Til forsiden
Krone
Undervisningsministeriets logo

Folkeskolens vidtgående specialundervisning 1994/95 - 2004/05







Kolofon

Titel: Folkeskolens vidtgående specialundervisning 1994/95 - 2004/05
Udgiver:Undervisningsministeriet
Institution:UNI•C Statistik & Analyse for Undervisningsministeriet
Anden bidragyder: Jens Andersen (Grafisk tilrettelægning), Lars Liin (Omslag), Schultz Grafisk (Web)
Copyright:Undervisningsministeriet
Emneord: vidtgående specialundervisning, henvisningsfrekvens til vidtgående specialundervisning, foranstaltning og indretning af vidtgående specialundervisning, visiterede til vidtgående specialundervisning, nettodriftsudgifter til vidtgående specialundervisning, elever i specialundervisning i Europa
Resumé: I skoleåret 2003/04 er der henvist 10.233 elever (1. - 10. klasse) til folkeskolens vidtgående specialundervisning, hvor det året inden var 9.868 elever. Antal elever, der er henvist til den vidtgående specialundervisning i de enkelte amter, fremgår af publikationen. Henvisningsfrekvensen til den vidtgående specialundervisning siden 1985 fremgår af publikationen. De udsving, der er i de seneste år, kan til dels forklares ved amternes inkl. København og Frederiksberg kommuners forskellige afgrænsninger af elevgruppen, der er omfattet af § 20, stk. 2 undervisningen. I publikationen er endvidere belyst, hvordan specialundervisningen er tilrettelagt samt bl.a. udviklingen i udvalgte handicapkategorier. I publikationen er medtaget oplysninger om nettodriftsudgifter til denne undervisning. I faste priser er udgifterne siden 1992 steget med 26 pct., mens elevtallet i samme periode steg med knap 60 pct. Her skal det erindres, at der i forbindelse med ændringen af folkeskoleloven (ændret opgavefordeling) fra august 2000 blev aftalt en betydelig samtidig stigning i kommunernes takstbeløb til amtskommunerne. Der er endelig medtaget oplysninger om antallet af elever i specialundervisning i udvalgte lande i Europa.
Sprog: Dansk
URL:http://static.uvm.dk/publikationer/2006/vidtgaaende
Den elektroniske udgaves ISBN: 87-603-4964-6
Pris for den elektroniske udgave: 0 DKK
Version: 1.0
Versionsdato: 2006-05-17
Formater: html; gif; jpg; pdf; css;
Inventarliste:index.html, kap00.html, kap01.html, kap02.html, kap03.html, kap04.html, kap05.html, kap06.html, kap07.html, kap08.html, kap09.html, kolofon.html, hel.html, baggr.gif, green.gif, graa.gif, pilh.gif, pilnede.gif, pilo.gif, pilv.gif, stdlogo.gif, tom.gif, get_adobe_reader.gif, fig3_1.gif, fig4_1.gif, fig5_1.gif, fig5_2.gif, fig5_3.gif, fig5_4.gif, fig5_5.gif, fig5_6.gif, fig6_1.gif, fig6_2.gif, fig8_1.gif, fig9_1.gif, fors.jpg vidtgaaende_specialundervisning.pdf, publikation.css
Den trykte udgaves ISBN: publikationen findes kun i elektronisk udgave
Publiceringsstandard nr. 2.0






Indholdsfortegnelse

Forord og resumé

1. Udviklingen i den vidtgående specialundervisning

2. Metode

3. Elever i den vidtgående specialundervisning og svært handicappede elever

4. Udviklingen i frekvensen af elever i den vidtgående specialundervisning

5. Foranstaltninger og indretning

6. Indretning af den vidtgående specialundervisning

7. Visiterede til specialundervisning

8. Nettodriftsudgifter til undervisning af børn med vidtgående handicap

9. Specialundervisning i Europa






Forord

"Folkeskolens vidtgående specialundervisning 1994/95 - 2004/05" er femte udgave af denne internetpublikation fra Undervisningsministeriet. Oplysninger, der vedrører skoleår før 2000/01, er baseret på tidligere offentliggjorte tal fra Amtsrådsforeningen.

Skoleåret 2000/01 var det tidspunkt, hvor en ændret opgavefordeling vedrørende den vidtgående specialundervisning trådte i kraft (pr. 1. august 2000).

Med ændringen fik kommunerne bl.a. tillagt kompetence til at træffe afgørelse om, at elevens behov for specialundervisning m.m. skal opfyldes ved amtskommunens foranstaltning. Det er amtskommunen, der skal indrette og sørge for specialundervisningen med udgangspunkt i kommunalbestyrelsens konkrete henvisning af børn og unge til specialundervisning ved amtsrådets foranstaltning. Amtsrådet træffer efter drøftelse med kommunen beslutning om den konkrete foranstaltning.

Den ændrede kompetencefordeling indebærer, at amtet fortsat har ansvaret for udvikling og drift af specialskoletilbud, center- og specialklassetilbud og specialrådgivning samt for lands- og landsdelsdækkende institutioner til børn og unge, hvis udvikling kræver en særlig vidtgående hensyntagen eller støtte. Den vidtgående specialundervisning kan fortsat finde sted i almindelige klasser (enkeltintegrerede) eller specialklasser i folkeskolen mv.

Kommunerne betaler amterne et såkaldt kommunalt takstbeløb for elever i den vidtgående specialundervisning i folkeskolen. Dette takstbeløb var i 2003 på 176.295 kr., i 2004 på 181.405 kr. og er i 2005 på 185.055 kr.

I publikationen indgår ikke oplysninger om børn, der endnu ikke har påbegyndt skolegangen, men som er henvist til specialpædagogisk bistand, iht. folkeskolelovens § 4, stk. 2.

Undervisningsministeriet overførte pr. 1. januar 2004 hovedparten af statistik- og analyseopgaver fra ministeriet til UNI•C. De overførte opgaver er dataindsamling, datamodtagelse, databehandling, analyser og formidling af statistik og analyser. Publikationen er udarbejdet af UNI•C Statistik & Analyse.

Resumé

  • I 2004/05 er der 10.233 elever, som modtager vidtgående specialundervisning. Det er en stigning på 365 elever set i forhold til 2003/04. I perioden 1994/95 til 2004/05 er antallet af elever i den vidtgående specialundervisning steget med knap 57%. I samme periode steg elevgrundlaget med ca. 20%.
  • Bornholms Regionskommune og Ribe Amt har, som de eneste undtagelser, haft et fald i antallet af henviste elever fra 2003/04 til 2004/05. Den procentvise stigning har været størst i henholdsvis Sønderjyllands Amt (10,1%) og Københavns Kommune (9,5%).
  • Antallet af elever, der modtager særlig tilrettelagt specialundervisning ved private skoler, har siden 1995/96 været konstant stigende. Frekvensen [1] af elever, der modtager særlig tilrettelagt specialundervisning ved privatskoler, er i 2004/05 på 0,80 og 1,38 i folkeskolen.
  • Hovedparten af de 10.233 elever, som er omfattet af den vidtgående specialundervisning i 2004/05, er elever enten i en specialskole eller i en specialklasse/centerklasse. Tendensen inden for de seneste år er, at den gennemsnitlige procentvise ændring pr. år, fra 2000/2001 til 2004/05, har været 5,09% for de elever, der undervises i specialskoler, men kun 2,7% for elever, der undervises i special-/centerklasser. Imellem amterne er der stor forskel på, hvordan eleverne undervises.
  • Generelle indlæringsvanskeligheder er langt den største handicapkategori med 45% af samtlige elever i den vidtgående specialundervisning.
  • 5,2% af de specialundervisningselever, som går på en amtskommunal skole, undervises uden for deres kommune/amt.
  • 422 børnehaveklassebørn modtager vidtgående specialundervisning i 2004/2005.
  • 1.380 elever er nyvisiterede i skoleåret 2004/2005.
  • Fra 2001 til 2003 er de konterede udgifter (i faste priser) steget med knap 10%, mens elevtallet er steget med ca. 12%. Hvis man ser på de budgetterede udgifter, så forventes der et fald fra 2003 til 2004 efterfulgt af en stigning i 2005. Ser man på perioden fra 2003 til 2005, så forventes det, at udgifterne stiger med ca. 3%.
  • Når specialundervisning i Danmark sammenlignes med andre europæiske lande, viser det sig, at Danmark sammen med lande som Finland, Island og Norge integrerer en relativ stor del af specialundervisningseleverne i den almene undervisning.

Kommentarer

Ministeriet har fra en række amter modtaget kommentarer til tallene i forbindelse med indberetning af data. En række amter har tillige, i forbindelse med udarbejdelse af publikationen, bidraget med forslag til præcisering af teksten og korrek-tion/justering af tal.






1. Udviklingen i den vidtgående specialundervisning

Denne statistikpublikation giver et billede af udviklingen inden for den vidtgående specialundervisning siden skoleåret 1994/95. Enkelte tabeller og figurer indeholder tidsserier tilbage til midten af 1980'erne.

Udviklingen er beskrevet ud fra antallet af elever i de vidtgående foranstaltninger sammenholdt med det samlede antal 6 - 16-årige i de enkelte amter samt på landsplan.






2. Metode

For at sikre et ens referencegrundlag for amternes oplysninger er der anvendt baggrundstal fra Danmarks Statistik vedrørende antallet af børn og unge i den undervisningspligtige alder.

Herved undgår man de problemer, der kan opstå ved at basere opgørelsen på de elever, der til enhver tid er elever i folkeskolen, idet alle relevante aldersgrupper medregnes, uanset om de er elever i grundskolen eller på anden måde opfylder undervisningspligten.

Målgruppen for analysen er således antallet af børn og unge i alderen 6 - 16 år pr. 1. januar i hvert af årene fra 1995 til og med 2005. Disse børn og unge vil alt andet lige være dem, som pr. 1. september samme år udgjorde de 7 - 16-årige, som var undervisningspligtige.

Herved medregnes i alt 11 årgange. Dette er gjort, fordi en stor del af de elever, som modtager vidtgående specialundervisning, afslutter grundskolen med et 11. skoleår i 10. klasse. Et udgangspunkt i ti årgange vil derfor give en for høj frekvens, mens det valgte grundlag giver en lidt for lav frekvens, fordi ikke alle modtager 11 års skolegang. Og ikke samtlige amter tilbyder et 11. skoleår.

