Forrige kapitel Til forsiden Næste kapitel
Krone
Undervisningsministeriets logo

1. Realkompetence:
Fundamentet for den personlige uddannelsesplan







Alle elever, som påbegynder en erhvervsuddannelse, skal have udarbejdet en personlig uddannelsesplan. Den giver et overblik over de faglige udfordringer, som eleven skal igennem for at nå sit uddannelsesmål. Planen skal udformes på baggrund af elevens reelle kompetencer. En realkompetencevurdering skal afdække elevens reelle kompetencer ved indgangen til uddannelsen. Således sikrer realkompetencevurderingen, at eleven får netop den personlige uddannelsesplan, som passer til elevens forudsætninger – uanset om de er dokumenteret i form af eksamensbeviser eller er erhvervet på anden måde.

I erhvervsuddannelserne har skolerne gennem de seneste mange år skullet tilpasse undervisningen til voksne over 25 i grundlæggende voksenuddannelse (GVU). Det sker med udgangspunkt i en realkompetencevurdering. Inden for AMU fi ndes en lignende ordning, hvor der gives individuel kompetenceafklaring forud for udformning af en uddannelsesplan. Fra sommeren 2004 skal også elever i ordinære erhvervsuddannelser realkompetencevurderes ved uddannelsesforløbets begyndelse.

Inden for en række uddannelser har man længe haft tradition for at lade vurdering af jobmæssige kompetencer indgå i tilrettelæggelsen af erhvervsuddannelse for voksne. Uddannelsesstederne har derfor mange gode erfaringer, de kan trække på.

At motivere, synliggøre og skabe progression
Der har gennem de senere år været en stigende samfundsmæssig interesse i at fi nde frem til, hvad mennesker kan, uanset om de har papir på det eller ej. Der er mange grunde til, at realkompetencevurdering er kommet i fokus:

  • Den reducerer dobbeltuddannelse.
  • Den synliggør såvel praktiske som teoretiske kompetencer og motiverer til fortsat uddannelse.
  • Det styrker progression i uddannelsen, når undervisningen tager udgangspunkt i deltagerens faktiske indgangsniveau.

Ved realkompetencevurdering synliggøres skjulte kompetencer, således at de styrker fleksibiliteten på arbejdsmarkedet. Danmark kan derved udvikle og mobilisere en større samlet kompetence og øge nationens konkurrenceevne. Der et samfundsmæssigt ønske om, at langt fl ere tager en kompetencegivende uddannelse.

Uanset omfanget af den uddannelsessøgendes erfaring skal indgangsniveauet vurderes. Nogle kan på baggrund af realkompetencevurderingen tilbydes højere niveauer, mens andre kan få afkortet uddannelsesforløbet og hurtigere nå slutmålene. For uddannelsessøgende, som mangler indgangskompetencer i forhold til den valgte uddannelse, kan opnåelse af disse indarbejdes i uddannelsesplanen.

 

groslash;n streg Denne side indgår i publikationen "Realkompetencevurdering i EUD - praktiske muligheder" som kapitel 1 af 7
© Undervisningsministeriet 2006

Forrige kapitel Til forsiden Næste kapitel
Til sidens top