Forrige kapitel Til forsiden tom
Krone
Undervisningsministeriets logo







Statistik

Samlet statistik 2005-2007

Figur 1: Antal sager indbragt for Tvistighedsnævnet

Tvistighedsnævnet modtog fire flere klager i 2006 i forhold til 2005 svarende til en stigning på 7,3 %, mens nævnet i 2007 modtog 10 flere klager i forhold til 2006 svarende til en stigning på 16,9 %.

Af de 55 modtagne klager i 2005 var 52 indgivet af eleven, mens tre var indgivet af virksomheden. Af de 60 modtagne klager i 2006 var 52 indgivet af eleven, mens syv var indgivet af virksomheden. Af de 69 modtagne klager i 2007 var 65 indgivet af eleven, mens fire var indgivet af virksomheden.

Efterfølgende diagrammer illustrerer udfaldet af disse klager og de fagområder, klagerne vedrører.

Statistik for 2005

Figur 2: Afsagte kendelser, indgåede forlig mv.

Den gennemsnitlige sagsbehandlingstid for Tvistighedsnævnets afgørelser i 2005 (fra klageskriftets modtagelse til sagen er afsluttet) var 5,1 måneder.

Den gennemsnitlige tid, fra en sag bliver behandlet i nævnet, til der bliver afsagt kendelse i sagen, var i 2005 21 dage.

Figur 3: Sager fordelt på fagområder

Statistik for 2006

Den gennemsnitlige sagsbehandlingstid for Tvistighedsnævnets afgørelser i 2006 (fra klageskriftets modtagelse til sagen er afsluttet) var 5,0 måneder.

Den gennemsnitlige tid, fra en sag bliver behandlet i nævnet, til der bliver afsagt kendelse i sagen, var i 2006 20 dage.

Figur 5: Sager fordelt på fagområder

Statistik for 2007

Figur 6: Afsagte kendelser, indgåede forlig mv.

Den gennemsnitlige sagsbehandlingstid for Tvistighedsnævnets afgørelser i 2007 (fra klageskriftets modtagelse til sagen er afsluttet) var 4,6 måneder.

Den gennemsnitlige tid, fra en sag bliver behandlet i nævnet, til der bliver afsagt kendelse i sagen, var i 2007 32 dage.

Figur 7: Sager fordelt på fagområder

Undervisningsministeriets håndbogsserie

I denne serie udsender Undervisningsministeriet publikationer med baggrundsorientering om lovgivningen, uddannelser og enkelte fag samt vejledninger om god praksis mv. Håndbøgerne er rettet mod uddannelsernes drift.

2008

Nr. 1: Håndbog om individuel kompetencevurdering i AMU – vurdering og anerkendelse af realkompetencer inden for arbejdsmarkedsuddannelserne (ISBN 978-87-603-2675-2) (Arbejdsmarkedsuddannelser)

Nr. 2: Erhvervsøkonomi i erhvervsuddannelserne – råd og vink (internetpublikation) (Erhvervsfaglige uddannelser)

Nr. 3: Realkompetencevurdering inden for voksen- og efteruddannelse – en håndbog (ISBN 978-87-603-2680-6) (Voksen- og efteruddannelser)

Nr. 4: Tvistighedsnævnets årsberetning 2007 (ISBN 978-87-603-2706-3) (Erhvervsfaglige uddannelser)

2007

Nr. 1: Sortbog om lov nr. 315 af 19. april 2006. Lov om uddannelsen til professionsbachelor som pædagog (internetpublikation) (Videregående uddannelser)

Nr. 2: Informationsteknologi i erhvervsuddannelserne – råd og vink (internetpublikation) (Erhvervsfaglige uddannelser)

Nr. 3: Organisering af folkeskolens undervisning af tosprogede elever – en vejledning (ISBN 978-87-603-2601-1) (Grundskolen)

