Forrige kapitel Til forsiden Næste kapitel
Krone
Undervisningsministeriets logo







Udfordringer og muligheder

Hvilke udfordringer trænger sig på?

  • Ensomhed/isolation kan være slående hos nogle oplærere/praktikvirksomheder
  • At påtage sig et uddannelsesansvar kræver overskud
  • Mangel på viden om praktikuddannelsen medfører uklarhed om rollefordeling mellem skolen og praktikvirksomheden
For mange praktikvirksomheders vedkommende er der et stort behov for at blive understøttet i opgaven med at tage sig af de unge. Nogle virksomheder oplever at være isoleret fra andre inden for branchen, og oplærere kan føle sig meget alene om opgaven med at uddanne de unge, som ikke altid opfører sig efter bogen.

De fleste praktikvirksomheder/oplærere er meget engagerede i at støtte de unge – også når de får rodet sig ud i noget skidt. Derfor kræver det af og til et stort overskud at påtage sig et uddannelsesansvar. Nogle oplærere oplever, at de har behov for at sunde sig, hvis de har haft en meget krævende elev. Der skal gå lidt tid, før de igen tør binde an med opgaven.

På trods af at der er udarbejdet uddannelsesbekendtgørelser, praktikvejledninger og andet materiale, så er der alligevel mange praktikvirksomheder, som efterspørger information om, hvad der skal ske i løbet af praktikuddannelsen. Ofte findes svarene i det nævnte materiale og i Elevplan i elektronisk form. Men det er et problem, at information om reformer og andet, der har med uddannelsen at gøre, går hen over hovedet på nogle. Resultatet kan blive et dårligt samarbejde mellem skole og praktikvirksomhed, fordi der hersker uklarhed om, hvem der har ansvaret for hvad. Alt i alt ikke noget der fremmer samspil og sammenhæng mellem de to uddannelsesdele, hvilket er til skade for eleven, men også for de to øvrige parter.



Hvilke muligheder findes?

Nedenfor er en række forslag, som faglige udvalg og andre kan hente inspiration fra, så praktikuddannelsen kan blive styrket:

Hvad er der behov for? Hvorfor er der et behov? Hvordan kan de faglige udvalg og andre bidrage?
Træneruddannelse/ kurser Oplæring er mere end produktion – oplæring er også uddannelse

De færreste er født gode oplærere

Stort frafald i praktikdelen
Planlægge, gennemføre og evaluere kurser for oplærere eventuelt sammen med efteruddannelsesudvalg – i regi af AMU- systemet
Støtte og vejledning i forbindelse med den daglige oplæring Det kan være svært for oplærere at vurdere, hvilke uddannelsesmål der skjuler sig i en given driftsopgave Tilbyde supervision og sparring i forhold til udvalgte driftsopgaver, som skal bidrage til, at eleverne når et eller fl ere af uddannelsens praktikmål

Etablere rammer for sidemandsoplæring (erfaren oplærer/ny oplærer)
Erfaringsudveksling for oplærere Mange oplærere udtrykker ønske om at høre om andres erfaringer

Erfaringsudveksling kan sætte egen praksis i perspektiv og fremme refl eksion
Afholde regionale møder for oplærere

Etablere internetbaseret erfaringsudveksling

Etablere lokale netværk (mødeaktivitet, gensidige besøg mv.)
Materiale om god oplæring Praktikvejledninger og andet materiale mangler ofte den pædagogiske vinkel Udarbejde praktikmapper (lette at anvende, læsevenligt layout)

Udarbejde casemateriale (branchespecifi kke), øvelseskoncepter mv.

Udarbejde idékataloger og lignende
Spredning af de gode eksempler Synliggørelse og anerkendelse af oplærernes rolle er vigtig for at holde gejsten oppe

Man kan hente inspiration fra andres arbejde
Interview med oplærere/elever i fagblade

Etablere branchespecifi kke konkurrencer med kåring af den gode læreplads/den gode oplærer

Udarbejde mærkater til opsætning i virksomhederne for at synliggøre praktikstederne

Uddele kursusbeviser/diplomer til ophængning i virksomheden efter gennemførte trænerforløb

Belønne og fremhæve de gode læresteder, for eksempel via omtale i fagblade

Uddele diplomer som anerkendelse af for eksempel 5, 10, 20, 25 års jubilæum som uddannelsessted/oplærer

 

groslash;n streg Denne side indgår i publikationen "De faglige udvalg og den gode praktikoplæring "
© Undervisningsministeriet 2006

Forrige kapitel Til forsiden Næste kapitel
Til sidens top