Forrige kapitel Til forsiden Næste kapitel
Krone
Undervisningsministeriets logo

Forord







"Folkeskolens vidtgående specialundervisning 1994/95 - 2004/05" er femte udgave af denne internetpublikation fra Undervisningsministeriet. Oplysninger, der vedrører skoleår før 2000/01, er baseret på tidligere offentliggjorte tal fra Amtsrådsforeningen.

Skoleåret 2000/01 var det tidspunkt, hvor en ændret opgavefordeling vedrørende den vidtgående specialundervisning trådte i kraft (pr. 1. august 2000).

Med ændringen fik kommunerne bl.a. tillagt kompetence til at træffe afgørelse om, at elevens behov for specialundervisning m.m. skal opfyldes ved amtskommunens foranstaltning. Det er amtskommunen, der skal indrette og sørge for specialundervisningen med udgangspunkt i kommunalbestyrelsens konkrete henvisning af børn og unge til specialundervisning ved amtsrådets foranstaltning. Amtsrådet træffer efter drøftelse med kommunen beslutning om den konkrete foranstaltning.

Den ændrede kompetencefordeling indebærer, at amtet fortsat har ansvaret for udvikling og drift af specialskoletilbud, center- og specialklassetilbud og specialrådgivning samt for lands- og landsdelsdækkende institutioner til børn og unge, hvis udvikling kræver en særlig vidtgående hensyntagen eller støtte. Den vidtgående specialundervisning kan fortsat finde sted i almindelige klasser (enkeltintegrerede) eller specialklasser i folkeskolen mv.

Kommunerne betaler amterne et såkaldt kommunalt takstbeløb for elever i den vidtgående specialundervisning i folkeskolen. Dette takstbeløb var i 2003 på 176.295 kr., i 2004 på 181.405 kr. og er i 2005 på 185.055 kr.

I publikationen indgår ikke oplysninger om børn, der endnu ikke har påbegyndt skolegangen, men som er henvist til specialpædagogisk bistand, iht. folkeskolelovens § 4, stk. 2.

Undervisningsministeriet overførte pr. 1. januar 2004 hovedparten af statistik- og analyseopgaver fra ministeriet til UNI•C. De overførte opgaver er dataindsamling, datamodtagelse, databehandling, analyser og formidling af statistik og analyser. Publikationen er udarbejdet af UNI•C Statistik & Analyse.

Resumé

  • I 2004/05 er der 10.233 elever, som modtager vidtgående specialundervisning. Det er en stigning på 365 elever set i forhold til 2003/04. I perioden 1994/95 til 2004/05 er antallet af elever i den vidtgående specialundervisning steget med knap 57%. I samme periode steg elevgrundlaget med ca. 20%.
  • Bornholms Regionskommune og Ribe Amt har, som de eneste undtagelser, haft et fald i antallet af henviste elever fra 2003/04 til 2004/05. Den procentvise stigning har været størst i henholdsvis Sønderjyllands Amt (10,1%) og Københavns Kommune (9,5%).
  • Antallet af elever, der modtager særlig tilrettelagt specialundervisning ved private skoler, har siden 1995/96 været konstant stigende. Frekvensen [1] af elever, der modtager særlig tilrettelagt specialundervisning ved privatskoler, er i 2004/05 på 0,80 og 1,38 i folkeskolen.
  • Hovedparten af de 10.233 elever, som er omfattet af den vidtgående specialundervisning i 2004/05, er elever enten i en specialskole eller i en specialklasse/centerklasse. Tendensen inden for de seneste år er, at den gennemsnitlige procentvise ændring pr. år, fra 2000/2001 til 2004/05, har været 5,09% for de elever, der undervises i specialskoler, men kun 2,7% for elever, der undervises i special-/centerklasser. Imellem amterne er der stor forskel på, hvordan eleverne undervises.
  • Generelle indlæringsvanskeligheder er langt den største handicapkategori med 45% af samtlige elever i den vidtgående specialundervisning.
  • 5,2% af de specialundervisningselever, som går på en amtskommunal skole, undervises uden for deres kommune/amt.
  • 422 børnehaveklassebørn modtager vidtgående specialundervisning i 2004/2005.
  • 1.380 elever er nyvisiterede i skoleåret 2004/2005.
  • Fra 2001 til 2003 er de konterede udgifter (i faste priser) steget med knap 10%, mens elevtallet er steget med ca. 12%. Hvis man ser på de budgetterede udgifter, så forventes der et fald fra 2003 til 2004 efterfulgt af en stigning i 2005. Ser man på perioden fra 2003 til 2005, så forventes det, at udgifterne stiger med ca. 3%.
  • Når specialundervisning i Danmark sammenlignes med andre europæiske lande, viser det sig, at Danmark sammen med lande som Finland, Island og Norge integrerer en relativ stor del af specialundervisningseleverne i den almene undervisning.

Kommentarer

Ministeriet har fra en række amter modtaget kommentarer til tallene i forbindelse med indberetning af data. En række amter har tillige, i forbindelse med udarbejdelse af publikationen, bidraget med forslag til præcisering af teksten og korrek-tion/justering af tal.


Fodnoter

[1] Frekvensen ved private skoler er beregnet ud fra det samlede elevtal (bh. – 10. kl.) i skolerne, mens frekvensen i folkeskolen er beregnet ud fra antallet af 6-16-årige i hele landet.

 

groslash;n streg Denne side indgår i publikationen "Folkeskolens vidtgående specialundervisning 1994/95 - 2004/05" som Forord
© Undervisningsministeriet 2006

Forrige kapitel Til forsiden Næste kapitel
Til sidens top