For at opnå så stor nøjagtighed som muligt i totalopgørelsen over antallet af elever i den vidtgående specialundervisning er der også udregnet en frekvens for de elever, der modtager undervisning ved frie grundskoler, som tilbyder vidtgående specialundervisning (svært handicappede) på linje med folkeskolen. Disse frekvenser fremgår af Tabel 3.4. Frekvensen ved private skoler er beregnet ud fra det samlede elevtal (bh. - 10. kl.) i skolerne, mens frekvensen i folkeskolen er beregnet ud fra antallet af 6 - 16-årige i hele landet.

For Vestsjællands Amt mangler oplysningerne fra 1999. De beregninger, som er foretaget for dette år, hvor oplysningerne mangler, er alene baseret på, hvad der er indberettet. Der er dog i alle tilfælde tale om en god repræsentation.

Der eksisterer forskellig opgørelsespraksis af undervisningen fra amt til amt. Registreringen vedrørende skoleåret 2001/02 var stadig påvirket af det ændrede regelsæt, der trådte i kraft pr. 1. august 2000, og ændringen må formodes også at have påvirket registreringen vedrørende skoleåret 2002/03. Endvidere har København og Frederiksberg kommuner samt Bornholms Regionskommune (fra 1/1-03) en særstatus, da de varetager såvel primærkommunale som amtskommunale opgaver. Blanke felter i tabellerne afspejler, at den pågældende amtskommune ikke har indberettet oplysninger om det pågældende emne.






3. Elever i den vidtgående specialundervisning og svært handicappede elever

Tabel 3.1 Antal børn og unge i alderen 6 - 16 år

Område/År 1995 1996 1997 1998 1999 2000 2001 2002 2003 2004 2005
Københavns Kommune 33.589 34.639 35.609 36.712 37.998 39.408 40.920 42.293 43.336 44.343 45.876
Frederiksberg Kommune 5.358 5.383 5.498 5.698 5.900 6.077 6.298 6.597 6.826 7.077 7.476
Københavns Amt 71.836 72.685 73.955 75.226 77.401 79.390 81.915 84.574 86.042 87.234 88.866
Frederiksborg Amt 44.311 44.719 45.569 46.478 48.038 49.761 51.736 53.553 55.021 56.466 58.132
Roskilde Amt 27.673 27.711 28.105 28.578 29.674 30.631 32.031 33.273 34.202 35.104 36.185
Vestsjællands Amt 36.545 36.626 37.100 37.381 38.541 39.620 40.885 42.005 43.022 43.538 44.374
Storstrøms Amt 31.427 31.649 31.814 32.023 32.624 33.000 33.741 34.483 35.015 35.282 35.598
Bornholms Regionskommune1 6.076 6.082 6.048 6.060 6.021 6.031 6.056 6.203 6.244 6.201 6.150
Fyns Amt 56.273 56.505 57.203 57.708 58.990 60.264 62.122 63.658 64.843 65.838 66.745
Sønderjyllands Amt 34.300 34.402 34.725 34.846 35.413 35.863 36.532 37.137 37.361 37.740 37.781
Ribe Amt 30.620 30.705 30.873 31.114 31.751 32.249 32.974 33.539 33.971 34.358 34.489
Vejle Amt 42.862 43.136 43.668 44.321 45.312 46.296 47.531 49.017 50.222 51.270 52.531
Ringkjøbing Amt 37.823 37.845 37.784 38.104 38.748 39.139 40.048 40.857 41.396 41.806 42.289
Århus Amt 75.128 75.762 76.664 77.868 79.899 81.644 84.010 86.404 88.407 90.162 92.449
Viborg Amt 31.457 31.567 31.686 31.934 32.443 33.027 33.865 34.593 35.172 35.523 36.044
Nordjyllands Amt 62.715 62.881 63.031 63.519 64.655 65.659 67.184 68.697 69.542 69.908 70.505
I alt – Hele landet 627.993 632.297 639.332 647.570 663.408 678.059 697.848 716.883 730.622 741.850 755.490

Kilde: Danmarks Statistiks folketælling pr. 1. januar i hvert af årene 1991 - 2005.

1 Bornholms Regionskommune varetager fra 1/1-03 såvel primærkommunale som amtskommunale opgaver.

Tabel 3.1 viser udviklingen i antallet af 6 - 16-årige i perioden 1995 - 2005. I perioden er gruppen af 6 - 16-årige vokset med 127.497 personer, hvilket svarer til en stigning på 20%.

Tabel 3.2 Antal børn og unge i den vidtgående specialundervisning i folkeskolens 1. - 10. klasse

Område/År94/9595/9696/9797/9898/9999/0000/0101/0202/0303/0404/05
Københavns Kommune3904225405885886709537201.082824902
Frederiksberg Kommune4656536363787584102104105
Københavns Amt8188488629831.0471.0611.0391.1361.2061.1731.192
Frederiksborg Amt467418486520580599559681713695740
Roskilde Amt289333372350373379322337374395414
Vestsjællands Amt1276364416453496528563620644692734
Storstrøms Amt295306329350358368381393455476488
Bornholms Regionskommune5975737777895680105137104
Fyns Amt6136656607257258449801.0531.1601.1861.224
Sønderjyllands Amt3063373413713713893793654272486535
Ribe Amt291297304311311339328365359326319
Vejle Amt458495569566566728761655666685713
Ringkjøbing Amt235276307328338404428418440449468
Århus Amt9311.0331.1331.1961.1961.335781821995989996
Viborg Amt304330339394394478319328359366375
Nordjyllands Amt746801771779779833714742814885924
I alt6.5247.0567.5558.0548.2629.1228.6388.7989.9019.86810.233

1 Vestsjællands Amt indsendte ikke oplysninger for 1999, hvorfor antallet af elever i 1999 er udregnet på baggrund af landstallene.

2 Dette tal er korrigeret i forhold til forrige udgave af publikationen.

Tabel 3.2 viser udviklingen i antal elever i den vidtgående specialundervisning i folkeskolens 1. - 10. klasser for de enkelte amter i perioden 1994/95 til 2004/05.

Fra 1995 til 2004 er elevgrundlaget steget med ca. 20%. I samme periode er antallet af elever i den vidtgående specialundervisning steget med knap 57%. Set over hele perioden (1994/95 til 2004/05) har der været en gennemsnitlig procentvis stigning på 4,6% pr. år. Den største tilvækst i perioden, set fra år til år, er på 1.103 elever (01/02 til 02/03), den mindste tilvækst er på – 484 elever (99/00 til 00/01).

Figur 3.1 Udvikling i antal elever i folkeskolens vidtgående specialundervisning 1. - 10. klasse og det samlede antal 6 - 16-årige

Figur 3.1 Udvikling i antal elever i folkeskolens vidtgående specialundervisning 1. - 10. klasse og det samlede antal 6 - 16-årige

En del af stigningen i antallet af elever i den vidtgående specialundervisning skyldes naturlige årsager, så som ændringer i registreringen, justering af elevtal mv., men sådanne forhold kan ikke forklare den markante tendens, som fremgår af kurven i Figur 3.1. At kurven "knækker" i 2000/01 og viser et fald i antallet af specialundervisningselever, hænger formodentlig sammen med de nye finansieringsregler på området. Faldet i 2000/01 havde været større, hvis ikke Københavns Kommune dette år havde en betydelig vækst i elevtallet grundet ændret registrering af elever på døgninstitutioner.

Tallene frem til 2002 viser, at den formodede virkning af de nye finansieringsregler aftog. Der blev registreret en kraftig stigning i antallet af elever i den vidtgående specialundervisning frem til skoleåret 2002/03. Den stagnation, der ses fra 2002/03 til 2003/04, er nu erstattet af en stigning i antallet af elever i den vidtgående specialundervisning.

Umiddelbart før lovændringen i 2000 udgjorde andelen af børn, der blev henvist til vidtgående specialundervisning 1,38% (9.122 elever) af alle 6 - 16-årige. Efterfølgende var der et midlertidigt fald i antallet af visiterede elever, men to år efter lovændringen var andelen af børn, der modtog vidtgående specialundervisning igen 1.38% af alle 6 - 16-årige.

I skoleåret 2003/04 blev der registreret et fald (på 33 elever), set i forhold til året forinden, hvilket betød, at andelen af børn, der blev henvist til vidtgående specialundervisning udgjorde 1,35% (9.868 elever) af alle 6 - 16-årige i skoleåret. Dette fald kan henføres til, at Københavns Kommune reducerede antallet af henviste med næsten ¼ fra 2002/03 til 2003/04. Se også Tabel 4.1.

Den forøgelse i antal elever, der ses fra 2003/04 til 2004/05, tilskrives en generel stigning, regionalt set. Bornholms Regionskommune og Ribe Amt har, som de eneste undtagelser, haft et fald i antallet af henviste elever. Den procentvise stigning fra 2003/04 til 2004/05 har været størst i henholdsvis Sønderjyllands Amt (10,1%) og Københavns Kommune (9,5%).

3.1 Frie grundskoler og svært handicappede elever

Tabel 3.3 Antal elever i de frie grundskoler 1999/00 til 2004/05

Område/År99/0000/0101/0202/0303/0404/05
Københavns Kommune9.5809.97310.24810.58611.06611.332
Frederiksberg Kommune2.0962.0532.2202.2352.1752.125
Københavns Amt8.4438.6398.1108.7659.0439.306
Frederiksborg Amt6.5326.6427.0037.1327.7717.370
Roskilde Amt2.9923.1033.3093.3873.5193.619
Vestsjællands Amt5.5915.8756.2216.4536.6366.886
Storstrøms Amt3.0213.1253.3213.4563.6203.997
Bornholms Regionskommune765753767756769900
Fyns Amt8.4598.3038.6818.9379.1789.517
Sønderjyllands Amt3.6853.7193.7573.8264.1314.263
Ribe Amt1.5571.6361.6801.7521.7751.836
Vejle Amt4.7084.8845.0805.2175.4765.966
Ringkjøbing Amt2.5362.6752.8362.9783.0273.264
Århus Amt9.1609.1849.4269.5539.94810.112
Viborg Amt1.8162.0532.2802.4162.4842.685
Nordjyllands Amt4.8404.9765.1725.3435.4325.585
Hele landet – i alt75.78177.59380.11182.79286.05088.763

Tabel 3.4 Antallet af elever (svært handicappede), som modtager særlig tilrettelagt specialundervisning ved frie grundskoler

Område/År95/9696/9797/9898/9999/0000/0101/0202/0303/0404/05
Københavns Kommune30212527283738466076
Frederiksberg Kommune6674523131112
Københavns Amt29373035414138587474
Frederiksborg Amt22192017242423284448
Roskilde Amt78109111215222122
Vestsjællands Amt16201917222829344442
Storstrøms Amt235443781011
Bornholms Regionskommune331236511-18
Fyns Amt65678085818887117123126
Sønderjyllands Amt11141619201920122730
Ribe Amt5433146111616
Vejle Amt26222522302933332828
Ringkjøbing Amt88131413101291214
Århus Amt68615057656967116151148
Viborg Amt2443666101522
Nordjyllands Amt18222821313124242727
Hele landet – i alt 318319335339385409413552663714
Procent af samtlige elever i frie grundskoler0,500,450,470,470,510,530,520,670,770,80

Note: Tallene kan umiddelbart kun sammenlignes med de tre foregående udgaver af "Folkeskolens vidtgående specialundervisning". Tallene i denne udgave er baseret på oplysninger om de af SU-styrelsen, SPS visiterede elever i frie grundskoler, hvilket ikke er tilfældet i udgaverne før 2001/02.

