Forrige kapitel Til forsiden Næste kapitel
Krone
Undervisningsministeriets logo







11. Fritagelse for et fag, jævnfør bekendtgørelsens § 8, og obligatoriske prøver

Der sigtes med bestemmelsen på elever, som er henvist til en basisundervisning i dansk i en modtagelsesklasse mv., herunder fortrinsvis elever, som under skoleforløbet er tilflyttet Danmark. Hvis det skønnes umuligt at afhjælpe sådanne elevers manglende forudsætninger i et fag ved supplerende faglig undervisning, kan eleven fritages for faget med forældrenes samtykke, dog ikke for så vidt angår dansk og matematik. Det er en betingelse, at eleven får anden undervisning i stedet.

Forældre, for hvem barnets deltagelse i kristendomsundervisning vil medføre en samvittighedskonflikt, kan dog anmode om, at barnet fritages for faget, jævnfør folkeskolelovens § 6, stk. 2. I fortsættelse af cirkulæreskrivelse nr. 125 af 28. oktober 1986 om fritagelse for undervisningen i kristendomskundskab i folkeskolen gøres der opmærksom på, at kristendomskundskab er et obligatorisk fag i folkeskolen, og at faget er kundskabsmeddelende og ikke forkyndende. Mange tosprogede elever deltager derfor i undervisningen i kristendomskundskab, som tillige omfatter fremmede religioner og andre livsanskuelser. Deltagelse i denne undervisning vil i høj grad kunne fremme elevernes mulighed for at forstå dansk kultur og samfund. I medfør af folkeskolelovens § 6, stk. 2, skal et barn fritages for at deltage i undervisningen i kristendomskundskab, når forældremyndighedens indehaver skriftligt over for skolens leder erklærer selv at ville sørge for barnets religionsundervisning. I forbindelse med administrationen af fritagelsesbestemmelsen anbefales det, at skolerne gennemfører en samtale med forældre og elev, før en anmodning om fritagelse imødekommes, så det sikres, at forældrene er informeret om de forhold, der er nævnt i den omtalte cirkulæreskrivelse.

Herudover kan elever kun fritages for et fag på grundlag af bekendtgørelse nr. 1373 af 15. december 2005 om folkeskolens specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand.

De almindelige regler om evaluering af elevernes udbytte af undervisningen, jævnfør bestemmelserne i folkeskolelovens § 13, stk. 1- 6, herunder om obligatoriske test, samt om prøver, jævnfør bestemmelserne i folkeskolelovens § 14, stk.1-8, omfatter også tosprogede elever, som undervises i almindelige klasser. Tosprogede elever med utilstrækkelige danskkundskaber skal i forbindelse med gennemførelse af test tilbydes de samme hjælpemidler og den samme støtte som i den daglige undervisning i det fag, der testes i.

Tosprogede elever skal som alle andre elever aflægge afgangsprøve, med mindre helt særlige forhold gør sig gældende. Her tænkes eksempelvis på tosprogede elever, som lige er ankommet til Danmark, og som ikke taler og forstår dansk i et omfang, så deltagelse giver mening. Der henvises til § 17 a i bekendtgørelse nr. 351 af 19. maj 2005 som ændret ved bekendtgørelse nr. 752 af 30. juni 2006 om prøver og eksamen i folkeskolen og i de almene og studieforberedende ungdoms- og voksenuddannelser. Beslutningen om fritagelsen, som kan omfatte en eller flere prøver eller delprøver, forudsætter, at der er taget stilling til, om eleven vil kunne aflægge prøve på særlige vilkår efter § 17. Det fremgår heraf, at skolen i særlige tilfælde og efter en individuel vurdering kan fravige prøvekravene for tosprogede elever. Denne vurdering udføres af pædagogisk-psykologisk rådgivning.

Hvad angår de obligatoriske og frivillige test, der anvendes som led i den løbende evaluering, jævnfør folkeskolelovens § 13, har tosprogede elever muligheder for at blive fritaget, hvis deres sproglige færdigheder er så ringe, at resultaterne af testene ikke forventes at kunne bidrage til den løbende evaluering. Der er tale om en meget snæver undtagelsesmulighed, der kun tænkes anvendt på elever, som ankommer til Danmark sent i skoleforløbet og kort tid inden gennemførelsen af den pågældende test. En fritagelse for deltagelse i test fordrer en udtalelse fra pædagogisk-psykologisk rådgivning, samt at forældre og elev er indforstået.

 

groslash;n streg Denne side indgår i publikationen " Organisering af folkeskolens undervisning af tosprogede elever"
© Undervisningsministeriet 2006

Forrige kapitel Til forsiden Næste kapitel
Til sidens top