Indledning

Undervisningens indhold er alt det, der skal foregå i en skole, for at skolen kan leve op til de intentioner og krav, der beskrives i folkeskoleloven. Det vil sige al den aktivitet, der foregår i samspillet mellem lærer og elev - med fokus på den enkelte elevs alsidige personlige udvikling. Det omfatter både den åndelige, intellektuelle, musiske, fysiske og sociale udvikling.

Med udgangspunkt i de enkelte parters kompetencefordeling handler dette hæfte om, hvilke muligheder en engageret skolebestyrelse har for at få indflydelse på undervisningens indhold.

Hæftet beskriver en del af de muligheder og redskaber, som parterne - dvs. skolebestyrelsen, skolens leder og pædagogisk råd - har for at påvirke undervisningens indhold på den enkelte skole.

Samtidig er det vigtigt at slå fast, at der er andre, der har stor indflydelse, når undervisningens indhold skal fastlægges, fx Folketinget, undervisningsministeren og kommunalbestyrelsen. Den samlede rollefordeling er beskrevet senere i hæftet.


For at omsætte lovens intentioner til reel handling kræves tydelige rammer og spilleregler samt tillid og vilje til en reel og åben dialog

 

Når en skolebestyrelse tager undervisningens indhold op til debat, bunder det ofte i spørgsmålet om, hvorvidt børnene er gode nok til at læse, stave, skrive og regne. Skolebestyrelsen får på den måde taget hul på en debat om kvaliteten af undervisningen i dansk og matematik set i forhold til egne forventninger, til niveauet på andre skoler - eller for hele folkeskolen.

Folkeskoleloven giver skolebestyrelsen, skolens leder og lærere i samarbejde med elever og forældre rige muligheder for at øve stor indflydelse på undervisningens indhold. For at omsætte lovens intentioner til reel handling kræves tydelige rammer og spilleregler samt tillid og vilje til en reel og åben dialog. Det er på den måde, erkendelsen af et fælles ansvar opstår.

Indholdet i undervisningen handler også om det, eleverne selv skal arbejde med for at opnå forståelse, viden, indsigt og færdigheder. Der skal være udfordringer for den enkelte, der skal arbejdes med fag og metoder, og der skal tænkes i helheder gennem tværfagligt samarbejde.

Lærer og elev skal samarbejde om at fastlægge de mål, der søges opfyldt, og elevens arbejde skal tilrettelægges under hensyntagen til disse mål, så elevens interesser, forestillinger og idéer mødes med lærernes faglige indsigt.




Forsiden | Forord | Første kapitel