Tabel 3.4 viser, at antallet af elever, der modtager særlig støtte ved private skoler siden 1995/96, har været konstant stigende. Frekvensen er beregnet som den procentvise andel elever af det samlede antal elever i de frie grundskoler.

Frekvensen ved de frie grundskoler ligger på et niveau, der er noget mindre end folkeskolens, hvilket bl.a. hænger sammen med, at de frie grundskoler, modsat folkeskolen, ikke har en forpligtelse til at optage alle børn, som søger skolerne. En anden forskel er, at frekvensen alene er beregnet på baggrund af det samlede elevtal i de frie grundskoler og de svært handicappede elever, som modtager undervisning på de private skoler. Frekvensen for folkeskolen omfatter tillige elever i den vidtgående specialundervisning i amtskommunale og landsdelsdækkende institutioner, og den er beregnet på baggrund af det samlede antal 6 - 16-årige i hele landet.

Den største ændring fra 2003/04 til 2004/05 er registreret i Københavns Kommune med en stigning på 16 elever. Dernæst kommer Viborg Amt, der har en stigning på syv elever. I Århus og Vestsjællands amter er der fra skoleåret 2003/04 til 2004/05 registreret et fald i antallet af elever, som modtager særlig tilrettelagt specialundervisning ved frie grundskoler. Det er her tale om små elevtalsfald på henholdsvis tre og to elever.






4. Udviklingen i frekvensen af elever i den vidtgående specialundervisning

I Tabel 4.1 er udregnet en frekvens, som viser antallet af børn i den vidtgående specialundervisning i procent af det samlede antal børn og unge i aldersgruppen 6 - 16-årige (1. - 10. klasse) fordelt på amter.

Tabel 4.1 Frekvensen af elever i vidtgående specialundervisning i folkeskolens 1. - 10. klasse

Område/År94/9595/9696/9797/9898/9999/0000/0101/0202/0303/0404/05%ændring1
Københavns Kommune1,191,261,561,651,641,762,401,762,561,902,0370,9
Frederiksberg Kommune0,851,050,981,151,231,321,231,331,551,521,4874,6
Københavns Amt1,151,181,191,331,391,371,311,391,431,361,3818,8
Frederiksborg Amt1,060,941,091,141,251,251,101,321,331,261,3123,6
Roskilde Amt21,041,201,341,251,311,281,051,051,121,151,1813,4
Vestsjællands Amt0,751,001,141,221,331,371,421,521,531,611,69124,8
Storstrøms Amt0,930,971,041,111,121,131,151,161,321,361,3848,7
Bornholms Regionskommune1,121,231,201,271,351,480,931,321,692,191,6849,7
Fyns Amt1,081,181,171,271,411,431,631,701,821,831,8672,1
Sønderjyllands Amt0,860,980,991,071,041,101,061,001,141,301,4264,8
Ribe Amt0,940,970,991,011,081,071,021,111,070,960,93-1,2
Vejle Amt1,061,151,321,301,321,611,641,381,361,361,3931,2
Ringkjøbing Amt0,610,730,810,890,961,041,101,041,081,081,1283,5
Århus Amt1,241,371,501,561,661,671,000,981,151,121,10-10,9
Viborg Amt0,931,051,071,241,361,471,000,971,041,041,0613,5
Nordjyllands Amt1,181,281,231,241,601,291,091,101,181,271,3212,0
Hele landet – gns.1,041,121,191,261,361,381,261,271,381,351,3832,6

1 Ændringen i procent er beregnet for perioden 1994/95 til 2004/05.

2 Roskilde Amt tilbyder ikke 11. skoleår, hvorfor frekvensen i amtet er undervurderet i Tabel 4.1.

Det fremgår af tabellen, at der er store forskelle i såvel frekvens som udvikling i frekvens mellem de enkelte amter. De største stigninger over perioden findes i Vestsjællands Amt, Ringkjøbing Amt og Frederiksberg Kommune med stigninger på op til 124,78%. Kontrasten hertil er Århus og Ribe amter, som har oplevet et fald på henholdsvis 10,9% og 1,2% i forhold til 1994/95.

I skoleåret 2004/2005 er det Københavns Kommune, der har den højeste henvisningsfrekvens med 2,03, hvilket er en stigning på 0,13% i forhold til året før. Året forinden havde Bornholms Regionskommune den højeste frekvens.

Det skal nævnes, at året 2000/01 er atypisk for Københavns Kommune, da kommunen dette ene år ikke havde § 20.2-elever med ophold på døgninstitutioner, jf. noten til Tabel 5.1. Desuden skal man være varsom med at sammenligne på tværs af amterne og årene imellem, idet indberetningsstrukturen har ændret sig flere gange undervejs.

Det skal også nævnes, at der i amterne er forskel på, hvilket år man startede med at registrere. Dette kan ikke udelukkes, at denne forskel påvirker udviklingen i landsfrekvensen i perioden 1985 - 2004, der er et afbildet i Figur 4.1.

Figur 4.1 Elever i den vidtgående specialundervisning i procent af det samlede antal børn i aldersgruppen 6 - 16-årige

Figur 4.1 Elever i den vidtgående specialundervisning i procent af det samlede antal børn i aldersgruppen 6 - 16-årige

Tabel 4.2 Udvikling i frekvensen af elever i den vidtgående specialundervisning i folkeskolen

Område/År 91/92 92/93 93/94 94/95 95/96 96/97 97/98 98/99 99/00 00/01 01/02 02/03 03/04 04/05
Stigning i forhold til 1990/91 0,02 0,07 0,11 0,13 0,21 0,28 0,35 0,45 0,47 0,35 0,35 0,47 0,44 0,47
Stigning fra år til år 0,02 0,05 0,04 0,02 0,08 0,07 0,07 0,10 0,02 -0,12 0,00 0,12 -0,03 0,03

Tabel 4.2 gengiver, for perioden 1994/95 til 2004/05, udviklingen i landsfrekvensen af elever i den vidtgående specialundervisning. Der ses markante stigninger fra år til år indtil 1998/99, hvorefter udviklingen er stabiliseret, endda med et fald fra 1999/00 til 2000/01, der sandsynligvis hænger sammen med de ændrede regler på området. Fra 2001/02 til 2002/03 ses igen en stigning i frekvensen, som dermed er på niveau med skoleåret 1999/00. Denne stigning stoppede i 2003/04, hvor der blev registreret et lille fald i frekvensen af elever i vidtgående specialundervisning i folkeskolen. Tallene for 2004/05 viser, at der er sket en stigning fra 2003/04 til 2004/05.






5. Foranstaltninger og indretning

5.1 Foranstaltninger

Tabel 5.1 Oversigt over de hyppigst anvendte tilbud i folkeskolens vidtgående specialundervisning i udvalgt skoleår for 1. - 10. klasse

Forkortelser for foranstaltninger:

A: Specialskoler inkl. landsdels- og landsdækkende

B: Special- og centerklasser

C: Almindelige klasser (enkeltintegrerede)

D: Undervisning på opholdssted/døgninstitution

 1991/92 2000/01 2002/03 2003/04 2004/05
Område/ ForanstaltningA B C A B C D A B C D A B C D A B C D
Københavns Kommune1265 116 21 290 327 66 270 331 338 72 341 428 252 97 19 468 303 114 15
Frederiksberg Kommune39 3 5 52 9 14 0 65 16 13 8 63 22 12 7 69 22 6 8
Københavns Amt485 69 196 493 338 163 39 576 391 235 4 605 351 214 5 608 396 188 0
Frederiksborg Amt163 138 161 288 223 43 5 346 234 59 74 360 204 53 78 361 250 71 58
Roskilde Amt94 135 60 86 128 108 19 101 172 83 18 192 117 59 27 217 114 53 30
Vestsjællands Amt      332 206 71 18 379 205 43 17 339 178 55 17 359 200 97 26
Storstrøms Amt282 117 73 0 285 70 26 0 362 65 28 0 366 66 44 1 398 54 35
Bornholms Regionskommune31 8 21 40 9 6 3 57 13 35 0 77 6 35 7 0 0 6 5
Fyns Amt345 148 80 582 253 100 45 701 268 102 89 727 288 73 98 720 295 89 120
Sønderjyllands Amt131 132 69 266 47 66 0 328 61 34 4 333 68 31 54 423 26 32 54
Ribe Amt98 130 29 45 262 19 2 45 247 59 3 54 243 21 5 52 220 32 15
Vejle Amt196 191 63 318 317 68 58 272 301 27 46 277 312 17 59 283 332 18 60
Ringkøbing Amt83 128 22 136 254 33 5 150 267 15 4 163 271 14 1 189 263 13 3
Århus Amt232 300 169 629 74 32 46 674 173 90 58 657 175 91 60 633 183 98 71
Viborg Amt144 109 18 190 106 17 6 194 129 27 9 197 125 33 11 194 135 35 11
Nordjyllands Amt249 278 111 220 478 12 4 233 516 58 7 256 531 76 22 262 552 86 24
Antal i alt2.637 2.002 1.098 3.967 3.316 888 546 4.452 3.693 1.017 710 4.728 3.509 947 514 4.839 3.689 992 535

Note: Bemærk at summen af elever i Tabel 5.1 ikke altid stemmer overens med antallet af elever opgjort i Tabel 3.2. Det skyldes bl.a., at der kun er iberegnet de hyppigst forekommende tilbud.

1 Københavns Kommune besluttede for skoleåret 2001/02 at henføre eleverne på døgninstitutioner (kolonne D) til undervisning i henhold til § 20, stk. 1, da udgifterne var mindre end det kommunale takstbeløb.

2 I forbindelse med indberetning for skoleåret 2003/04 har Storstrøms Amt påpeget, at elevtallet for skoleåret 1991/92 er meget højt, når det tages i betragtning, at amtets specialskoler på det tidspunkt var næsten afviklet.

