.
Læsning - handlingsplan
Derfor vil vi
- øge indsatsen for tidlig sproglig stimulering både i hjem
og i skole, herunder holde flere forældremøder ved skolestart
- bl.a. om læsning - og eventuelt dele folder ud til forældrene
om sproglig stimulering og læsefærdigheder
- danne team i indskolingen hvori der indgår både børnehaveklasseledere
og dansklærere
- udbygge samarbejdet mellem dansk- og specialundervisningslærerne,
så dansklæreren kan bruge den specialundervisningslærer,
der tager læseprøver på eleverne, som sparringspartner
- gennemføre intensive læsekurser i 3. klasse samt efter
behov i andre klasser
- endnu engang vurdere undervisningsmidlerne til læsning i fagudvalgene
i dansk- og specialundervisning
- undersøge de enkelte klassers/elevers behov inden vi beslutter,
hvordan ekstratildelingen af dansktimer bedst kan udnyttes.
Ressourcer
- X antal ekstra undervisningstimer afsættes til at styrke læseundervisningen.
- Ekstra timer til holdundervisning, der kan støtte særlig
læsning og sprogstimulering.
Og fx faglighed som indsatsområde:
Kvalitet i faglighed og ressourceudnyttelse
Det er vores mål
- at lærernes faglige undervisningskompetence er høj, og
at den løbende udvikles, udvides og vurderes
- at lærerne støtter deres faglige udvikling gennem teamsamarbejde
- at indkøbe tidssvarende undervisningsmidler
- at alle fagudvalg kritisk vurderer eksisterende undervisningsmidler
og evt. udarbejder nye kriterier for fremtidige indkøb
- at vi på skolen som helhed justerer og udarbejder nye kriterier
og strategier for indkøb.
Kvalitet i faglighed og ressourceudnyttelse
- handlingsplan
Derfor vil vi afsætte ressourcer til
- individuel uddannelse - i vid udstrækning følge op på
kommunens kursustilbud om efteruddannelse i hoved- og liniefag ved at tilføre
ekstra midler, så lærerne kan deltage på de kurser, de
ønsker og supplere med individuelle kurser efter skolens behov
- fælles uddannelse/udvikling - vejledning og kurser i forbindelse
med læsning til lærerne i dansk og specialundervisning, og
give mulighed for opfølgning af kursus i kollegavejledning
- mødevirksomhed i forbindelse med økonomi - i løbet
af det næste halve år holde møder i alle fagudvalg,
som diskuterer de nuværende kriterier og strategier for indkøb,
og som evt. udarbejder nye. "Hvordan sikrer vi bedst muligt kvalitetsindkøb?":
bøger, klassesæt, emnekasser. Hvad skal vi selv have stående
på hylderne, og hvad låner vi os til? Ledelsen deltager. I
november måned udarbejdes skolens overordnede kriterier og strategier
for fremtidige indkøb til fore-læggelse og endelig beslutning
i skolebestyrelsen i december
- kommunalt er der afsat 37 timer pr. lærer til efteruddannelse
- skolen har afsat ca. 1.200 timer til efteruddannelse
- kommunen har afsat ekstra 107.000 kr. til undervisningsmidler i dette
skoleår.
|
På den måde bruges virksomhedsplanen også som et udviklingsredskab,
hvor pædagogisk råd og skolebestyrelsen hvert år vurderer
arbejdet, og hvor resultatet af denne vurdering bruges som udgangspunkt
i den videre udvikling.
Forsiden | Forrige Kapitel
| |
|