Næste kapitel
Krone
Undervisningsministeriets logo

"Hvis det skal gi' mening…"




Den trykte publikations forside

Resumé

Hvordan indvirker forskellige former for praksisrelateret undervisning i de almene grundfag på forskellige elevtypers udbytte af undervisningen? Dette spørgsmål belyses i publikationen, som indeholder resultaterne af en undersøgelse, der var en del af forskningsprojektet "Kan man lære teori i praksis? En teoretisk og empirisk analyse af praksisrelateret undervisning i erhvervsuddannelserne". Resultaterne af undersøgelsen viser blandt andet, at

- det giver mening for eleverne, når grundfagsundervisningen relaterer sig til en praksis, de kan genkende
- eleverne foretrækker at arbejde med løsning af praktiske opgaver
- lærerens hjælp, instruktion og evne til at forklare har afgørende betydning for elevernes tilfredshed med og udbytte af undervisningen
- der er behov for at videreudvikle den praksisrelaterede undervisning i de almene grundfag, med henblik på at eleverne lærer at anvende teori i praksis.

 


Indhold:

Forord

Resume

Indledning

Hvordan er undersøgelsen gennemført?

To cases

Hvad viser undersøgelsen?

Summary

Referencer

Undervisningsministeriets temahæfteserie


Komplet indholdsfortegnelse
Kolofon
Hele publikationen samlet i en fil (119 kB)
Hele publikationen i PDF-format (771 KB)

Undervisningsministeriet
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Telefon 3392 5000

© Undervisningsministeriet 2007
Teksten må med kildeangivelse frit anvendes.

grøn streg

TILBAGE TIL UNDERVISNINGSMINISTERIETS STARTSIDE
Næste kapitel
Til sidens top