Nr. 4: Vi kan jo prøve. Evaluering i specialundervisningen – god praksis (ISBN 978-87-603-2637-0) (Grundskolen)

Nr. 5: Vis, hvad du kan. Materiale til sprogscreening af tosprogede småbørn, skolestartere og skoleskiftere (internetpublikation) (Grundskolen)

Nr. 6: Dansk tegnsprog i folkeskolen – god praksis for tilrettelæggelse og gennemførelse (internetpublikation) (Grundskolen)

Nr. 7: Ny mesterlære – sådan gør man (ISBN 978-87-603-2669-1) (Erhvervsfaglige uddannelser)

Nr. 8: Salg og service i erhvervsuddannelserne – råd og vink (internetpublikation) (Erhvervsfaglige uddannelser)

2006

Nr. 1: Overgang til selveje. Håndbog til de midlertidige bestyrelser på gymnasier og hfkurser (UVM 4-053)

Nr. 2: Overgang til selveje. Håndbog til de midlertidige bestyrelser på social- og sundhedsskoler (UVM 4-054)

Nr. 3: Overgang til selveje. Håndbog til de midlertidige bestyrelser på voksenuddannelsescentre (UVM 4-055)

Nr. 4: Overgang til selveje. Håndbog til de midlertidige bestyrelser på sygepleje- og radiografskoler (UVM 4-056)

Nr. 5: Matematik i erhvervsuddannelserne – råd og vink (internetpublikation) (Erhvervsfaglige uddannelser)

Nr. 6: Vejledning til køb, leje og leasing af kopimaskiner og printere (UVM) (indkøb på institutioner)

Nr. 7: Realkompetencevurdering i EUD – praktiske muligheder (UVM 7-371) (Erhvervsfaglige uddannelser)

Nr. 8: Samfundsfag i erhvervsuddannelserne – råd og vink (internetpublikation) (Erhvervsfaglige uddannelser)

Nr. 9: Naturfag, fysik og kemi i erhvervsuddannelserne – råd og vink (internetpublikation) (Erhvervsfaglige uddannelser)

Nr. 10: Fremmedsprog i erhvervsuddannelserne – råd og vink (internetpublikation) (Erhvervsfaglige uddannelser)

Nr. 11: Læring, kommunikation og samarbejde i erhvervsuddannelserne – råd og vink (internetpublikation) (Erhvervsfaglige uddannelser)

Nr. 12: Skolepraktik i erhvervsuddannelserne (UVM 7-372) (Erhvervsfaglige uddannelser)

Nr. 13: Fælles Mål i skolens hverdag – hvordan? (internetpublikation) (Grundskolen)

Nr. 14: Sprogtest i AMU. Inspirationsmateriale til sprogtest af personer med dansk som andetsprog ved optagelse på arbejdsmarkedsuddannelse (internetpublikation)

(Arbejdsmarkedsuddannelser)

Nr. 15: Sortbog om lov nr. 579 af 9. juni 2006. Lov om uddannelsen til professionsbachelor som lærer i folkeskolen (internetpublikation) (Videregående uddannelser)

Nr. 16: Håndbog i AMUs tilbud til flygtninge og indvandrere (internetpublikation) (Arbejdsmarkedsuddannelser)

Nr. 17: Kvik-Guide til VisKvalitet.dk (UVM 13-005) (Arbejdsmarkedsuddannelser)

Visse af de trykte publikationer – som i oversigten er forsynet med et UVM-bestillingsnummer eller ISBN-nummer – kan mod betaling af et ekspeditionsgebyr rekvireres hos Nordisk Bog Center eller hos boghandlere. Andre publikationer kan købes samme sted. For priser se: www.uvm.dk/katindek.htm. Internetpublikationer kan til eget brug frit downloades fra www.uvm.dk.

 

groslash;n streg Denne side indgår i publikationen "Tvistighedsnævnets årsberetning 2007"
© Undervisningsministeriet 2008

Forrige kapitel Til forsiden tom
Til sidens top