Forrige kapitel Til forsiden Næste kapitel
Krone
Undervisningsministeriets logo







9. Fortsat støtte til tilegnelse af dansk som andetsprog, jævnfør bekendtgørelsens § 6

Ved undervisningen i folkeskolens forskellige fag har tosprogede elever ofte brug for ekstra forklaringer navnlig af sproglig art, men i nogle tilfælde også af indholdsmæssig og kulturel karakter. Dette gælder blandt andet, når eleven påbegynder undervisning i nye fag.

Som nævnt i kapitel 2 har undersøgelser vist, at undervisningen i visse tilfælde tilrettelægges ud fra en forventning om, at eleverne møder med et bestemt ordforråd, som undervisningen bygger videre på. Det kan medføre, at tosprogede elever i lighed med klassens øvrige elever introduceres for nye faglige begreber i fagene, men at undervisningen tager afsæt i et forventet kendt ordforråd. Dette såkaldte førfaglige ordforråd har mange tosprogede elever ikke haft tilstrækkelig mulighed for at tilegne sig, og det kan betyde, at eleven ikke får det fulde faglige udbytte af undervisningen.

Det er vigtigt, at undervisningen tager højde for, at sprogtilegnelse og fag tænkes sammen, når der er tosprogede elever i klassen.

En særlig opmærksomhed skal rettes mod mellemtrinnet, hvor fagenes indhold bliver mere abstrakt.

Hvis behovet for undervisning i dansk som andetsprog går ud over, hvad der kan gives inden for rammerne af den almindelige undervisning, kan der gives ekstra timer til den fortsatte tilegnelse af dansk som andetsprog.

Der henvises til Fælles Mål – Faghæfte 19 – Dansk som andetsprog, hvor trinog slutmål er angivet, og til kapitel 5 for så vidt angår indholdet af den supplerende undervisning og organisationsformer.

Undervisningen kan organiseres uden for den almindelige undervisningstid i kursusforløb. Kurserne mv. kan gives af lærere i dansk som andetsprog eller af lærere i det pågældende fag. I begge tilfælde etableres et samarbejde mellem lærerne i faget og lærere, som underviser i dansk som andetsprog, så sprogundervisningen i dansk som andetsprog koordineres med den øvrige fagundervisning. Eksempelvis kan det være relevant at tilrettelægge et kursusforløb, der tager sigte på forberedelse af folkeskolens obligatoriske afgangsprøver. Samarbejdet kan også omfatte tosprogede lærere.

Der kan i perioder tillige gives supplerende undervisning i klassen ved brug af tolærerordninger.

Supplerende faglig undervisning i henhold til folkeskolelovens § 5, stk. 6
For tilflyttede elever, som har gået i skole i udlandet, skal der i fornødent omfang gives supplerende undervisning i et eller flere fag. Der tænkes herved på tilfælde, hvor eleven enten ikke har haft et fag, for eksempel tysk, i skolen i udlandet, eller hvor undervisningen i henseende til indhold og metoder er meget forskellig fra folkeskolens.

Supplerende undervisning i et fag kan også efter kommunens/skolens beslutning etableres i tilfælde, hvor en elev er kommet bagefter i rent faglig henseende, fordi vedkommende har måttet bruge sin tid på basisundervisning i dansk.

 

groslash;n streg Denne side indgår i publikationen " Organisering af folkeskolens undervisning af tosprogede elever"
© Undervisningsministeriet 2006

Forrige kapitel Til forsiden Næste kapitel
Til sidens top