|
BilagDe fem kernekompetencer for en oplærerAd 1. Pædagogisk kompetenceKompetence i forhold til at tilrettelægge læreprocesser for eleven i dennes praktik:
Kompetence i forhold til at forstå praktikdelens betydning i det samlede uddannelsesforløb og forstå erhvervsuddannelsessystemets karakteristika, herunder blandt andet have kendskab til arbejdsmarkedets parters roller:
Kompetence i forhold til at forstå samspillet mellem de tre aktører og deres respektive kulturer (ungdoms-, virksomheds- og skolekultur):
Kompetence i forhold til at forstå betydningen af samt at kunne etablere konstruktiv kommunikation i forhold til eleven:
Kompetence i forhold til at udføre de nødvendige administrative procedurer i forbindelse med elevens praktikophold samt til at organisere og kvalitetssikre elevens praktikforløb:
Noter1. Det gælder for eksempel for bager-/konditorbranchen samt frisørbranchen.2. Bager- og konditorbranchen. 3. Inden for gastronomområdet har man i 2005/06 over hele landet gennemført en seminarrække for oplærere. Inden for bygningsmalerområdet er man i gang med at planlægge kurser for oplærere. 4. http://www.dts-info.dk/aarets/index.asp 5. Selv om loven midlertidigt er sat i bero indtil 2008, benytter 80 % af virksomhederne stadig frivilligt tilbuddet om at få certificeret deres oplærere. Undervisningsministeriets temahæfteserieI denne serie udsender Undervisningsministeriet publikationer om generelle eller mere specifikke aktuelle emner. Formålet er at skabe debat og inspirere til udvikling i uddannelserne.2005:Nr. 1 – 2005: Frafald i erhvervsuddannelserne – årsager og forklaringer (internetpublikation) (Erhvervsfaglige uddannelser)2006:Nr. 1 – 2006: Åbne læringsmiljøer i erhvervsuddannelser – læringsforløb og sammenhænge (UVM 7-369) (Erhvervsfaglige uddannelser)Nr. 2 – 2006: Praktikuddannelse med elevens læring i fokus – kompetenceudvikling i SOSU-uddannelserne (UVM 7-370) (Erhvervsfaglige uddannelser) Nr. 3 – 2006: Entreprenørskab i de videregående uddannelser. Innovation og iværksætteri inden for KVU og MVU (UVM 8-049) (Videregående uddannelser) Nr. 4 – 2006: Naturfagene i bevægelse. Når folkeskolelærere udvikler undervisning (internetpublikation) (Grundskolen) Nr. 5 – 2006: Vejledning om disciplin, god adfærd og trivsel i folkeskolen – et inspirationshæfte (UVM 5-470) (Grundskolen) Nr. 6 – 2006: Tosprogede børns overgang fra dagtilbud til skole – fokus på den sproglige udvikling (internetpublikation) (Grundskolen) Nr. 7 – 2006: Undervisning i demokrati – inspiration til grundskoler og ungdomsuddannelser (UVM 5-471) (Grundskolen og ungdomsuddannelser) Nr. 8 – 2006: Evalueringskultur på erhvervsskolerne. Hvad, hvorfor og hvordan? (UVM 7-372) (Erhvervsfaglige uddannelser) Nr. 9 – 2006: De faglige udvalg og den gode praktikoplæring. Styrkelse af erhvervsuddannelsernes praktikdel (internetpublikation) (Erhvervsfaglige uddannelser) Trykte publikationer – som i oversigten er forsynet med et UVM-bestillingsnummer – kan mod betaling af et ekspeditionsgebyr rekvireres hos Nordisk Bog Center eller hos boghandlere. Internetpublikationer kan frit downloades fra www.uvm.dk – til eget brug. Der er i øjeblikket stor fokus på udvikling af praktikdelen af erhvervsuddannelserne, som jo typisk udgør mere end halvdelen af elevens samlede uddannelsestid. Det er et overordnet ønske at styrke kvaliteten af oplæringen i virksomheden og at mindske det frafald, der er i praktiktiden. De faglige udvalg for erhvervsuddannelserne har en vigtig og central rolle i at beskrive, kvalitetssikre og udvikle erhvervs- uddannelserne praktikdel. Publikationen indeholder bud på, hvordan udvalgene sammen med andre kan medvirke til at styrke praktikdelen af uddannelserne gennem initiativer, som kan bidrage til kompetenceløft af oplærerne i praktikvirksomhederne. Publikationen er et af fl ere initiativer fra Undervisnings- ministeriet, der har til formål at fremme kvaliteten i praktikdelen af erhvervsuddannelserne.
Denne side indgår i publikationen "De faglige udvalg og den gode praktikoplæring" |
||
Til sidens top |