Tabel 5.1 viser de seneste fire skoleårs udvikling, med hvilken foranstaltning eleverne i den vidtgående specialundervisning i folkeskolen tilgodeses. Denne udvikling sammenholdes med tal fra 1991/92. Langt hovedparten af de ca. 10.200 elever, som er omfattet af denne undervisning i 2004/05, er elever enten i en specialskole eller i en specialklasse/centerklasse.

Det er kun siden 1999/00, at det har været muligt at segregere elevgruppen med undervisning på døgninstitutioner. Elevtallet i denne gruppe er præget af et meget varieret elevtal indberettet fra Københavns Kommune.

Der har siden begyndelsen af 90'erne været en udvikling i retning af, at relativt flere elever undervises i specialklasser, jf. Figur 5.1. Antallet af elever i specialskoler har ligeledes været konstant stigende i perioden.

Hvis man ser på tendensen inden for de seneste år, kan man se, at den gennemsnitlige procentvise ændring pr. år, fra 2000/2001 til 2004/05, har været 5,09% for de elever, der undervises i specialskoler, men kun 2,7% for elever, der undervises i special-/centerklasser. Antallet af elever, der undervises som enkeltintegrerede elever, er steget fra 2003/04 til 2004/05, hvilket svarer til en gennemsnitlig procentvis ændring pr. år på 2,81% siden 2000/01.

Figur 5.1 Udvikling i de hyppigst anvendte tilbud

Figur 5.1 Udvikling i de hyppigst anvendte tilbud

Note: Undervisning på opholdssted og døgninstitution indgik første gang i skoleåret 2000/01.

Ser man på amterne imellem, er der imidlertid stor forskel på, hvor eleverne undervises. De fire nedenstående figurer illustrerer amternes brug af de fire hyppigst anvendte tilbud i folkeskolens vidtgående specialundervisning i skoleåret 2004/05 og viser, hvordan amtet ligger i forhold til landsgennemsnittet.

Landsgennemsnittet er brugt som vandret skillelinje for det enkelte tilbud og er oplyst i noten under figuren. Således illustreres, hvilke amter der ligger over, og hvilke der ligger under landsgennemsnittet.

Figur 5.2 Andel af elever der er tilgodeses via Specialskoler inkl. lands- og landsdeldækkende

Figur 5.2 Andel af elever der er tilgodeses via Specialskoler inkl. lands- og landsdeldækkende

Note: Landsgennemsnit: 48,1%.

Figur 5.3 Andel af elever der er tilgodeses via special- og centerklasser

Figur 5.3 Andel af elever der er tilgodeses via special- og centerklasser

Note: Landsgennemsnit: 36,7%.

Figur 5.4 Andel af elever der er tilgodeses via almindelige klasser (enkeltintegrerede)

Figur 5.4 Andel af elever der er tilgodeses via almindelige klasser (enkeltintegrerede)

Note: Landsgennemsnit: 9,9%.

Figur 5.5 Andel af elever der er tilgodeses via undervisning på opholdsted/døgninstitution

Figur 5.5 Andel af elever der er tilgodeses via undervisning på opholdsted/døgninstitution

Note: Landsgennemsnit: 5,3%.

Af Figur 5.2 ses det, at specielt Sønderjyllands og Århus amter og Frederiksberg Kommune tilgodeser elever i den vidtgående specialundervisning gennem specialskoler. Figur 5.3 viser, at Storstrøms, Ribe og Nordjyllands amter i høj grad har deres elever, i den vidtgående specialundervisning, placeret i special- og centerklasser. Bornholms Regionskommune tilgodeser, set i forhold til landsgennemsnittet, en meget stor del af deres elever via almindelige klasser (enkeltintegreret), jf. Figur 5.4. Det skal nævnes, at der her kun er tale om seks ud af de i alt 11 elever, som Regionskommunen tilgodeser gennem den vidtgående specialundervisning. De øvrige fem elever undervises på opholdssted/døgninstitution, som også Sønderjyllands og Fyns amter bruger i større omfang end de øvrige amter.

Tabel 5.2 Procentfordelingen af elever inden for de fire (tre for årene før 2000/01) specialundervisningskategorier jf. Tabel 5.1

Foranstaltning / År1991/921997/981998/991999/002000/012001/022002/032003/042004/05
Specialskoler464241444747454948
Specialklasser353940383741373637
Integrerede i almindelige skoler19191918109101010
Undervisning på opholdssted    64755

Antallet af elever, der modtager vidtgående specialundervisning på opholdssteder, er relativt beskedent og udgør 5% i 2004/05. Det svarer til det halve af antallet af enkeltintegrerede elever, som faldt fra skoleåret 1997/98 til skoleåret 2000/01. De efterfølgende år har det ligget på 10% med 2001/02 som eneste undtagelse.

I Tabel 5.3 er vist, hvordan eleverne fordeler sig på årgang/klassetrin relateret til elevens fødselsår. Når opdelingen er foretaget efter fødselsår, skyldes det, at skolerne ofte ikke har mulighed for at kæde det eksakte klassetrin sammen med den enkelte elev i den vidtgående specialundervisning [2]. Opdelingen, i Tabel 5.3, er sket ud fra den betragtning, at en elev, der begyndte i børnehaveklassen i skoleåret 2004/05, typisk er født i 1998 eller 1999. Med andre ord, eleven fylder seks eller syv år i skoleåret 2004/05.

Tabel 5.3 Den procentvise fordeling af eleverne i folkeskolens vidtgående specialundervisning på årgang/klassetrin relateret til elevens fødselsår

Område/ Klasse = årgangBH = 98, 9997 =196 = 295 = 394 = 493 = 592 = 691 = 790 = 889 = 9(+)88 = 10
Københavns Kommune1,99,49,98,312,211,011,59,48,78,69,1
Frederiksberg Kommune0,09,56,711,47,613,35,74,88,64,827,6
Københavns Amt1,77,97,510,59,811,111,410,510,68,210,7
Frederiksborg Amt3,99,410,28,312,610,911,16,410,29,27,7
Roskilde Amt1,67,48,88,310,912,011,111,312,79,76,0
Vestsjællands Amt3,96,911,210,68,910,69,99,610,07,610,7
Storstrøms Amt1,87,89,613,510,512,910,78,89,67,67,2
Bornholms Regionskommune1,04,86,714,413,59,66,713,59,66,713,5
Fyns Amt1,48,38,08,910,210,710,510,710,07,913,4
Sønderjyllands Amt3,911,78,410,29,39,79,97,99,59,310,1
Ribe Amt5,811,18,39,48,68,611,48,99,16,911,9
Vejle Amt3,49,19,69,610,310,49,611,29,89,37,9
Ringkøbing Amt2,09,38,98,310,99,77,510,110,79,313,1
Århus Amt3,37,09,99,510,09,610,811,111,58,48,9
Viborg Amt4,36,67,69,97,411,27,911,211,29,113,7
Nordjyllands Amt4,19,17,79,610,38,811,111,212,68,07,5
            
Landsgennemsnit 04/052,88,58,710,110,210,69,89,810,38,211,2
Landsgennemsnit 03/044,28,69,810,810,59,610,010,19,28,88,4
Landsgennemsnit 02/0313,79,710,710,610,010,210,59,59,37,68,3

1 Landsgennemsnittet 02/03 blev korrigeret for manglende data i forrige udgave af publikationen. Tallene er derfor ikke identiske med landsgennemsnittet 02/03, som ses i publikationen "Folkeskolens vidtgående specialundervisning 1991/92 - 2002/03".

Det fremgår, at der er betydelig variation i elevernes fordeling på årgang mellem de enkelte amter. For eksempel har Sønderjyllands Amt 11,7% i 1. klasse, mens Viborg Amt kun har 6,6%, mens landsgennemsnittet er 8,5% Udviklingen på landsplan i forhold til skoleårene 2002/03 og 2003/2004 år er vist nederst i Tabel 5.3.

5.2 Handicapkategorier

Tabel 5.4 Den procentvise fordeling af elever i handicapkategorier i udvalgte skoleår

Handicapkategorier / År85/8691/9295/9696/9797/9898/9999/0000/0101/0202/0303/0404/05
Generelle indlæringsvanskeligheder424444444339425349464545
Adfærds/psykiske vanskeligheder91117222224241920292727
Læse-, sprog- og talevanskeligheder20161415151513129798
Bevægelsesvanskeligheder686665555444
Synsvanskeligheder122222232211
Hørevanskeligheder10109777886555
Andet1298458609789
Alle elever i 1. - 10.kl.100100100100100100100100100100100100

For tallene vedrørende de seneste fire skoleår gælder, at læse-, sprog- og tale-vanskeligheder-kategorien dækker over to kategorier i amternes indberetninger, nemlig "svære læsevanskeligheder" og "sprog- og talevanskeligheder".

Figur 5.6 Den relative vækst inden for de forskellige handicapkategorier

Figur 5.6 Den relative vækst inden for de forskellige handicapkategorier

Følgende tendenser fremgår af tabel 4.4 og figur 4.6:

  1. Andelen af elever med generelle indlæringsvanskeligheder har været nogenlunde konstant igennem det meste af registreringsperioden. Der er sket en niveauforskydning de seneste fire skoleår. Gruppen omfatter langt de fleste elever og udgør 45% af alle elever i den vidtgående specialundervisning.
  2. Andelen af elever med svære adfærds-/psykiske vanskeligheder steg kraftigt i 2002/03 efter en periode med svag vækst. Samme gruppe faldt svagt fra 29% i 2002/03 til 27% i 2003/04, mens der ingen ændring har været det seneste år. Andelen på 27% i 2004/05 ligger væsentligt over det niveau, der ses ved registreringsperiodens start.
  3. Andelen af elever med læse-, sprog- og talevanskeligheder er mere end halveret siden registreringens start og udgør nu mindre end en tiendedel af det samlede antal elever. Fra 2002/03 til 2003/04 registreres en stigning for første gang siden 1996/97, men i 2004/05 er andelen 8%, hvilket er et fald i forhold til året forinden.
  4. Andelen af elever med bevægelsesvanskeligheder viser en svagt faldende tendens gennem årene, men da det er et relativt beskedent antal, vil selv små udsving give relativt store udsving i indekset. I 2004/05 er 4% af eleverne placeret under kategorien bevægelsesvanskeligheder.
  5. Andelen af elever med synsvanskeligheder er fordoblet fra 1985/86 til 1991/92. Forklaringen er bl.a., at amternes synskonsulentordning og andre ordninger blev udbygget i dette tidsrum. Med et kraftigt fald inden for de seneste fire år er disse elevers absolutte andel dog stadig beskeden.
  6. Andel af elever med hørevanskeligheder faldt fra 10% i 1985/86 til 5% i 2002/03, og andelen har siden da ligget konstant. Andelen udgør således stadig cirka 5% af det samlede antal specialundervisningselever i 2004/05.
  7. Gruppen "Andet" udgør i de fleste tilfælde autistiske elever og elever med DAMP. Tallet kan i tidligere år være påvirket af, at Vejle Amt har brugt denne gruppe til registrering af elever anbragt uden for amtet. 9% af eleverne er placeret i denne kategori i 2004/05.





