Forrige kapitel Til forsiden Næste kapitel
Krone
Undervisningsministeriets logo







Realkompetencer – et bredt politisk projekt

Danmark har en lang tradition for at arbejde med individuel kompetenceafklaring.

Hidtil har der især været arbejdet med individuel kompetenceafklaring inden for følgende uddannelsesområder:

  • Arbejdsmarkedsuddannelserne (1997)
  • De grundlæggende voksenuddannelser (2001)
  • Erhvervsuddannelserne (2003).

Siden 2004 har der været sat yderligere fokus på anerkendelse af realkompetencer, og fra 1. august 2007 er mulighederne blevet udbygget og flere uddannelsesområder er nu omfattet af lovgivningen. Det drejer sig om følgende:

  • AMU – arbejdsmarkedsuddannelserne
  • AVU – enkeltfag i almene voksenuddannelser og almengymnasiale uddannelser (hf og stx)
  • GVU – grunduddannelse for voksne
  • EUD – erhvervsuddannelserne
  • VVU – videregående uddannelser og diplomuddannelser.

Den nuværende lovgivning bygger på et grundigt politisk forarbejde. Siden 2004 har der været bred politisk opbakning til at udbrede anerkendelsen af realkompetencer. Forud for den ændrede lovgivning fremlagde Undervisningsministeriet, Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling, Kulturministeriet samt Økonomi- og Erhvervsministeriet en redegørelse om Anerkendelse af realkompetencer i uddannelserne til Folketinget, hvor den blev positivt modtaget.

Redegørelsen rummede et helt nyt bud på, hvordan Danmarks borgere får bedre og mere fleksible muligheder for at udvikle sig og lære nyt – i uddannelsessystemet, i arbejdslivet, i folkeoplysningen og via frivillige aktiviteter. Ideen bag redegørelsen var at synliggøre og udvikle borgernes skjulte kompetencer. Budskabet var “Alt det, du kan, skal tælle”.

Den danske version af redegørelsen kan findes på http://static.uvm.dk/publikationer/2004/realkompetencer

Redegørelsen er oversat til engelsk og kan findes på http://static.uvm.dk/publikationer/2005/priorlearning/




Som opfølgning på redegørelsen udgav Undervisningsministeriet i 2005 et debatoplæg om anerkendelse af realkompetencer Det du kan – på sporet af Danmarks skjulte kompetencer. Formålet med oplægget var at sætte en ny dagsorden for diskussionen af danskernes kompetencer og at sætte et nationalt udviklingsarbejde i gang, som kunne omsætte den politiske vision til virkelighed.

Debatoplægget beskriver, hvorfor anerkendelse af realkompetencer er nødvendig for Danmark, og indkredser de udfordringer og spørgsmål, som øget anerkendelse af realkompetencer stiller Danmark over for i fremtiden.

Hele debatoplægget findes her: http://static.uvm.dk/publikationer/2005/detdukan


Alt dette arbejde førte til vedtagelsen af de nye regler om udbygning af anerkendelse af realkompetence på voksen- og efteruddannelsesområdet, som trådte i kraft 1. august 2007.

Undervisningsminister Bertel Haarder benyttede derfor i 2007 det årlige Sorø-møde på Sorø Akademi til at sætte realkompetencer og den nye lovgivning til debat under overskriften: “Skolen for livet – Remtrækket til virkeligheden”.

Her diskuterede deltagerne både udfordringerne og potentialerne i realkompetencer. De mange forskellige vinkler på temaet er udkommet i en samlet publikation.

Publikationen kan downloades på: http://static.uvm.dk/publikationer/2007/soroe07


 

groslash;n streg Denne side indgår i publikationen "Initiativer til øget anerkendelse af realkompetencer"
© Undervisningsministeriet 2008

Forrige kapitel Til forsiden Næste kapitel
Til sidens top