Forrige kapitel Til forsiden tom
Krone
Undervisningsministeriets logo







Bilag

De fem kernekompetencer for en oplærer

Ad 1. Pædagogisk kompetence
Kompetence i forhold til at tilrettelægge læreprocesser for eleven i dennes praktik:
  • At kunne planlægge, gennemføre og evaluere læreprocesser i praktikforløb
  • At anerkende og forstå praktikdelens dobbelte formål (produktion og læring)
  • At forstå de karakteristika, der adskiller praksislæring fra skolelæring, herunder have kendskab til de to læringsrums styrker og svagheder
  • At kunne anvende forskellige oplæringsformer situationsbestemt
  • At kunne tilrettelægge differentierede praktikforløb, der tager hensyn til den enkelte elevs forudsætninger
  • At kunne synliggøre elevens læring i samarbejde med denne
  • At kunne i-tale-sætte kropslige erfaringer (tavs viden), hvor dette er muligt.
Ad 2. Erhvervsfaglig kompetence
Kompetence i forhold til at forstå praktikdelens betydning i det samlede uddannelsesforløb og forstå erhvervsuddannelsessystemets karakteristika, herunder blandt andet have kendskab til arbejdsmarkedets parters roller:
  • At have indsigt i erhvervsuddannelsessystemet generelt og eget uddannelsesområde specifikt
  • At forstå praktikdelens betydning i det samlede uddannelsesforløb
  • At kunne foretage en kobling mellem praktikmål og arbejdsfunktioner/opgaver, det vil sige kunne identificere mulige uddannelsesmål i de specifikke driftsopgaver
  • At kunne vurdere virksomhedens mulighed for målopfyldelse gennem de daglige driftsopgaver og være i stand til at vurdere eventuelle behov for supplerende praktik i anden sammenhæng.
Ad 3. Kulturel kompetence
Kompetence i forhold til at forstå samspillet mellem de tre aktører og deres respektive kulturer (ungdoms-, virksomheds- og skolekultur):
  • At have indsigt i ungdomskulturen og i virksomhedskulturen med henblik på at kunne understøtte samspillet mellem de unge og virksomheden
  • At kunne understøtte samspillet mellem skole- og virksomhedskultur, herunder understøtte eleven i overgangene mellem de to uddannelsesdele.
Ad 4. Kommunikativ kompetence
Kompetence i forhold til at forstå betydningen af samt at kunne etablere konstruktiv kommunikation i forhold til eleven:
  • At kunne støtte, inspirere og udfordre eleven på en relevant og situationsbestemt måde
  • At kunne anvende metoder som for eksempel interview, samtale og instruktion
  • At kunne planlægge, gennemføre og evaluere kommunikationssituationer
  • At have kendskab til teorier om kommunikation, der kan danne baggrund for egen praksis.
Ad 5. Organisatorisk og administrativ kompetence
Kompetence i forhold til at udføre de nødvendige administrative procedurer i forbindelse med elevens praktikophold samt til at organisere og kvalitetssikre elevens praktikforløb:
  • At kende regler for praktik, herunder kunne udfylde praktikerklæringer med videre
  • At kunne etablere en hensigtsmæssig organisation for elevens praktikophold
  • At være i stand til at kvalitetssikre praktikforløbet.

Noter

1. Det gælder for eksempel for bager-/konditorbranchen samt frisørbranchen.
2. Bager- og konditorbranchen.
3. Inden for gastronomområdet har man i 2005/06 over hele landet gennemført en seminarrække for oplærere. Inden for bygningsmalerområdet er man i gang med at planlægge kurser for oplærere.
4. http://www.dts-info.dk/aarets/index.asp
5. Selv om loven midlertidigt er sat i bero indtil 2008, benytter 80 % af virksomhederne stadig frivilligt tilbuddet om at få certificeret deres oplærere.

Undervisningsministeriets temahæfteserie

I denne serie udsender Undervisningsministeriet publikationer om generelle eller mere specifikke aktuelle emner. Formålet er at skabe debat og inspirere til udvikling i uddannelserne.

2005:

Nr. 1 – 2005: Frafald i erhvervsuddannelserne – årsager og forklaringer (internetpublikation) (Erhvervsfaglige uddannelser)

2006:

Nr. 1 – 2006: Åbne læringsmiljøer i erhvervsuddannelser – læringsforløb og sammenhænge (UVM 7-369) (Erhvervsfaglige uddannelser)
Nr. 2 – 2006: Praktikuddannelse med elevens læring i fokus – kompetenceudvikling i SOSU-uddannelserne (UVM 7-370) (Erhvervsfaglige uddannelser)
Nr. 3 – 2006: Entreprenørskab i de videregående uddannelser. Innovation og iværksætteri inden for KVU og MVU (UVM 8-049) (Videregående uddannelser)
Nr. 4 – 2006: Naturfagene i bevægelse. Når folkeskolelærere udvikler undervisning (internetpublikation) (Grundskolen)
Nr. 5 – 2006: Vejledning om disciplin, god adfærd og trivsel i folkeskolen – et inspirationshæfte (UVM 5-470) (Grundskolen)
Nr. 6 – 2006: Tosprogede børns overgang fra dagtilbud til skole – fokus på den sproglige udvikling (internetpublikation) (Grundskolen)
Nr. 7 – 2006: Undervisning i demokrati – inspiration til grundskoler og ungdomsuddannelser (UVM 5-471) (Grundskolen og ungdomsuddannelser)
Nr. 8 – 2006: Evalueringskultur på erhvervsskolerne. Hvad, hvorfor og hvordan? (UVM 7-372) (Erhvervsfaglige uddannelser)
Nr. 9 – 2006: De faglige udvalg og den gode praktikoplæring. Styrkelse af erhvervsuddannelsernes praktikdel (internetpublikation) (Erhvervsfaglige uddannelser)


Trykte publikationer – som i oversigten er forsynet med et UVM-bestillingsnummer – kan mod betaling af et ekspeditionsgebyr rekvireres hos Nordisk Bog Center eller hos boghandlere. Internetpublikationer kan frit downloades fra www.uvm.dk – til eget brug.

Der er i øjeblikket stor fokus på udvikling af praktikdelen af erhvervsuddannelserne, som jo typisk udgør mere end halvdelen af elevens samlede uddannelsestid. Det er et overordnet ønske at styrke kvaliteten af oplæringen i virksomheden og at mindske det frafald, der er i praktiktiden.

De faglige udvalg for erhvervsuddannelserne har en vigtig og central rolle i at beskrive, kvalitetssikre og udvikle erhvervs- uddannelserne praktikdel.

Publikationen indeholder bud på, hvordan udvalgene sammen med andre kan medvirke til at styrke praktikdelen af uddannelserne gennem initiativer, som kan bidrage til kompetenceløft af oplærerne i praktikvirksomhederne.

Publikationen er et af fl ere initiativer fra Undervisnings- ministeriet, der har til formål at fremme kvaliteten i praktikdelen af erhvervsuddannelserne.

 

groslash;n streg Denne side indgår i publikationen "De faglige udvalg og den gode praktikoplæring"
© Undervisningsministeriet 2006

Forrige kapitel Til forsiden tom
Til sidens top