6. Indretning af den vidtgående specialundervisning

For de tre tabeller 6.1, 6.2 og 6.3 gælder, at der er en indbyrdes sammenhæng i opgørelsen, således at et fald i den ene form vil medføre en vækst i en eller begge af de andre former.

I Tabel 6.1 er vist, hvordan de enkelte amter har indrettet deres specialundervisning i form af oplysninger om antal specialskoler, og elever opdelt efter, om skolerne drives i amtskommunalt regi eller primærkommunalt regi.

Der foreligger dog ikke oplysninger for samtlige amter, og man skal være opmærksom på, at der kan være sket en ændret registrering i amterne. For de amter, hvor oplysningerne foreligger, kan det konstateres, at Århus Amt har reduceret antallet af institutioner markant fra 2001/02 til 2002/03. Det ses af Tabel 6.1, at antallet af kommunalt drevne institutioner er faldet gennem hele perioden. Dette fald er mest markant fra skoleåret 2000/01 til skoleåret 2001/02, hvor antallet blev halveret. Det hænger sammen med, hvordan Københavns Kommune indplacerer sine institutioner.

6.1 Selvstændige specialskoler

Tabel 6.1 Indretning af den vidtgående specialundervisning - Selvstændige specialskoler

 Institutioner Elever
 Selvstændige specialskoler Heraf kommunalt drevne Selvstændige specialskoler Heraf kommunalt drevne
Område / År01/02 02/03 03/04 04/05 01/02 02/03 03/04 04/05 01/02 02/03 03/04 04/05 01/02 02/03 03/04 04/05
Københavns Kommune14 14 621 43 4       312 349 510 534        
Frederiksberg Kommune  1 1     1 1     19 60     19 60  
Københavns Amt7 7 7 7         541 598 521 581        
Frederiksborg Amt5 5 5 5 1 1 1 1 305 297 333 353 46 40 42 45
Roskilde Amt  2 3 2   1       69 172 196   51    
Vestsjællands Amt25 5 5           322 379 350 430       1
Storstrøms Amt                               
Bornholmst Regionskommu 1 1 2         7 45 57 87         284
Fyns Amt12 11 11 12         660 720 756 732        
Sønderjyllands Amt2 2 6 6         268 328 370 441        
Ribe Amt1 2 2 2         25 46 55 52        
Vejle Amt5 5 5 5         266 288 287 289        
Ringkøbing Amt3 3 3 3         145 160 182 198        
Århus Amt16 6 6 6         678 643 647 658        
Viborg Amt5 4 4 4         177 191 184 195        
Nordjyllands Amt6 6 7 7         231 239 259 271        
I alt72 74 129 102 5 3 2 8 3.975 4.383 4.773 4.930 46 110 102 330

Note: Det kan forekomme, at indberetningen af specialskoler og undervisningscentre relaterer sig til antal steder, hvor hjemmehørende elever undervises, hvilket kan forklare de store udsving i antal institutioner gennem årerne. Dette er bl.a. tilfældet ved indberetning af institutioner i Fyns Amt.

1 Det må formodes, at der i 2003/04 og 2004/05 er sket en fejl i indberetningen af selvstændige specialskoler i Københavns Kommune.

2 I Vestsjællands Amt er landsdækkende undervisning ikke inkluderet i opgørelsen.

6.2 Amtslige specialskoler

Til brug for undervisningsministerens besvarelse af et spørgsmål fra Folketingets Uddannelsesudvalg, 2004 - 2005 [3] om amtskommunale specialskoler, indsamlede Amtsrådsforeningen en række oplysninger om:

- beliggenhedskommune,

- antal elever på hver enkelt skole,

- de pågældende elevers bopælskommuner/-amt

Opgørelsesmetoden i denne særlige undersøgelse er forskellig fra den, der i øvrigt er anvendt i denne publikation, hvorfor elevtal ikke kan sammenlignes umiddelbart.

Dele af svaret er opsummeret i Figur 6.1 og Figur 6.2. I figurerne er der fokuseret på andelen af elever, som ikke undervises i deres bopælskommune/-amt, samt en beskrivelse af, hvilke kommuner/amter der er nettomodtagere af elever, som ikke bor i kommunen/amtet.

Når specialundervisningselever ikke undervises i hjemkommunen/-amtet, skyldes det oftest, at eleverne behøver undervisning, som er særlig ressourcekrævende. Eksempelvis undervisning af døve/døvblindfødte og hørehæmmede.

Denne undervisning tilbydes gennem lands- og landsdeldækkende undervisningstilbud. Dette kan bl.a. ses ud fra Figur 6.2, der viser, at specielt Københavns Amt, Vejle Amt og Nordjyllands Amt alle har skoler med landsdækkende tilbud, hvorfor en relativ stor procentandel af eleverne ikke bor i kommunen/amtet. Det skal nævnes, at Frederiksberg Kommune, som har den største andel af elever, der ikke bor i kommunen, ikke har noget landsdækkende undervisningstilbud.

Den procentvise fordeling i Frederiksberg Kommune er baseret på én skole med 58 elever, hvoraf 23 elever bor i Københavns Kommune. Samlet set er det 5,2% af de specialundervisningselever, som går på amtskommunale skoler, der undervises uden for deres kommune/amt [4].

Figur 6.1 Fordelingen af § 20.2 elever i kommunen/amtet der undervises i deres hjemkommune/-amt eller uden for deres hjemkommune/-amt

Figur 6.1 Fordelingen af § 20.2 elever i kommunen/amtet der undervises i deres hjemkommune/-amt eller uden for deres hjemkommune/-amt

Figur 6.2 Fordelingen af § 20.2 elever der undervises, men ikke bor i kommunen/amtet.

Figur 6.2 Fordelingen af § 20.2 elever der undervises, men ikke bor i kommunen/amtet.

6.3 Specialundervisningscentre/specialklasserækker og gruppeordninger

Tabel 6.2 og Tabel 6.3 viser henholdsvis antallet af specialundervisningscentre/specialklasserækker og antal gruppeordninger/gruppeintegration/enkeltintegrerede og elever i den vidtgående specialundervisning, der benytter disse.

Ses der bort fra de amter, hvor der ikke foreligger oplysninger, kan det bl.a. konstateres, at Ribe Amt, som reducerede antallet af specialundervisningscentre/specialklasserækker kraftigt fra 2000/01 til 2002/03, igen har reduceret antallet af specialundervisningscentre kraftigt fra 2003/04 til 2004/05. At dette ikke er et enestående tilfælde ses, ved at også Sønderjyllands Amt, Århus Amt og Viborg Amt har reduceret antallet af centre. I Københavns Kommune, Frederiksberg Kommune samt Fyns Amt er der flere centre i 2004/05 end året forinden.

Tabel 6.2 Indretning af den vidtgående specialundervisning – Specialundervisningscentre/specialklasserækker

 Institutioner Elever
  Specialundervisningscentre Heraf kommunalt drevne Specialundervisningscentre Heraf kommunalt drevne
Område / År 01/02 02/03 03/04 04/05 01/02 02/03 03/04 04/05 01/02 02/03 03/04 04/05 01/02 02/03 03/04 04/05
Københavns Kommune1 7 8 7 28 7       353 336 230 272        
Frederiksberg Kommune   1 1 2     1     16 20 80     20  
Københavns Amt       0                        
Frederiksborg Amt 5 5 5 5 5 5 5 5 188 192 181 182 188 192 181 182
Roskilde Amt   2       1       45       40    
Vestsjællands Amt2 4       4             149        
Storstrøms Amt 3 3 3 3 3 3 3 3 136 121 171 152 136 121 171 152
Bornholms Regionskommune 1 1     1 1     10 13     10 13    
Fyns Amt 7 8 10 11         274 291 310 301        
Sønderjyllands Amt 2 2 4 1   2     55 61 68 30   61    
Ribe Amt 8 7 10 6 8 7 10 6 295 272 270 258 295 272 270 258
Vejle Amt 4 4 6 6 3 3 4 4 324 322 332 345   156 156 162
Ringkøbing Amt 5 5 5 5 5 5 5 5 276 287 292 287 276 287 292 287
Århus Amt 9 11 20 18 8 11 11 11 107 173 266 220 105 173 178 188
Viborg Amt 5 6 7 6 5 6 7   118 140 142 148 118 140 142  
Nordjyllands Amt 20 20 19 19 20 20 19 19 501 531 546 572 501 531 546 572
I alt 80 85 97 110 69 66 69 53 2.637 2.800 2.828 2.979 1.629 1.986 1.956 1.549

Note: Bemærk at summen af elever i specialundervisningscentre i Tabel 6.2 ikke kan sammenholdes med summen af elever i almindelige klasser (enkeltintegreret), som er opgjort i Tabel 5.1.

I forbindelse med vurdering af tallene i Tabel 6.2 er det vigtigt, at man lægger fokus på elevsiden og ikke så meget på institutionssiden, da den af naturlige årsager er vanskelig at afgrænse.

Tabel 6.3 Indretning af den vidtgående specialundervisning - Antal gruppeordninger/gruppeintegration/enkeltintegrerede (elever)

Område / År 2000/01 2001/02 2002/03 2003/04 2004/05
Københavns Kommune 66 69 72 97 114
Frederiksberg Kommune     13 13  
Københavns Amt 504 567 637 602 421
Frederiksborg Amt 112        
Roskilde Amt 109   195 145 137
Vestsjællands Amt         165
Storstrøms Amt 70 257 65 305 336
Bornholms Regionskommune   26 36    
Fyns Amt 171 163 194 174 210
Sønderjyllands Amt 66 29 34 31 86
Ribe Amt 18 56 64 24 33
Vejle Amt 68 21 29 18 18
Ringkøbing Amt 34 18 15 15 16
Århus Amt 32 36 90 91 103
Viborg Amt 17 18 26 33 37
Nordjyllands Amt 24 33 64 80 91
I alt 1.291 1.293 1.534 1.628 1.767

6.4 Børnehaveklassebørn i den vidtgående specialundervisning

Undervisningsministeriet har siden skoleåret 2000/01 bedt amterne om at indberette antal børnehaveklassebørn i den vidtgående specialundervisning.

