|
Livslang læring i folkeoplysning og forenings- og fritidslivetDanmark har en lang og historisk tradition for folkeoplysning og foreningsliv. Det har bidraget til at udvikle vores demokrati og sammenhængskraft. Og det har bidraget til at skabe en læringskultur, som bygger på den enkeltes lyst til samt medansvar for egen læring og personlig udvikling. Det danske samfund undergår store forandringer i disse år. Det er derfor afgørende, at alle kan følge med i samfundsudviklingen og tage aktivt del i demokrati og fællesskab for at sikre sammenhængskraften i samfundet. Der læres nyt i mange forskellige sammenhænge, som har betydning for den enkeltes personlige udvikling og muligheder for at deltage på arbejdsmarkedet og i samfundslivet. Fakta om folkeoplysning og foreningslivet
Folkeoplysende undervisning og frivilligt arbejde i foreningslivet spiller en vigtig rolle for både den enkeltes og for samfundets udvikling. Det omfatter blandt andet folkehøjskoler og folkeoplysende foreninger, der tilbyder voksenundervisning i form af aftenskole, daghøjskoler og studiekredse m.m. eller frivilligt foreningsarbejde i form af aktiviteter for børn og unge. Det er regeringens mål, at værdsættelse af den læring, der finder sted i folkeoplysningen og forenings- og fritidslivet, skal styrkes, og at der skabes et langt bedre samspil mellem folkeoplysning og læring i foreningslivet og fritidslivet og læring i forhold til det formelle uddannelsessystem og på arbejdspladsen. Det forudsætter, at der gøres en mere systematisk indsats for at synliggøre og dokumentere realkompetencer erhvervet igennem folkeoplysning og frivilligt arbejde mv. Det fremmer også deltagelse i livslang læring. Regeringen har blandt andet på denne baggrund taget initiativ til at fremme samspillet mellem uddannelse, folkeoplysning og læring i foreningslivet mv. gennem:
Denne side indgår i publikationen " Danmarks strategi for livslang læring " |
||
Til sidens top |