|
|
Udfordringer og muligheder
Hvilke udfordringer trænger sig på?
- Ensomhed/isolation kan være slående hos nogle oplærere/praktikvirksomheder
- At påtage sig et uddannelsesansvar kræver overskud
- Mangel på viden om praktikuddannelsen medfører uklarhed om rollefordeling mellem skolen og praktikvirksomheden
For mange praktikvirksomheders vedkommende er der et stort behov for at blive understøttet i opgaven med at tage sig af de unge. Nogle virksomheder oplever at være isoleret fra andre inden for branchen, og oplærere kan føle sig meget alene om opgaven med at uddanne de unge, som ikke altid opfører sig efter bogen.
De fleste praktikvirksomheder/oplærere er meget engagerede i at støtte de unge – også når de får rodet sig ud i noget skidt. Derfor kræver det af og til et stort overskud at påtage sig et uddannelsesansvar. Nogle oplærere oplever, at de har behov for at sunde sig, hvis de har haft en meget krævende elev. Der skal gå lidt tid, før de igen tør binde an med opgaven.
På trods af at der er udarbejdet uddannelsesbekendtgørelser, praktikvejledninger og andet materiale, så er der alligevel mange praktikvirksomheder, som efterspørger information om, hvad der skal ske i løbet af praktikuddannelsen. Ofte findes svarene i det nævnte materiale og i Elevplan i elektronisk form. Men det er et problem, at information om reformer og andet, der har med uddannelsen at gøre, går hen over
hovedet på nogle. Resultatet kan blive et dårligt samarbejde mellem skole og praktikvirksomhed, fordi der hersker uklarhed om, hvem der har ansvaret for hvad. Alt i alt ikke noget der fremmer samspil og sammenhæng mellem de to uddannelsesdele, hvilket er til skade for eleven, men også for de to øvrige parter.
Hvilke muligheder findes?
Nedenfor er en række forslag, som faglige udvalg og andre kan hente
inspiration fra, så praktikuddannelsen kan blive styrket:
Hvad er der behov for? |
Hvorfor er der et behov? |
Hvordan kan de faglige udvalg og andre
bidrage? |
Træneruddannelse/
kurser |
Oplæring er mere end
produktion – oplæring er
også uddannelse
De færreste er født gode
oplærere
Stort frafald i praktikdelen |
Planlægge, gennemføre og evaluere kurser
for oplærere eventuelt sammen med
efteruddannelsesudvalg – i regi af AMU-
systemet |
Støtte og vejledning i
forbindelse med den
daglige oplæring |
Det kan være svært for
oplærere at vurdere, hvilke
uddannelsesmål der skjuler
sig i en given driftsopgave |
Tilbyde supervision og sparring i forhold til
udvalgte driftsopgaver, som skal bidrage til,
at eleverne når et eller fl ere af uddannelsens
praktikmål
Etablere rammer for sidemandsoplæring
(erfaren oplærer/ny oplærer) |
Erfaringsudveksling for
oplærere |
Mange oplærere udtrykker
ønske om at høre om
andres erfaringer
Erfaringsudveksling
kan sætte egen praksis
i perspektiv og fremme
refl eksion |
Afholde regionale møder for oplærere
Etablere internetbaseret erfaringsudveksling
Etablere lokale netværk (mødeaktivitet,
gensidige besøg mv.) |
Materiale om god
oplæring |
Praktikvejledninger og
andet materiale mangler
ofte den pædagogiske
vinkel |
Udarbejde praktikmapper (lette at anvende,
læsevenligt layout)
Udarbejde casemateriale (branchespecifi kke),
øvelseskoncepter mv.
Udarbejde idékataloger og lignende |
Spredning af de gode
eksempler |
Synliggørelse og
anerkendelse af oplærernes
rolle er vigtig for at holde
gejsten oppe
Man kan hente inspiration
fra andres arbejde |
Interview med oplærere/elever i fagblade
Etablere branchespecifi kke konkurrencer
med kåring af den gode læreplads/den gode
oplærer
Udarbejde mærkater til opsætning
i virksomhederne for at synliggøre
praktikstederne
Uddele kursusbeviser/diplomer til
ophængning i virksomheden efter
gennemførte trænerforløb
Belønne og fremhæve de gode læresteder, for
eksempel via omtale i fagblade
Uddele diplomer som anerkendelse af for
eksempel 5, 10, 20, 25 års jubilæum som
uddannelsessted/oplærer |
Denne side indgår i publikationen "De faglige udvalg og den gode praktikoplæring " © Undervisningsministeriet 2006
|
|