Tabel 6.4 viser, at der på landsplan skete et fald fra 2001/02 til 2002/03 i antallet af børnehaveklassebørn i den vidtgående specialundervisning i folkeskolen, hvilket til dels hang sammen med manglende indberetninger. Det kan dog konstateres, at der i Frederiksborg Amt næsten skete en halvering i antallet. Ribe Amt havde ligeledes færre børnehaveklassebørn henvist, mens Vejle Amt havde den største vækst blandt de amter, hvor der blev registreret en tilgang af børnehaveklassebørn i den vidtgående specialundervisning.

Tabel 6.4 Antal børnehaveklassebørn i den vidtgående specialundervisning i folkeskolen

Område / År 2001/02 2002/03 2003/04 2004/05
Københavns Kommune 14 16 13 18
Frederiksberg Kommune     1  
Københavns Amt 14 29 57 59
Frederiksborg Amt 61 37 47 54
Roskilde Amt   5 12 18
Vestsjællands Amt 29 2 48 48
Storstrøms Amt   10    
Bornholms Regionskommune 6 1    
Fyns Amt 44 45 54 19
Sønderjyllands Amt 26   37 22
Ribe Amt 38 26 28 42
Vejle Amt 31 40 31 19
Ringkøbing Amt 33 36 40 36
Århus Amt     29 34
Viborg Amt 10 16 16 19
Nordjyllands Amt 23 27 22 34
I alt 329 2901 435 422

1 Der er foretaget enkelte korrektioner i elevtallet set i forhold til tidligere udgaver af publikationen.

I 2003/04 skete der på landsplan en samlet stigning på over 150 elever set i forhold til året forinden. Væksten oversteg således forrige års fald. Antallet af børnehaveklassebørn i den vidtgående specialundervisning er højere i 2003/04 end i 2001/02. Specielt i Vestsjællands og Københavns amter blev der registreret en kraftig vækst, men også Frederiksborg og Fyns amter oplevede en relativ kraftig vækst. Nordjyllands Amt, Københavns Kommune og Vejle Amt havde alle et mindre fald i antallet af børnehaveklassebørn i den vidtgående specialundervisning i folkeskolen.

Ser man på udviklingen fra 2003/04 til 2004/05, er der på landsplan et fald i antallet af elever i børnehaveklassen, der modtager vidtgående specialundervisning.

Specielt for Fyns, Sønderjyllands og Vejle amter er der registreret et stort fald (62 elever). Mere en halvdelen af dette fald beror på udviklingen i Fyns Amt. Af de amter, der har oplevet en stigning i antallet af elever, er det Nordjyllands Amt, som har oplevet den største stigning (15 elever).






7. Visiterede til specialundervisning

Tabel 7.1 viser antallet af elever i 1. - 10. klasse, der er henvist til den vidtgående specialundervisning sammenholdt med, hvor mange af disse der er nyvisiteret. I nyvisiterede kan indgå børnehaveklasseelever, jf. noten til tabellen.

Man skal være varsom med at sammenligne landstotalerne for de tre år, da der ikke foreligger oplysninger for samtlige amter. I 2004/05 er der 1.380 nyvisiterede elever i den vidtgående specialundervisning ud af det samlede antal på 10.233 elever. Københavns Amt, som har det næststørste antal elever i den vidtgående specialundervisning, har det største antal nyvisiterede elever. Fyns Amt, der har det største antal elever i den vidtgående specialundervisning, har i 2004/05 kun det femtestørste antal af nyvisiterede elever.

Ser man på den største ændring i antallet af nyvisiterede elever, springer Bornholms Regionskommune, Fyns Amt og Vejle Amt i øjnene med et fald på henholdsvis 137, 76 og 72 elever. Københavns Kommune og Vestsjællands Amt har haft den største stigning i antallet af nyvisiterede elever med henholdsvis 167 og 91 elever.

Tabel 7.1 Samlet antal elever i den vidtgående specialundervisning i folkeskolen, samt heraf nyvisiterede elever

 2001/02 2002/03 2003/04 2004/05
Område / År Antal elever Heraf nyvisiterede Antal elever Heraf nyvisiterede Antal elever Heraf nyvisiterede Antal elever Heraf nyvisiterede
Københavns Kommune 720 175 1.082 112 824 130 902 167
Frederiksberg Kommune 84 5 102 8 104 7 105 27
Københavns Amt 1.136 291 1.206 289 1.173 287 1.192 240
Frederiksborg Amt 681 107 713 0 695 0 740  
Roskilde Amt 381 0 374 104 395 101 414 98
Vestsjællands Amt 620 0 644 0 629 0 734 91
Storstrøms Amt 393 0 455 107 476 81 488 74
Bornholms Regionskommune 80 37 105 24 137 137 104  
Fyns Amt 1.053 207 1.160 203 1.186 193 1.224 117
Sønderjyllands Amt 365 0 423 0 486 116 535 69
Ribe Amt 365 102 359 81 326 63 319 55
Vejle Amt 655 162 666 169 685 175 713 103
Ringkøbing Amt 418 56 440 64 449 61 468 59
Århus Amt 821 144 995 0 989 195 996 141
Viborg Amt 328 71 359 36 366 51 375  
Nordjyllands Amt 742 140 814 200 885 168 924 139
I alt 8.842 1.497 9.897 1.361 9.805 1.765 10.233 1.380

Note: Der gøres opmærksom på, at ikke alle amter har opgjort antallet af nyvisiterede, hvorfor en sammenligning på landsplan, de tre år imellem, kan være misvisende. Antallet af nyvisiterede er indberettet på klassetrin. Viborg Amt gør opmærksom på, at deres elever ikke er inddelt i klasser, men inddeles i grupper på tværs af klasser.

Note: Under nyvisiterede elever kan det forekomme, at børnehaveklasseelever er medregnet. Dette er tilfældet for nyvisiterede elever i Nordjyllands amt i 2004/05. Her indgår 34 børnehaveklasseelever i antallet af nyvisiterede. Disse elever er ikke inkluderet i "antal elever".

Note: Frederiksborg Amt, Bornholms Regionskommune samt Viborg Amt har oplyst, at de i 2004/05 ikke har nogle elever, der er nyvisiteret.






8. Nettodriftsudgifter til undervisning af børn med vidtgående handicap

På baggrund af de regnskabstal og budgetter, som amterne indberetter til Danmarks Statistik vedrørende udgifter og indtægter til den vidtgående specialundervisning, er de samlede nettodriftsudgifter til området beregnet i Tabel 8.1. Det stigende antal elever, der er henvist til den vidtgående specialundervisning, har indtil år 2000 været afspejlet i stigende nettodriftsudgifter for amterne til området.

Det store fald i nettoudgifterne, der ses fra 2000 til 2001, skyldes en ændring i det kommunale takstbeløb for elever i den vidtgående specialundervisning i folkeskolen. Grundet denne ændring kan tallene fra 2001 og frem ikke sammenlignes direkte med resten af de opgjorte tal. Regnskabstal og budgettal er endnu ikke tilgængelige for Bornholms Regionskommune. For at give et klart billede af udviklingen på landsplan, er der derfor udregnet en samlet udgift, eksklusiv Bornholms Regionskommune, nederst i Tabel 8.1. I denne udgave af publikationen er budgettallene for 2004 og 2005 illustreret for at klarlægge tendensen i udgifterne. Nettoudgifterne er opgjort i faste priser (2003 priser).

Amtskommunernes nettoudgifter (i faste priser) steg med 30% i perioden 1995 til 2000. I samme periode steg elevtallet (1. - 10. klasse) med knap 23% [5]. Fra 2001 til 2003 er udgifterne steget med knap 10%, mens elevtallet er steget med ca. 12%. Hvis man ser på de budgetterede udgifter, så forventes der et fald fra 2003 til 2004 efterfulgt af en stigning i 2005. Ser man på perioden fra 2003 til 2005, så forventes det, at udgifterne stiger med ca. 3%.

Man skal være varsom med at sammenligne nettoudgifter amterne imellem, da konteringspraksis kan være meget forskellig fra amt til amt. Visse amter har f.eks. bogført en række fællesudgifter vedrørende voksne og børn på kontoen.

Tabel 8.1 Amternes nettoudgifter (2003 priser) for undervisning af børn med vidtgående handicap. (1000 kr.)

Område/År 1995 1996 1997 1998 1999 2000 2001 2002 2003 2004 2005
Københavns Kommune 82.410 85.915 87.036 91.129 104.904 132.311 151.909 183.440 192.504 176.438 192.507
Frederiksberg Kommune 7.746 11.828 9.965 13.798 16.951 17.569 23.130 22.762 25.368 28.793 33.342
Københavns Amt1 14.957 13.452 - 223.600 202.510 159.101 114.344 133.486 137.605 119.727 121.015
Frederiksborg Amt 62.612 66.379 70.688 82.800 90.076 73.005 38.505 43.440 41.810 44.330 39.655
Roskilde Amt 53.922 55.660 56.200 58.692 64.512 45.171 36.292 29.786 40.759 41.050 42.470
Vestsjællands Amt 67.734 76.157 85.521 90.626 99.128 76.384 53.147 58.310 24.081 16.880 41.716
Storstrøms Amt 49.638 53.346 55.426 57.120 59.249 40.876 25.760 32.756 38.433 18.241 42.513
Bornholms Regionskommune 11.127 11.302 11.342 10.849 11.496 8.460 4.940 7.464 2    
Fyns Amt 109.012 113.072 123.012 136.747 153.779 111.878 53.823 67.375 73.981 65.720 70.254
Sønderjyllands Amt 55.834 63.103 67.504 66.085 71.613 58.295 32.383 32.731 31.700 29.378 29.847
Ribe Amt 63.373 63.623 69.251 68.743 71.820 54.820 37.380 31.240 33.279 34.533 33.726
Vejle Amt 82.711 90.805 99.946 107.719 122.415 94.617 56.930 54.599 54.827 58.434 61.033
Ringkjøbing Amt 48.054 53.489 58.637 61.698 64.504 52.958 32.534 34.763 38.617 36.667 39.663
Århus Amt 122.682 129.842 140.611 156.388 158.370 147.562 65.949 70.422 57.349 88.349 66.320
Viborg Amt 39.608 42.560 48.780 55.648 62.560 57.737 34.392 38.993 39.469 39.345 41.471
Nordjyllands Amt 124.168 143.504 165.162 177.009 190.011 155.211 80.665 81.763 88.753 84.180 86.104
I alt – Hele landet 995.589 1.074.038 1.149.083 1.458.653 1.543.896 1.285.954 842.085 923.333 918.535 882.065 941.636
I alt (ekskl. Bornholms Regionskommune) 984.462 1.062.736 1.137.741 1.447.804 1.532.401 1.277.494 837.144 915.869 918.535 882.065 941.636

Kilde: Danmarks Statistik – Statistikbanken, samt UNI•C Statistik & Analyses egne beregninger.

Note: Bemærk, at nettoudgifterne for 2004 og 2005 vedrører amternes budgetter.

Note: Det bemærkes, at nettoudgifterne for Roskilde Amt i 2003 i høj grad afviger fra opgørelsen i 2002. Tallet er udregnet på baggrund af oplysninger fra Danmarks Statistik – Statistikbanken. Det bemærkes også, at udgiften i Vestsjællands Amt er mere end halveret fra 2002 til 2003.

Note: København og Frederiksberg kommune samt Bornholms Regionskommune indtager en særstatus, da de varetager såvel primær som amtskommunale opgaver ved den vidtgående specialundervisning.

1 Tal før og efter 1997 er ikke sammenlignelige, idet amtet i 1998 overgik til nyt økonomisystem og nye konteringsmetoder. Hvis tallene fra 1998 og frem sammenlignes, skal det holdes in mente, at Københavns Amt har påpeget, at der i udgiftstallet for specialundervisning på konto 3.07 også er konteret udgifter til fritidsdelen af helhedstilbuddene. I 2003 er der endvidere konteret køb og salg på de selvstændige fritidshjem.

2 Nettoudgifterne og budgetterede udgifter for undervisning af børn med vidtgående handicap er endnu ikke tilgængelig for Bornholms Regionskommune.

Tabel 8.3 viser udviklingen i amternes nettodriftsudgifter med indeks 1995=100. Det fremgår, at Viborg Amt, som det eneste amt, har et uændret udgiftsniveau over perioden 1995 til 2003, men med ikke ubetydelige fluktueringer i perioden. Indekset afspejler bl.a. det varierede antal af henviste elever til den vidtgående specialundervisning fra 1992 til 2000, mens tallene for 2001 til 2003 må betragtes separat.

Budgettallene for 2004 og 2005 viser, at der på landsplan (eksklusiv Bornholms Regionskommune) forventes en stigning i udgifterne set i forhold til 2003. Det er dog ikke en entydig tendens amterne imellem. For eksempel er de budgetterede udgifter i Vestsjællands Amt i 2005 væsentlig højere end de registrerede udgifter i 2003, mens de budgetterede udgifter (2005) i Københavns Amt er betydeligt lavere end de registrerede udgifter i 2003.

Tabel 8.2 Indekseret udvikling i amternes nettoudgifter (2003 priser) for undervisning af børn med vidtgående handicap (1992 = 100)

Område/år 1995 1996 1997 1998 1999 2000 2001 2002 2003 2004
(budget)
2005
(budget)
Københavns Kommune 100 104 106 111 127 161 184 223 234 214 234
Frederiksberg Kommune 100 153 129 178 219 227 299 294 328 372 430
Københavns Amt1 100 90                  
Frederiksborg Amt 100 106 113 132 144 117 61 69 67 71 63
Roskilde Amt 100 103 104 109 120 84 67 55 76 76 79
Vestsjællands Amt 100 112 126 134 146 113 78 86 36 25 62
Storstrøms Amt 100 107 112 115 119 82 52 66 77 37 86
Bornholms Regionskommune 100 102 102 98 103 76 44 67 2    
Fyns Amt 100 104 113 125 141 103 49 62 68 60 64
Sønderjyllands Amt 100 113 121 118 128 104 58 59 57 53 53
Ribe Amt 100 100 109 108 113 87 59 49 53 54 53
Vejle Amt 100 110 121 130 148 114 69 66 66 71 74
Ringkøbing Amt 100 111 122 128 134 110 68 72 80 76 83
Århus Amt 100 106 115 127 129 120 54 57 47 72 54
Viborg Amt 100 107 123 140 158 146 87 98 100 99 105
Nordjyllands Amt 100 116 133 143 153 125 65 66 71 68 69
I alt 100 108 115 147 155 129 85 93 92 89 95
I alt (ekskl. Bornholms Reg. Kommune) 100 108 116 147 156 130 85 93 93 90 96

Note: Bemærk, at nettoudgifterne i en tidligere udgave af denne publikation, "Folkeskolens vidtgående specialundervisning 1991/92 - 2002/03", var opgjort i løbende priser, samt at nettoudgifterne for 2004 og 2005 vedrører amternes budgetter.

1 Tal for årene 1997 - 2005 er ikke taget med i frekvensberegningerne, da de ikke giver det korrekte billede af udviklingen.

2 Nettoudgifterne og budgetterede udgifter for undervisning af børn med vidtgående handicap er endnu ikke tilgængelige for Bornholms Regionskommune. Jf. Tabel 8.1.

Tabel 8.3 Nettoudgift (2003 priser) pr. elev i den vidtgående specialundervisning. 1992 til 2003. I 1000 kr.

Område/år 1995 1996 1997 1998 1999 2000 2001 2002 20032004
(budget)
Københavns Kommune 204,3 182,3 155,4 155,0 168,6 167,9 177,5 210,6 197,5 206,0
Frederiksberg Kommune 154,4 216,0 174,3 219,0 244,8 228,9 293,7 248,8 246,7 275,7
Københavns Amt1 18,0 15,8   221,5 192,3 151,3 105,9 114,6 115,4 101,4
Frederiksborg Amt 140,2 148,7 141,3 151,9 153,2 125,4 63,1 62,6 59,3 62,1
Roskilde Amt 175,5 159,4 154,9 163,2 171,8 127,2 110,6 84,5 106,5 101,9
Vestsjællands Amt 216,6 197,5 198,2 192,4 194,6 140,8 90,6 92,6 36,3 23,8
Storstrøms Amt 165,7 169,0 164,1 161,7 163,6 109,5 66,7 78,2 82,9 37,9
Bornholms Regionskommune 169,4 152,4 151,9 140,9 140,2 112,4 74,9 82,6 2  
Fyns Amt 171,8 170,6 179,0 188,6 198,5 124,2 53,3 61,4 63,2 54,7
Sønderjyllands Amt 175,1 186,3 191,0 178,1 189,2 151,5 86,8 83,7 70,2 58,0
Ribe Amt 215,9 212,1 225,6 221,0 222,6 163,9 108,8 86,2 96,4 106,9
Vejle Amt 174,7 172,7 176,0 190,3 193,2 127,6 79,4 82,8 81,4 83,9
Ringkøbing Amt 190,6 185,1 185,7 185,7 176,5 127,9 76,8 81,4 87,0 80,2
Århus Amt 126,0 120,8 121,3 130,8 126,3 133,6 82,7 78,8 57,8 89,1
Viborg Amt 125,8 127,5 134,8 141,2 145,8 140,2 106,6 114,4 109,1 106,4
Nordjyllands Amt 161,5 182,0 213,3 227,2 237,1 198,1 111,2 105,9 105,2 93,4
I alt 147,6 147,9 147,9 174,1 172,7 144,2 96,5 99,5    
I alt (ekskl. Bornholms Reg. Kommune) 147,4 147,8 148,0 179,5 179,5 144,4 96,9 99,9 94,0 89,1

Kilde: Danmarks Statistik – Statistikbanken, samt UNI•C Statistik & Analyses egne beregninger.

Note: Der er i denne udgave af publikationen brugt en anden beregningsmetode end i tidligere udgaver.

Note: Det bemærkes, at nettoudgifterne for Roskilde Amt i 2003 i høj grad afviger fra opgørelsen i 2002. Tallet er udregnet på baggrund af oplysninger fra Danmarks Statistik – Statistikbanken – Tabel 3.07. Det bemærkes også, at udgiften i Vestsjællands Amt er mere end halveret fra 2002 til 2003.

Note: København og Frederiksberg kommuner samt Bornholms Regionskommune indtager en særstatus, da de varetager såvel primær- som amtskommunale opgaver ved den vidtgående specialundervisning.

1 Tal før og efter 1997 er ikke sammenlignelige, idet amtet i 1998 overgik til nyt økonomisystem og nye konteringsmetoder. Hvis tallene fra 1998 og frem sammenlignes, skal det holdes in mente, at Københavns Amt har påpeget, at der i udgiftstallet for specialundervisning på konto 3.07 også er konteret udgifter til fritidsdelen af helhedstilbuddene. I 2003 er der endvidere konteret køb og salg på de selvstændige fritidshjem.

2 Nettoudgifterne og budgetterede udgifter for undervisning af børn med vidtgående handicap er endnu ikke tilgængelig for Bornholms Regionskommune.

I finansåret 2004 gik der 591.885 elever i folkeskolen eksklusiv elever i den vidtgående specialundervisning. De budgetterede nettoudgifter hertil er ca. 27,2 mia. i 2003 priser. Udgiften i 2004 pr. elev bliver derved 45.923 kr.

Til sammenligning viser Tabel 8.3, at den amtskommunale udgift for en elev i den vidtgående specialundervisning forventes at udgøre 89.126 kr. Hertil kommer det kommunale takstbeløb, som i 2004 udgør 181.405 kr. pr. år.

Figur 8.1 Kommunernes nettoudgifter (1000 kr.) for undervisning af børn med vidtgående handicap. Fordelt efter år og 3.07 nettoudgift procentandel af 3.01 nettoudgift. Opgjort i 2003 priser

Figur 8.1 Kommunernes nettoudgifter (1000 kr.) for undervisning af børn med vidtgående handicap. Fordelt efter år og 3.07 nettoudgift procentandel af 3.01 nettoudgift. Opgjort i 2003 priser

Tabel 8.1 viser kommunernes samlede nettoudgifter (opgjort i 2003 priser) til undervisning af børn med vidtgående handicap (præsenteret i parentesen ved siden af det pågældende år).

For at illustrere ændringen i kommunernes udgiftsbyrde er de samlede udgifter for de enkelte år blevet opdelt efter kommunernes nettoudgift til 3.07 [6] (børn med vidtgående handicap) som procentandel af nettoudgift til 3.016 (folkeskolen).

Antallet af kommuner i de enkelte intervaller ses i Tabel 8.4. Sammenholdes Figur 8.1 med Tabel 8.4 ses det, at den samlede nettoudgift for kommunerne i 2003 er 3,385 mia. kr., hvoraf 1,797 mia. kr. betales af 52 kommuner, som har en 3.07 nettoudgift, der overstiger 14% af 3.01 nettoudgiften.

Ud fra Figur 8.1 og Tabel 8.4 ses også, hvordan kommunernes udgifter udvikler sig efter takstomlægningen i år 2000. I 1999 udgjorde nettoudgiften, på konto 3.07, for 137 kommuners vedkommende mindre end 1,9% af de samlede udgifter til folkeskolen. I 2001 er dette tal faldet til 14 kommuner og i 2003 har kun 11 kommuner en nettougift på konto 3.07, som udgjorde under 2% af kommunens samlede udgifter til folkeskolen. Ligeledes falder antallet af kommuner, hvor nettoudgiften til undervisning af børn med vidtgående handicap udgør mellem 2 og 3,9% af kommunens samlede udgifter til folkeskolen.

Fra 2000 til 2003 er den samlede nettoudgift (3.07) for kommunerne steget med knap 0,9 mia., hvilket skal ses i sammenhæng med takstomlægningen i 2000, der som følge af den ændrede opgavefordeling indebar en overførsel fra det amtslige til det kommunale bloktilskud. Fuldt indfaset blev det amtslige bloktilskud således reduceret med 0,96 mia. kr. (opgjort i 2001 prisniveau), hvilket svarer til 1,05 mia. kr. i 2003. Dette beløb var udtryk for omfanget af § 20.2-foranstaltninger mellem det gamle og det nye takstbeløb, som herved forventedes fremover at blive en kommunal opgave, samt takstforøgelsen for de § 20.2-elever, der fortsat måtte forventes at forblive en amtslig opgave, nemlig de foranstaltninger der udgiftsmæssigt oversteg det nye takstbeløb.

Budgettallene for 2004 og 2005 viser en fortsat stigende tendens i antallet af kommuner, hvor udgiften til den videregående specialundervisning udgør en større og større andel af den samlede udgift til folkeskolen.

Tabel 8.4 Antal kommuner inddelt efter konto 3.07 nettoudgift som procentandel af 3.01 nettoudgift

3.07 nettoudgift som procentandel af 3.1 nettoudgift 1998 1999 2000 2001 2002 2003 2004 (budget) 2005 (budget)
< 1.9 155 137 43 14 15 11 9 12
2 - 3,9 88 100 103 45 34 29 27 24
4 - 5,9 19 24 91 74 76 81 53 49
6 - 7,9 8 7 17 73 68 61 87 82
8 - 9,9 1 1 12 33 38 47 44 49
10 - 11,9 0 1 3 17 21 20 24 25
12 - 13,9 0 0 1 7 8 10 13 15
> 14 0 0 0 7 10 11 14 15
I alt 271 270 270 270 270 270 271 271

Kilde: Danmarks Statistik – Statistikbanken og UNI•C Statistik & Analyses egne beregninger.

For de 270 kommuner, som betragtes i tabel 7.4, er den registrerede nettoudgift til folkeskolen i 2003 27,4 mia. For de samme kommuner er den registrerede nettoudgift til elever i den vidtgående specialundervisning 1,9 mia. kroner.






9. Specialundervisning i Europa

Antallet af elever i den vidtgående specialundervisning er som nævnt i kapitel 2 steget til 10.233 og udgør dermed 1,38%. af 6 - 16-årige i Danmark [7].

For at belyse udviklingen i specialundervisningen i Danmark i et europæisk perspektiv er andelen af elever i den vidtgående specialundervisning sammenholdt med en række europæiske lande.

I EU-landene går udviklingen i retning af at inkludere elever med særlige undervisningsmæssige behov i det almene skolesystem, og det sker bl.a. gennem støtte til lærerne i forskelligt omfang, f.eks. i form af støttepersonale, materialer, efteruddannelse og forskellige former for udstyr til undervisningen. [8]

Danmark praktiserer det, man kalder et flerstrenget undervisningssystem, hvilket betyder, at der er flere forskellige tilgange til inkluderende undervisning. Systemet i Danmark er blot en af tre hovedkategorier [9], når man betragter metoder til at inkludere elever med særlige behov i undervisningen. Internationale sammenligner besværliggøres af, at mange lande er svære at placere i en bestemt kategori.

Der er stor forskel på definitioner og kategoriseringer inden for specialundervisningsområdet. For eksempel definerer Danmark kun to typer af særlige behov, mens Polen inddeler elever med særlige behov i mere end 10 kategorier. Dette illustrerer tydeligt, at man skal være varsom med at sammenligne landene direkte og i stedet fokusere på eventuelle internationale trends eller forskel på samme.

I Tabel 9.1 ses en sammenligning af udvalgte lande. Tabellen giver et indtryk af forholdet mellem antallet af elever i den skolepligtige alder, andelen af elever med særlige undervisningsmæssige behov og andelen af elever i segregerede foranstaltninger.

Tabel 9.1 Foranstaltninger for elever med særlige undervisningsmæssige behov [10]i udvalgte lande

  Elever i den skolepligtige alder Elever med særlige undervisningsmæssige behov (i %) Elever i segregerede foranstaltninger (i %) [11] År
Danmark 670.000 11,90% 1,50% 2000/2001
Sverige 1.062.735 2,00% 1,30% 2001
Norge 601.826 5,60% 0,50% 2001
Island 42.320 15,00% 0,90% 2000/2001
Finland 583.945 17,80% 3,70% 1999
         
Belgien (DE) 9.427 2,70% 2,30% 2000/2001
Belgien (F) 680.360 4,00% 4,00% 2000/2001
Belgien (NL) [12] 822.666 5,00% 4,90% 2000/2001
Frankrig 9.709.000 3,10% 2,60% 1999/2000/2001
Holland [13] 2.200.000 2,10% 1,80% 1999/2000/2001
Irland 575.559 4,20% 1,20% 1999/2000
Italien 8.867.824 1,50% < 0,5% 2001
Litauen 583.858 9,40% 1,10% 2001/2002
Luxembourg 57.295 ≈ 2,6% ≈ 1,0% 2001/2002
Polen 4.410.516 3,50% 2,00% 2000/2001
Portugal 1.365.830 5,80% < 0,5% 2000/2001
Schweiz [14] 807.101 6,00% 6,00% 1999/2000
Storbritannien 9.994.159 3,20% 1,10% 1999/2000
Tyskland 9.159.068 5,30% 4,60% 2000/2001
Ungarn 1.191.750 4,10% 3,70% 1999/2000
Østrig 848.126 3,20% 1,60% 2000/2001

Kilde: European Agency og Eurydice

Som man kunne forvente, er der stor forskel mellem landene. Enkelte lande registrerer en samlet andel af elever med særlige undervisningsmæssige behov på ca. 1 - 2% (f.eks. Italien og Sverige), mens andre registrerer mere end 10% (Danmark, Finland og Island).

Forskellene kan i høj grad tilskrives forskelle i metoder og indikatorer for vurdering af elever med særlige behov samt forskellige regler for tilskudsordninger og foranstaltninger. Det skal påpeges, at tallene ikke viser noget om forskelle mellem landene i det faktiske antal af elever med særlige undervisningsbehov.

I Figur 9.1 illustreres andelen af elever med behov for særlig tilrettelagt undervisning, samt andelen af elever som modtager særlig tilrettelagt undervisning uden for normal undervisning. Igen er det vigtigt at påpege, at data er baseret på det enkelte lands definitioner og kategorier inden for specialundervisningsområdet.

Det ses tydeligt, at f.eks. Danmark, Norge, Finland og Island søger at integrere de fleste elever med særlige behov i den almindelige undervisning, mens lande som Belgien, Frankrig og Holland i langt højere grad underviser disse elever separat.

Figur 9.1 Andel af elever med behov for særlig tilrettelagt undervisning og andel af elever som modtager særlig tilrettelagt undervisning uden for normal undervisning

Figur 9.1 Andel af elever med behov for særlig tilrettelagt undervisning og andel af elever som modtager særlig tilrettelagt undervisning uden for normal undervisning

Kilde: European Agency for Development in Special Needs Education and Eurydice


Fodnoter

[1] Frekvensen ved private skoler er beregnet ud fra det samlede elevtal (bh. – 10. kl.) i skolerne, mens frekvensen i folkeskolen er beregnet ud fra antallet af 6-16-årige i hele landet.

[2] Viborg Amt gør f.eks. opmærksom på, at deres elever ikke er inddelt i klasser, men inddeles i grupper på tværs af klasser.

[3] 2. samling Alm. del - Spørgsmål 13.

[4] I opgørelsen af elevernes bopæl er der for 30 elevers vedkommende ikke oplyst nogen hjemkommune/-amt. Regnes disse elever med, er det samlet set 5,8% af de specialundervisningselever, som betragtes, der undervises uden for deres kommune/amt.

[5] Denne beregning er eksklusiv elevtallet i Bornholms Regionskommune, da udgifterne for Regionskommunen ikke indgår i beregningen.

[6] Konti i det kommunale budget- og regnskabssystem.

[7] Folketinget behandler i skrivende stund forslag til ændring af Folkeskoleloven, L 108, med henblik på pr. 1.1.2007 at afskaffe begrebet vidtgående specialundervisning.

[8] Kilde: .

[9] Det enstrengede og tostrengede undervisningssystem udgør de to andre hovedkategorier. Det enstrengede undervisningssystem kan karakteriseres ved, at næsten alle elever inkluderes i det almene skolesystem, hvilket understøttes af en række foranstaltninger og servicer rettet mod det almene system. Det tostrengede system indeholder to klart adskilte systemer. Elever med særlige undervisningsmæssige behov placeres sædvanligvis i specialskoler eller -klasser, og hovedparten af de elever, som officielt er registreret med særlige undervisningsmæssige behov, følger således ikke læseplanen i det almene system.

[10] Se (National Overviews) for mere detaljerede statistiske data for hvert land.

[11] "Segregerede foranstaltninger" henviser i denne sammenhæng til specialskoler og specialklasser med heltidstilbud.

[12] Flamsk Belgien har særlige supplerende undervisningsprogrammer i det almene skolesystem (f.eks. til elever fra socialt udsatte familier, flygtninge etc.). Skolerne får ekstra bevillinger til dette. Antallet af elever i denne målgruppe er ikke inkluderet i antallet af elever med særlige undervisningsmæssige behov, da disse kun omfatter elever med psykiske og fysiske handicap, syns- og hørehandicap, svære indlæringsvanskeligheder og emotionelle/adfærdsmæssige vanskeligheder.

[13] Andelen af elever med særlige behov er faldet drastisk i Holland i de senere år, da ændringer i lovgivningen har medført, at en del tidligere specialskoler nu hører under det almene skolesystem.

[14] Nationale data skelner ikke mellem elever med særlige undervisningsmæssige behov i inkluderende og segregerede foranstaltninger (en del elever med særlige behov i det almene system registreres ikke særskilt).

 

groslash;n streg Denne side indgår i publikationen "Folkeskolens vidtgående specialundervisning 1994/95 - 2004/05" som hele publikationen
© Undervisningsministeriet 2006

Til forsiden
Til sidens top